تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802443793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فيلم هاي عيد فطر اكران داغ داغ


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش فيلم هاي عيد فطر اكران داغ داغ
نگار باباخاني

... و بالاخره به اكران عيد فطر رسيديم. موعد اكراني كه اگر تهيه كنندگان چاره داشتند، همگي ترجيح مي دادند فيلم شان را در اين زمان به نمايش گذارند كه تاريخ يا حداقل سابقه اكران اين 10 ، 12 سال اخير ثابت مي كند كمتر فيلمي را مي توان يافت كه موعد نمايش اش مصادف با عيد فطر باشد و در نهايت پس از روزهاي نمايش، فيلمي شكست خورده

- از نظر اقتصادي- لقب گرفته باشد.

اگر اكران عيد نوروز را كنار گذاريم، به سهولت مي توان گفت اكران عيد فطر سودآورترين روزهاي سال را پيش پاي سينماي ايران- و تهيه كنندگانش- باعث مي شود. در واقع پس از دوره ركود سينماها در ماه رمضان، تماشاگر تشنه فيلم ديدن از فيلم هاي قرار گرفته در جدول اكران عيد فطر نمي گذرد و عمده بار استقبال از فيلم ها در اكران عيد فطر را بايد معطوف به اين قضيه دانست. از ديگر سوي مدت زمان

-به نسبت فصول اكران ديگر- طولاني تر روي پرده ماندن فيلم هايي كه در اين سال ها در جدول اكران اين فصل بوده اند

- و در ساليان اخير گاه بسياري از فيلم هاي اكران عيد فطر تا پس از جشنواره فجر، يعني حدود سه ماه و اندي روي پرده مانده اند- باعث شده تا اطلاق عنوان سودآورترين فرصت نمايش فيلم ها براي اكران عيد فطر چندان هم رنگي از اغراق و بزرگنمايي نداشته باشد. اگرچه استقبال مخاطب از فيلم هاي روي پرده بيش و پيش از هر عامل ديگري به كيفيت آن فيلم ها بستگي دارد(كيفيت در بحث اقتصادي، فارغ از ارزيابي و ارزشگذاري انتقادي مي تواند معناي دارا بودن جذابيت هاي مخاطب پسند را نيز داشته باشد) اما به هر حال شانس و فرصتي كه از طريق بهره مند و برخوردار بودن از زمان مناسب اكران نصيب يك فيلم و سازندگانش مي شود، مساله يي كاملاً كتمان ناشدني است؛ شانسي كه در شرايط برابر، در كيفيت برابر و حتي با فاصله يي اندك، حكم به موفقيت فيلمي مي دهد كه از شرايط بهتري براي ارتباط برقرار كردن با تماشاگر آماده تر يا حتي تشنه تر برخوردار بوده است.

به هر حال اگرچه يك يا چند استثنا نمي تواند يك قاعده كلي را زير سوال ببرد، اما به هر حال موفق يا ناموفق بودن فيلم هايي چون «دعوت» ابراهيم حاتمي كيا، «نسكافه داغ داغ» علي قوي تن، «سه زن» منيژه حكمت، «آواز گنجشك ها» مجيد مجيدي و «كنعان» ماني حقيقي كه اتفاقاً همگي را مي توان واجد شانس فروش خوب ناميد، مي تواند تا حدي صحت يا سقم پنداشته هايي را كه اين فصل اكران را مترادف با موفقيت اقتصادي يك فيلم مي داند تا حدي به بوته نقد گذارد. در اين گزارش نگاهي داريم به فيلم هايي كه در بهترين فصل اكران(پس از اكران نوروز، البته) شانس مواجهه با تماشاگران بالقوه پرشمارشان را پيدا كرده اند.

دعوت؛ بزنگاه حاتمي كيا

جديدترين ساخته ابراهيم حاتمي كيا شايد به جرات يكي از مهم ترين فيلم هاي كارنامه هنري اين فيلمساز هميشه بحث انگيز باشد؛ فيلمي مهم و البته مسيرساز براي فيلمسازي كه آينده كاري اش يا حداقل حسابي كه تماشاگر علاقه مند سينما روي او باز مي كند تا حد زيادي مرتبط به موفق يا ناموفق شدن اين فيلم(در هر دو جنبه انتقادي و اقتصادي) مي تواند قلمداد شود. حقيقت اين است كه «حاتمي كيا» به يك بزنگاه بزرگ و به يك نقطه عطف غيرقابل انكار در كارنامه كاري اش رسيده است. او كه آخرين فيلمش «به نام پدر» و نيز سريال «حلقه سبز»ش هيچ كدام در قد و قواره نام و اعتبار حرفه يي اش و انتظاري كه مخاطبان و منتقدان طرفدارش داشتند نبود، با اين فيلم مي تواند آن شكست ها را به فراموشي سپرده و در حد يك حادثه ناگزير در كارنامه هر فيلمسازي وانمايد. از اين نظر است كه «دعوت» را يك فيلم مهم مي دانيم.

به احتمال فراوان خود «حاتمي كيا» هم از موقعيت يكه و يگانه اين فيلم در روند كاري اش آگاه بوده و با آگاهي تمام دست به ساختن آن زده است. نشانه هاي اين آگاهي و شناخت ارزش و اهميت اين فيلم فراوان است و آشكارا حاتمي كيا تمام انرژي و تلاشش را براي موفقيت اثرش به كار گرفته است. «دعوت» فيلمي پرستاره و به طور بالقوه جنجال آفرين خواهد بود. اين را با اطمينان تمام مي توان گفت. اولين دليل جنجالي بودن اين فيلم مي تواند سوژه اش باشد؛ سقط جنين به عنوان سوژه يي ملتهب وقتي در دستان فيلمساز قاعدتاً و بالقوه جنجالي چون «حاتمي كيا» قرار مي گيرد، از همين حالا مي توان انجام و نهايت اين طبع آزمايي را حدس زد. جنجال هاي «دعوت» البته بدون توجه به سوژه و مضمونش از همان زمان آغاز اين پروژه رسانه يي شد. حرف و حديث هايي كه رسانه هايي خاص پس از اطلاع از عوامل و بازيگران فيلم در مورد استفاده اين كارگردان از چند ستاره سينمايي باعث شدند(و جوري وانمودند كه گويا استفاده از ستاره هاي سينمايي در فيلمي از حاتمي كيا گناهي نابخشودني و كبيره است،) اين جنجال ها را كليد زد كه سپس اين جنجال ها و حرف و حديث ها به جريان كنار رفتن يا كنار گذاشتن(چه فرقي مي كند،) نويسنده و بازيگردان اين فيلم پيوند خورد و در اين جا هم چنين وانمود شد كه گويا عوامل يك فيلم با هم عهد اخوت و دائم بسته اند و جدا شدن يك عضو از يك فيلم مي تواند اهميتي چنين فراگير يابد. گذشته از اين موارد فراموش نكنيم جنجال هايي كه پيرامون فيلم هاي «برج مينو» و «بوي پيراهن يوسف» در زمان نمايش شان برپا شد، مي تواند زنگ خطري براي اين فيلم پرستاره باشد. «حاتمي كيا» ثابت كرده خودش يك فيلمساز بالقوه جنجالي است و وقتي اين ماجرا در كنار كست ويژه اين فيلم قرار مي گيرد، حجم جنجال هاي ثانوي فيلم نكته يي نيست كه حدس زدنش چندان هم دشوار باشد. از اينها گذشته دعوت به عنوان فيلمي از ابراهيم حاتمي كيا از آنجا كه يك سينماگر درجه يك اين سينما را در شرايط جديد هم به نمايش مي گذارد، فيلمي است كه بايد آن را ديد؛ فيلمي سرشار از كنجكاوي براي كسي كه مي خواهد حاتمي كياي جديد را به تماشا نشيند. البته فيلمي اميدواركننده، كه اگر حاتمي كيا توانسته باشد نيمي از توان بالقوه اش را در اين فيلم بالفعل كند، قطعاً با يكي از بهترين فيلم هاي امسال (و حتي چند سال اخير) سر و كار خواهيم داشت. در فيلم اپيزوديك «حاتمي كيا» محمدرضا فروتن، مهناز افشار، كتايون رياحي، مريلا زارعي، گوهر خيرانديش، رضا بابك، سيامك انصاري، محمدرضا شريفي نيا، نگار فروزنده و تعداد زيادي ديگر از بازيگران شناخته شده بازي كرده اند. در خلاصه داستان دعوت آمده است؛ چند خانواده متفاوت با بحراني مشابه روبه رو مي شوند و هر كدام از آنها بنا به نگاه خاص شان واكنش هايي از خود بروز مي دهند. گفتني است تيزر و آنونس «دعوت» را ميثم مولايي ساخته و بهزاد خورشيدي نيز پوستر فيلم را طراحي كرده است. تهيه كننده فيلم هم يار هميشگي حاتمي كيا محمد پيرهادي است.

سه زن؛ به تماشاي اين فيلم نرويد

«زندان زنان» منيژه حكمت، فيلمي بحث انگيز بود؛ فيلمي كه بحث هاي پيرامون آن از زمان ساخت و دريافت پروانه ساخت آن با توجه به اينكه خانه سينما و فارابي «حكمت» را شايسته ساخت اولين فيلمش نمي ديدند، آغاز شد و سپس توقيف يا حداقل تعويق چند باره اكرانش جنجال هاي ايجاد شده حول و حوش اين فيلم را شدت بيشتري بخشيد و تمام اينها در كنار كيفيت غيرقابل انكار اولين ساخته «حكمت» باعث شد در نهايت «زندان زنان» فيلمي پرفروش شود.

فيلمي موفق و پرفروش و ساخته يي كه بهترين نقطه براي فيلم اول هر فيلمسازي مي تواند قلمداد شود.

حالا با توجه به سابقه آن فيلم انتظارها از فيلم جديد «منيژه حكمت» بسيار بالا است. «سه زن » كه بنا به شنيده ها فيلمي سخت در زمان ساخت بوده(فيلمبرداري آن در چند شهر مختلف انجام شده) داستان «زني به نام مينو است كه سرگردان در پي دخترش مي گردد كه درمي يابد ميراث كهني را به يغما مي برند. در اين حين مادرش مي گريزد و در زمان گم مي شود. حالا سه زن دور از يكديگر حرف ها، ترديدها و خيال هاي خود را در سفري بي انتها به تصوير مي كشند؛ سفري در گذشته، آينده و در زمان حال.»

استفاده از ستاره يي چون نيكي كريمي در كنار هنرپيشگاني چون شاهرخ فروتنيان، پگاه آهنگراني و بابك حميديان علاوه بر اينكه شانس موفقيت اين فيلم را در اكران از نظر اقتصادي بيشتر مي كند، براي تماشاگر جدي تر نيز نوعي كنجكاوي خاص براي تماشاي اين دومين ساخته «منيژه حكمت» ايجاد كرده است و البته بايد اضافه كرد كه خود «منيژه حكمت» دليل بسيار خوبي براي ايجاد كنجكاوي در هر تماشاگري براي ديدن فيلمش مي تواند باشد؛ فيلمسازي كه در ساليان اخير، حداقل در اظهارنظرهايش بسياري از مرزهاي محافظه كاري را پشت سر گذاشته و شنيدن و نوشتن حرف هايش براي هر رسانه يي به فرصتي براي خبرسازي بدل شده است.

«سه زن» البته با اينكه از نظر خط اصلي داستاني از فيلم هايي به شمار مي آيد كه تماشاگر بي حوصله و سهل انگار و به ابتذال عادت كرده امروز شايد ميل و رغبتي چندان به تماشاي آن نداشته باشد، اما به هر حال با توجه به مواردي كه بخش هايي از آن را برشمرديم احتمال موفقيتش مي رود. گذشته از اينكه نام فيلم به تنهايي خودش مي تواند عده يي از زنان را به سينما بكشاند. به قول دوستي كه به شوخي مي گفت؛ وقتي دو زن ميلاني آن همه فروخته، پس ببينيد اين يكي چقدر در جلب تماشاگر موفق خواهد شد. نكته جالب اينكه سامان مقدم در آنونسي كه براي فيلم «سه زن» ساخته گفته به تماشاي اين فيلم نرويد و در واقع از روش ضد تبليغ براي جلب بيشتر تماشاگران استفاده كرده است كه اين نوع آنونس هم در نوع خودش جالب است، به شرط اينكه واقعاً روش ضدتبليغ جواب بدهد.

نسكافه داغ داغ؛ ماجراهاي موزيكال

پس از چندين و چند فيلم بي مخاطب «علي قوي تن» سرانجام با فيلم «سرود تولد» توانست تماشاگران فراواني را به ديدن فيلمش بكشاند. «سرود تولد» فيلمي بود كه كارگردانش از آن به عنوان موزيكال نام مي برد و شايد به دليل موفقيت اقتصادي آن بود كه «قوي تن» دست به ساختن فيلمي ديگر در مايه هاي همان فيلم زد. «نسكافه داغ داغ» همين فيلم است؛ فيلمي پر از سرود و ترانه و موسيقي، كه به گفته آنها كه فيلم را ديده اند، يك سر و گردن از فيلم «سرود تولد» بهتر و بالاتر مي ايستد و اين قطعاً براي «علي قوي تن» كه ساليان سال عادت به درجا زدن كرده بود، يك پوئن مثبت قلمداد مي شود. «نسكافه داغ داغ» از آن فيلم هايي است كه شاخصه هاي پرفروش بودن را دارد. داستاني شاد و پر از ترانه و موسيقي، فضاهايي شيك و مهم تر از همه، فرصت جديدي براي خداحافظي تماشاگران و علاقه مندان خسرو شكيبايي با اين بازيگر محبوب و بزرگ است. اينها به احتمال زياد عواملي هستند كه باعث فروش قابل قبول اين فيلم خواهند شد، مگر اينكه كم فروشي ديگر فيلم هاي «قوي تن» بسان يك ويروس به اين يك فيلم اش هم سرايت كند، كه در اين صورت سرنوشت «نسكافه داغ داغ» كاملاً متفاوت از انتظار سازندگانش خواهد شد. «علي قوي تن» كه اخيراً تهيه كنندگي هم پيشه كرده (او تهيه فيلم دويدن در ميان ابرها ساخته امين فرح پور را عهده دار بوده است) در «نسكافه داغ داغ» تلاش كرده اثري شكيل تر و خوش ساخت تر از آثار پيشين خود حاصل آورد. از اين منظر «نسكافه داغ داغ» يك پرش در كارنامه اين فيلمساز مي تواند باشد. البته در صورتي كه بي سليقگي او را در انتخاب بازيگران نقش هاي اصلي (يكتا ناصر و داوود اكرميان) فراموش كنيم. از ياد نخواهيم برد در چنين فيلم هايي كه تمام تاكيد و تمركزشان را بر جلب و جذب تماشاگر عام و حتي گذري سينماها مي گذارند، استفاده از هنرپيشگان محبوب مي تواند بسان يك قاعده كلي نقشي تاثيرگذار ايفا كند و وقتي كارگردان چنين فيلمي از كسي چون داوود اكرميان در نقش اصلي فيلمش استفاده مي كند، بايد در خوش بينانه ترين نگاه ممكن اين نكته را به بدسليقگي او ربط داد. اين نكته يي است كه در تمام دوران كاري علي قوي تن ، آسيب هاي فراواني را بر فيلم هاي او وارد آورده است. جالب است بدانيد كه «يكتا ناصر» در صحنه هايي از فيلم با گريم و هيئت يك پيرزن 75 ساله ظاهر مي شود و «قوي تن» اين را از ويژگي هاي فيلمش مي داند.

آواز گنجشك ها؛ رضا ناجي

خيلي ها منتظر اكران تازه ترين ساخته «مجيد مجيدي» در فصل نوروزي سينماها بودند، اما سرانجام قرعه اكران عيد فطر نصيب اين فيلم شد كه دست كمي از اكران نوروزي ندارد. مجيد مجيدي كه همواره فيلم هايش مورد توجه جشنواره ها و منتقدان سينمايي قرار گرفته است با فيلم «آواز گنجشك ها» نيز بار ديگر توجه برگزاركنندگان جشنواره هاي داخلي و خارجي را برانگيخت و حالا كمتر جشنواره يي است كه «آواز گنجشك ها» در آن شركت نكرده باشد.

نمايش اين فيلم در جشنواره برلين در اواخر سال گذشته يك شگفتي بزرگ به همراه داشت و آن انتخاب شدن «رضا ناجي» به عنوان بهترين بازيگر اين جشنواره بود كه البته با توجه به نقش آفريني جذاب و تاثيرگذار «رضا ناجي» جايزه خرس نقره يي برلين برازنده اش بود. آخرين خبر درباره «آواز گنجشك ها» انتخاب شدن براي اسكار 2009 بود كه از سوي مدير روابط عمومي فارابي تكذيب شد. هر چند حتي شايعه انتخاب شدن اين فيلم براي اسكار هم تا حد زيادي مي تواند در فروش فيلم تاثير مثبت بگذارد. داستان اصلي «آواز گنجشك ها» درباره كارگر مزرعه شترمرغ است كه به خاطر فرار يكي از شترمرغ ها از كارش اخراج مي شود و ناچار براي پيدا كردن كار به تهران مي رود، اما در اين كلانشهر با مسائلي عجيب و غريب و گاه خنده دار مواجه مي شود.

«آواز گنجشك ها» در جشنواره فيلم فجر سال گذشته كانديداي دريافت سيمرغ بلورين در 11 رشته شد كه از اين ميان به چهار سيمرغ دست پيدا كرد. با اين حال نمي توان شانس بالايي را براي اين فيلم در تصاحب گيشه متصور شد چرا كه به لحاظ مضمون و فضا جذابيت هاي چنداني براي مخاطبان فراگير سينما ندارد و شايد بتوان بازي خوب «رضا ناجي» را در كنار اعتبار نام «مجيد مجيدي» و شناخت مردم از فيلم هايش عاملي براي فروش خوب فيلم دانست. سازنده تيزر تلويزيوني و آنونس سينمايي «آواز گنجشك ها» نيز همانند فيلم «سه زن» يك كارگردان است.

كنعان؛ چهارشنبه سوري

همفكري اصغر فرهادي و ماني حقيقي همواره به نتايج خوب و جذابي منجر شده است. يك بار در «چهارشنبه سوري» اين اتفاق رخ داد و حالا هم در «كنعان». منتها جاي نويسنده و كارگردان تغيير كرده است. «ماني حقيقي» بعد از دو فيلم به نمايش در نيامده اش «آبادان» و «كارگران مشغول كارند» با فيلمنامه يي از اصغر فرهادي سومين فيلمش را سال گذشته جلوي دوربين برد.

«كنعان» به زندگي مينا و مرتضي دو شخصيت اصلي فيلم مي پردازد كه تصميم مي گيرند بعد از 10 سال زندگي مشترك از هم جدا شوند و مينا اصرار دارد اين جدايي هرچه سريع تر انجام شود. اما با ورود آذر خواهر بزرگ تر مينا كه زندگي بساماني نداشته است ماجراها به شكل ديگري رقم مي خورد. محمدرضا فروتن، ترانه عليدوستي، افسانه بايگان و بهرام رادان بازيگران اصلي «كنعان» هستند كه به جز «ترانه عليدوستي» كه در نقش زني چندين سال بزرگ تر از سن واقعي خودش ظاهر شده بقيه انتخاب ها به نظر مناسب مي آيد، ظاهراً «ماني حقيقي» در ابتدا «ليلا حاتمي » را براي ايفاي نقش «مينا» در نظر داشته كه با شكل نگرفتن اين همكاري و همچنين اشتياق «ترانه عليدوستي» براي ايفاي اين نقش آن را به او سپرده كه به نظر برخي تصميم درستي گرفته و به نظر عده يي ديگر اين تصميم او به فيلم و روابط ميان شخصيت هاي اصلي قصه لطمه زده است. با اين حال فيلم «كنعان» اثر جذاب و آبرومندانه يي از كار در آمده است و با توجه به حضور بازيگران شناخته شده و مطرح و نيز سابقه خوب ذهني مخاطبان از همكاري اصغر فرهادي و ماني حقيقي در فيلم «چهارشنبه سوري» مي تواند آينده خوبي را براي «كنعان» در گيشه رقم بزند. «ماني حقيقي» درباره شباهت فيلمنامه «كنعان» با «چهارشنبه سوري» مي گويد؛ «تنها وجه اشتراك اين دو فيلم داستان زوجي است كه با يكديگر اختلاف دارند و هيچ شباهت مهم ديگري بين آنها وجود ندارد. من تلاش كردم بحران و روابط عاطفي يك زوج را در فضا و محيط ديگري به تصوير بكشم.» «مصطفي شايسته» تهيه كننده «كنعان» نيز به فروش خوب فيلم اميدوار است و معتقد است اين فيلم مورد توجه افرادي قرار مي گيرد كه از ديدن فيلم هاي فرهنگي در سينما لذت مي برند.
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن