تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير، و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد، آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819724810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضور ارتش عامل پايان كشمكش ها براي احداث گورستان در تلو احتمال توسعه بهشت زهرا


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: حضور ارتش عامل پايان كشمكش ها براي احداث گورستان در تلو احتمال توسعه بهشت زهرا
گروه اجتماعي، مونا قاسميان؛ بيش از چند ماه است كه مسوولان سازمان بهشت زهرا، سازمان محيط زيست و شهرداري تهران هنوز نتوانسته اند درباره مكان جديدي براي گورستان تهران به يك نظر مشترك برسند.

در حالي كه كشمكش ها ميان اين سازمان ها ادامه داشت، ارتش به عنوان مالك حقيقي زمين هاي «تلو» طي نامه يي به شهرداري تهران مخالفت خود را با احداث گورستان در اين منطقه اعلام كرد و توانست منطقه حفاظت شده تلو را به نفع محيط زيست حفظ كند. به گزارش فارس ارتش در نامه خود به شهرداري تهران مخالفت خود را با احداث گورستان به طور كلي در شمال شرق تهران اعلام كرده و دليل عمده يي كه براي مخالفت خود آورده است مسائل امنيتي، كاربري نظامي و مشكلات زيست محيطي است.

با وجود مخالفت صريح كارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست مبني بر نامناسب بودن اين مكان، مخالفت ارتش با احداث اين گورستان، پايان كشمكش هاي مسوولان محيط زيست و شهرداري بر سر احداث گورستان در «تلو» محسوب مي شود.

از طرف ديگر پس از ارسال اين نامه، مديرعامل سازمان بهشت زهراي تهران، كه تاكنون در اظهارنظرهاي متفاوت تنها گزينه موجود را احداث گورستان در منطقه تلو مي دانست، ناگهان از توسعه بهشت زهرا خبر داد. محمود رضاييان از توافق با اهالي باقرشهر براي توسعه بهشت زهرا گفت، اما خبر مهم رضاييان مالكيت شهرداري تهران بر 160 هكتار زمين در اين محدوده بود. وي درباره توسعه بهشت زهرا گفت؛ توسعه 160 هكتاري بهشت زهرا مصوبه 20 سال پيش را دارد و بايد براي رفع اين بحران، بهشت زهرا توسعه پيدا كند. شهرداري تهران در سال هاي قبل 160 هكتار زمين در اين محدوده تملك كرده است. به اعتقاد مديرعامل سازمان بهشت زهرا شهرداري تهران در صورت اجرايي شدن طرح توسعه 160 هكتاري بهشت زهرا (س) ظرفيت اين گورستان را تا 10 سال آينده افزايش مي دهد.

اين صحبت هاي رضاييان تاكيد دوباره يي بر اهميت نداشتن محيط زيست است. اگر منطقه تلو تحت مالكيت ارتش نبود و ارتش مخالف احداث گورستان در اين منطقه نمي شد، باز هم شاهد بوديم كه با وجود مخالفت هاي كارشناسان سازمان محيط زيست، گورستان جديد در تلو احداث مي شد. اما زماني كه نامه ارتش به شهرداري حجت را در اين باره تمام مي كند، مديرعامل سازمان بهشت زهرا شهرداري تهران خبر از مالكيت 160 هكتاري شهرداري بر زمين هاي اطراف بهشت زهرا مي دهد. در صورتي كه تا قبل از اين هر روز در رسانه ها شاهد تاكيد مسوولان بهشت زهرا و شهرداري تهران مبني بر قبول نداشتن نظر كارشناسان محيط زيست و اصرار اين سازمان ها بر احداث گورستان جديد در تلو بوديم.

هر چند منطقه حفاظت شده تلو به واسطه تملك ارتش و نه نظر كارشناسان و مسوولان محيط زيست توانست نجات پيدا كند، اما اين ماجرا نشان دهنده اين بود كه مسوولان سازمان هاي ديگر هميشه گزينه هاي ديگري دارند و قرباني و انتخاب اول آنها هميشه مناطق حفاظت شده محيط زيست است؛ مناطقي كه هميشه به اسم توسعه و با وجود مخالفت كارشناسان محيط زيست از بين مي روند. به اعتقاد رضاييان تهران به جز بهشت زهرا به چهار گورستان رسمي ديگر، در چهار نقطه شمال شرقي و شمال غربي و جنوب شرقي و جنوب غربي نياز دارد. به غير از تلو شهرداري تهران پارك هاي جنگلي قوچك، سرخه حصار، خرگوش دره و چيتگر را هم براي احداث گورستان تهران پيشنهاد داده بود كه تاكيد دوباره يي است بر سوءاستفاده سازمان ها از مناطق حفاظت شده. هرچند رئيس كنوني سازمان محيط زيست استان تهران در برابر تمام اين كارشكني ها و تعرض ها به مناطق حفاظت شده تهران تاكنون مقاومت كرده است، اما بايد ديد قانون حافظ مسوولان مسوول است يا مسوولاني كه غيرقانوني عمل مي كنند. لازم به يادآوري است كه براي احداث گورستان در هر نقطه يي بايد سهولت مسيرهاي دسترسي، قرار نداشتن در مسير جريان باد، نبود امكان هيچ گونه فعاليت كشاورزي، تفريحي، صنعتي و زراعي، شيب دار نبودن زمين، داشتن حداقل 5 متر فاصله با سفره آب هاي زيرزميني، امكان برخورداري از تجهيزات رفاهي و بهداشتي مورد لحاظ و با دقت نظر ويژه يي مورد بررسي قرار گيرد. يكي از مهم ترين مشكلات اراضي «تلو» كه منطقه يي نظامي است و حتي در حال حاضر كارشناسان محيط زيست اجازه بررسي اين منطقه را به دليل نظامي بودن ندارند، اين است كه اين زمين هاي انتخاب شده توسط شهرداري براي احداث گورستان، در بالادست سه تصفيه خانه اصلي آب تهران قرار دارد و شيب تند اين اراضي به سمت تصفيه خانه هاي تهرانپارس و چندين مخزن اصلي آب تهران است. اين نكته قابل ذكر است كه مخازن بزرگ آب تهران زيرزميني است و آلودگي ميكروبي و پساب حاصل از غسالخانه به سهولت و سرعت منتشر خواهد شد. حتي اگر مخازن آب را كاملاً ايزوله فرض كنيم چاه ها و قنوات در منطقه نيز چنين نيستند. زماني كه گورستان بهشت زهرا راه اندازي شد، بيش از 25 كيلومتر با شهر تهران فاصله داشت و امروز به تهران متصل شده است. اما منطقه «تلو» هم اكنون كاملاً متصل به شهر تهران است و در اندك زماني به وضعيت «ابن بابويه» دچار مي شود كه اهالي همان محل از دفن ميت جلوگيري خواهند كرد. داريوش گل علي زاده معاون محيط زيست انساني اداره كل محيط زيست استان تهران در آخرين اظهارنظر خود درباره منطقه «تلو» گفت؛ منطقه «تلو» روي گسل قرار دارد و با تحريك گسل، به طور مستقيم آب غسالخانه گورستان وارد آب جاجرود كه منبع آب شرب تهران است، مي شود.

وي درباره اظهارات اعضاي شوراي شهر تهران مبني بر اينكه بحث گسل مربوط به زنده هاست و ربطي به مرده ها ندارد، تاكيد كرد؛ اگر بحث عدم قرار گرفتن گورستان روي گسل مطرح شده است براي اين است كه هر گورستاني حتماً غسالخانه و تصفيه خانه دارد و اگر گسل تحريك شود حتماً احتمال تخريب وجود دارد كه در پي آن پساب، تخليه مي شود. از آنجايي كه منطقه «تلو» بالاي رودخانه جاجرود كه منبع آب شرب تهران است، قرار دارد، اين پساب وارد آب تهران مي شود.

اما مسوولان بهشت زهرا و شهرداري تهران با اين وجود تا قبل از مداخله ارتش همچنان اصرار به ساخت اين گورستان در تلو مي كردند.
 جمعه 12 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن