تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815585250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ناشنوايان دنيايي از حرف در سكوت حسرت بار فاصله‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ناشنوايان دنيايي از حرف در سكوت حسرت بار فاصله‌ها
داخلي. اجتماعي. ناشنوايان.

آرام در سكوتي سنگين كنار هم مي‌نشينيم بدون اينكه صدايي شنيده شود ، دست هايمان خطوطي را ترسيم مي‌كند و نقطه‌ها به هم وصل مي‌شود تا يك كلمه آفريده شود.

پي درپي خطوط نامريي برتخته سياه مجازي ترسيم مي‌كنيم و دنيايي از حروف با زبان اشاره كنار يكديگر مي‌چينيم تا جمله‌اي بسازيم كه"معلوليت محروميت است نه محدوديت".

مهتاب را سال هاست كه مي‌شناسم، دخترك بازيگوش همسايه كه ديروز سر گرم در روياهاي كودكانه و امروز پيشتاز در جدال با زندگي روزمره ...

به قدري راحت با اطرافيان ارتباط برقرار مي‌كند كه خيلي وقت‌ها فراموش مي كنم او يك ناشنواست.

وقتي با او حرف مي‌زنم تمام حواسش را متمركز مي‌كند كه جملات را از حركت لب هايم بگيرد و جواب سوالاتم را بدهد.

او كه اين روزها از رشته طراحي فارغ‌التحصيل شده بارها با دوستانش ديده- ام و همواره اين مساله توجهم راجلب كرده كه‌تمام دوستان مهتاب شنوا هستند و او به راحتي باآنها ارتباط برقرار مي‌كند و دنياي آرام خود را با دنياي پرهياهوي آنها پيوند مي‌زند.

شنيدن مشكلات ناشنوايان گوش شنوا مي‌خواهد راست مي‌گويند معلوليت محدوديت نيست امااي كاش همه مردم جامعه بدانند كه ناشنوايان معلولان موضعي هستند و ناشنوا بودن دليل بر ناتواني و بي‌استعدادي نيست.

هشتم مهر به عنوان روز جهاني ناشنوايان نامگذاري شده است روزي كه اميد مي رود تا افراد جامعه نسبت به مسايل معلولان توجه بيشتري داشته باشند و آنان را همچون ديگر اعضاي جامعه به حساب آورند.

بسياري از اين افراد معتقدند ، نبايد به آنان به ديد ترحم نگريست بلكه بايد نگرش جامعه نسبت به اين افراد تغيير پيدا كند و هويت آنها به رسميت شناخته شود.

آنان بر اين باورند ، چرا كه ناشنوايان نيز مانند افراد ديگر جامعه از حق و حقوقي برخوردارند كه نبايد از آن محرومشان كرد و بلكه بايد شرايط زندگي راحت و دور از دغدغه‌اي براي آنها فراهم شود.

همچنين عدم برقراري ارتباط و تعامل با جامعه كه البته اين امر از سوي مردم نيز وجود دارد، توانبخشي حرفه‌اي و آموزشي، اشتغال ، ازدواج و تحصيل و...ازديگر مشكلاتي است كه‌افراد داراي اختلالات شنوايي باآنها مواجه هستنند.

"ميترا كاظمي" يكي ازناشنوايان قزويني دراين خصوص به‌خبرنگارايرنا گفت:
اكثر ناشنوايان به‌علت محروم بودن از قواي شنوايي از اخبار بي‌اطلاعند و در ادارات و جامعه نيز با آنها برخورد خوبي نمي‌شود.

وي كه در حال حاضر به صورت قراردادي مشغول به كار است مسئله اشتغال را از ديگر مشكلات جدي ناشنوايان دانست و خواستار رفع اين مشكل است.

كاظمي تاكيد كرد : نخستين چيزي كه كارفرمايان به آن توجه مي‌كنند اين است كه فرد ناشنوا از قدرت تكلم نيز بي‌بهره است درحالي كه همين فرد اگر در جاي مناسب خود قرار گيرد دقت بيشتري در كار از خود نشان مي‌دهد.

وي با بيان اين مطلب كه آنها حتي در ازدواج هم مشكل دارند اضافه كرد:
يك فرد ناشنوا وقتي كه بيكار باشد هرگز نمي‌تواند ازدواج كند.

"اعظم صدري زاده" مادر يك ناشنوا نيز درخصوص مشكلات ناشنوايان مي‌گويد:
هنوز در جامعه ما ناشنوايان را به عنوان يك فرد توانا باور ندارند و اين امر موجب شده تا اين قشر علي رغم توانايي‌هاي بسيار از داشتن منبع درآمد وزندگي عادي محروم باشند.

وي معتقد است: فقر فرهنگي و محدوديت‌هاي موجود درجامعه مشكلات ناشنوايان و حتي ساير معلولان را تشديد مي‌كند.

صدري زاده تصريح كرد: بايداز طريق رسانه‌هاي جمعي اين موضوع آموزش داده شود كه سمعك هم مي‌تواند مانند عينك باشد و نبايد مورد اشاره ياتوجه خاص مردم قرار گيرد.

وي ، همچنين براين باور است كه بايد مراكزي براي آموزش اوليا در خصوص چگونگي ارتباط و رفع نيازهاي عاطفي و فيزيكي فرزندان ناشنوا ايجاد شود.

همچنين يك دبير بازنشسته آموزش و پرورش استثنايي قزوين با بيان اينكه ناشنوايان نيازمند برقراري ارتباط مستقيم با جامعه هستند ، تاكيد دارد بايد درهاي جامعه به روي همه معلولان گشوده شود.

"جعفر احمدي" به‌خبرنگار ايرنا اظهار داشت: هرنوع بي‌مهري و خداي ناكرده برخورد ناشايست ، باعث رنجيده شدن آنان مي‌شود چرا كه معلولان از روحيات لطيف و حساس تري برخوردار هستند و مردم نبايد باندانم كاري و سهل‌انگاري خود "محدوديت" معلولان را به "محروميت" تبديل كنند.

يك كارشناس مسوول علوم اجتماعي بهزيستي قزوين، نيز گفت : فرهنگ نادرست "معلولي مساوي باناتواني" حتي در بين مسوولان و كارفرمايان نيز رسوخ كرده و در اكثر موارد درخواست ناشنوايان براي داشتن فرصت شغلي بي‌پاسخ مانده است.

مهناز عليخاني" افزود : ناشنوايان به دليل عدم ارتباط مستقيم با ساير افراد گمان مي‌كنند جامعه ، بهاي لازم را به آنها نمي‌دهد.

وي اظهار داشت: تقويت روحيه ناشنوايان وساير معلولان مي‌تواند بزرگترين خدمت به‌اين قشر باشد و شايسته‌است مسوولان با برنامه‌ريزي لازم زمينه اشتغال اين قشر را فراهم كنند.

عليخاني در پايان خاطر نشان مي‌كند: رفتار جدي و توام با صبر و حوصله مردم مي‌تواند كليدي براي برقراري ارتباط ناشنوايان و گشودن درهاي بسته موجود در جامعه به روي اين گروه باشد.ك/‪۴‬
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن