تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816364250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنراني نماينده ايران در اژانس بين المللي انرژي اتمي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: سخنراني نماينده ايران در اژانس بين المللي انرژي اتمي
پاريس/ واحد مركزي خبر 87/7/8
سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سخنراني در پنجاه و دومين نشست عمومي آژانس بين الملي انرژي اتمي، مواضع هسته اي ايران را تشريح كرد.
اقاي سلطانيه در سخنان خود با اشاره به اينكه وضع موجود آژانس رضايت بخش نيست گفت نبايد اين واقعيت را از نظر دور داشت كه آژانس بين المللي انرژي اتمي نيم قرن پيش همانگونه كه در اساسنامه آن درج شده است با اهداف پيشروانه به وجود آمد و نه براي انجام وظايف عادي و راستي آزمايي. آژانس در برخي موارد با انگيزه هاي سياسي از سوي تعدادي از كشورهاي غربي خصوصاً آمريكا با دخالت در فعاليتهاي دبيرخانه و با تضعيف اقتدار و بي طرفي آن مورد استفاده ابزاري قرار گرفته است.
آژانس در طول سالهاي گذشته در برخورد با مسايل هسته اي ايران با تبديل اقدامات داوطلبانه به يك تعهد حقوقي و داخل شدن در حوزه فعاليتهاي نظامي متعارف فراتر از وظايف خود طبق اساسنامه رفتار كرده و بر اين اساس به بهانه راستي آزمايي و به درخواست تعدادي از اعضاي غربي شوراي حكام امنيت ملي را مورد تهديد قرار داده است. جمهوري اسلامي ايران اجازه نخواهد داد اين روند ادامه يابد.
نبايد اين واقعيت را از نظر دور داشت كه آژانس بين المللي انرژي اتمي نيم قرن پيش با هدفي پيشروانه و نه عادي به وجود آمد همانگونه كه در اساسنامه درج گرديده است. جمهوري اسلامي ايران از همه كشورهاي عضو همفكر كه اكثريت را تشكيل مي دهند مصرانه مي خواهد كه با توجه به روند كنوني انحراف از روح و كلام اساسنامه، نهايت هشياري را از خود نشان دهند.
اقاي سلطانيه در گزارشي درباره اهداف هسته اي ايران افزود جمهوري اسلامي ايران در حال انجام برنامه انرژي هسته اي مشخص دراز مدت است. دولت در اجراي قانون مصوب مجلس موظف شده است در بيست سال آينده اقدامات جدي را براي توليد 20000 مگاوات برق از طريق نيروگاه اتمي اجرا كند. با توجه به افزايش تقاضا براي انرژي به دليل رشد اقتصادي سالانه 6ـ8 درصدي و توسعه سريع صنعتي انتظار مي رود كه 4000 تا 6000 مگاوات برق سالانه به شبكه ملي افزوده شود. مطمئناً بخشي از اين نيازها با توجه به ظرفيت محدود ساير منابع انرژي و مزاياي انرژي هسته اي با عنايت به نگرانيهاي محيط زيستي بايد توسط نيروگاه هسته اي توليد شود. چند ماه پيش در پي يك مناقصه بين المللي برخي شركتها براي شروع مرحله گزينش سايت براي نيروگاههاي هسته اي آتي انتخاب شدند. در كنار گزينش سايت، فعاليت وسيعي براي طراحي يك نيروگاه هسته اي آب سبك 360 مگاواتي آغاز شد كه براي زيربناي صنعتي ملي مفيد خواهد بود. بدين وسيله من از همه كارپردازان بالقوه مي خواهم كه از اين فرصت استفاده كنند و در مناقصات آينده براي توليد 20000 مگاوات برق مشاركت كنند. هيچ محدوديتي براي هيچ كشوري در جهان در اين زمينه وجود ندارد.
وي با اشاره به اينكه نيروگاه اتمي بوشهر قرار بود عمليات خود را تقريباً سه دهه پيش آغاز كند گفت به سبب سياستهاي غير مسئولانه كارپردازان غربي كه به قرارداد و تعهدات حقوقي خود پايبند نبودند اين پروژه نه به اتمام رسيد و نه خسارتهاي عظيم آن جبران شد. در اين رابطه مي خواهم اين موضوع ثبت گردد كه اقدامات غير قابل توجيه و برخلاف رويه مانند تعليق غني سازي، راستي آزمايي، فراتر از موافقتنامه پادمان جامع مي باشد و خسارت عظيمي بر اعتبار امنيتي و مالي جمهوري اسلامي ايران وارد شده است. ما مصمم هستيم كه پروسه جبران را دنبال كنيم.
نمايند كشورمان همچنين با اشاره به اينكه يكي ديگر از مسايلي كه موجب نگراني است دسترسي مطمئن به سوخت هسته اي براي نيروگاهها است گفت نبود هرگونه سند الزام آور حقوقي براي اطمينان از عرضه سوخت واقعيتي است كه هيچ كس نبايد آن را انكار كند. هيچ كس نمي تواند خود را به خطر بياندازد و ميلياردها دلار را در نيروگاهي كه هيچ تضميني براي سوخت ندارد سرمايه گذاري كند در حالي كه ارزش سوخت در مقايسه با سرمايه گذاري كلان براي يك نيروگاه هسته اي مقدار اندكي است. در واقع اين يكي از تفاوتهاي عمده آن با نيروگاههاي فسيلي است. دولت با توجه به كمبود اعتماد در برابر كارپردازان بالقوه سوخت هسته اي، مجبور بود انتظارات مردم را كه از طريق نمايندگاه مجلس تبديل به قانون شده بود برآورده سازد. بنابراين سازمان انرژي اتمي ايران مجبور بود براي اجراي بخشي از نياز به سوخت نيروگاههاي هسته اي آب سبك خود به ساخت كارخانه هاي غني سازي بومي براي توليد اورانيوم با غناي پايين مبادرت ورزد. به همان دليل فقدان اعتماد به كارپردازان خارجي بالقوه، ايران اقدامات جدي را در همه بخشهاي چرخه سوخت انجام داد كه از معادن اورانيوم از قبيل معدن ساغند و گچين شروع مي شد، كارخانه صنعتي تبديل اورانيوم كه همان UCF است، غني سازي اورانيوم، كارخانه غني سازي نطنز و كارخانه توليد سوخت كه تقريباً مراحل نهايي ساخت خود را طي مي كند.
اقاي سلطانيه در ادامه سخنان خود افزود در ساليان اخير پيشنهادهايي درباره ترتيبات چند جانبه عرضه سوخت هسته اي مطرح شد. يك بررسي دقيق نشان مي دهد كه تقريبا همه آنها هيچ توجهي به ملاحظات و نگراني هاي كشورهاي درحال توسعه با در نظر گرفتن محروميت تاريخي آنان از دسترسي به فن آوري و سوخت هسته اي، مبذول نداشته اند. تقريبا همه آنها فاقد معيارهاي عملي امكان پذيري و غير تبعيض آميز منطبق با اساسنامه آژانس مي باشند. هر گونه بحث و بررسي آتي پيرامون رهيافت چند جانبه عرضه سوخت هسته اي بايد بر پايه مشاركت كامل كشورهاي عضو در مذاكرات و تصميم مبتني بر اجماع و بدون خدشه دار ساختن حق انكار ناپذير كشورهاي عضو براي انتخاب گزينه سوخت هسته اي بومي و ملي استوار باشد و ملاحظات و نظراتي كه به روشني در مواضع كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد و گروه 77 و چين منعكس شده اند، از حمايت كامل دولت متبوع من برخوردار هستند.
وي با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران به مبادي عدم اشاعه و خلع سلاح كاملا پايبند بوده است افزود به نمايندگي از دولت متبوعم در خصوص عدم پايبندي كشورهاي دارنده تسليحات هسته اي در قبال وظايفشان بموجب ماده 6 پيمان عدم اشاعه و در قبال روح و مفاد اساسنامه آژانس اعلام نگراني جدي مي كنم. اشاعه تسليحات هسته اي در كشورهاي ديگر نتيجه چنين تخلفات و همچنين اعمال سياستهاي مبتني بر معيارهاي دوگانه در قبال اعضاي پيمان عدم اشاعه مي باشد.
آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد آخرين وضعيت درباره پايبند نبودن آمريكا، انگليس و فرانسه در قبال وظايف ناشي از ماده يك پيمان عدم اشاعه را كه ناظر بر عدم انتقال هرگونه تسليحات هسته اي يا ديگر وسايل انفجار هسته اي به ديگر دريافت كنندگان و كنترل مستقيم و غير مستقيم بر اين گونه تسليحات و عدم مساعدت، تشويق و ترغيب آنها به چنين اقدامي است، گزارش كند. همكاري كامل و بلاانقطاع اين كشورها همراه با مساعدت در زمينه فن آوري تسليحات هسته اي، رژيم صهيونيستي را قادر به دستيابي به تسليحات هسته اي ساخته است. هيات نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در نشست قبلي كنفرانس عمومي و نشستهاي متعاقب شوراي حكام از مديركل درخواست كرده است با اعزام بازرسان در قالب يك ماموريت حقيقت يابي درباره توانمندي هسته اي اسرائيل گزارش كند. كنفرانس عمومي بعنوان عالي ترين مرجع آژانس بايد به دبيرخانه براي تحقيق و بازرسي و گزارش يافته هايش در اسرع وقت ممكن ماموريت دهد. سكوت شرم آور قدرتهاي غربي در قبال اذعان رژيم صهيونيستي به در اختيار داشتن تسليحات هسته اي و در قبال تجاوزهاي اخيرش عليه ديگر كشورهاي عضو هيچ ترديدي را در مورد ضرورت فوري اصلاحات در سازمان ملل متحد بويژه شوراي امنيت سازمان ملل متحد و همچنين اتخاذ اقدامات مناسب در خصوص تحولات منفي اخير در آژانس بين المللي انرژي اتمي از جمله فضاي مسموم حاكم بر شوراي حكام، بجا نمي گذارد.
اقاي سلطانيه در پايان افزود بدنبال بازرسي هاي بسيار شديدي كه در ايران انجام شد، مديركل همواره به جهان گزارش داده است كه هيچ نشانه اي دال بر انحراف مواد و فعاليتهاي هسته اي ايران به سوي مقاصد ممنوعه، نيافته است. جمهوري اسلامي ايران براي ادامه همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي منطبق با موافقتنامه جامع پادمان عزم راسخ دارد، در عين حال اينجانب اعلام مي كنم مداخله غير قانوني و توجيه ناپذير شوراي امنيت سازمان ملل متحد در موضوع هسته اي ايران كه صرفا بايد در آژانس بين المللي انرژي اتمي كه تنها سازمان بين المللي ذي صلاح فني است مورد بررسي قرار گيرد، بر عزم ملي ما در پيگيري فعاليتهاي صلح آميز هسته اي از جمله غني سازي، هيچ تاثيري نداشته و نخواهد داشت. قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد در خصوص اقدامات تنبيهي از قبيل تحريم براي محروم ساختن ملت بزرگ ايران، عزم اين ملت را در پيگيري مسير حقيقت طلبانه اش قوت خواهد بخشيد و مطمئنا شرايط را پيچيده تر خواهد كرد. قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد همچنين فضايي منفي ايجاد خواهد كرد و محدوديتهايي را براي مذاكرات سازنده مورد انتظار فراهم خواهد ساخت. مذاكراتي كه در آغاز به ابتكار جمهوري اسلامي ايران آغاز شده و همواره از سرگيري بدون هيچ پيش شرط و تاخير بيشتر آنرا به طرفهاي ديگر توصيه كرده است.
262/0003/01010/10101
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن