تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815296103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چالش هاي لاينحل و پيش روي بوش در آستانه پايان دوره رياست جمهوري


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: چالش هاي لاينحل و پيش روي بوش در آستانه پايان دوره رياست جمهوري
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1387/07/11
جرج دبليو بوش در دوره باقي مانده از رياست جمهوري اش قادر به بازسازي ويراني هاي ناشي از سياست هاي خود نخواهد بود.
به نوشته پايگاه اينترنتي روزنامه القدس العربي لندن به نظر مي رسد آمريكا با نزديك شدن به پايان دوره رياست جمهوري بوش در آستانه آينده اي نامعلوم قرار گرفته است كه علت آن تداخل مسائل حساسي است كه بوش در تعامل با آنها دچار ناكامي شده است.
علاوه بر احتمال پيروزي باراك اوباما نامزد دمكرات ها در انتخابات رياست جمهوري كه تغيير سياست خارجي آمريكا را به دنبال خواهد داشت پنج مسئله ديگر وجود دارد كه اوضاع آمريكا را تحت فشار قرار داده اند. بحران اقتصادي،‌ تيرگي روابط با روسيه ، پرونده هسته اي ايران،‌ ادامه بحران خاورميانه و ناتواني بوش از تحقق وعده خود مبني بر برقراري صلح بين اسرائيل و فلسطين و روابط با عراق با توجه به مخالفت رهبران عراق با توافقنامه امنيتي پيشنهادي آمريكا پنج مسئله اي هستند كه بوش در تعامل با آنها شكست خورده است.
از سوي ديگر روابط آمريكا با اروپا، جنجال بر سر سپر دفاع موشكي و استقرار آن در لهستان و خشم روسيه از اين مسئله،‌ ادامه مشكل تروريسم و تبديل آن به جنگي فرسايشي كه فعلا پاياني براي آن متصور نيست از جمله ديگر چالش هاي پيش روي بوش به شمار مي روند كه موفقيتي در حل آنها نداشته است.
القدس العربي در ادامه با اشاره به بحران مالي آمريكا و طرح پيشنهادي بوش براي حل آن و راهكارهاي ديگري كه براي حل آن پيشنهاد شده است اشاره كرد و افزود جنگ هايي كه آمريكا در يك دهه گذشته به راه انداخته است بسياري از منابع آمريكا را هدر داده و بوش را در اواخر دوره رياست جمهوري خود به اين فكر انداخته است كه بايد نتايج منفي سياست هاي خود را در سه زمينه اصلاح كند. روابط با اروپا، بحران اقتصادي و وجهه تخريب شده آمريكا در اذهان جهانيان سه مورد از نتايج سياست هاي بوش به شمار مي رود كه وي احساس مي كند پيش از پايان دوره خود بايد آنها را اصلاح كند. اين در حالي است كه گمان نمي رود دولت بوش بتواند اقتصاد جهان را از خطر ركود و فروپاشي نجات دهد بخصوص كه صرف اموال خزينه اين كشور براي تامين هزينه هاي جنگ عراق و افغانستان همچنان ادامه دارد.
در ادامه با اشاره به عملكرد آمريكا در جهان بر اساس تك قطبي بودن جهان آمده است روسيه پس از احساس برخي خطرات تحركاتي را در چهار محور آغاز كرد كه دخالت مستقيم در گرجستان، طرح مجدد شروط سنگين براي صادرات گاز به اروپا، مخالفت شديد با استقرار سيستم دفاع ضد موشكي آمريكا در لهستان و تلاش براي تشكيل محور سياسي اقتصادي آسيايي در مقابل ناتو و ائتلاف هاي غربي چهار محوري هستند كه روسيه در آن زمينه اقداماتي را آغاز كرد. اين در حالي است كه برخي معتقدند تحكيم روابط با ايران و چين مقدمه اي براي تشكيل اين محور آسيايي است.
در اين ميان شايد موضع آمريكا در قبال برنامه هسته اي ايران يكي از مسائلي باشد كه به كانون تنش در روابط آمريكا و روسيه تبديل شد. ايران و روسيه توافقنامه هايي براي تكميل نيروگاه اتمي بوشهر و تجهيز ايران به فناوري و علوم و تجهيزات هسته اي دارند كه بدون شك آمريكا با آنها مخالف است اما مخالفت آمريكا باعث نشد اين دو كشور منافع مشترك خود را ناديده بگيرند و هر كدام از آنها دلايل خاص خود را براي مقابله با سياست هاي آمريكا بخصوص در قفقاز و آسياي مركزي دارند. هر چند روسيه ابتدا با طرح آمريكا براي فشار بر ايران همراه شد اما اخيرا طي مخالفت با شركت در نشستي در حاشيه نشست هاي مجمع عمومي سازمان ملل براي بررسي مجازات هاي بيشتر بر ضد ايران موجوديت و اهميت استراتژيك خود را به غرب گوشزد كرد. در نتيجه وزير خارجه آلمان هشدار د اد تنش بين آمريكا و روسيه هرگونه اقدام بر ضد ايران را ماه ها به تعويق خواهد انداخت و برخي مشكلات بين المللي را كه به توافق فوري نياز دارند تحت تاثير قرار خواهد داد.
در اين ميان تصميم كره شمالي براي از سرگيري برنامه هسته اي خود اوضاع را پيچيده تر مي كند و بعيد نيست كه روسيه اين كشور را به اين كار تشويق كرده باشد. بنابراين تفسيري كه در اين باره وجود دارد اين است كه هدف از اين اقدام اعمال فشار بر آمريكا براي دستيابي به منافع اقتصادي بيشتر است.
 پنجشنبه 11 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن