تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815370627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروری بر hiv و بیمای ایدز


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: مروری بر HIV و بیمای ایدز
ايدز هفدهمين علت مرگ و مير در ايلات متحده آمريكا را تشكيل مي دهد. ايدز در واقع مجموعه اي از بيماريها مي باشد كه در آنها ضعف سيستم ايمني به ميزان زياد،نقش مهمي را بازي مي كند.نقص ايمني شديد باعث مي گردد ه بسياري از عفونتهاي فرصت طلب،محيط مناسب براي رشد خود پيدا نمايد.حضور اين عفونتهاي فرصت طلب و بعضي از انواع بيماريها،از علايم اصلي ايدز هستند.
بيماري ايدز بر اثر ويروس اچ آي وي HIV ايجاد مي شود كه حروف اول كلمات Human Immunodeficiency Virus به معني ويروس نقص ايمني انسان مي باشد.ويروس اچ آي وي از گروه رترو ويروسها مي باشد كه به بعضي از سلولها در سيستم ايمني بدن حمله كرده و باعث تخريب آنها مي شود.
هيچ فهرست مشخصي از علايم بيماري در ايدز وجود ندارد.با اينحال ايدز معمولاً با حالت سركوب وضعيت ايمني بدن و وقوع عفونتهاي فرصت طلب مشخص مي گردد.
تاريخچه ايدز:
مركز كنترل و پيشگيري بيماري در ايالات متحده آمريكا(CDC)در سال ۱۹۸۱ ميلادي بيماري ايدز را كشف كرد.اين بيماري ابتدا در گروهي از مردان جوان كه دچار سرطانهاي غير معمول و عفونتهاي نادر فرصت طلب شده بودند،ديده شد.محققين انستيتوي ملي سلامت و ساير مراكز بيماريهاي عفوني در ايالات متحده آمريكا از آن هنگام شروع به تحقيق در مورد اين بيماري جديد نمودند.
در ابتدا،پزشكان به ايدز بعنوان يك بيماري مقاربتي نگاه مي كردند زيرا اكثر موارد اين بيماري در مردان همجنس باز ديده مي شد.طي تحقيقاتي كه در اوايل دهه ۱۹۸۰ ميلادي بعمل آمد،ارتباطي بين ورود يك مرد همجنس باز كانادايي به آمريكا و شيوع آن در آمريكا ديده شد و محققين به اين نتيجه رسيدند كه ويروس اچ آي وي از خارج كشور ايالات متحده آمريكا آمده است.
گرچه اين مرد كانادايي ممكن است ويروس اچ آي وي را به عده اي از مردم آمريكا منتقل كرده باشد،اما امروز دانشمندان اعتقاد دارند كه اين ويروس در انسانها از سال ۱۹۵۹ و يا حتي قبل از آن هم وجود داشته است.
در سال ۱۹۸۳، دانشمندان توانستند يك رترو ويروس را در اين بيماران كشف نمايند و نام آن را ويروس نقص ايمني انسان يا به اختصار اچ آي وي (HIV) گذاشتند.اين ويروس كه يكي از مرگبارترين رترو ويروسهايي است كه تاكنون در انسان كشف شده است،از طريق خون و ترشحات بدن انتقال مي يابد.اين ويروس همچنين مي تواند در بعضي از حيوانات مثل گوسفندان،ميمونها و بزها،بيماري ايجاد نمايد.
اچ آي وي در نهايت منجر به ايدز مي شود كه مرحله آخر عفونت اچ آي وي مي باشد.دانشمندان در سال ۱۹۸۴ ارتباط بين اچ آي وي و ايدز را كشف كردند.شايع ترين شكل اچ آي وي را اصطلاحاً به نام اچ آي وي يك (HIV-۱) مي شناسند كه در سال ۱۹۸۴كشف شد. شكل ديگر اين ويروس كه در سال ۱۹۸۶در غرب آفريقا كشف شد را اچ آي وي دو(HIV-۲)نامگذاري كرده اند. روشهاي شناسايي اين ويروسها،پس از مدتي ابداع و توسعه يافت.
از شواهد بدست آمده چنين به نظر مي رسد كه HIV-۱ ابتدا در نوعي از شامپانزه ها به نام پان تروگلوديت ها (Pan Troglodytes) و HIV-۲ در نوعي از ميمونها به نام سوتي مانگابي ها(Sooty mangabeys) وجود داشته است.
تحقيقاتي كه بر روي ساختمان شكلهاي اوليه اچ آي وي انجام مي شود ممكن است به دانشمندان كمك نمايد كه متوجه شوند كه چگونه اين ويروس جهش يافته و به شكل هايي كه امروز ديده مي شوند تبديل شده است.فهميدن چگونگي اين جهش ها ممكن است به نوبه خود منجر به ايجاد روشهاي آزمايش و درماني بهتري گردد.
نحوه بيماريزايي ايدز:
براي اينكه بهتر با بيماري ايدز آشنا شويم بهتر است ابتدا مطالبي راجع به ويروسها و رتروويروسها بدانيم.
ويروسها:
ويروسها به شكلهاي مختلفي وجود دارند اما همه آنها داراي ساختماني از قطعات پروتئيني هستند. در داخل ويروسها،در داخل ويروسها،دي ان اي(DNA)يا آر ان اي(RNA)وجود دارد كه براي تكثير ويروسها لازم مي باشند.
رتروويروسها:
اچ آي وي نوعي ويروس است كه به گروه رتروويروس ها تعلق دارد.رتروويروسها يك سلول را آلوده كرده و ماده ژنتيكي خود را با دي ان اي سلول ميزبان تركيب نموده و باعث تغييراتي در دي ان اي سلول آلوده مي كند. به محض اينكه رترويروسها،دي ان اي سلول ميزبان را تغيير دادند،از آز ان اي سلول ميزبان براي ايجاد نوعي كارخانه ويروس سازي در خود سلول استفاده مي كنند.
اچ آي وي بطور عمده به دو نوع گلبول سفيد خون حمله مي كند كه عبارتند از:


از سلولهاي تي،يك نوع آن كه اصطلاحاً به آن سلول تي كمك كننده(Helper Tcell) يا سلول CD۴+ گفته مي شود،بخصوص حساس به اچ آي وي مي باشد.
يك ويروس اچ آي وي در يك ماكروفاژ يا سلول تي مي تواند سلول ميزبانش را مجبور سازد كه قبل از نابودي سلول،حدود ۲۵۰ ويروس جديد بسازد.وقتي سلولهاي تي تخريب شده و از تعداد آنها كاسته مي شوند،توانايي بدن در مقابله با عفونتها از بين رفته و به عفونتهاي فرصت طلب و ساير بيماريها اين اجازه را مي دهد كه در بدن مستقر شده و ايجاد بيماري كنند.
عفونتهاي فرصت طلب ممكن است داراي منشأ قارچي(مثل كانديديازيس و هيستوپلاسموزيس)ويروسي(مثل سيتومگالوويروس و هرپس)انگلي(مثل پنوموني پنوموني پنوموسيستيس كاريني و توكسوپلاسموزيس)يا باكتريايي(مثل سل و حصبه)باشند.
اچ آي وي خودش مستقيماً سلول ميزبانش را نمي كشد بلكه آن را ناتوان كرده و در نهايت سيستم ايمني بدن را نابود مي كند.وقتي چنين وضعيتي اتفاق مي افتد،عفونتهاي فرصت طلب و ساير بيماريها
مي توانند به راحتي به سيستم دفاعي غلبه نمايند.
۱-ماكروفاژها. ۲-سلولهاي تي T(تي سل ها T cells). نحوه پيشگيري از ايدز:
در ايالات متحده آمريكا،فقط وقتي كه تشخيص بيماري ايدز در يك فرد داده شد، بايد عفونت به اچ آي وي به مركز كنترل و پيشگيري بيماري(CDC)گزارش شود.بنابراين تعداد موارد ايدز گزارش شده فقط بيانگر درصد كمي از افرادي است كه به عفونت اچ آي وي آلوده شده اند.بعضي از محققين تخمين زده اند مه به ازاء هر يك بيمار مبتلا به ايدز كه گزارش مي شود،۵۰ تا ۷۰ نفر ديگر نيز به اچ آي وي مبتلا هستند.
با پيشرفتهاي زيادي كه در درمان ايدز ايجاد شده است،به طول عمربيماران مبتلا به ايدز افزوده شده و اين بيماري نيز جزء بيماريهاي مزمن محسوب مي گردد.
افراد مبتلا به عفونت اچ آي وي و ايدز اكنون عمر بيشتري مي كنند اما اين عفونت تا آخر همراه آنان ميباشد.
متأسفانه ايدز در بين افراد فقير شيوع بيشتري دارد.عدم دسترسي به مراقبتهاي بهداشتي،خدمات اجتماعي و اطلاعاتي كه براي پيشگيري از اين بيماري بايد آموخته شود،بعلاوه ساير عوامل باعث
مي گردند كه افراد فقير بيشتر مستعد ابتلا به اين عفونت شوند.
بسياري از افراد فقير در ايالات متحده آمريكا قادر به پرداخت سالي ۰۰۰،۱۰ تا۰۰۰،۲۰ دلار براي خريد داروهاي اين بيماري نيستند.
گزارش هايي كه اخيراً از مراكز كنترل و پيشگيري بيماري(CDC) آمريكا اعلام شده است بيانگر اين نكته است كه حدوداً پنجاه درصد موارد جديد اين بيماري در سياهپوستاني كه فقط ۱۳ درصد از كل جمعيت آمريكا را تشكيل مي دهند ديده مي شود.
اسپانيايي تبارهاي آمريكا نيز با وجود اينكه ۱۰ درصد از كل جمعيت آمريكا را تشكيل مي دهند،حدود ۲۰ درصد از موارد جديد ابتلا به ايدز را شامل مي شوند.
ميزان شيوع ايدز در سراسر جهان:
عفونت اچ آي وي يك اپيدمي(همه گيري)جهاني را ايجاد كرده است.سازمان بهداشت جهاني(WHO)تخمين زده است كه حدود ۴۰ تا۱۰۰ ميليون نفر در سراسر جهان ممكن است به عفونت اچ آي وي مبتلا باشند،با اينحال به دلايل زير ممكن است تعداد مبتلايان به ايدز خيلي بيشتر از اين مقدار باشد:
- فقدان مكانيسم آزمايشي در كشورهاي در حال توسعه.
- عدم توانايي در شناسايي ويروس در اوايل ابتلا به عفونت(دوره پنجره).
- هزينه انجام آزمايش.
- ترس از اعلام نتايج آزمايش.
- گزارشهاي آماري ناقص(بخصوص در كشورهاي در حال توسعه).
تعداد مبتلايان به عفونت اچ آي وي و تعداد بيماران مبتلا به ايدز در اروپا،الگويي مشابه آمريكا دارد و در هر دوي اين مناطق انتظار مي رود كه از تعداد اين افراد كاسته شود.
ايدز به احتمال زياد از آفريقا منشاء گرفته است و اين قاره شاهد شديدترين اپيدمي(همه گيري) مي باشد.در بعضي از مناطق آفريقا،حدود نيمي از افراد به عفونت اچ آي وي دچار هستند.همانند آفريقا،در آسيا و آمريكاي جنوبي نيز شاهد افزايش پايداري در تعداد مبتلايان به اچ آي وي هستيم.
انجمن پزشكان بريتانيا






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن