تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812672714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سالمندان و موسيقي درماني


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: سالمندان و موسيقي درماني


در همه جوامع بشري، سالمندان تعداد قابل توجهي از جمعيت را شامل مي‌شوند. بنابراين در صورتي كه شرايط مساعد براي سالمند فراهم باشد تا بتواند مستقل و اميدوار زندگي كند، مشكلات اجتماعي كاهش مي‌يابد و مشكلات خانواده نيز كمتر مي‌شود. يكي از راه‌هاي مناسب براي بهتر شدن زندگي سالمند و كاهش وابستگي او به دارو و درمان كه هزينه قابل توجهي را بر او تحميل مي‌كند، موسيقي است.

موسيقي درماني بيش از هر تكنيك درماني ديگر با زندگي روزمره مردم آميخته و با نياز و احساس آنان آميخته شده است. علت گرايش و علاقه مردم به موسيقي، طبيعت و فطرت آدمي است كه مجذوب موسيقي است. ذات محرك و موزون موسيقي با فطرت وحدت طلب آدمي پيوند ناگسستني دارد.

شنيدن و خواندن، رايج‌ترين شيوه موسيقي درماني است كه در همه شرايط گوناگون زندگي به سادگي از آن سود مي‌جوييم و حال و احوال خود را دستخوش آرامش و سبكي يا سرزندگي مي‌كنيم و به انرژي و هيجان دروني توان مي‌بخشيم. هر كس كه در شرايط سالمي باشد، هر از گاهي با شنيدن و خواندن احساسات خود را بيان مي‌كند و انرژي كسل و يا نگران و سرگردان دروني را به سمت حالت و احساسي مطلوب هدايت مي‌كند. اين شيوه درمانگري ساده هميشه و همه وقت مورد استفاده مردم بوده است.

براي سالمنداني كه دنياي ذهني پراكنده‌اي دارند، نظم موسيقي تجربه سازمان يافته مطلوبي است كه مي‌تواند آنان را از آشفتگي احساس دور كند تا توانايي پيش‌بيني كردن فعاليت و ارتباط با موسيقي را به دست آورند.

پيش از آن كه هر فردي بتواند در اجتماع رابطه مناسب و موفقيت‌آميز داشته باشد، بايد ابتدا با خود احساس راحتي كند. موسيقي مي‌تواند ابزار «خودبياني» را فراهم سازد و احساس «خودارزشمندي» را تقويت كند. به اين ترتيب به ميزان قابل توجهي مراجعه افراد به مراكز درماني كم مي‌شود و مصرف دارو به حداقل مي‌رسد.

موسيقي سبب مي‌شود آستانه تحمل درد در فرد سالمند بالا برود. تپش قلب، اضطراب و افسردگي كم مي‌شود. بسياري از سالمندان براي برطرف كردن اين مشكلات به مقدار زيادي دارو نياز دارند. اگر سالمند خود نوازنده ساز باشد اثر مفيد آن چندين برابر خواهد شد. در روزگار پيري كه چشم خوب نمي‌بيند و مطالعه مشكل مي‌شود و بسياري از سرگرمي‌ها جايگاه خود را از دست مي‌دهند، استفاده از موسيقي بسيار مفيد است. چون مشكلات چندگانه سالمندان را كاهش مي‌دهد.

بسياري از سالمندان در زمينه تقويت كاركرد جسمي نيازهايي دارند. اين نيازها ممكن است شامل تقويت حركتي در مفصل‌هاي گوناگون، افزايش توان و تحمل بدن و تقويت قدرت عضلاني بعد از شكستگي يا بيماري باشد. به عنوان مثال با موسيقي همراه با تمرين‌هاي ورزشي روزانه مي‌توان احساس دردي را كه غالباً همراه با اين ورزش‌ها است، از ذهن دور كرد و محرك لازم را براي شركت در انجام اين‌گونه ورزش‌ها و فعاليت‌هاي حركتي فراهم آورد.

پژوهش‌هاي گوناگون نشان داده‌اند كه بيشترين اثر موسيقي روي بي‌قراري، گيجي، تنش، آلزايمر است. موسيقي، توانايي فرد را افزايش مي‌دهد، افسردگي را كم مي‌كند و يا از بين مي‌برد و با توجه به اين كه يكي از مشكلات سالمندان افسردگي است و بايد هزينه‌اي را صرف درمان و بستري كردن سالمند كرد، مي‌توان به اين موضوع توجه دقيق داشت.

به طور كلي موسيقي درماني در كاهش احساس تنهايي، ترس از آينده، مشكلات جسمي، مشكلات روحي و رواني، احساس طرد از خانواده، اضطراب،‌ اندوه، مشكلات تغذيه‌اي، وابستگي به ديگران و وابستگي دارويي سالمندان نقش بسزايي دارد.

همچنين با افزايش اعتماد به نفس، نشاط، استفاده بهينه از توانايي‌ها و ورزش ارتباط معناداري دارد.

موسسه خيريه سالمندان استان مركزي




 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن