تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814673262




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا قرآن به زبان عربي نازل شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: از جمله اوصاف قرآن کريم توصيف به “عربي” است.
لفظ عربي با مشتقات آن “بيست و دو” مورد در قرآن کريم به کار رفته است.
- عربي - در لغت عربي:
راغب اصفهاني در مفردات(1) مي نويسد عرب فرزند اسماعيل است و اعراب در اصل جمع آن مي باشد و سپس بعدا اختصاص به همه اعراب بدوي و غيربدوي يافت.
“عربي” يعني کسي که کلامش گويا است و اعراب به معناي بيان مي باشد. واژه “اعرب عن نفسه” يعني روشن کن از نفسش و “اعراب کلام” يعني روشن کردن فصاحت و در عرف علماي نحو کلمه اعراب به حرکات و سکناتي گفته مي شود که در آخرين کلمات مي آيد يعني “رفع، نصب و جر و سکون”.
“عربي فصيح” يعني کلام فصيح و روشن
طريحي در کتاب مجمع البحرين(2) مي نويسد: عرب اسم مونث است و عرب “مستعر به” کساني هستند که به زبان اسماعيل بن ابراهيم(ع) صحبت کرده و اعراب يعني روشن کردن و توضيح دادن و لغت عربي يعني توضيح داده و لغت عربي است. يعني آنچه به وسيله آن عرب سخن گفته اند.
واژه عرب در مقابل عجم
در پاره اي از آيات قرآن لفظ عربي همراه با اعجمي به کار رفته و در مقابل آن قرار گرفته است. اعجام به معني ابهام و گنگي در کلام است.
راغب اصفهاني(3) مي نويسد: عجمه خلاف روشني است و اعجام به معني ابهام است و عجم يعني غيرعرب و عجمي منسوب به غير عرب است و اعجم به کسي گويند که زبانش لکنت دارد خواه عرب يا غيرعرب باشد.
در کتاب مجمع البيان آمده است که عجمي نقيض عربي است و عجمي نقيض فصيح مي باشد.
چرا قرآن به زبان عربي نازل شده است؟
1- باتوجه به روحيه خاص مردم عربستان و خوي تعصب و جاهليت و ناداني که با اعتقادات آنان عجين گشته بود و نيز با زبان عربي به خوبي آشنايي داشتند و به آن شعر مي سرودند و نثر مي نوشتند و باهم رقابت ادبي داشتند، اگر زبان قرآن، زبان ديگري غير از زبان عربي بود يقينا لجاجت با قرآن و آوردن آن مضاعف مي شد و از آنجا که قرآن کريم کلام خدا است و کلام خدا بايد با روشن ترين وجه بيان شود و هيچ گونه ابهام و گنگي نداشته باشد لذا قرآن به زبان عربي نازل گرديده تا زمينه براي بهانه جويان فراهم نباشد.
قرآن کريم مي فرمايد: “ولو جعلناه قرآن عربيا اعجميا لقالو لولافصلت آياته.”(4)اگر اين قرآن را گنگ و مبهم نازل مي کرديم آنها مي گفتند چرا آياتش روشن و مشروح بيان نشده است.”
در اين آيه اعجمي در مقابل عربي قرار گرفته و به معاني کلام غير فصيح است.
پي نوشت :
1- مفردات راغب: چاپ اسماعيليان، ص 340
2- مجمع البحرين: شيخ طريحي، ج 3، ص 146-145
3- مفردات راغب: چاپ اسماعيليان، ص 335
4- سوره فصلت در آيه 44
4- مجمع البحرين: جلد 7، ص 319
5- تاريخ ادبيات عرب: تاليف، ج عبدالجليل، ص 22






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن