تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821127263




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛ ايران و نحوه مواجهه با «مطالعات ادعايي»


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛ ايران و نحوه مواجهه با «مطالعات ادعايي»
؛گزارش اخير البرادعي و پررنگ تر شدن موضوع مطالعات ادعايي را مي توان فصل جديدي در روند بررسي مسئله هسته اي ايران، طي ٦ سال گذشته دانست.

در حالي كه طي چند ماه اخير در چارچوب مداليته، جمهوري اسلامي ايران به بسياري از سوالات و ابهامات آژانس پاسخ داد و به نظر مي رسيد روند موضوع هسته اي ايران كه تحت فشار كشورهاي گروه ١+٥ شكل سياسي و امنيتي گرفته بود به قالب حقوقي خود باز گردد، آژانس در يك چرخش ناگهاني و با ادعاهاي مطرح شده از سوي آمريكا، از جمهوري اسلامي خواست كه به ابهامات مطرح شده پاسخ بدهد.

خراسان در گفت وگو با تعدادي از كارشناسان اين مسئله را كه نحوه مواجهه ايران با موضوع مطالعات ادعايي بايد چگونه باشد به بحث گذاشته است كه از نظرتان مي گذرد:

؛عنادي: موضوع مطالعات ادعايي براي زنده نگهداشتن جنبه سياسي و امنيتي پرونده هسته اي ايران دنبال مي شود
؛مراد عنادي كارشناس مسائل بين الملل در گفت وگو با خراسان درباره گزارش اخير البرادعي و جدي تر شدن بحث مطالعات ادعايي در اين گزارش اظهار داشت: بحث مطالعات ادعايي كه در گزارش قبلي البرادعي بود در گزارش اخير هم ذكر شده است.

در چارچوب مداليته ٦ مورد ابهامي كه از بحث هسته اي ايران وجود داشت در همكاري با آژانس حل و فصل شد و آقاي البرادعي در گزارش اسفندماه ٨٦ اعلام كرد كه يافته هاي آژانس با داده هاي ايران مطابقت كامل دارد.

پس از اين، برخي از كشورهاي دائم شوراي حكام از جمله آمريكا و انگليس نگران شدند كه بدين ترتيب هيچ گونه بستري براي پي گيري مسئله هسته اي در شوراي امنيت و سياسي و امنيتي نگه داشتن آن، باقي نماند؛ به همين دليل به البرادعي فشار آوردند كه بندي تحت عنوان مطالعات ادعايي بايد در گزارش گنجانده شود كه مربوط به چاشني انفجار و نمك سبز مي شد.

در چارچوب مداليته ايران هيچ تعهدي در قبال پاسخ دادن به ادعاها نداشت.

اما آمريكايي ها توانستند اين بند را اضافه كنند و با استناد به اين بند البرادعي در گزارش بعدي خود اعلام كرد كه ١٠ كشور اسناد و مداركي را در اختيار آژانس قرار داده اند و جمهوري اسلامي ايران بايد به آن ها پاسخ دهد.

اين ادعاها در يك گزارش ٨٦ صفحه اي تهيه شده بود.

وي افزود: به هر صورت هدف از گنجاندن اين بحث، در گزارش البرادعي كه به نظر مي رسد با اعمال فشار هم بود صرفا براي باز نگه داشتن بحث، پي گيري موضوع هسته اي ايران در حالت سياسي و امنيتي است.

عنادي مي افزايد: قطعنامه ١٨٣٥ دو بند دارد در بند دوم آمده كه ايران بايد به خواسته هاي شوراي حكام جواب بدهد؛ يعني همان مطالعات ادعايي را پاسخ دهد.

يعني اين موضوع در دستور كار شوراي حكام قرار دارد و گروه ١+٥ به دنبال اين هستند كه اين قضيه را زنده نگه دارند يا از اين پاسخ بگيرند و يا اين كه ايران را با فشار از فعاليت بازدارند.

وي در پاسخ به اين سوال كه در مواجهه با اين گزارش ايران چه كاري بايد انجام دهد؟ اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران مي گويد اسنادي كه آمريكايي ها مدعي هستند در اختيار ما بگذاريد تا براساس آن براي پاسخ گويي برنامه ريزي كنيم.

پاسخ ايران منوط به اين است كه مدارك مطرح شده در اختيار ايران قرار بگيرد؛ در غير اين صورت آن چه مطرح شده فقط ادعاست و چيز ديگري نيست.

اين در حالي است كه ايران در چارچوب مداليته متعهد به پاسخ گويي نيست و اگر هم بخواهد به درخواست آژانس پاسخ بدهد، اين اقدام، ناشي از حسن نيت ايران براي برطرف كردن ابهامات خواهد بود.

عنادي اظهار داشت: در آستانه صدور گزارش هاي البرادعي، جوسازي هايي آغاز مي شود كه به تازگي روزنامه ديلي تلگراف گزارشي را چاپ كرد كه ٥٠ تا ٦٠ تن اورانيوم در ايران مفقود شده و همچنين ادعا كرد كه يك سري مراكز سري در ايران وجود دارد.

اگر گزارش هاي البرادعي را از سال ٨٢ تا به امروز رصد كنيم در آستانه هر گزارشي خبرهايي منتشر مي شود كه خيلي از موارد توسط سخنگوي آژانس تكذيب مي شود و ادعاهاي ديلي تلگراف نيز توسط فلمينگ تكذيب شد.

بنابراين بخش عمده اي از ادعاها براي جوسازي است. آن هم به اين دليل كه همكاري ايران با آژانس نتايج مثبت داشته است.

؛زيباكلام: نبايد تصور كنيم كه در حال دستيابي به توافقي جامع با آژانس بوديم
؛دكتر صادق زيباكلام استاد دانشگاه ديدگاهي متفاوت دارد و گزارش اخير البرادعي و صدور قطعنامه جديد را امري طبيعي از ديدگاه طرف مقابل مي داند. وي در پاسخ به اين سوال كه اظهارات البرادعي درباره مطالعات ادعايي ناشي از چه چيزي است گفت: اين تصور ما ايراني ها بود كه در چارچوب مداليته، در حال حل و فصل اختلافمان با آژانس هستيم.

در حالي كه اين گونه نبود. در واقع گروه ١+٥ در حدود ٣ ماه پيش يك بسته پيشنهادي را به ايران ارائه كرد كه ايران اين بسته پيشنهادي را به دليل وجود تعليق غني سازي رد كرد.

زيبا كلام در ادامه گفت وگوي خود با خراسان مي افزايد: بنابراين طبيعي بود كه گروه ١+٥ درباره رد بسته پيشنهادي واكنش نشان دهد.

واكنش آن ها همين بود كه قطعنامه جديدي را عليه ايران در شوراي امنيت صادر كنند و متاسفانه اين بار برخلاف گذشته به اتفاق آرا ايران را محكوم كردند.

يعني اين بار اندونزي برخلاف دفعه گذشته كه راي ممتنع داده بود به محكوميت ما در شوراي امنيت راي مثبت داد.

بنابراين، نبايد تصور كرد كه در حال دست يابي به توافقي جامع با آژانس بوديم؛ ولي آقاي البرادعي تحت فشارهاي سياسي آمريكا و رژيم صهيونيستي با گزارش خود قاعده بازي را به هم زد.

در اين جا بايد اين موضوع را اضافه كنيم كه اتفاقا آمريكا، خيلي با اين بسته پيشنهادي موافق نبود؛ به گونه اي كه رايس وزير خارجه، با اكراه بسته را امضا كرد.

زيبا كلام مي افزايد: حالا نوبت ١+٥ بود كه پاسخ خود را به مخالفت ما به بسته پيشنهادي بدهد.

آن ها نه تنها امتيازاتي ديگر به ما ندادند بلكه قطعنامه جديدي عليه ما صادر كردند.

البته شوراي امنيت فقط ما را محكوم كرد ولي مجازاتي عليه ما در نظر نگرفت. در اين حال قابل پيش بيني بود كه قطعنامه ديگري در آينده صادر شود آن جا كه تمكين نكرده ايم و اين شورا احتمالا مجازات هايي براي ما در نظر خواهد گرفت.

وي مي افزايد: به عبارت ديگر گزارش البرادعي كودتايي نبود كه دفعتا اتفاق افتاده باشد. اصل مسئله، از نظر آن ها به غني سازي برمي گردد؛ لذا اگر ايران به تمام خواسته هاي آژانس تمكين كند ولي دست از غني سازي برندارد از نظر آن ها فايده اي نخواهد داشت. چون مسئله اصلي براي آن ها غني سازي است و آن ها اين روند را ادامه مي دهند.

؛مطهرنيا: آمريكا در ادامه ٢ گزينه رد يا پذيرش پروتكل الحاقي را در برابر ايران قرار خواهد داد
؛مهدي مطهرنيا- كارشناس مسائل بين الملل نيز با بيان اين كه گزارش اخير البرادعي بهانه هاي لازم براي تشديد فشار بر كشورمان را فراهم مي آورد، گفت: واشنگتن در مرحله آتي مواجهه با تهران، دو گزينه رد يا پذيرش پروتكل الحاقي در برابر كشورمان قرار خواهد داد.

مهدي مطهرنيا، استاد دانشگاه و كارشناس مسائل بين الملل در گفت وگو با مهر در تحليل گزارش اخير محمد البرادعي درباره فعاليت هاي هسته اي كشورمان، آن را مهم ترين گزارش مدير كل آژانس تا به امروز ارزيابي كرد.

وي افزود: همان طور كه مي دانيد البرادعي تاكنون ١٣ گزارش از فعاليت هاي هسته اي ايران ارائه كرده كه باتوجه به محتواي گزارش اخير و تحولات جاري مرتبط با موضوع هسته اي ايران بايد اين گزارش را مهم ترين آن ها برشماريم؛ زيرا كه به لحاظ شكلي اهميتي بيش از گزارش هاي سابق دارد.

مطهرنيا ادامه داد: در اين گزارش تلاشي ويژه پي گيري شده تا با برجسته سازي موضوع مطالعات ادعايي در چارچوب برنامه اي از قبل تدوين شده، موضوع فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران با اهداف نظامي پيوند داده شود و همين مسئله باعث مي شود هر چند كه حدود ١٧ مورد كليدي در خصوص همكاري هاي ايران و اثبات صلح آميز بودن فعاليت هاي كشورمان در اين گزارش مطرح شده است: اما در مجموع، نتوانيم جمع بندي مثبتي از اين گزارش ارائه كنيم.

اين كارشناس مسائل بين الملل همچنين گفت: مجموع تحولات اخير حول محور مسئله هسته اي ايران نشان از آن دارد كه جرياني با اتكا بر گزارش اخير البرادعي سعي دارد تا نقطه عزيمتي براي اعمال مديريت فشار بيشتر بر جمهوري اسلامي ايران را ايجاد كند و ايالات متحده نيز در همين چارچوب تلاش خواهد كرد تا ضمن ايجاد فضاي سياسي ضد ايراني در چند جهت، تهران را به پذيرش يكي از دو خواسته خود مجبور كند.

وي درباره خواسته هاي واشنگتن از ايران كه در چارچوب طرح مذكور به كشورمان تحميل خواهد شد، اظهار داشت: بر اين اساس آمريكا در آينده نه چندان دور پس از تكميل پروسه مذكور، دو گزينه پذيرش يا رد پروتكل الحاقي در برابر درخواست هاي مكرر جامعه جهاني را در مقابل تهران قرار خواهد داد كه باتوجه به زمينه سازي هاي آمريكا، رد اين گزينه از سوي ايران، فشار بيشتر جامعه جهاني به كشورمان را در پي خواهد داشت.

مطهرنيا در ادامه يادآور شد: اين كه در گزارش البرادعي حداقل به طور تلويحي اما موكد اعلام شده، اثبات آن چه در پرونده مطالعات ادعايي وجود دارد، خارج از قدرت آژانس در چارچوب NPTو فضاي فعلي است، تنها به آن چه در خصوص اجبار ايران به پذيرش پروتكل الحاقي مربوط است، باز مي گردد.

اين كارشناس مسائل بين الملل با بيان اين كه ماجراي درگيري كشورهاي غربي و به ويژه آمريكا و روسيه در موضوع گرجستان مي تواند فرصت هايي را براي مسئله هسته اي ايران ايجاد كند، افزود: به هر حال نبايد طرح كلي آمريكا براي مرحله بعدي مقابله با ايران را فراموش كنيم، زيرا كه اصل مواضع ١+٥ در مورد فعاليت هاي هسته اي ايران، تابعي از منافع اين كشورها در دو بعد فردي و جمعي بوده و خواهد بود.

؛شهرياري: پروسه مطالعات ادعايي دنباله دار خواهد بود
؛مهدي شهرياري نماينده بجنورد و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در اين باره به خراسان گفت: ادعاهاي مطالعاتي كه از سوي البرادعي مطرح شده در نتيجه فشارهاي سياسي كشورهايي از جمله آمريكاست و به نظر من كاملا برنامه ريزي شده است.

براساس چارچوب مداليته كه قرار بود ايران به سوال هاي آژانس پاسخ بدهد، جمهوري اسلامي ايران سوال ها را پاسخ داد اما ديديم كه دوباره مسائل جديدي مطرح كردند و اين موضوع نشان مي دهد اين پروسه دنباله دار خواهد بود.

وي در پاسخ به اين سوال كه جمهوري اسلامي ايران در مواجهه با اين گزارش چگونه بايد عمل كند، گفت: اگرچه برخي از دوستان تاكيد دارند كه جمهوري اسلامي نبايد به اين ادعاها پاسخ بدهد، اما به عقيده من باتوجه به اين كه نقطه ضعفي در بحث صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي مان نداريم بايد مذاكرات و گفت وگوها را ادامه بدهيم.

زيرا پاسخ ندادن به اين موضوع ايجاد مانع خواهد بود و بدين ترتيب بهانه اي به دست گروه ١+٥ داده ايم و اين باعث مي شود تا آن ها در اين صورت اقدامات بيشتري را عليه ما انجام بدهند.

؛بهشتي پور: ايران بايد حركت جديدي را در مواجهه با موضوع مطالعات ادعايي آغاز كند
؛حسن بهشتي پور، كارشناس مسائل بين الملل نيز در گفت وگو با مهر در تحليل ابعاد مختلف گزارش اخير محمد البرادعي درباره فعاليت هاي صلح آميز هسته اي كشورمان اظهار داشت: هر چند اين گزارش حاوي مطالب مثبتي است اما اين موارد مثبت همه تكراري است و از اين جهت نمي توانيم آن را گزارشي مثبت ارزيابي كنيم.

وي با اشاره به بخش هايي از گزارش اخير مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: همان طور كه اين گزارش را مطالعه كرده ايد، در كنار مطالب مثبت تكراري كه در آن ذكر شده، موضوع مطالعات ادعايي بيش از قبل برجسته سازي شده و بدون شك چند كشور غربي مخالف فعاليت هاي هسته اي ايران، برنامه هايي را ذيل اين عنوان دارند.

اين كارشناس مسائل بين الملل با تاكيد بر لزوم برنامه ريزي ويژه دستگاه ديپلماسي هسته اي كشورمان باتوجه به شرايط خاص كنوني در اين عرصه، ادامه داد: قطعا ايران بايد حركت جديدي را در مواجهه با موضوع مطالعات ادعايي آغاز كند، چرا كه در اين رابطه آن چه مورد نظر طرف هاي مقابل ايران قرار دارد، موضوع فعاليت هاي نظامي و پيوند آن با برنامه هسته اي است كه در صورت نهادينه شدن در گزارش هاي البرادعي و كليت اين روند، عواقب خوشايندي را براي ما در بر نخواهد داشت.وي يادآور شد: يكي از مسائل مهمي كه در روند مذاكره با ١+٥ و كشورهايي چون چين و روسيه همواره بايد مورد توجه ما قرار داشته باشد آن است كه هيچ يك از اين كشورها با اصل تحريم عليه ايران مشكلي ندارند و امروز اگر هم اختلافي بين آن ها وجود دارد، بر سر تشديد اين تحريم ها و تنبيهات آينده ماست.

اين كارشناس مسائل بين الملل با تاكيد بر لزوم تداوم همكاري هاي ايران با ديده بان هسته اي سازمان ملل متحد، اظهار داشت: به نظر مي رسد جمهوري اسلامي ايران در مقطع كنوني بايد ضمن ادامه همكاري هاي فشرده خود با آژانس بين المللي انرژي اتمي با افشاسازي ماهيت موضوع مطالعات ادعايي در فضاي داخلي آژانس از سويي و نظام بين الملل از ديگر سو بپردازد؛ زيرا كه به اعتقاد بنده اين كه ما پرونده هسته اي مان را مدام پايان يافته تلقي كنيم، تاثيري بر فضاي خارجي نخواهد داشت و لذا بايد برنامه ريزي ويژه براي تاثيرگذاري بر آن فضا در ابعاد كلان صورت پذيرد.

؛اردستاني: چه به مطالعات ادعايي پاسخ بدهيم يا نه، ادعاهاي جديدي مطرح خواهد شد
؛دكتر بخشايش اردستاني استاد دانشگاه و كارشناس مسائل بين المللي نيز در اين باره به خراسان گفت: اين گونه نيست كه آژانس عدم انحراف غني سازي به سمت سلاح هاي هسته اي را به سرعت اعلام كند. در اين باره معمولا در همه كشورها يك بازرسي over lap انجام مي دهد يعني از بالا نگاه مي كند به طوري كه كشورها براي ساخت سلاح هسته اي فعاليت نداشته باشند و در اين مورد بازرسي هاي مستمر دارد.

در مداليته اي كه حدود ٦ سوال آژانس طرح كرده بود و قرار بود كه سوال ها تمام شده باشد، بندي وجود داشت كه اگر آژانس مشكلاتي و ايرادات جديدي داشته باشد، بتواند مطرح كند و ايران هم پاسخ بدهد.

زماني كه اين سوالات پاسخ داده شد آمريكايي ها ادعا كردند به لپ تاپ يك كارشناس ايراني دسترسي پيدا كرده اند.

در اطلاعات اين لپ تاپ چند نكته وجود دارد يكي وجود موشك هاي قابل برگشت از جو است ديگري وجود نمك زارهايي است كه به ادعاي آن ها در آن انفجار رخ داده و اين كه ايران در چند جاي ديگر در حال ساخت موشك هاي اتمي است.

اين ها را به عنوان مطالعات ادعايي مطرح كردند. پس از اين آژانس از ايران خواست كه از اين ادعاها رفع ابهام كنند، اما ايران در مقابل از آژانس خواست كه اطلاعات مذكور را به ما بدهيد تا ما بررسي كنيم. اما آمريكايي ها مي گويند آژانس بايد اين اطلاعات را فقط به رويت ايران برساند و مدركي به ايران تحويل ندهد.

اين حركت نشان مي دهد كه اين ادعاها بيشتر از آن كه حقوقي باشد سياسي است و مشكل بين ايران و آمريكا ناشي مي شود زيرا كه نفوذ آمريكا در آژانس بيشتر از ايران است. به علاوه آمريكا جزو شوراي امنيت نيز هست.

اردستاني معتقد است: البرادعي در حالي كه بر عدم انحراف ايران تأكيد مي كند اما يك سري ابهامات را نيز بيان مي كند و از ايران مي خواهد درباره ادعاهاي مطرح شده با آژانس همكاري كند و همكاري خود را استمرار ببخشد.

وي تأكيد كرد: مطالعات ادعايي مطرح شده از سوي البرادعي تحت تأثير معادلات سياسي است و بايد بگويم كه اين روند ادامه دارد و حتي اگر ايران پاسخ بدهد بار ديگر به گونه اي ديگر اين روند تداوم خواهد داشت.

اردستاني در پاسخ به اين سوال كه در مواجهه با اين موضوع ايران بايد چگونه عمل كند، گفت: ايران در حال همكاري با آژانس است. البته در ابتدا با هيجان واكنش نشان مي دهد اما بعد با بازرسي ها موافقت خواهد كرد. البته در كنار اين همكاري كار غني سازي خودش را نيز دنبال مي كند.

در اين جا زمان به نفع ايران است. ايران انتظار دارد آژانس پرونده را به حالت عادي برگرداند؛ اما آژانس تحت فشار آمريكا تصميم گيري مي كند؛ زيرا موضوع هسته اي ايران از سوي آمريكا به گروگان گرفته شده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه در صورتي كه ايران اين ادعاها را پاسخ دهد آيا ادعاهاي جديدي از سوي آژانس مطرح نخواهد شد؟ مي افزايد: فرق نمي كند زيرا چه ما پاسخ بدهيم و چه پاسخ ندهيم ادعاهاي جديدي از سوي آن ها مطرح خواهد شد.

البته ايران درباره غني سازي كار خود را انجام مي دهد و پس از اتمام كار نيروگاه بوشهر، ايران به هدف خود خواهد رسيد و آمريكايي ها با توجه به اين موضوع به آژانس فشار مي آورند.

؛سليمي نمين: ايران بايد همكاري با آژانس را ادامه بدهد
؛دكتر عباس سليمي نمين رئيس مركز مطالعات تاريخ معاصر نيز در اين باره به خراسان گفت: در سفر هيئت آژانس به تهران زمينه طرح قضايا چيده شد.

در آن سفر نمايندگان آژانس علاوه بر مسائلي كه به صورت رسمي مطرح كردند بحثي را نيز تحت عنوان NoNpaper يعني درخواست هاي غيرمكتوب شفاهي مطرح كردند كه اين موضوع روال ديگري در پي گيري مسئله هسته اي ايران ايجاد كرد.

اما اگر روال قانونمند و منطقي باشد هيچ اشكالي ندارد و پذيرفته شده است چون ايران مطمئن خواهد بود كه پس از پاسخ گويي، موضوع پايان مي يابد.

چنان كه در مرحله اول آژانس اين كار را انجام داد؛ يعني اعلام كرد كه ايران به سوالات آژانس پاسخ داده است؛ اما در حال حاضر بحث حركت غيررسمي است و مقداري كار دشوار شده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه نحوه مواجه ايران با اين موضوع بايد چگونه باشد، گفت: جمهوري اسلامي ايران ممكن است پاسخ ندهد، اما چون اساس برنامه ايران در مورد آژانس مبتني بر همكاري است از اين طريق آژانس را طي اين مدت به يك روال نسبتا منطقي سوق داده است. بايد اين روند را ادامه بدهد اين كه آقاي البرادعي عنوان مي كند كه ما تضميني در مورد آينده نمي دهيم مسئله مشخصي است. زيرا هيچ كس نمي تواند در مورد آينده، تضمين بدهد و اين حرف كاملا غيرمنطقي است.

با توجه به اين كه جمهوري اسلامي اجازه هرگونه بازرسي را به آژانس داده است. آقاي البرادعي نبايد بگويد كه در مورد آينده تضميني وجود ندارد.

وي تأكيد كرد، ايران بايد به اين ادعاها پاسخ بدهد كه چرا سياست كلي ايران در برخورد با آژانس با وجود رفتارهاي غيرمنطقي همكاري بوده است.

ما از آژانس انتظار نداريم كه در موضوع هسته اي ما تحت تأثير كشورهاي قدرتمند باشد اما از آن جايي كه كشورهاي مختلف در آن نمايندگي دارند و بايد به لحاظ افكار عمومي روي آن ها كار شود طبيعتا همكاري با آژانس جزو سياست هاي ثابت ايران خواهد بود. ولو اين كه گاه آژانس متأثر از فشارهاي برخي كشورها اقداماتي انجام بدهد.

؛مظاهري: ايران بايد ضمن همكاري با آژانس از هم راهي شوراي حكام با آمريكا جلوگيري كند
؛دكتر محمد مهدي مظاهري استاد دانشگاه نيز در ارزيابي گزارش اخير البرادعي و پر رنگ تر شدن موضوع مطالعات ادعايي در اين گزارش مي گويد: طبق اظهارنظر كارشناسان مسائل بين المللي گزارش اخير البرادعي (دبير كل آژانس بين المللي اتمي) تأييدگر صلح آميز بودن برنامه هاي هسته اي ايران است و هيچ مدركي دال بر انحراف از اين مسير ارائه نشده است.

با اين وجود، البرادعي طبق گزارش هاي قبلي با به كارگيري الفاظ دوپهلو و قبول طرح مطالعات ادعايي مطرح شده از سوي آمريكا (در مورد گذشته فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران)، بار ديگر فضاي آژانس را براي تشديد فشارهاي سياسي و حتي زمينه سازي براي اعمال ساز و كارهاي تحريم هاي شوراي امنيت عليه كشورمان باز گذاشته است.

به گزارش آفتاب اين كارشناس مسائل بين الملل مي افزايد:مديركل آژانس با ناديده گرفتن همكاري هاي همه جانبه و بازرسي هاي مستمر بازرسان آژانس از مراكز هسته اي ايران گفته است كه «غيرممكن است تضمين كنيم كه ايران فعاليت هاي هسته اي خود را مخفي نمي كند، مگر اين كه بازرسي هاي وسيع داده شود و پاسخ اتهامات مطرح شده درباره گذشته برنامه اتمي دريافت شود».

وي مي افزايد: در بررسي جنجال آفريني هاي اخير آمريكايي ها و هم سويي دبيركل آژانس با ادعاي واهي آنان مبني بر تلاش ايران براي دسترسي به تسليحات اتمي بايد متذكر شد:

بر اساس توافق قبلي كه در قالب مداليته با آژانس بين المللي انرژي اتمي، قرار شد كه شبهات آن ها به صورت يك بسته سوال مطرح و طرف ايراني با شناخت بيشتر با ادله حقوقي ضمن پاسخ به سوالات مطرح شده موانع و ابهامات موجود بر سر راه رسيدن به حل و فصل نهايي را فراهم كند.

پس از ديدارهاي مكرر نماينده آژانس و تداوم مذاكرات ميان دو طرف، ايران تمام تلاش خويش را براي رفع شبهات و پاسخ گويي سوالات به كار گرفت. با اين وجود مسئله هسته اي ايران همچنان در دستور كار شوراي امنيت باقي ماند.

در شرايط فعلي نيز با توجه به تلاش هاي ثمربخش ايران براي حل و فصل موضوع از طريق رويه هاي ديپلماتيك و بر اساس موازين حقوقي، طيف جنگ طلب كاخ سفيد با طرح ادعاهاي واهي مبني بر تلاش ايران بر تجهيز موشك هاي شهاب سه به كلاهك هاي هسته اي درصددند كه همچنان بر التهاب كاذب موضوع بيفزايند.

مظاهري ادامه مي دهد: به نظر مي رسد با توجه به نزديكي اتمام دوره رياست جمهوري بوش و ناكامي گسترده در پي گيري اهداف نظامي در منطقه (عراق- افغانستان) و همچنين تلاش روس ها براي بازيافت قدرت بين المللي خويش، نومحافظه كاران كاخ سفيد با طرح ادعاي جعلي از جمله تلاش هاي مخفي ايران براي دسترسي به سلاح اتمي به دنبال تنش آفريني بيشتر در منطقه و انحراف افكار عمومي مردم آمريكا از مشكلات اقتصادي خويش باشند.

وي تأكيد مي كند: عدم ارائه اسناد و تصاوير مورد ادعاي آمريكا در فعاليت هاي هسته اي ايران نشان مي دهد كه اصل اسناد و تصاوير مزبور ساختگي و جعلي است و در واقع هياهوي تبليغاتي جديد پروژه ساختگي آمريكا و رژيم صهيونيستي براي شبهه افكني و جلوگيري از به ثمر رسيدن تلاش هاي ايران و آژانس بين المللي صورت مي گيرد.

اين كارشناس درباره رويكرد ايران نسبت به اين روند مي گويد: به رغم جنجال آفريني تازه آمريكا، ايران بايد همچنان به همكاري هاي خويش با آژانس در چارچوب همكاري هاي پادماني تداوم بخشد و با رايزني با كشورهاي تأثيرگذار در گروه ١+٥ و نيز اعضاي غيرمتعهدها (نم) از ايجاد هرگونه اجماع بين المللي عليه ايران جلوگيري كند؛ بي شك همراهي شوراي حكام با آمريكا موجب خواهد شد كه ايران نيز در ادامه همكاري ها با اين نهاد موثر بين المللي تجديد نظر كند.

؛انبارلويي: هر چقدر هم كه براي رفع ابهام تلاش كنيم با ايران با مقاصد سياسي برخورد مي كنند
؛ يك كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه مطالعات ادعايي كاركرد خود را از دست داده است، تصريح كرد: طرح چنين موضوعاتي نمي تواند افكار عمومي را تحت تاثير قرار دهد.

محمدكاظم انبارلويي روزنامه نگار در گفتگو با فارس درباره اظهارات اخير محمدالبرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در نشست فصلي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، گفت: گزارشات آژانس مانند سكه اي دو روست كه يك روي آن اظهارنظرهاي فني و كارشناسي است و روي ديگر آن اظهارنظرهاي سياسي است.

در بعد فني و حقوقي اين گزارش ها كاملا به نفع ايران است و -به اصطلاح - راستي آزمايي كه غربي ها در ارتباط با ايران دارند را اثبات مي كند، اما در ابعاد سياسي اين گزارش فارغ از يك بررسي حقوقي است و ما هر چقدر هم كه براي رفع ابهام تلاش كنيم، چون نيست آنها رفع ابهام نيست و با مقاصد سياسي با ايران برخورد مي كنند اين ابهامات به قوت خودش باقي است.

وي با اشاره به اينكه انگيزه هاي گزارش البرادعي فارغ از بحث فني است و ممكن است به مرور دامنه اين ابهامات نيز افزايش يابد، خاطرنشان كرد: آنها چون انگيزه سياسي دارند بعد از پاسخ ايران به يك سوال سوال ديگري مطرح مي كنند و بنابراين يك بازي سياسي است و ايران هم تردستي خود را در اين بازي نشان داده است.

انبارلويي با تاكيد بر اينكه هيچ اشكالي وجود ندارد كه ايران وارد اين بازي با غرب شود، گفت: اتفاقا كساني كه در پشت پرده آژانس اين بازي را با ايران شروع كرده اند بازنده اصلي اين بازي هستند.

مطالعات ادعايي كاركرد سياسي خود را ديگر از دست داده است و طرح چنين موضوعاتي نمي تواند افكار عمومي را تحت تاثير قرار دهد.
 پنجشنبه 11 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن