تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816217890




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گنجينه چرخ و چراغ و فرمان


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:

نهادها- بنيامين صدر:
دومين جشنواره خودروهاي كلاسيك تهران از 29 تير در مجموعه نياوران تهران آغاز و تا جمعه 2مرداد ادامه داشت. در اين جشنواره 60 اتومبيل از مجموعه خودروهاي نادر و تاريخي موجود كشور(از سال 1924تا 1977 ميلادي) براي نخستين بار نمايش داده شد. از جمله خودروهاي به نمايش گذاشته شده 2 اتومبيل رولزرويس فانتوم V و فانتوم VI موجود در گنجينه نياوران بودند كه براي نخستين بار در 30سال گذشته به نمايش درآمدند. 2 خودروي «رولزرويس» فانتوم V و فانتوم VI از سال 58 تاكنون در پاركينگ كاخ نياوران نگهداري ميشد.
به گفته كارشناسان، بسياري از خودروهاي كلاسيك اين جشنواره در رديف اتومبيلهاي قديمي **** اسپرت از جمله فراري، مازراتي و پورشه بود هستند و نخستين بار است كه به نمايش گذاشته شدند.دوره نخست جشنواره خودروهاي قديمي (اتومبيلهاي كلاسيك )تهران در سال 1385 و در كاخ سعدآباد تهران برگزار شد كه در آن90دستگاه خودروي كلاسيك به نمايش درآمد كه با استقبال گسترده علاقهمندان بهخودروهاي كلاسيك روبهرو شد.
دومين دوره جشنواره خودروهاي قديمي تهران شامل مجموعهاي از اتومبيلهاي رولزرويس، مازراتي، مرسدس بنز، فراري، پورشه و همچنين چند دستگاه موتورسيكلت بسيار نادر هارلي داويدسون است. اين جشنواره با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور و كانون جهانگردي و اتومبيلراني ايران برگزار شد.
اين در حالي است كه امسال برابر با يكصد و نهمين سال ورود خودرو به ايران است. در اين مدت، ايران يكي از بازارهاي بزرگ براي خودروهاي نادر و استثنايي از لامبورگيني و فراري تا اتومبيلهاي ماسل از نوع بالدوين موشن بوده است.هر دهه از اين 109 سال بهطور نمادين ميتواند بيانگر ويژگيها و شرايط خاص آن مقطع زماني باشد. پس از گذشت يك دهه از ورود نخستين خودرو به ايران و از سال 1910 ميلادي واردات اتومبيل گسترش و توسعه فراواني يافت.
در سال 1926 تعداد خودروهاي ثبت شده در ايران 708 عدد بود كه تعداد 36 دستگاه آن متعلق به سفارتخانههاي خارجي بودند. از آنجا كه بيشتر اين خودروها از سوي اشخاص و به شكل خصوصي خريداري و به ايران منتقل ميشدند در ميان آنها تعدادي اتومبيلهاي اشرافي از قبيل رولزرويس به چشم ميخورد كه تعداد معدودي از اين خودروها هنوز در ايران وجود دارد.
دهه 1930 نه تنها مصادف با ورود خودروهاي معتبر و شناختهشدهاي چون پاكارد و استادبيكر به ايران بود بلكه در اين سالها دو خودروي كمنظير و استثنايي بوگاتي- مدل 57 با بدنهاي خاص كه طراحي و ساخت آن بهعهده كمپاني ونوورين بوده و نيز مرسدس 500 كا- اتوبا كورير وارد كشور شدند. خودرو بوگاتي در يك كلكسيون خصوصي در خارج از ايران نگهداري ميشود اما مرسدس بنز 500كا كه از چشمگيرترين خودروهاي جشنواره سال 1385 تهران بود، در حال حاضر در ايران است.
وقوع جنگ جهاني دوم واردات خودرو به ايران را در دهه1940 دچار ركود كرد. اما از آنجايي كه ايران در زمان جنگ معبر متفقين براي دسترسي به جبهه روسيه بود، جيپهاي ويليز و موتورسيكلتهاي هارلي ديويدسون در اين مقطع زماني وارد كشور شدند كه تعدادي از آنها در حال حاضر نيز در مجموعههاي خصوصي موجود و در جشنواره امسال نيز به نمايش درآمد.
اما سالهاي 1950 دهه افزايش توان مالي ايران و بهبود اوضاع اقتصادي كشور بود. اين تحول اقتصادي موجب افزايش چشمگير واردات انواع مختلف خودرو از مسر شميت و ايزتا تا خودروهاي لوكس آمريكايي است. اواخر دهه 50 و شروع دهه 60 ميلادي زمان معرفي نامهاي قدرتمند جديدي در صنعت خودروسازي جهان بود؛ جگوار، پورشه و آلفا رومئو نمونههايي از اين خودروها بودند.
نسل خودروهاي پوني كه تولد آن همزمان با اواسط دهه 60 ميلادي بود نيز راه خود را در همان سالها به ايران بازميكند و امروز نيز در ايران شاهد شكلگيري كلوپهاي متعدد دوستداران اين خودروها از قبيل فورد موستانگ هستيم.
اين مقطع زماني ايران را به يكي از بزرگترين بازارهاي صادرات خودرو براي كمپانيهايي چون مرسدس بنز و بيام دبليو تبديل كرد. امروز تعداد بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه بزرگترين مجموعه خودروي مرسدس 600 ليموزين در ايران موجود است.
مرور اين تاريخ 109 ساله نشانگر اين واقعيت است كه ايران امروز وارث گنجينه با ارزش و استثنايي از صنعت خودروسازي جهان است كه پتانسيل فوقالعادهاي براي جذب شيفتگان اتومبيلهاي كلاسيك از سراسر جهان را داراست. جشنواره قصر نياوران منتخبي از اين گنجينه منحصر به فرد را در مقابل چشمان مشتاقان قرار داده است. از ليموزينهاي كاديلاك دهه 1950 تا خودروهاي اسپرت ايتاليايي دهه 1970. هر يك از اين اتومبيلها تاريخچهاي را يدك ميشكند.
فتحعلي اسفندياري، دبير كميته كلاسيك انجمن خودروهاي كلاسيك ايران درباره فعاليت اين انجمن ميگويد: فعاليت ما زير پوشش فدراسيون اتومبيلراني قرار دارد و در چارچوب حفظ و نگهداري خودروهاي قديمي و كلكسيوني موجود درايران و اطلاع رساني درباره اين گنجينه ارزشمند ميراث ماست.او گفت: كه ما در حال گفتوگو با نيروي انتظامي براي ثبت پلاك كلكسيوني هستيم. به گفته اسفندياري اين دومين دوره جشنواره خودروهاي قديمي تهران است كه دوره اول آن در كاخ سعدآباد برگزار شد.
در اين جشنواره گنجينهاي از خودروهاي با ارزش و كلاسيك دولتي زمان پهلوي ( كاخ نياوران و كاخ سعدآباد) همچنين خودروها و موتورسيكلتهاي مالكان خصوصي براي بازديد علاقهمندان نمايش داده شده و ارزش مادي آن به ميلياردها تومان ميرسد. دبير كميته كلاسيك انجمن خودروهاي كلاسيك، ادامه داد، ارزش مادي خودروهاي مالكان خصوصي از 7 ميليون تا 500 ميليون تومان و ارزش خودروهاي دولتي كلاسيك ميلياردها تومان برآورد شده است.
به گفته او، رولز رويس دولتي به نمايش درآمده در دومين جشنواره خودروهاي كلاسيك تهران تنها 150 كيلومتر كاركرده و با وقوع انقلاب كارنكرده باقي مانده است. انجمن خودروهاي كلاسيك ايران، نام جمعيت دوستداران خودروهاي كلاسيك در ايران است كه بهعنوان برگزاركننده اين جشنواره با هدف شناسايي گنجينه موجود در ايران، ايجاد پايگاه اطلاعاتي در اين زمينه، بازسازي و آمادهسازي آنان و همچنين شناساندن مجموعه خودروها و ارزش آنان بهعنوان بخشي از ميراث فرهنگي و تاريخچه صنعتي ايران به عموم فعاليت ميكند.
در جشنواره امسال 51خودروي كلاسيك خصوصي، 9 خودروي كلاسيك دولتي و 5 موتورسيكلت كلاسيك و گران قيمت به نمايش درآمده است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن