تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804731108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تشديد فشار‌هاي رژيم صهيونيستي بر فلسطيني‌ها؛ اهداف و پيامد‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: تشديد فشار‌هاي رژيم صهيونيستي بر فلسطيني‌ها؛ اهداف و پيامد‌ها
گروه سياسي: هدف نهايي سياست‌هاي اسراييل در تشديد فشارها، نه فروپاشي تشكيلات خودگردان بلكه ايجاد تغيير در اصول و مواضع حماس است. زيرا فروپاشي تشكيلات و ايجاد هرج و مرج، به دلايل متعدد گريبانگر رژيم صهيونيستي نيز خواهد بود.
اراضي اشغالي فلسطين طي سه‌ماهۀ اول سال 2006 ميلادي صحنۀ تحولات بي‌سابقه‌اي بوده است. از يك سو فلسطيني‌ها پس از گذشت 10 سال از برگزاري اولين انتخابات پارلماني، مجدداً به‌پاي صندوق‌هاي رأي رفتند و با انتخاب خود، تحليل‌گران و سران‌سياسي را در حيرت فرو بردند، چرا كه پيروزي حماس با كسب بيش از نيمي از كرسي‌ها، در هيچ نظرسنجي پيش‌بيني نشده بود و به نظر مي‌رسد، اعضاي حماس نيز از اين نتيجۀ غير‌قابل انتظار، متعجب شدند.

از سوي ديگر، انتخابات زودرس رژيم صهيونيستي كه با چند واقعه ديگر هم‌چون، پيروزي پرتس در انتخابت درون حزبي گارگر، تأسيس حزب كاديما، مرگ سياسي شارون و ظهور و سقوط تعدادي از احزاب همراه بود، مجموعاً موجبات ايجاد شرايط جديد را در اراضي اشغالي را فراهم كرد.

در گزارش حاضر به اين سؤال پاسخ داده مي‌شود كه مصاديق سياست تشديد فشار‌هاي رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني‌ها كدامند و اهداف و پيامدهاي آن چيست؟

الف- مصاديق سياست تشديد فشار اسرائيل:

روز پس از 25 ژانويه موعد مناسبي براي آغاز سياست‌هاي تهاجمي رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني‌ها بود. پيروزي حماس با كسب اكثريت كرسي‌هاي پارلمان و استعفاي كابينه احمد قريع، تشكيل دولت فلسطين توسط جنبش حماس را در پي داشت. هرچند كه جنبش حماس اعلام كرد در عرصه سياسي نيز امور را بدون مشكل پيش خواهد برد اما به سرعت اين جنبش در عرصه‌هاي داخلي و خارجي تحت فشار قرار گرفت كه پاسخ منفي جنبش فتح به درخواست حماس براي حضور در كابينه، بارزترين مصداق آن در عرصه داخلي است. همچنين محمود عباس و اعضاي ارشد فتح تلاش‌هايي را براي محدود كردن اختيارات پارلمان و دولت تحت رهبري حماس انجام دادند.

در عرصه خارجي، اسرائيلي‌ها با همراهي آمريكا و اروپا به تشديد بي‌سابقۀ سياست‌هاي خصمانه روي آوردند. در اولين مرحله، اسراييلي‌ها تحريم سياسي جنبش حماس را در پيش گرفتند. آن‌ها براي برقراري رابطه با حماس پيش شرط‌هايي چون، شناسايي اسرائيل، پذيرش توافقات گذشتۀ ميان رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان و انحلال شاخه نظامي حماس را اعلام كردند. اين شروط در مرحله بعد نيز توسط آمريكا و سپس اروپا اعلام شد. در مقابل، مقامات حماس با سفر به كشورهاي عربي، اسلامي و روسيه تلاش كردند با سياست مذكور مقابله كنند.

در ادامه روند سياست‌هاي خصمانه اسرائيل اعضاي پارلماني فلسطين و وزراي كابينه هينه، از رفت و آمد بين كرانه باختري و نوار غزه ممنوع شدند. دستگيري بعضي از وزراي حماس توسط نيروهاي اسرائيلي و تهديد اسرائيل به ترور آنها، از ديگر مصاديق سياست فوق‌الذكر است.

اولمرت در جلسه‌اي به همراه ورزاي دفاع و امور خارجه و نمايندگان تمامي سرويس‌هاي امنيتي، نحوه تعامل با كابينه حماس را مشخص كرد كه در چند محور عبارتند از:

1- اسراييل هيچ تماسي با تشكيلات خودگردان فلسطين نخواهد گرفت.

2- روابط با تشكيلات خودگردان كاهش خواهد يافت.

3- مسئولان اسرائيلي هيئت‌هاي خارجي كه با مسئولان حماس ديدار كنند را به حضور نخواهند پذيرفت.

4- اسرائيل دولت فلسطين به رياست حماس را يك دشمن تلقي مي‌كند.

تحريم اقتصادي، ديگر راهكار اسراييل براي فشار بر حماس است. بلوكه شدن عوايد گمركي كالاهاي فلسطيني (ماهانه بالغ بر 50 ميليون دلار) توسط اسراييل از فوريه گذشته، اعلام ممانعت از دسترسي دولت تحت رهبري حماس به كمك‌هاي ايران توسط رژيم صهيونيستي، قطع رابطه بانك‌ها و مراكز مالي و پولي اسرائيلي با تشكيلات خودگردان و اعلام قطع كمك‌هاي بلاعوض، به فلسطيني‌ها توسط آمريكا و اروپا، تاكتيك‌هايي براي تضعيف مالي ـ اقتصادي دولت تحت رهبري حماسند كه به صورت جدي از سوي اسرائيلي‌ها و همپيمانانشان همچنان دنبال مي‌شوند. كشورهاي عربي هم، علي‌رغم اعلام حمايت مالي، تاكنون به صورت عملي، اقدامي نكرده‌اند.

رژيم صهيونيستي به موازات تحريم سياسي حماس و قطع روابط اقتصادي با فلسطيني‌ها، سياست فشار نظامي و تشديد حملات و ترورهاي هدفمند را در پيش گرفت. سياست‌هاي خصمانه نظامي رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني‌ها همزمان با كسب رأي اعتماد كابينه هنيه از پارلمان تشديد شد.

ب ـ اهداف:

رژيم صهيونيستي با تشديد سياست‌هاي خصمانه خود در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و نظامي عليه فلسطيني‌ها درصدد وصول به اهداف متعددي است هر چند كه مخالفت با كابينه حماس به جهت مشي و مواضع‌هاي خاص آن يكي از اهداف كلي و اصلي است اما اهداف ديگر نيز قابل تصور است كه به اختصار اشاره مي‌شود.

1- ايجاد تغيير در سياست‌هاي اصولي حماس: از نخستين روزهاي پس از پيروزي پارلماني حماس، سران اسرائيل، پيش‌شرط‌‌هايي چون شناسايي رژيم صهيونيستي پذيرش توافقات گذشته ميان اسرائيل و تشكيلات خودگردان و انحلال گردان‌هاي عزالدين قسام را براي شروع همكاري‌ها لازم دانسته بودند اما قبول اين پيش‌شرط با شعارهاي انتخاباتي و اصول و هويت حماس در تعارض بود.

2- تلاش در جهت ايجاد جنگ داخلي ميان فلسطيني‌ها، رژيم صهيونيستي به بهانه پرتاب موشك توسط گروه‌هاي جهادي به شهرك‌هاي صهيونيست‌‌نشين، به ترورهاي هدفمند خود شدت بخشيده است و طي روزهاي اخير و به ويژه پس از شروع به كار رسمي كابينه هنيه، اين سياست تشديد شد هدف قرار گرفتن سران بسياري از گروه‌هاي جهادي به جز شاخه نظامي حماس حاكي از اين امر است كه اسراييلي‌ها با تمايز كردن اعضاي حماس از ديگر گروه‌ها تلاش مي‌كنند جنبش حماس را بر سر دو راهي سكوت يا مقابله با اقدام مبارزين فلسطيني قرار دهند.

3- تداوم سياست‌هاي واقعي اسراييلي‌ها دقت در سياسيت رژيم اسراييلي طي پيش از يك دهه اخير، مبين اين واقعيت است كه اين رژِم در هيچ برهه‌اي، از سياست توسعه‌طلبانه و حملات نظامي خود دست برنداشته است.

ج ـ پيامدها:

سياست تشديد فشار بر فلسطيني‌ها، داراي پيامدهايي خواهد بود كه به دو نمونه اشاره مي‌شود:

1- وقوع اختلاف ميان نخست‌وزير و رئيس تشكيلات خودگردان پس از كسب اكثريت پارلماني، براساس اصول خود، توسط هنيه، كابينه را تشكيل داد اعلام واضع و اصول حماس و تأكيد اين كابينيه بر عدم مذاكره با رژيم صهيونيستي و به رسميت نشناختن معاهدات پيشين ميان اين رژيم و تشكيلات خود‌گردان، برخلاف خواسته‌هاي ابومازن بودنه است تا جايي كه اين تعارض موجبات عدم شركت فتح در كابينه را فراهم كرد. تداوم اصرار حماس بر مواضع پيش گرفته و استمرار تحريم‌هاي اسراييل، آمريكا و اروپا موجب بروز مشكلاتي جدي براي كابينه فلسطين در اداره امور شده و اين وضعيت، انتقاد صريح ابومازن از كابينه حماس را در پي داشته است طبيعتا در صورت دوام اين وضعيت، يا بايد حماس از اصول خود عقب‌نشيني كند يا اينكه شاهد تعميق اختلافات رييس تشكيلات با نخست وزير باشيم.

2- احتمال تعديل مواضع حماس: يكي از پيامدهاي حضور حماس در روند سياسي و سپس تشكيل دولت و مواجهه با منشكلات طبيعي و تصنعي، تعديل مواضع آن است حماس در مبارزات انتخاباتي نشان داد كه در به صحنه كشاندن عموم فلسطيني‌ها و جلب حمايت آنها و بيان مكنونات قلبي كه تاكنون بيان نشده يا در عمل به ناكامي كشنه شده بسيار موفق عمل كرده است غرب آمريكا و اسراييل در يك تلاش هماهنگ مي‌كوشند حماس را تحت فشار قرار دهند و در يك كلام دولت و ملت فلسطين را به زانو درآوردند مشروط كردن كمك‌هاي آمريكا و اروپا به فلسطيني‌ها به پذيرش اسراييل نيز شرائط بسيار سختي را براي كابينه هنيه ايجاد كرده است باتوجه به جميع شرايط بسيار بعيد به نظر مي‌رسد كه در اين زمينه توفيقي حاصل شود.

اتخاذ سياسيت تحديد و تهديد فلسطيني‌ها از سوي رژيم صهيونيستي، همواره سياستي مستمر و توأم با فراز و نشيب بوده و تغييرات در اين سياست عمدتاً به شرايط و متغيرهاي داخلي (اسراييلي ـ فلسطيني ) منطقه‌اي فرامنطقه‌اي وابسته بود است. در وضعيت كنوني كه دولت فسطين توسط جنبش حماس تشكيل شده و اين جنبش نيز از يك سو بر مواضع اصولي خود پافشاري مي‌كند از سوي ديگر همچنان از سوي دنياي غرب به عنوان جنبشي تروريستي شناخته مي‌شود. فرصت مناسبي را براي رژيم اشغالگر در راستاي تشديد سياستهاي تهديد و تحديد فلسطيني‌ها ايجاد كرده است. به نظر مي‌رسد هدف نهايي سياستهاي اسراييل در تشديد فشارها، نه فروپاشي تشكيلات خودگردان بلكه ايجاد تغيير در اصول و مواضع حماس است. زيرا فروپاشي تشكيلات و ايجاد هرج و مرج، به دلايل متعدد گريبانگر رژيم صهيونيستي نيز خواهد بود. به احتمال قريب به يقين تشديد فشارها موجب تعديل مواضع حماس نخواهد شد و اگر اين وضع ادامه يابد حماس حركت جديدي را در رابطه با وضعيت سخت در نظر خواهد گرفت كه يقينا مطلوب اسراييلي‌ها نخواهد بود.
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 458]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن