تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814612368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هر روز گزينه نظامى عليه ايران غير ممكن‌تر مى‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: هر روز گزينه نظامى عليه ايران غير ممكن‌تر مى‌شود
تهران از ابتدا بر دو موضوع بسيار تكيه كرد و اجازه نداد آن دو موضوع بهانه­اي به دست امريكايي­ها بدهد. موضوعي كه باعث شده جورج بوش فكر حمله به ايران را از سر باز كند.

به گزارش سايت ديپلماسي ايراني به نقل از روزنامه الحيات: چندان مهم نيست كه بخواهيم بدانيم گزارشي را كه روزنامه بريتانيايي گاردين درباره مضمون ديدار دوم ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل با جورج بوش رئيس جمهوري امريكا در 14 مي داشته و طي آن از وي خواسته به اسرائيل اجازه حمله به تاسيسات هسته­اي ايران بدهد، صحيح است يا خير. مهم آن راه و روشي است كه ايران اتخاذ كرده كه همان طور كه در گزارش گاردين آمده باعث شده رئيس جمهوري امريكا نسبت به تقاضاي اولمرت اعتراض كند و آن را مردود بداند. گرچه سخنگوي اولمرت اين گزارش را رد كرد و گفت: «اسرائيل راه حل ديپلماسي را براي پرونده هسته­اي ايران اولويت مي­داند اما تمام گزينه­ها همچنان بر روي ميز باقي است.»

چنين معروف است كه هيچ حمله نظامي از سوي اسرائيل ممكن نيست مگر اين كه موافقت امريكا را در پي داشته باشد. زيرا همان طور كه مي­دانيم اگر جنگنده­هاي اسرائيلي بخواهند به حريم هوايي ايران تجاوز كنند و به تاسيسات هسته­اي ايران برسند بايد از فراز مناطقي كه امريكايي­ها در آنجا پايگاه دارند، بگذرند. نزديك­ترين راه­ها هم فضاي هوايي عراق است. علاوه بر آن از آنجا كه عمده سلاح­هاي اسرائيل امريكايي است بايد براي استفاده از آنها از ايالات متحده اجازه بگيرند. از اين رو اگر به منطق رجوع كنيم در مي­يابيم كه هر گونه حمله نظامي به ايران حداقل تا زماني كه جورج بوش رئيس جمهوري امريكا باشد، غير ممكن است.

موضوعي كه همان طور كه روزنامه گاردين به آن اشاره كرده، بوش بسيار تلاش كرده به مهمان اسرائيلي خود آن را بفهماند. علاوه بر آن آنچه كه احتمال حمله به ايران را بيش از پيش دور مي­سازد، تغيير چهره سياسي در اسرائيل است. اگر اولمرت لازم بود براي افزايش اعتماد نسبت به خود بر طبل حمله به ايران بكوبد، اكنون تسيبي ليوني نيازي به آن ندارد. همين اتفاق در خود امريكا نيز در حال رخ دادن است. موضوعي كه حرف حمله به ايران را بيش از پيش دور خواهد كرد.

طبيعتا ايران به آساني گزارش­هايي را كه اين روزها منتشر مي­شود را پيروزي سياست خود مي­داند. زيرا افزايش فشارها را با بردباري تحمل كرده و بر سر مسئله هسته­اي خود به هيچ عنوان كوتاه نيامده است. تهران از ابتدا بر دو موضوع بسيار تكيه كرد و اجازه نداد آن دو موضوع بهانه­اي به دست امريكايي­ها بدهد. موضوعي كه باعث شده جورج بوش فكر حمله به ايران را از سر باز كند. نخست اين كه امريكا به خوبي مي­داند، واكنش ايران در صورت حمله چه خواهد بود. ايران به صورت مستقيم يا توسط حزب الله حمله فقط به اسرائيل نخواهد كرد بلكه در داخل خود ايالات متحده دست به اقدامات تلافي جويانه خواهد زد. موضوعي كه ايالات متحده را وا مي­دارد تا نگذارد حادثه­اي مانند 11 سپتامبر تكرار شود. زيرا در آن صورت تمام تلاش­هايش در مبارزه با تروريسم كاملا بر باد خواهد رفت. موضوع ديگر، احتمال بسيار پايين كسب پيروزي در صورت حمله به ايران است.

تاسيسات هسته­اي ايران در سرتاسر اين كشور پراكنده است و اين باعث مي­شود كه ايالات متحده نتواند به صورت متمركز وارد عمل شده و عليه ايران دست به حمله بزند و جنگي همانند عراق به راه بيندازد. از اين رو بديهي است اگر با ايران وارد جنگ شود يا حتي اسرائيل به تنهايي بخواهد به ايران حمله كند، يك نبرد گسترده و تمام عيار به راه خود افتاد. از اين رو اسرائيل هم نمي­تواند حمله­اي مشابه حمله­اي كه در زمان صدام حسين به تاسيسات هسته­اي عراق در اوزيراك انجام داد، ترتيب دهد. حمله­اي كه صدام حسين جرات نيافت كوچكترين واكنشي نسبت به آن از خود نشان دهد.

اين يك پيروزي بسيار مهم براي ايران است و ابعاد استراتژيك آن به اندازه­اي است كه لازم است كشورهاي منطقه در كنار آن به خوبي بايستند تا از منافع آن استفاده كنند. بي­شك كشورهاي منطقه از حمله نظامي اسرائيل به ايران هيچ سودي نخواهند برد و خوب هم مي­دانند كه چنين حمله­اي چه مضرات گسترده­اي برايشان در پي خواهد داشت. تجربه ثابت كرده، پيروزي­هايي كه ايران كسب مي­كند تا چه اندازه براي هم­پيمانانش مفيد است و توانسته هم­پيماني امريكا و اسرائيل را تحت تاثير قرار دهد. اگر نگاهي به خاورميانه بيندازيم به خوبي مي­بينيم كه ايران در لبنان و فلسطين و ديگر كشورهاي عربي چه منافعي به دست آورده و چه ثمراتي را براي همان كشورها به ارمغان آورده است.

از اين رو بايد گفت، بهترين راه بر سر مسئله برنامه هسته­اي ايران در پيش گرفتن راه گفت و گو با اين كشور است. همان طور كه محمد البرادعي رئيس سازمان بين­المللي انرژي اتمي نيز گفته است و وي نيز پرسيد: «اگر ايالات متحده مي­تواند پاي ميز مذاكره با كره شمالي­اي كه نظام آن را دموكراتيك نمي­داند و اتفاقا سلاح هسته­اي دارد، بنشيند و گفت و گو كند نمي­فهمم چرا نمي­تواند با ايران همين كار را بكند؟»
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن