تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804514395




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي فرمانده سابق نيروهاي آمريكايي در عراق با هفته نامه اشپيگل


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گفتگوي فرمانده سابق نيروهاي آمريكايي در عراق با هفته نامه اشپيگل
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1387/07/10
هفته نامه آلماني اشپيگل در يك گفتگوي اختصاصي با ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده سابق نيروهاي آمريكاي در عراق و فرمانده اينده نيروهاي مركزي آمريكا نظر وي را در خصوص تحولات جنگ عراق و افغانستان جويا شد .
اولريش فيشتنر و گرهارد اشپورل خبرنگاران اشپيگل بعنوان نخستين سئوال از ژنرال پترائوس با اشاره به اينكه قرار است وي در 31 اكتبر سال جاري ميلادي به سمت فرماندهي نيروهاي آمريكاي منصوب شود، نظر وي را از توسعه نيروهاي مسلح آمريكايي در كشورهاي مختلف، از جمله كشورهاي مساله سازي چون افغانستان، عراق، ايران، پاكستان، مصر و لبنان پرسيدند.
ژنرال پترائوس ضمن تاييد اين مطلب كه قرار است وي بزودي مسئول هماهنگي توزيع نظاميان آمريكايي در كشورهاي مختلف باشد، افزود... ضمنا شما فراموش كرديد كه نام كشور يمن را كه عناصر و فعالان تندرويي هم دارد، به جمع كشورهايي كه برشمرديد، اضافه كنيد. او در پاسخ به اين پرسش كه آيا فكر نمي كنيد بايد عربستان سعودي را نيز به اين ليست اضافه مي كرديد، خاطر نشان كرد (خوشبختانه) اوضاع در عربستان سعودي به نسبت چهار سال پيش فوق العاده بهتر شده است.
پترائوس افزود... حتما يادتان نرفته است كه چهار سال پيش حتي سفارت ما در جده مورد تهاجم شورشيان قرار گرفت و اين امر موجب شد كه شماري از كارگران خارجي بعلت خشونتهاي موجود آنزمان به خانه هاي خود بازگردند. حتي وزير كشور عربستان نيز در آن سالها از اين خشونتها بي نصيب نماند. اين ژنرال چهار ستاره آمريكايي افزود درست از آنزمان بود كه سعوديها رويكردي جامع و هوشمندانه به امنيت كشور خود و مبارزه با گروه القاعده پيدا كردند. انجام عملياتهاي دقيق و حساب شده متكي بر كسب اطلاعات مطلوب و اعمال تغييرات در استحكامات امنيتي و از همه مهمتر استفاده از برنامه ها و طرحهاي راهبردي درجه يك در عرصه ارتباطات همگي به عربستان سعودي كمك كرد تا نتايج چشمگير و قابل ملاحظه اي در مبارزه با تندروها و افراطيون در اين كشور بدست آورد. او در ادامه به بحران عراق اشاره و تصريح كرد... اوضاع امروز عراق در مقايسه با سال قبل بسيار فرق كرده است. بعبارت ديگر خشونت در اين كشور تا هشتاد درصد، از جمله در مورد ميزان كشته شدن غير نظاميان عراقي رو به كاهش بوده است. پترائوس افزود با اين همه، من و رايان كراكر، سفير آمريكا در عراق بارها بر اين مساله تاكيد داشتيم كه اين تحولات در عراق مشكوك، متزلزل و احتمالا برگشت پذيرند. وي در خصوص تصويب قانون انتخابات استاني از سوي شوراي نمايندگان عراق نيز اظهار داشت... اين اقدام بسيار مهمي بود. زيرا تصويب اين قانون در واقع نشانگر نوعي اجماع گسترده مورد نياز نظام حاكم بر عراق بود. پترائوس اضافه كرد... همانطور كه شما مي دانيد بر طبق قانون اساسي (عراق)، رئيس اين شورا بايد تمامي قوانيني را كه از سوي شوراي نمايندگان تصويب مي شود، تاييد كند. اين امر بدان معناست كه رئيس جمهور كرد عراق و معاونين شيعه و سني اش، هركدام با داشتن يك حق راي نيز بايد قوانين تصويب شده را تاييد كنند و اين مبين حصول سطح معقولي از يك اجماع است. وي در واكنش به اين پرسش كه آيا به تحولات عراق بدبين هستيد، گفت... من نه بدبين و نه خوش بين هستم، بلكه واقع گرا هستم و معتقدم كه اين امكان وجود دارد كه اوضاع عراق بسيار سخت تر از اين هم بشود. اين ژنرال دو رگه هلندي-آمريكايي افزود... هر چند ما بايد اين واقعيت را هم بپذيريم و اذعان كنيم كه پيشرفتهاي حاصله در اوضاع امنيتي عراق را برسميت بشناسيم و به اين وسيله اين اجازه را به خود دهيم كه هشت هزار نظامي آمريكايي را ظرف چهار ماه آينده از خاك عراق خارج كنيم اما نبايد اين مساله را هم فراموش كنيم كه اساسا وجود همين نيروها در اين پيشرفت مهم اثر گذار بوده اند تا نيروهاي عراقي بتوانند مسئوليت بيشتري را برعهده گيرند. فرمانده جديد نيروهاي مركزي آمريكا در پاسخ به اين سئوال كه فكر مي كنيد دشمنان عراق جديد چقدر قدرتمند باشند، گفت... ما حتي امروز هم شاهد سطحي از بروز خشونت در عراق هستيم. گروه القاعده بطور خاص همچنان حضوري خطرناك در اين كشور دارد و شبه نظاميان و برخي گروههاي خاص ديگر نيز كماكان فعالند. او با اشاره به اينكه روزانه بين 20 تا 30 حمله در عراق اتفاق مي افتد، خاطر نشان كرد انفجار خودروهاي بمب گذاري شده و كشته شدن غير نظاميان بي گناه نيز همچنان مشاهده مي شود. اما با اين همه، خشونت در مقايسه با ژوئن سال گذشته كه شاهد يكصد و هشتاد حمله در روز بوديم، بطرز قابل ملاحظه اي كاهش يافته است.
ديويد پترائوس كه با پايان نامه بررسي عواقب جنگ ويتنام از دانشگاه پرينستون آمريكا موفق به اخذ مدرك دكترا شده است، در مورد جدي بودن تهديد جنگ داخلي ميان شيعيان و سني هاي عراقي گفت... من فكر مي كنم اين تهديد رو به كاهش است. او با يادآوري اينكه ميزان خشونتهاي فرقه اي در زمستان سال 2006 و 2007 ميلادي به يك فاجعه وحشتناك بدل شده بود، ابراز داشت... در دسامبر سال 2006 بطور مثال تنها در بغداد هر 24 ساعت، بيش از پنجاه نفر بر اثر خشونتهاي فرقه اي، جان خود را از دست مي دادند. او در جواب به اين سئوال كه فكر نمي كنيد يكي از معجزات بزرگ در برقراري يك آرامش نسبي در عراق بخاطر رفتار مقتدي صدر و سكوت او در سپاه مهدي بود، خاطر نشان كرد... سكوت مقتدا صدر به هيچ وجه يك معجره نبود بلكه كاملا ساده و بديهي بود. پترائوس افزود در واقع بر اثر اقدامات شبه نظاميان كه بنام صدر انجام مي شد، بشدت به اعتبار جنبش صدر خدشه وارد شده بود. بنابراين جمعيت شيعيان عراق كه ديگر نيازي به حمايت شدن از جانب اين شبه نظاميان متاثر از گروه القاعده نداشتند، آنها را پس زدند. وي با اشاره به اينكه عناصر اين شبه نظاميان از مغازه داران عراق، اخاذي مي كردند و حتي دست به آدم ربايي مي زدند، خاطر نشان كرد آنها در قتل دو فرماندار نواحي جنوبي عراق و نيز سه رئيس پليس عراق دست داشتند و همچنين خشونتهاي شرم آور كل شهر كربلا در آگوست سال 2007 را موجب شدند. وجود يك چنين مسائلي بود كه جنبش صدر را در آستانه بدترين موقعيت ممكن خود قرار داد كه همان طرد شدن از ناحيه مردم عراق بود. اين بود كه صدر، اعلام آتش بس كرد. اين موضعگيري حتي موجب شد كه ساير گروههاي خاص شبه نظامي كه عمالشان خسارات بسيار زيادي را بوجود آورده بودند هم در مارس و آوريل امسال از ترس طرد شدن، از ادامه خشونت بپرهيزند. بنابراين مشاهده مي كنيم كه صدر در واقع هيچ گزينه منطقي ديگري در اختيار نداشت. ژنرال ديويد پترائوس در واكنش به اين سئوال كه آيا شما پرداخت رشوه به اهل تسنن را براي همكاري با نظاميان آمريكايي تاييد مي كنيد، اظهار داشت... خير. بگذاريد برايتان توضيح دهم كه چه اتفاقي افتاده است. وقتي اعراب سني عراق متوجه شدند كه با شركت نكردن خود در انتخابات سال 2005 و به تبع آن محسوب نشدن بعنوان بخشي از عراق جديد، چه اشتباه بزرگي را مرتكب شده اند، تصميم گرفتند بجاي ادامه دادن مشكل، خود را به عنوان بخشي از يك راه حل در نظر بگيرند. پترائوس با اعلام اينكه اعراب سني نمي توانستند القاعده را بدون تامين امنيت كنار بگذارند، تصريح كرد... به همين علت ما درصدد حفظ امنيت آنها بر آمديم و در مسير طرد شدن گروه القاده از رهبران قبيله اي آنها محافظت بعمل آورديم. حتي ما براي اين منظور، گاهي اوقات با كمكشان اما اغلب بدون كمك آنها بسياري از شهرهاي كوچك و بزرگ و مناطق روستايي عراق را از حوزه نفوذ القاعده و ساير شورشيان پاكسازي كرديم. زماني كه مناطق تحت نفوذ اهل تسنن عراق امنيت پيدا كردند، اينبار بسياري از آنها براي حفظ اين امنيت به ما كمك كردند. بنابراين ما نيز (در اقدامي متقابل) ايستگاههاي بازرسي در اختيارشان گذاشتيم. زيرا ما براي بازسازي هاي اضطراري، پول و امكانات در اختيار داشتيم و اين در واقع نوعي سرمايه گذاري خردمندانه بود؛ سرمايه گذاري كه بدون تامين امنيت و حفظ آن محقق نمي شد.
 چهارشنبه 10 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن