تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815401083




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر/نيمه پر موسيقي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر/نيمه پر موسيقي
خبرگزاري مهر-گروه موسيقي : موسيقي در نيمه نخست سال جاري با وقايع و رخدادهاي متعددي از قبيل برگزاري مجامع و انتخابات خانه موسيقي، برگزاري كنسرت هاي متعدد ،تغيير مديريت هاي موسيقي در حوزه هنري و صدا و سيما و مسائلي از اين دست مواجه شد... .

اين اتفاقات با همه فراز و فرودهاي خود در مجموع مثبت بود؛البته با توجه به شرايط نه چندان مطلوب براي فعاليت هنرمندان اين حوزه بويژه جوانان، جريان موسيقي از تب و تاب خود نيفتاد و در حد قابل قبولي ارائه شد.به هرحال برخي ازكارشناسان و اهالي موسيقي دراين خصوص نقطه نظرهايي دارند كه در ادامه مي خوانيم:

معيارهاي مادي ريشه ملودي هاي زيبا را مي خشكاند

داود گنجه اي معتقد است كه هنر موسيقي از آن زمان صدمه ديد كه با معيار پول محك خورد و نتيجه اين شد كه ملودي هاي زيباي دوران عارف ، شيدا ، چاووش و... را ديگر نمي شنويم.

اين نوازنده كمانچه در ادامه حضور جوانان و اجراي كنسرت هاي متعدد در نيمه اول سال جاري را يكي از اتفاقات خجسته درحوزه موسيقي دانست و با اشاره به برخي نوآوري ها در اجراي كنسرت هاي تابستاني گروههاي موسيقي گفت : نوآوري در هنر موسيقي اتفاق خوبي است اما نبايد نگاهي تك بعدي به اين هنر داشت و بايد بنابر موقعيت زمان و مكان موسيقي مناسب را به روي صحنه برد، اما نكته قابل توجه در شيوه اجراي برخي از اين گروهها اين است كه به نام نوآوري به موسيقي رديف دستگاهي ايراني لطمه مي زنند واين مسئله حتي در بين برخي از هنرمندان صاحب نام و خوب موسيقي ايراني نيز ديده مي شود به طوري كه گرايش هايي به اجراي كنسرت هاي چندصدايي و يا تلفيقي داشته اند كه در اصل اين گرايش متعلق به موسيقي اصيل ما نيست و در دراز مدت به كليت موسيقي رديف دستگاهي لطمه مي زند؛ بنابراين توجه به اصالت هاي موسيقي ايران كه ريشه در موسيقي رديف دستگاهي دارد نكته اي است كه نبايد فراموش شود.

بيانيه خانه موسيقي از مهمترين اتفاق هاي صنفي است

داريوش پيرنياكان تشكيل جلسات متعدد شوراي عالي خانه موسيقي به رياست محمدرضا شجريان و صدور بيانيه هايي براي حل مشكلات و مسائل صنفي هنرمندان را از مصوبات مهم خانه موسيقي دانست و در ادامه به فعاليت هاي صنفي خانه موسيقي در شش ماه سال جاري اشاره كرد و گفت : انتخابات كانون هاي تخصصي خانه موسيقي كه به تشكيل مجمع عمومي و انتخابات هيئت مديره اصلي خانه منجر شد، از اتفاق هاي مهم اين نهاد صنفي بود.

اين نوازنده تار به كم و كيف برگزاري كنسرت ها اشاره كرد و گفت : برگزاري كنسرت هاي متعدد از سوي گروههاي مختلف موسيقي و هنرمندان صاحب نام در حوزه موسيقي از ديگر فعاليت هاي هنر موسيقي است كه جاي تقدير بسيار دارد اما در جريان برگزاري اين كنسرت ها انتقادهايي وجود داشت كه به نظرمن تا اندازه اي درست بود چراكه صرف برگزاري كنسرت تنها دليل برخوب بودن اجراها نمي شود ومتاسفانه اغلب اين كنسرت ها به لحاظ كيفي در سطح خوبي نبودند .

عضو هيئت مديره خانه موسيقي در ادامه خاطرنشان كرد : هنرمندان موسيقي بايد سعي كنند كه به صرف برگزاري كنسرت كيفيت را فداي كميت نكنند اما متاسفانه به دفعات ديده ايم كه محتوا در اين اجراها ناديده گرفته شده است من به عنوان يك موزيسين از نظر كيفي كنسرت ها را در سطح مطلوبي نديدم و مي توانست بهتر از آنچه شاهد بوديم برگزار شود در واقع نوعي شتابزدگي و سطحي نگري بر اجراهاي تابستاني حاكم بود.

نوآوري در اجراي گروههاي موسيقي پشتوانه علمي نداشت

محمد سرير آهنگساز معتقد است تلاش در جهت نوآوري از سوي گروههاي موسيقي جوان ستودني است اما اين نوآوري ها اغلب بدون مطالعه و پشتوانه علمي صورت گرفته بود.

وي در خصوص چرايي ضعف در نوآوري گروههاي موسيقي گفت : كيفيت اجراهاي گروههاي موسيقي نسبتا خوب بود و هريك از گروههاي موسيقي براي اينكه به اجراي خود رنگ تازه اي بدهند دست به نوآوري هايي زده بودند ولي درنهايت به آن تغيير و تحولي كه مدنظرشان بود دست نيافتند؛ براي دست يابي به اين منظور تفكر و تعقل بيشتري بايد به خرج داد و اين مشكل در اجراي موسيقي ملي و به خصوص موسيقي سنتي نمود بيشتري داشت و از اصول و انگاره هاي يك اثر تازه با رنگ و بوي نوآوري دور بود.

رييس هيئت مديره خانه موسيقي مخاطب را عامل مهمي در ايجاد انگيزه براي نوآوري دانست وگفت : مجموع اين نوآوري ها علاوه بر ايجاد تنوع در فرم اجرا بيشتر به منظور حفظ مخاطب انجام مي شود البته تلاش براي جذب مخاطب در جهت نشر افكار فرهنگي بسيار مهم است بنابراين بايد به دنبال ايجاد راهكارهاي تازه باشيم كه ضمن حفظ چارچوب موسيقي ملي و ميهني جريان تازه اي را در اين مسير ايجاد كنيم.

گروههاي موسيقي اجراي يكديگر را نقد نمي كنند

پري ملكي حضور اهالي موسيقي در كنسرت هاي يكديگر و همچنين نشست هاي تخصصي در حوزه موسيقي را بسيار اندك دانست و معتقد است كه اين عامل موجب مي شود تا نقدي بر كيفيت آثار صورت نگيرد.

پري ملكي سرپرست گروه موسيقي "خنيا" در انتقاد به عدم مشاركت هنرمندان موسيقي در فعاليت هاي موسيقايي گفت : رمز موفقيت فعاليت هاي جمعي مشاركت اهالي هنر و موسيقي درعرصه هاي فرهنگي هنري است چرا كه اين امر به پويايي هنر وهنرمند كمك مي كند؛ اما هيچ يك از هنرمندان موسيقي جز در مواردي خاص به ديدن اجراي همكاران خود نمي روند و متاسفانه اين عدم مشاركت در برنامه هاي موسيقايي به انتخابات مجامع عمومي خانه موسيقي در نيم سال اول هم رسيد.

لغو اجراي گروهها از عوامل بازدارنده هنر موسيقي است

هادي منتظري معتقد است لغو برخي كنسرت ها آن هم ساعاتي قبل از اجرا يكي از معضلات هنر موسيقي در تابستان سال جاري بود و آن را عامل بازدارنده براي حركت رو به جلو گروههاي جوان موسيقي دانست .

اين نوازنده كمانچه درباره كم و كيف جريان هاي موجود در حوزه موسيقي در شش ماه سال جاري گفت : هنر موسيقي در شرايط فعلي دچار ركود و تكرار تجربه هاي گذشته شده است و به همين دليل است كه متاسفانه مي بينيم كنسرت همايون شجريان همان رنگي را دارد كه كنسرت هاي پدرش دارد؛ اجراهاي ديگر هم به همين شكل بود در بحث نوآوري هيچ يك حرفي براي گفتن نداشتند و اين مسئله مثل يك ويروس به پيكره هنر موسيقي وارد شده است كه نه به نفع هنر موسيقي است و نه به نفع موسيقيدان؛ بنابراين بايد بستري مهيا شود تا جوان ها موقعيت آزمون و خطا را به دست آورند و دست به تجربه هاي تازه بزنند تا از اين مسيرراههاي تازه اي باز شود.

جشنواره موسيقي"آواي مهر" حركتي رو به جلو بود

ارفع اطرايي برگزاري جشنواره موسيقي "آواي مهر" ويژه بانوان را در كنار تعدد اجراهاي مختلف از رخدادهاي خوب و حركتي رو به جلو در عرصه موسيقي به خصوص موسيقي بانوان دانست .

اين نوازنده سنتور در ادامه به برگزاري كنسرت هاي متعدد اشاره كرد و گفت : هريك از گروههاي موسيقي به نوبه خود سعي كردند تا اجراي خوبي را ارائه دهند اما آنچه مسلم است هر كنسرتي كه به روي صحنه مي رود تنها ده درصد از تلاشي است كه اعضاي گروه ارائه مي دهند و 90 درصد باقي مانده به واسطه دستگاههاي فرسوده و ضعف در اجرا ديده نمي شود البته اين معضلي است كه سال هاي سال گريبان اجراهاي صحنه اي را گرفته اما متاسفانه اين نابساماني ها امسال به اوج خود رسيده است.

تعدد برگزاري كنسرت تاثير عميقي بر گروههاي جوان دارد

سعيد فرجپوري معتقد است تعدد و تنوع برگزاري كنسرت هاي مختلف و حضور استادان اين هنر بر روي صحنه تب و تاب عجيبي را در جامعه هنري به وجود آورده كه اين عامل در دراز مدت تاثير عميقي بر نسل جوان علاقه مند به موسيقي مي گذارد.

اين نوازنده كمانچه اجراي صحنه اي را عاملي براي كسب تجربه در جهت رشد گروههاي موسيقي دانست و گفت : حضور در كنسرت هاي مختلف به واسطه گستردگي آن به توان نوازندگي ، خلاقيت و حضور در عرصه هاي هنري و كسب تجربه كمك هاي بسياري مي كند و خوشبختانه كنسرت هايي كه در اين تابستان برگزار شد امكان عرضه توانايي هنرمند بر روي صحنه را فراهم كرد و تجربه نشان داده كه هرچه اجراي صحنه اي ، انتشار آلبوم هاي موسيقي بيشتر باشد ارتباط با مخاطب هم به مراتب بيش از گذشته خواهد بود ولي اگر توقف و ركودي در عرصه موسيقي به وجود آيد مخاطب براي اغنا خود به حوزه هاي ديگري متوسل مي شود.

آموزش موسيقي در نيم سال اول رشد داشت

بهمن مه آبادي نوازنده ويلون معتقد است حوزه آموزش موسيقي در رشته هاي مختلف كلاسيك و سنتي در نيم سال اول رشد چشم گيري داشته است.

سرپرست گروه موسيقي "سل" در خصوص چگونگي رشد آموزش موسيقي گفت : يكي از عوامل موفقيت موسيقي در حوزه آموزش آگاهي و شناخت عامه مردم ازاين هنر است و خوشبختانه خانواده ها متوجه اين نكته شده اند كه هنر موسيقي را با استفاده از متدها و سيستم هاي آموزشي به روز شده بايد به كودكان و نوجوانان ياد داد و گواه اين مطلب هم مراجعه هاي بسيار براي ثبت نام و يادگيري يك ساز تخصصي در موسيقي كلاسيك و يا موسيقي ايراني است .

اين آهنگساز با اشاره به تعدد برگزاري كنسرت هاي موسيقي در نيم سال اول گفت : تنوع در برگزاري كنسرت هاي موسيقي از رويدادهاي خوب بود اما تنها مسئله سؤال برانگيز بحث حمايت از موسيقي علمي و جدي در اين حوزه است و متاسفانه شاهد هستيم كه متوليان امر موسيقي نسبت به اين بخش از موسيقي كوتاهي كرده اند؛ به عنوان نمونه سال گذشته جشنواره اي به نام جشنواره موسيقي جوان در جهت كشف استعدادهاي جوان هنر موسيقي برگزار شد كه تداوم اين جشنواره در دراز مدت باعث پرورش نيروهاي جوان در اين حوزه مي شد اما در نهايت تاسف برگزاري اين جشنواره تا كنون به دلايل نامعلوم دچار وقفه شده است .

كاستي هاي اجرايي به كيفيت كنسرت ها لطمه زد

حميد رضا نوربخش به كاستي ها و ناهماهنگي هايي كه در اجراي كنسرت هاي موسيقي به لحاظ كيفي و مسائل اجرايي به وجود آمد اشاره كرد و گفت : حضور اساتيد موسيقي چون محمدرضا شجريان با گروه "شهناز" و محمدرضا لطفي با گروههاي سه گانه "شيدا" و همچنين ساير هنرمندان در نيم سال اول حضور مغتنمي بود اما متاسفانه برخي نارسايي ها در امور اجرايي باعث شده بود تا كليت اجراي صحنه اي برخي گروهها زير سؤال برود.

مدير عامل خانه موسيقي در ادامه به نبود سالن مناسب براي برگزاري كنسذت اشاره كرد و گفت : نبود سالن مناسب با ظرفيت بالا براي اجراهاي بزرگ از مشكلات عمده در حوزه موسيقي است در واقع معضل اصلي در اجراهاي صحنه اي نداشتن فضاي كنسرتي است وبرگزاري كنسرت در فضاي باز مشكلات خاص خودش را دارد و همچنين برگزاري كنسرت در فضاي بسته با مسائل ديگري مواجه است و در نهايت فضاي استاندارد براي اجراهاي صحنه اي موجود نيست و همين مسئله باعث شده تا نقصان وكاستي هايي در اجراها ايجاد شود كه اين كمبودها مسائل مختلف چون صدابرداري، هماهنگي ، مشكلات فني موود در سالن و غيره را در برمي گيرد.
 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن