تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812891449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزيده سرمقاله روزنامه‌هاي امروز باخميني(ره) بخوان با خامنه اي بمان


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: گزيده سرمقاله روزنامه‌هاي امروز باخميني(ره) بخوان با خامنه اي بمان
جام جم آنلاين: روزنامه‌هاي صبح امروز ايران در سرقماله‌هاي خود به مهمترين مسائل روز كشور و جهان پرداخته‌اند كه گزيده برخي از آنها از جمله «باخميني(ره) بخوان با خامنه اي بمان»،«خارج از ضابطه»،«صوفيگري در پوستين عرفان!»،«اختلاف فقها در اعلام عيد فطر»،«ماه خدا بدرود! »و ... كه گزيده برخي از آنها در زير مي‌آيد.


كيهان

«باخميني(ره) بخوان با خامنه اي بمان» عنوان يادداشت روز روزنامه‌ي كيهان به قلم حسين شريعتمداري است كه در باتداي آن مي‌خوانيد؛امروز خورشيد هم غمزده است، پاي رفتن ندارد و هنوز به غروب نرسيده پا پس مي كشد. انگار مرثيه جدايي بر لب دارد و ساز فراق مي نوازد، نه اين كه فردا نيايد...! فردا باز هم خورشيد از مشرق سر برمي آورد و روز ديگري آغاز مي شود و اين آمد و شد ادامه مي يابد. اما، امروز، روز ديگري است، متفاوت با همه روزها، امروز با غروب آفتاب، ماه ميهماني خدا به پايان مي رسد و آفتاب در مغرب زمين از ماه ترين ماه خدا، جدا مي شود. فردا، باز هم روز ديگري از راه مي رسد، غير از روزهاي ماه مبارك رمضان... امروز، جان هاي روزه دار، قرار از كف مي نهند، دل هاي بي قرار، روي به قبله مي نشينند و نه به ميل كه به اجبار با ماه خدا، و همه خوبي ها و زيبايي هاي آن خداحافظي مي كنند،... لب ها با زمزمه امام سجاد(ع) به ترنم مي آيند و سرود خداحافظي مي سرايند... خداحافظ اي ماه خدا، خداحافظ اي ماه مهرباني ها، دعاي سحرها، شب قدرها، خواندن ها و لبيك ها، در سوگ علي(ع) اشك ريختن ها، به شوق حسن(ع) شادي كردن ها، در روز قدس عليه مستكبران خروشيدن ها، نيمه شب ها به استغفار برخاستن ها و... اگر فردا عيدرمضان و اميد به عيدي گرفتن از خداي مهربان نبود، دل هاي بي قرار به قرار نمي آمدند و جان هاي شيفته آرام نمي گرفتند و...
امام راحل ما(ره) در وصف ماه رمضان و عيد آن مي فرمود؛
«من فكر مي كردم اين ضيافتي كه شما مومنين به آن دعوت شده ايد و ضيافت الله است، اين چيست؟ دعوت شديم به ضيافت الله و ضيافت الله در عالم ماده عبارت از اين است كه ما را پرهيز بدهد از تمام شهوات دنيوي، اين مرتبه مادي ضيافت الله است كه همه كساني كه دعوت شده اند به اين ضيافت، بدانند كه ضيافت خدا در اين نشئه، چشم پوشي از شهوات است و ترك آن چيزي كه قلب انسان يعني روح طبيعي انسان به آن مايل است، آن را بايد ترك كند. اين ضيافت خداست و ا ين ضيافت سايه ضيافت هايي است كه در طول عالم وجود تحقق دارد. منتها در عالم ماده به اين صورت است كه ترك شهوات طبيعي است، شهوات جسماني است و در عالم مثال، ترك شهوات خيالي است و در عالم بعد از مثال، ترك شهوات عقلاني است» صحيفه امام(ره) ج20ص266
ما-منظور نگارنده و امثال نگارنده- از مراتب و مراحل والا و بالايي كه حضرت امام(ره) درباره ماه ميهماني خدا و ترك شهوات عالم مثال و بعد از مثال مي فرمايند بي خبريم و مصداق «دست ما كوتاه و خرما بر نخيل»... ولي دراين وجيزه، اشاره به نكته اي ملموس و محسوس در حد و اندازه خويش خالي از لطف نيست. نكته اي شنيدني براي ما «كوتاه آستينان» كه فرصت «درازدستي»نداريم.

در ادامه يادداشت امده است؛«معنويت» از دستاوردهاي برجسته ماه مبارك رمضان است و از سوي ديگر به قول امام راحل(ره) و خلف حاضر او، اگر معنويت در جامعه اسلامي و در ميان مسئولان نظام-در هر مرتبه و مقام-حاكم شود، بسياري از اختلافات كه بازهم به فرموده امام(ره) ريشه در هواي نفس دارد، فرصت بروز و ظهور پيدا نمي كند و ماه مبارك رمضان نمونه اي مثال زدني و تجربه اي محسوس از اين واقعيت ملموس است.

در بخش ديگر يادداشت آمده است؛مردان و زنان خدايي، همه چيز را براي خدا و سعادت مردم مي خواهند آنها نه در سر سوداي سود دارند و نه در دل غم بود و نبود و چنين است كه كارهاي خوب و مفيد ديگران را حتي اگر رقيب سياسي آنها باشد به ديده تحسين مي نگرند و اشتباهات و خطاها را نه با هدف مچ گيري و تضعيف رقيب، بلكه به قصد تصحيح امور و از دريچه خيرخواهي، به نقد مي كشند. به اين كلام از زبان مبارك حضرت امام(ره) توجه كنيد؛ اين سخن نيز در عيد سعيد فطر آمده است؛

در بخش پاياني يادداشت مي‌خوانيد؛« ما هرچه مي خواهيم، براي خودمان مي خواهيم. ما عدل را ]هم[ براي عدلش دوست نداريم، اگر اين عدل براي ما جاري بشود و خلاف ما باشد، دشمن آن عدل هستيم. اگر يك ظلمي به نفع ما باشد، دوست آن ظلم هستيم. همه اينها ريشه اش در خود انسان است، اگر اين ريشه كنده بشود و لااقل تضعيف بشود، كارها حل مي شود، همه با هم دوست مي شوند، ايراد به هم نمي گيرند، كمك هم مي كنند. اگر يك كسي قيام به يك امري كرد، ديگران زير بغلش را مي گيرند، وقتي مي بينند مي خواهد يك كاري بكند. اگر يك ارگاني يك تصميم مثبتي بگيرد، ديگران كه مي بينند اين خوب است مي روند دنبالش...» صحيفه امام(ره) ج17 ص532
و اما، گره گشا چيست و راه كدام است؟... با خميني(ره) خواندن و با خامنه اي ماندن.
به اميد آن كه چنين باشد و چنان باد انشاءالله...

دنياي اقتصاد

«سه شرط اساسي براي مدل توزيع مستقيم پول نفت» عنوان سرمقاله‌ي روزنامه‌ي دنياي اقتصاد به قلم دكتر احمد يزدان‌پناه است كه در ابتداي آن آمده است؛اينكه در قراردادهاي كشورهاي صادركننده منابع طبيعي مثل صادركنندگان نفت‌و‌گاز، به‌طور هدفمند به ضرر منافع ملي مردم آن كشورها عمل مي‌شود،حرف تازه‌اي نيست.با تلاش سازمان‌هاي غيردولتي و احزاب و مجالس قانون‌گذار و ناظر بر حسن انجام امور از جمله معاملات كلان، ايده «هرچه مي‌پردازيد منتشر كنيد» را براي بهبود رابطه كشورها و شركت‌هاي چندمليتي خريدار نفت و گاز مطرح و پيگيري مي‌كنند. يك نمونه موفق آن شركت نفتي انگليس يعني BP در جمهوري آذربايجان است كه ناظران آگاه و دلسوز منافع مردم از ابعاد گوناگون مثل بهره مالكانه دولت، ماليات‌ها، توانمندي و سلامت نفس گروه مذاكره كننده بر قراردادها، ديده‌باني مي‌نمايند و به لطف انقلاب الكترونيك و رسانه‌هاي گفتاري و نوشتاري گزارش‌هاي خود را با سرعت و سهولت در اختيار مردم قرار مي‌دهند.

در بخش ديگر سرمقاله آمده است؛بانك جهاني براي نمونه رعايت اين سه اصل، از نروژ مثال مي‌زند كه چگونه پارلمان آن هم بر مخارج دولت نظارت عالمانه دارد و هم بر چگونگي شكل‌گيري قراردادهاي نفتي و حسن انجام آنها بر پايه منافع ملي كشور. در همين راستا از اواخر دهه 1980 آلاسكا نيز براي مراقبه عامه مردم بر استخراج و فروش ثروت ملي خود نهادي به نام «شوراي مشورتي شهروندان» تشكيل داده است.

البته از نيكويي مدل آلاسكا بايد گفت كه توزيع مستقيم پول نفت باعث مي‌شود كه در استان‌هاي نفت‌خيز كشور، نهادسازي خوبي صورت گيرد. به خصوص نهادهاي مالي كارآمد ظاهر شوند، چرا كه دولت ديگر انحصار مطلق درآمد نفتي را در دست ندارد.

در بخش ديگر سرمقاله آمده است؛توزيع مستقيم درآمد نفت و گاز بر پايه دو شكل تجربه‌شده است: اول مدل آلاسكا كه در آن منافع و عايدات ناشي از پول نفت بين مردم به‌طور مستقيم توزيع مي‌شود و دوم حذف صندوق پس‌انداز و ذخيره ارزي است.

در ادامه مي‌خوانيد؛در مدل آلاسكايي توزيع مستقيم پول نفت و گاز كه درآمد ثروت ملي به طور سالانه بين مردم از طريق صندوق سرمايه‌گذاري اجباري دولتي تقسيم مي‌شود، شاهد آن هستيم كه اين نحوه محيطي فراهم مي‌سازد كه مصرف بر سرمايه‌گذاري رجحان پيدا كرده است.

در بخش پاياني سرمقاله آمده است به هر حال به قول گزارشي در 2006 درباره مدل آلاسكا رابطه بين دولت و ملت منحصرا بر مبناي چك‌هاي توزيع پول نفت دولت براي ملت، نه چك‌هاي مالياتي مردم و در وجه دولت تعريف مي‌شود و كسري مزمن بودجه دولت‌ها معالجه نشده است؛ چرا كه دولت مجبور شده است؛ سطح مخارج بالاي بودجه خود را براي صدور آن چك‌ها براي رضايت راي‌دهندگان حفظ كند. اميدوارم موسسات تحقيقاتي كه قبلا از آنها نام بردم، قادر باشند عيب و هنر توزيع مستقيم و غيرمستقيم پول نفت را ارائه دهند و براي همه روشن نمايند كه براي مثال شرط لازم براي توزيع مستقيم درآمد نفت حتي به صورت درصدي از آن، داشتن يك سيستم بانكي كارآمد و نهادهاي مالي ديگر است وگرنه شكل رانت‌جويي‌ها تغيير مي‌كند و در اصل سازوكارها تحولي صورت نمي‌گيرد.

اعتماد ملي

«خارج از ضابطه» عنوان سرمقاله اعتماد ملي است كه در ابتداي آن مي‌خوانيد؛آش رفتار دولت آنقدر شور شده كه صداي آشپز هم بلند شده است. رفتارهاي خلا‌ف قاعده و ضوابط دولت نهم كه به يك اپيدمي عمومي در ساختار مديريت اداري و سياسي كشور بدل شده صداي رئيس جديد‌الورود ديوان محاسبات را نيز درآورده است.گويا رئيس و ديگر همكاران دولت نهم در خود انرژي و قدرت زايدالوصفي سراغ دارند كه نظام بوروكراتيك و ساختار اداري كشور را يك مزاحم بزرگ براي خود مي‌پندارند. اين مديران گويا نمي‌توانند با صداي سوت مسابقه را آغاز و در يك فرآيند جمعي و براساس قواعد حاكم بر بازي رفتار كنند؛ يا زودتر حركت مي‌كنند يا ديرتر مي‌رسند اما تكيه فراوان بر رفتارهاي فراقانوني، دور زدن نهادهاي ناظر، دخل و تصرف در بودجه‌ها و جابه‌جايي‌هاي غيرضرور آن و از همه مهم‌تر دور زدن نهادهاي قانوني و بي‌توجهي آشكار به قوانين روشن اينك به يك بليه و تهديد براي نظام اداري و مالي كشور بدل شده است.

در بخش ديگر سرمقاله مي‌خوانيد؛چه بر اين سازمان اداري و سياسي آمده كه مجلس و نهادهاي ناظر را به وحشت افكنده است؟ همانطور كه همه مي‌دانيم وظيفه مجلس نظارت بر عملكرد اجرايي قوه اجراييه است. مجلس اين رفتار خود را از طريق سازمان‌ها و ابزار مختلف به اجرا مي‌گذارد و ديوان محاسبات يكي از مهم‌ترين اين نهادها براي تحقق اين امر حياتي است، لذا جا دارد از اين ديوان و مجلس محترم سپاسگزاري شود. اما از سوي ديگر ماجرا كمي قابل تامل است. اينك رياست مجلس با علي لا‌ريجاني است. رئيس ديوان محاسبات نيز يكي از همراهان قديمي ايشان است.

در بخش ديگر سرمقاله آمده است؛در داستان كنكور باز هم با رفتار لجوجانه وزارت علوم به عنوان يكي از اركان دولت نهم روبه‌رو شده‌ايم. سازمان سنجش كه نحوه عملكردش موجب نارضايتي فراوان سرمايه‌هاي علمي كشور و خانواده‌هاي محترمشان شد، علي‌رغم تعهد به مجلس شوراي اسلا‌مي در خصوص افزايش ظرفيت دانشگاه‌هاي مادر، باز هم به همان رفتار سابق خويش عمل كرده است. چنين رفتاري موجب واكنش بيش از 200 نماينده مجلس شده است!

در پايان آمده است؛شايد اقدامات كنترلي مجلس و ديوان محاسبات سبب شود من‌بعد شاهد چنين خودسري‌هايي نباشيم. بديهي است دستگاه‌هاي ناظر بايد بيش از پيش با حساسيت و دقت نسبت به اقدامات خود پايبند و كوشا باشند.

جمهوري اسلامي

«صوفيگري در پوستين عرفان!» عنوان سرمقاله‌ي روزنامه‌ي جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد؛بازار عرفان هاي كاذب چندي است كه داغ است . هر سال ماه مبارك رمضان كه فرا مي رسد اصحاب اين بازار زمينه را بيش از هر زمان ديگر فراهم مي بينند و به آن بيشتر دامن مي زنند.

در بخش ديگر سرمقاله آمده است؛زرق و برق ظاهري بعضي از اين عرفان هاي كاذب آنقدر زياد است كه حتي بسياري از علما و بزرگان را كه دقيقا متوجه خطر اين انحرافات هستند وادار به سكوت مي كند. آنها در جواب اين سئوال كه چرا سكوت مي كنند مي گويند افرادي كه دست اندركار طرح اين مطالب انحرافي در جامعه هستند آنچنان ماهرانه و با بهره گيري از ابزارهاي قدرتمند و پرنفوذ عمل مي كنند و چنان سياهي لشكري براي خود فراهم كرده اند كه ورود ما به ماجرا و مقابله با اين جريان ممكن است موجب بروز عوارضي منفي شود كه شايد به صلاح جامعه نباشد. آنها سپس نتيجه مي گيرند كه با اين جريان انحرافي بايد از طريق كوتاه كردن دست عاملان آن از امكانات عمومي برخورد كرد و با محروم ساختن اين عناصر از ابزارهاي پرنفوذي كه در اختيار دارند راه ارتباط آنها با توده هاي ساده دل و كم اطلاع را بايد مسدود نمود.
براي آنكه نمونه اي از اين انحراف كه البته در قالبي بسيار ظاهرپسند عرضه مي شود را معرفي كرده باشيم اشاره اي اجمالي به مطالبي كه چندسال است در شب هاي قدر از طريق يكي از شبكه هاي تلويزيوني و البته با تبليغات پرطمطراق قبلي و همزمان پخش مي شود را مناسب ميدانيم .

در ادامه مي خوانيد؛مخلوط كردن اين مسائل با يكديگر و چنان مطالب نادرستي را در قالب عرفان آنهم با ظاهري آراسته و حق به جانب از رسانه ملي مطرح كردن عوارض خطرناكي دارد كه با سالها تلاش صدها دانشمند و سخنور و صاحب قلم نيز نمي توان آنرا زايل كرد. رسانه ملي بايد نسبت به اين دقايق بسيار هوشمند عمل كند و اجازه ندهد صوفيگيري در پوستين عرفان با استفاده ابزاري از امكانات نظام جمهوري اسلامي خود را بر افكار عمومي جامعه تحميل نمايد.

در پايان سرمقاله مي خوانيد؛هرچند اين ماه رمضان نيز درحال سپري شدن است ولي براي آنكه در ماه رمضان هاي آينده و مناسبت هاي ديگر رسانه ملي از هر شائبه اي بركنار باشد هوشيارتر عمل كردن مسئولان آن يك ضرورت است . آنها بايد از نظرات مشورتي كارشناسان مسلط بر مباحث عرفاني و دين شناسان واقعي بهره مند باشند تا بتوانند رسانه ملي را از شائبه ها حفظ كنند.

قدس

«آمريكا ؛ پايان تاريخ يا تكرار آن؟» عنوان سرمقاله‌ي روزنامه‌ي قدس به قلم غلامرضا قلندريان است كه در ابتداي آن آمده است؛پس از فروپاشي شوروي سابق و پايان حيات نظام دو قطبي در عرصه تحولات بين المللي، هيئت جديدي از نظام كاركردي، نظم نوين جهاني را با تفسير آمريكايي به افكارعمومي و دولتها معرفي كرد.

در ادامه مي خوانيد؛با توجه به ديدگاه ميليتاريستي سردمداران كاخ سفيد و مديريت آمرانه بحرانهاي جهاني با تفسير آمريكايي و متأثر از انديشه هاي صاحبان مجتمعهاي صنعتي و نظامي، حضور فعال (مداخله جويي) اين كشور امري اجتناب ناپذير تلقي مي شود.

در بخش ديگر سرمقاله مي‌خوانيد؛جرج بوش قبل از تهاجم 2003 به عراق، با لحني غرورآميز هزينه جنگ عراق را 50 ميليارد دلار برآورد كرد و زمان دستيابي به نتيجه را 6 ماه اعلام نمود. اكنون هزينه مداخله در عراق بالغ بر 700 ميليارد دلار برآورد مي گردد و 5 سال از تهاجم آمريكا مي گذرد، ولي هنوز نه تنها خواسته هاي مقامهاي آمريكايي محقق نشده، بلكه كارشناسان سياسي آمريكا حضور اين كشور را در عراق يادآور شكست ويتنام عنوان نموده اند و ترديد دولتمردان اين كشور در خروج نيروهايشان از عراق را به منزله گرفتار شدن آمريكا در مرداب عراق تلقي مي كنند.

سرمقاله قدس ادامه داده است؛حقيقت اين است، ايالات متحده آمريكا در راهي گام برمي دارد كه اتحاد جماهير شوروي آن را در آخرين سالهاي عمر خود پيمود و با وجود مشكلات اقتصادي خود، بر ادامه جنگ در افغانستان پافشاري مي كرد. اين امر سبب شد تا در پايان، اتحاد جماهير شوروي با فروپاشي مواجه گردد.

در بخش دگر مي‌خوانيد؛از سوي ديگر، سر برآوردن قدرتهايي مانند روسيه، چين، هند، ژاپن و فرايند ادغام سياسي و اقتصادي اتحاديه اروپا و ديگر كشورها، بيانگر وجود جهان چند قطبي است كه در افقي متفاوت از ايالات متحده مكانيسم تعاملات سياسي و اقتصادي را تدوين مي نمايند و به كاخ سفيد فرصت نمي دهند در عرصه روابط بين المللي جولان بدهد.

در پايان مي‌خوانيد؛امپراتوري آمريكا با همه پيشرفتهاي محيرالعقول سالهاي اخير، بر اساس تحليل و نظر اكثر كارشناسان اقتصادي، با توجه به شرايط موجود جامعه اين كشور، افول پيشرفتهاي گذشته را در آتيه اي نزديك به نظاره خواهد نشست. بدون ترديد، هر تمدني طلوع و غروبي خواهد داشت و ايالات متحده آمريكا پس از قرار گرفتن در اوج پيشرفت، اكنون با شتابي روزافزون، روند سقوط به حضيض ذلت و شمارش معكوس را آغاز كرده است.

رسالت

«اختلاف فقها در اعلام عيد فطر» عنوان سرمقاله‌ي روزنامه‌ي رسالت به قلم محسن غرويان است كه در آن مي خوانيد؛هر سال متاسفانه شاهد اختلاف نظر بعضي از علما در اعلام روز عيد فطر هستيم . اين اختلاف بايستي به گونه‌اي حل شود كه آثار نامطلوبي در ذهن جامعه پديد نيايد . مبناي فقهي و علمي براي پيشگيري از تفرقه و تشتت مبتني بر چند نكته است كه ذيلا بدانها اشاره مي‌كنم:
الف - بين احراز حلول ماه شوال و وجوب افطار روزه با اعلام عيد فطر تفاوت است. احراز بر هر مكلفي اعم از مقلد و مجتهد از باب وجوب فحص لازم است و “ صم للرويه وافطر للرويه “ چنين اقتضايي دارد. اما اعلام غير از احراز است چرا كه اعلام امري اجتماعي و سياسي است . براعلام عيد فطر آثار متعدد سياسي و اجتماعي بار مي‌شود و از اين رو شرعا وظيفه حاكم اسلامي است و ديگران كه بسط يد ندارند و مسئوليت حكومت بر دوش‌شان نيست وظيفه‌اي در باب اعلام عيد ندارند.
ب- اگر هر مجتهدي بخواهد اعلام عيد فطر نمايد هرج و مرج لازم مي‌آيد چرا كه وي و مقلدينش - مثلا- امروز را به عنوان عيد اعلام مي‌كنند و مجتهدين ديگر نيز ممكن است فردا را به عنوان عيد اعلام كنند و در اين صورت هرج و مرج لازم مي‌آيد و مي‌دانيم كه در مسائل سياسي، اجتماعي اسلام، لزوم هرج و مرج از توالي فاسده‌اي است كه فقها بر اساس آن بعضا حكم و فتوا صادر مي‌كنند . بنابراين براي جلوگيري از هرج و مرج بايد اعلام عيد فطر را منحصراً شأن حاكم دانست.
ج - دقت وتامل در حكمت اقامه نماز عيد فطر و ايراد خطبه براي مردم نشان مي‌دهد كه مراد شارع مقدس از اين احكام ايجاد وحدت و انسجام در صفوف مومنين و مسلمين است و عبارات قنوت نماز عيد فطر شاهدي آشكار بر اين مطلب است. بنابراين اعلام عيد فطر بايستي توسط كسي انجام شود كه اين هدف را تامين كند و چنين كسي جز حاكم شرع كه بالفعل زمام امور مسلمين را به دست دارد نيست .
د- اگر مجتهدي بنا بر نظر شخصي و مباني اجتهادي خويش به اين تشخيص برسد كه مثلا با فلان كشور بايستي وارد جنگ شويم !آيا مي‌تواند اعلان جنگ بدهد و خود و مقلدينش وارد جنگ شوند ؟ قطعا هيچ فقيهي چنين نمي‌گويد. چرا ؟ چون اين امر مسئله‌اي كاملا سياسي و اجتماعي است واز شئون حاكم است و لاغير. مسئله اعلام عيد فطر نيز همين گونه است و منحصرا از شئون حاكم است.
البته اگر كسي شخصا حلول ماه شوال را رويت نمود و يا از طريق بينه شرعي علم پيدا كرد بايد به وظيفه‌اش عمل كند اما اگر وي حاكم شرعي بالفعل نيست نبايد اعلام عيد نمايد.
هـ- اختلاف مراجع وفقها در اعلام عيد فطر در بين مردم خودمان آثار و تبعات بسيار ناگواري دارد چه رسد به خارج از مرزها . تنها راه حل جلوگيري از اختلاف همين است كه مراجع محترم اعلام اين امر را به حاكم ارجاع دهند و حتي به مقلدين خود صريحا بگويند كه اعلام رسمي رسانه‌ها از سوي مقام معظم رهبري (دام ظله) براي همگان حجت شرعي است و عمل به آن ،مكلفين را بري الذمه مي‌كند.

كارگزاران

«ماه خدا بدرود! » عنوان سرمقاله‌ي روزنامه‌ي كارگزاران به قلم غلامحسين كرباسچي است كه در آن مي‌خوانيد؛ دوباره رمضان مي‌رود گويا فقط چشم برهم‌زدني بود كه چونان ديگر ماه‌ها و سال‌هاي عمرمان... ولي هربار كه با ماه خدا وداع مي‌كنيم با همه شور و شعفي كه در روز عيد به انگيزه عبور از اين آزمايش الهي و صبر و بردباري در اطاعت پروردگار وجود دارد... براي همه برچيده شن محيط دلنشين افطار و سحر و شب‌هاي ماه رمضان گردي از غم و اندوه را بر دل‌ها بجاي مي‌گذارد آنقدر كه نه فقط صورت‌هاي گريان بندگان خدا در كنار خانه خدا و در هر مسجدي كه حتي امام سجاد(ع) با همه عظمت خود در پايان اين ماه به اندوه و تاسف مي‌نشيند و گويي از عزيزي كه دوري‌اش بسيار تلخ است و در نبود او به وحشت و اضطراب مي‌افتد با ماه رمضان وداع مي‌كند: «فنحن مودّعده وداع من عزّ فراقه علينا و غمّنا و اوحشنا انصرافه عنّا (صحيفه سجاديه دعاي 45)» با ماهي وداع مي‌كند كه لحظاتش ياد خدا و احسان به مردم است ماهي كه عيد دوستان خداست و همنشيني دلنشين براي همه. بهترين ماه و لحظات در بين همه ماه‌ها و روزهاي خدا... ماهي كه آرزوي هميشگي انسان را كه رشد و تعالي و بر آمدن از يكنواختي زندگي مادي بر هم زدن نظم غريزي خورد و خوراك است بهم ريخته و حتي امروز در دنيايي كه همه‌چيز بر عادت و طبيعت مي‌خواهد تفسير شود آرزوي تعالي و نيكوكاري و گذشت را به زندگي انسان هديه مي‌كند در همسايگي اين ماه دل‌ها مهربان‌تر و خطاها كمتر و بركات الهي فراوان سرازير مي‌شود...
ديشب دوباره گريه‌هاي پير و جوان و كودك و زن را در قنوت نماز شب در كنار كعبه ديدم كه با رمضان اشك‌ريزان وداع مي‌كردند و خدا را براي حل مشكلات مسلمانان در هرجا مي‌خواندند راستي اين موج عظيم جمعيت و بقاياي اين خواست و آرزو نمي‌تواند بعد از اين ماه حتي اندكي هم در زندگي مسلمانان تغيير ايجاد كند؟

ابتكار

«ميهمان مهمي كه در روز نامزدي ايران به وين نمي رود» عنوان سرمقاله‌ي روزنامه‌ي ابتكار است كه در ابتداي آن مي‌خوانيد؛30 شهريور بود كه خبرگزاري فرانسه گزارش داد: تقاضاهاي ايران و سوريه و افغانستان براي جانشيني پاكستان در شوراي حكام در دستور كار نشست سالانه آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار خواهد داشت. ديشب و در فضاي ضد ايراني روزهاي اخير بررسي اين تقاضا بدون حضور رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در وين انجام شد. آقازاده قرار بود با مسئولان هسته اي روسيه نيز گفتگو كند كه هنوز نامي از جايگزين او برده نشده است. خبر شركت نكردن رضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در كنفرانس سالانه مجمع عمومي آژانس بين المللي انرژي اتمي مي تواند بزرگ ترين شوك خبري هسته اي براي ايران به شمار بيايد. پيش از اين اعلام شده بود آقازاده در اين نشست كه به دليل در دستور كار داشتن موضوع نامزدي ايران در شوراي حكام از اهميتي ويژه برخوردار است شركت مي كند، اما صبح روز يكشنبه خبري مخابره شد كه در آن حتي اطميناني از جانشيني محمد سعيدي - معاون آقازاده - براي حضور در اجلاس نيز به چشم نمي آمد. اين نشست در زمان صدور قطعنامه چهارم شوراي امنيت عليه ايران، تلاش آمريكا براي جلوگيري از عضويت ايران در شورا و گفتگو با مسئولان هسته اي روسيه فرصتي مغتنم شمرده مي شد ولي از رويكرد دولت ايران در قبال اين قضيه تحليلي نمي توان ارائه داد. رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان مي توانست از ميهمانان مهم و موثر پنجاه و دومين اجلاس سالانه آژانس بينالمللي انرژي اتمي در وين باشد. نشست سالانه مجمع عمومي دوشنبه آغاز به كار كرد و اكنون احتمالا معاون رئيس سازمان انرژي اتمي ايران به جاي معاون رئيس جمهور در آن حضور خواهد داشت. حضور ايران در اين اجلاس با انگيزه ها و اهداف ديگري نيز توام است (بود). آقازاده قرار بود در حاشيه اجلاس مجمع عمومي با "سرگئي كرينكو" رئيس آژانس اتمي روسيه و مدير عامل "انرژي پروم اتم" گفتگو كند و به احتمال زياد محور اين گفتگو راه اندازي نيروگاه بوشهر بود.اهميت حضور عالي ترين مقام اجرايي هسته اي ايران در اين نشست آنجا روشن تر مي شود كه بدانيم پس از اعلام علاقمندي دولت هاي ايران و سوريه به عضويت در شوراي حكام در نشست سالانه، واشنگتن نيز اعلام كرد براي جلوگيري از نامزد شدن اين دو كشور براي عضويت در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي تلاش مي كند. با اين وجود تهران و دمشق درخواست خود را براي عضويت مطرح كردند و اين موضوع در گروه خاورميانه و جنوب شرق آسياي آژانس در دست بررسي است. روال بررسي نامزدي ها در شوراي حكام اين گونه است كه تقاضاي عضويت در شورا مي بايست از سوي گروه منطقه اي كشورها اعلام شود كه در مورد ايران و سوريه تقاضا بايد از جانب گروه خاورميانه و آسياي جنوبي مطرح شود و با اجماع مورد موافقت قرار گيرد. موضوع عضويت ايران در شوراي حكام بي ترديد تحت تاثير بيانيه ها و قطعنامه اخير و تلاش هاي ايالات متحده براي مقابله با تصميم ايران قرار خواهد داشت. پيش بيني مي شود با اعمال فشار آمريكا و نيز نبود توافق ميان اعضاي اين گروه منطقه اي كه احتمالا دليل آن مسائل هسته اي ايران و سوريه است، رايي نزديك و پرمناقشه صادر شود. شوراي حكام از دو گروه انتصابي و انتخابي تشكيل شده است. اعضاي انتصابي (يا اعضاي دائمي) طبق اساسنامه شامل 10 عضو از ميان پيشرفته ترين كشورهاي عضو سازمان از نقطه نظر تكنولوژي هسته اي در هر منطقه است كه از سوي كنفرانس عمومي تعيين مي شوند. اعضاي انتخابي غير دائم سه عضو هستند كه آنها نيز توسط كنفرانس عمومي انتخاب مي شوند. مدت دوره عضويت در شوراي حكام دو سال و وجه تسميه اين شورا به حكام آن است كه به شورا اختيار حاكميت و صدور "حكم" درباره فعاليت هاي هسته اي داده شده است. اعضاي شوراي حكام را براي سال هاي 2007 تا 2008 آلباني، الجزاير، آرژانتين، استراليا، اتريش، بوليوي، برزيل، كانادا، شيلي، چين، كرواسي، اكوادور، اتيوپي، فنلاند، فرانسه، آلمان، غنا، هند، عراق، ايرلند، ايتاليا، ژاپن، ليتواني، مكزيك، مراكش، نيجريه، پاكستان، فيليپين، روسيه، عربستان، آفريقاي جنوبي، سوئيس، تايلند، انگليس و آمريكا تشكيل مي دهند. اغلب سياست گذاري هاي آژانس در نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي كه پنج بار در سال برگزار مي شود اتخاذ مي شود. شوراي حكام به كنفرانس عمومي در مورد فعاليت هاي آژانس و بودجه سازمان پيشنهادهايي را مطرح مي كند و هر يك از اعضاي شوراي حكام يك حق راي دارند. اما ايران از ابتداي تاسيس آژانس بين المللي انرژي اتمي در سال 1957 به عضويت آن درآمده است. ايران پس از انقلاب اسلامي نيز داراي نمايندگي دائم شد كه اين دفتر در سفارت جمهوري اسلامي در وين قرار دارد. تقريبا اكثر كشورهاي عضو سازمان ملل اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي را تشكيل مي دهند. پنجاه و دومين اجلاس مجمع عمومي سالانه آژانس بين المللي انرژي اتمي از 29 سپتامبر (8 مهر) تا چهارم اكتبر (12 مهر) با شركت نمايندگان 144 كشور عضو آژانس در وين برگزار مي شود.
 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن