تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815966280




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحول بزرگ در درمان آلزايمر


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: تحول بزرگ در درمان آلزايمر
افراد مبتلا به آلزايمر ممكن است بسيار غير فعال شوند، مثلاً ساعت‌ها جلوي تلويزيون بنشينند، بيشتر از حد معمول بخوابند يا از انجام امور معمول خودداري كنند.
دويچه وله: محققان آلماني اعلام كرده‌اند كه روشي مؤثر براي درمان ريشه‌اي "آلزايمر" يافته‌اند. آنان در اين روش تشكيل "پلاك‌هاي پيري" را متوقف يا از آن جلوگيري مي‌كنند. در ايران تعداد مبتلايان به آلزايمر ۴۵۰ هزار نفر برآورد مي‌شود.

گروهي از پژوهشگران آلماني تركيبي يافته‌اند كه با استفاده از آن مي‌توان از تشكيل "پلاك‌هاي پيري" جلوگيري كرد يا روند آن را متوقف نمود.

تركيب جديد در آزمايش‌هاي جانوري، "پلاك‌هاي پيري" را تا ۸۰ درصد كاهش داده است. دانشمندان هم‌چنين اعلام كرده‌اند كه آزمايش‌هاي حيواني تركيب يادشده، هيچ‌گونه عوارض جانبي‌اي نداشته‌اند.

سرپرست گروه پژوهشگران آلماني به نشريه "ميتل دويچه تسايتونگ" گفته است: «ما بر اين باوريم كه با استفاده از مطالعات ما اين امكان به وجود آمده كه تخريب سلول‌هاي عصبي و تشكيل پلاك‌هاي پيري را متوقف كرده يا كلا از آغاز آن جلوگيري نمود.»

البته تا طي‌شدن آزمايش‌هاي نهايي و ورود دارو به بازار، دست‌كم ۷ سال طول خواهد كشيد.

آلزايمر چيست؟

آلزايمر يكي از شايع‌ترين دمانس‌هاست. واژه "دمانس" (زوال عقلي) براي تعريف انواع مختلف بيماري‌هاي مغزي استفاده مي‌شود كه در آنها اختلال در نظم كاركرد مغز ايجاد مي‌شود. اين بيماري‌ها معمولاً پيش‌رونده و از بين‌برنده نيز هستند، يعني در طي زمان به ساختار و واكنش مغز آسيب زيادي مي‌رسانند. در اثر اين بيماري‌ها، فرد رفته‌رفته توانايي به‌خاطر آوردن، درك كردن، ارتباط برقرارنمودن، تكلم و قضاوت را از دست مي‌دهد.

محققان معتقدند كه عوامل بسياري از جمله بالا رفتن سن، پيشينه ژنتيكي و روش زندگي مي‌توانند در شروع اين دست بيماري‌ها دخالت داشته باشنـد. آمار ابتلا به زوال عقلي در ميان افرادي كه مشكل فراگيري دارند بيشتر از ديگران است.

با ابتلا به آلزايمر، تغييرات متعددي در مغز بيمار رخ مي‌دهد كه باعث كوچك‌شدن مغز و از بين‌رفتن سلول‌هاي مغزي مي‌گردد. به‌جاي اين سلول‌ها، لكه‌هاي متعددي با اشكال خاصي به نام "پلاك‌هاي پيري" مي‌نشيند. علامت ديگر اين بيماري، وجود كلاف‌هاي ظريف مارپيچي‌شكل در سلول‌هاي مغزي است كه در نهايت سلول‌هاي سالم را از بين مي‌برند.

بيماري اسپوراديك (SPORADIC) نوع بسيار شايع آلزايمر است كه بيش از ۹۰ درصد مبتلايان از آن رنج مي‌برند. نقش وراثت در اين گونه از آلزايمر روشن نيست. بيماري آلزايمر موروثي ، نوع ديگري است كه چندان شايع نيست، تنها ۵ تا ۱۰ درصد امكان بروز دارد و از يك نسل به نسل ديگر مستقيماً انتقال مي‌يابد.

سن اغلب افرادي كه به آلزايمر مبتلا مي‌شوند بيشتر از ۶۵ سال است و هر چه سن بالاتر مي‌رود، احتمال ابتلا به اين بيماري هم افزايش مي‌يابد. البته مواردي هم بوده كه افراد در سن ۴۰ يا ۵۰ سالگي گرفتار آلزايمر شده‌اند. افرادي كه يكي از اعضاي خانواده‌شان به آلزايمر مبتلا بوده‌اند، بيشتر احتمال دارد به اين بيماري گرفتار شوند.

نشانه‌هاي آلزايمر

با افزايش سن تغييراتي در حافظه ايجاد مي‌شود كه طبيعي است، اما نشانه‌هاي بيماري آلزايمر چيزي بيش از فراموشي‌هاي موقتي و ساده‌اند. بين تغييرات معمول حافظه و بيماري آلزايمر مرز روشني وجود ندارد، اما علائم هشداردهنده زير، از نشانه‌هاي آلزايمر شمرده مي‌شوند كه شباهتي با حالت طبيعي دارند و از اين رو بايستي بر روي آنها دقيق شد:

۱- از دست‌دادن حافظه و فراموش‌كردن مطالب و رويدادهايي كه به تازگي به حافظه سپرده شده‌اند.

حالت طبيعي: فراموشي، از يادبردن گاه و بي‌گاه نام‌ها يا قرارهاي ملاقات.

2- اختلال در انجام فعاليت‌هاي روزانه: افرادي كه دچار فراموشي شده‌اند برنامه‌ريزي و انجام امور روزانه برايشان دشوار است. اين‌گونه اشخاص ممكن است مراحل مربوط به تهيه غذا، تماس تلفني يا روش‌هاي انجام يك بازي را فراموش كنند.

حالت طبيعي: اين كه فرد گاه‌گاهي فراموش كند چرا وارد يك اطاق شده يا مطلبي را كه مي‌خواسته بگويد به‌خاطر نياورد.

۳- اختلال در زبان يا گويش‌: افرادي كه دچار آلزايمر مي‌شوند واژه‌هاي ساده را فراموش كرده يا كلمه‌هاي غيرمعمول را جايگزين مي‌نمايند، به‌طوري كه صحبت‌ها و نوشته‌هاي آنان قابل درك نيستند. به‌عنوان مثال اگر نتوانند مسواك خود را بيابند به جاي آن‌كه درخواست مسواك كنند مي‌گويند: «آن چيزي كه براي دهانم است».

حالت طبيعي: داشتن مشكل در يافتن واژه مناسب به صورت گاه و بي‌گاه.

۴- سردرگمي در زمان و مكان (مشكل جهت‌يابي و گم‌كردن زمان و مكان): افرادي كه به بيماري آلزايمر دچار هستند گم مي‌شوند، فراموش مي‌كنند كجا هستند و چگونه به آن‌جا رسيده‌اند و نمي‌دانند چگونه به منزل برگردند.

حالت طبيعي: فراموش‌كردن روزهفته يا مكاني خاص.

۵- ضعف در استدلال يا قضاوت: فرد مبتلا به آلزايمر ممكن است نتواند لباس مناسب فصل را تشخيص دهد. اين شخص هم‌چنين ممكن است مقدار زيادي پول را بدون دليل به كسي ببخشد.

حالت طبيعي: تصميم‌گيري اشتباه و پرسش‌برانگيز به‌طور گاه و بي‌گاه.

۶- اختلال در جداسازي و دسته‌بندي افكار: افرادي كه دچار آلزايمر هستند ممكن است در انجام امور ذهني پيچيده دچار مشكلات غيرطبيعي شوند مثلاً ممكن است عددها و موارد استفاده آنها را فراموش كنند.

حالت طبيعي: دشوار دانستن محاسبه به طور گاه و بي‌گاه.

- قراردادن اشياء در جايي غيرعادي: افرادي مبتلا به آلزايمر ممكن است اشياء را در جاهاي غيرمعمول قرار دهند. مثلاً اطو را در فريزر يا ساعت مچي را در قندان قرار دهند.

حالت طبيعي: قراردادن كليدها يا كيف پول در جاي غيرمعمول به طور تصادفي.

۸- تغييرات درخلق‌وخو يا رفتار: افراد مبتلا به آلزايمر دچار نوسان‌هاي سريع در رفتار مي‌شوند مثلاً زماني آرام هستند ولي بدون هيچ دليل مشخصي اشك مي‌ريزند يا خشمگين مي‌شوند.

حالت طبيعي: غمگين يا بداخلاق بودن به طور گاه و بي‌گاه.

۹- تغييرات در شخصيت: افراد مبتلا ممكن است به‌طور سريع و ناراحت‌كننده دچار تغييرات شخصيتي شوند. آنان ممكن است به شدت گيج و سر درگم، بدبين، نگران و محتاط يا وابسته به فردي در خانواده شوند.

حالت طبيعي: شخصيت افراد در اثر تغييرات سني به‌طور عادي تغيير مي‌كند.

۱۰- از دست دادن انگيزه: افراد مبتلا به آلزايمر ممكن است بسيار غير فعال شوند، مثلاً ساعت‌ها جلوي تلويزيون بنشينند، بيشتر از حد معمول بخوابند يا از انجام امور معمول خودداري كنند.

حالت طبيعي: احساس خستگي موقت از كار يا وظايف اجتماعي.

آلزايمر در ايران

بر اساس آمار انجمن آلزايمر ايران، تعداد مبتلايان به آلزايمر در كشور حدود‪ ۴۵۰ هزار نفر برآورد مي شود. سرانه هزينه ماهانه يك بيمار آلزايمري هم بين‪ ۴۰۰ تا ‪۶۰۰ هزار تومان است.

ابتلا به اين بيماري در ميان زنان بيشتر از مردان است كه اين رقم در ايران شش درصد است.
 پنجشنبه 11 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن