تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816502349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيانيه‌هاي فرانسه و آلمان درباره قطعنامه جديد عليه ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بيانيه‌هاي فرانسه و آلمان درباره قطعنامه جديد عليه ايران
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

وزير امور خارجه آلمان، قطعنامه جديد شوراي امنيت عليه ايران را كه تنها به تكرار مسايل گذشته پرداخت و هيچ گونه تحريم جديدي را عليه ايران اعمال نمي‌كند را نشانه اتحاد بين‌المللي خوانده و از تهران خواست آن چه را كه وي "ماجراجويي‌هاي" هسته‌يي خواند را كنار بگذارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امورخارجه آلمان روز يك‌شنبه در بيانيه‌اي با اشاره به قطعنامه" بدون دندان" جديد عليه ايران ادعا كرد كه اين قطعنامه كه روز شنبه به اتفاق آراء در شوراي امنيت سازمان ملل تصويب شد" نشان مي‌دهد كه جامعه بين‌المللي هم‌چنان متحد باقي مانده است."

به گزارش خبرگزاري آسوشيتد پرس، اشتاين ماير افزود كه ايران از همكاري (با پنج عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان) نفع بسياري خواهد برد، " اما ابتدا بايد ماجراجويي‌هاي هسته‌يي‌اش را كنار بگذارد".

وزارت امور خارجه فرانسه نيز در بيانيه‌اي از اين قطعنامه استقبال كرده و از ايران خواست با تعليق فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش و "شفاف" بودن درباره برنامه هسته‌يي خود " گزينه مذاكرات را انتخاب كند".

فرانسه علاوه بر آن در اين بيانيه بر عزم پاريس براي همكاري با شركايش (آمريكا، انگليس،‌چين،‌آلمان و روسيه) در زمينه اعمال تحريم‌هاي جديد " به منظور افزايش فشار به ايران در صورتي كه تهران به ناديده گرفتن وظايف بين‌المللي‌اش ادامه دهد" تاكيد كرد.

قطعنامه‌ جديدي كه شوراي امنيت سازمان ملل تحت فشار‌هاي آمريكا عليه ايران تصويب كرد به تكرار درخواست توقف غني‌سازي اورانيوم مي‌پردازد، ‌اما به دليل مخالف‌هاي روسيه و چين فاقد هر گونه تحريم جديد عليه تهران است.

متن اين قطعنامه‌ روز جمعه و در حاشيه نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل مورد توافق پنج عضو دايم شوراي امنيت متشكل از آمريكا، روسيه، چين، فرانسه، ‌انگليس و نيز آلمان قرار گرفت و سپس در ميان تمامي 15 عضو شورا به گردش درآمد.

اين قطعنامه‌ي 18 خطي هم‌چنين از ايران مي‌خواهد "به طور كامل و بدون تاخير" به قطعنامه‌هاي پيشين شوراي امنيت پايبندي نشان دهد و در عين حال شورا "بار ديگر بر تعهدش به حل سريع مساله هسته‌يي ايران از طريق مذاكره تاكيد مي‌كند".

نمايندگي ايران در سازمان ملل در پي صدور اين قطعنامه در بيانيه‌اي اعلام كرد: «چنين اقداماتي غيرموجه و غيرسازنده است.»

نمايندگي جمهوري اسلامي افزود كه همه‌ي اقدامات شورا درباره برنامه‌ي هسته‌يي ايران «نه تنها فاقد انصاف و بي‌طرفي است، بلكه بي‌ربط و غيرقانوني است.»

بيانيه نمايندگي ايران هم‌چنين به وضوح مي‌گويد كه ايران غني‌سازي را تعليق نمي‌كند.

در اين بيانيه آمده است:« ملت ايران در برخورداري از حقوق لاينفكش درباره استفاده‌هاي صلح‌آميز از فن‌آوري هسته‌يي هم‌چنان مصمم خواهد ماند.»

زلماي خليل زاد، نماينده‌ي آمريكا در سازمان ملل از تصويب اين قطعنامه تكراري استقبال و ادعا كرد:‌ « اين نشان مي‌دهد كه جامعه‌ بين‌المللي در اين مساله متحد است و ايران بايد همكاري كند.»

اين درحالي است كه متن قطعنامه به هيچ وجه چيزي كه دولت آمريكا به آن تمايل داشت نيست و فقط تاكيدي به ديگر قطعنامه‌هاست.

ويتالي چوركين، نماينده‌ روسيه در سازمان ملل نيز در اين باره گفت كه اين قطعنامه روشن كرد كه نيروي نظامي در بحث درباره‌ي ايران گزينه‌ي مطرح نيست.

وي گفت كه متن جديد بر قطعنامه‌هاي پيشين مبني بر اين كه "بايد از هرگونه امكان ترغيب و يا دست زدن به راه حل نظامي در مساله‌ي هسته‌يي ايران خودداري شود" تاكيد دارد.

اختلافات ميان شش كشور چندي است كه روشن شده است. آمريكا و انگليس و ديگران ايران را به مانع تراشي در تحقيقات آژانس بين المللي انرژي اتمي متهم كرده‌اند و خواستار تصويب قطعنامه‌اي بودند كه چهارمين دور از تحريم‌ها را عليه ايران اعمال كند.

روسيه و چين از سه قطعنامه‌ي پيشين كه حاوي تحريم‌ها از جمله مسدود كردن سرمايه‌ها و منع سفر مقامات و شركت‌هاي ايراني بود، با اكراه حمايت كردند، اما اين بار مانع از اتخاذ اقدامات بيش‌تر عليه ايران شدند.

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه‌ي روسيه كه كشورش دارنده‌ي حق وتو در شوراي امنيت است، روز جمعه در كنفرانسي خبري امكان اعمال تحريم‌هاي جديد را در آينده‌اي نزديك منتفي دانسته بود.

كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا در اين راستا بر لزوم كنار گذاشتن اختلافات شرق ـ غرب بر سر تهاجم روسيه به گرجستان و متقاعد كردن ايران به متحد ماندن شش كشور تاكيد كرد.

ديويد ميليبند، وزير امور خارجه‌ي انگليس، نيز وجود اختلاف آشكار ميان شش كشور را نپذيرفت و به خبرنگاران گفت كه "در اراده‌ي ما براي اطمينان يافتن از اين كه ايران به مسيري در جهت تسليحات هسته‌يي ادامه نمي‌دهد هيچ ضعفي وجود ندارد".

روزنامه‌ي نيويورك تايمز به نقل از چوركين نوشت:« ارزش قطعنامه‌اي كه تصويب كرديم در اين است كه اذهان همگان را به سوي مسير سياسي و نه گزينه‌اي نظامي هدايت مي‌كند.»

بنا به اين گزارش، راضي كردن اندونزي براي رسيدن به اجماع در خصوص متن نهايي قطعنامه چند ساعتي به طول انجاميد. در نسخه‌ي اوليه كه فقط دو پاراگراف بود و به توافق وزيران 1+5 رسيد از ايران درخواست مي‌شد، بدون تاخير به همه قطعنامه‌هاي پيشين پايبندي نشان دهد. نسخه‌ي اوليه مقدمه‌اي داشت كه بر اهميت معاهده‌ي منع اشاعه تاكيد مي‌كرد و دو پاراگراف ديگر آن بر لزوم دنبال كردن مذاكرات در پي تحريم‌ها تاكيد مي‌كرد.

برنار كوشنه، وزير امور خارجه‌ي فرانسه نيزگفت كه احتمالا براي هرگونه پيشرفت در مذاكرات بايد در انتظار انتخابات آمريكا بود زيرا ايراني‌ها "قطعا مي‌خواهند با آمريكايي‌ها صحبت كنند".

انتهاي پيام
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن