تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820615789




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوشتن ايميل هاي فارسي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: نوشتن ايميل هاي فارسي
داود غفوري - هنگامي كه مشغول تهيه اين گزارش بودم در ابتدا آن را به قصد آموزش براي كاربران و خوانندگان نوشتم اما مصاحبه با كاربران رايانه هاي مختلف و پرسيدن نظرات آن ها درمورد مشكلات زبان فارسي در محيط اينترنت و پاسخ هاي كارشناسي و دقيق بعضي از آن ها باعث مي شد كه روند گزارشم از بعد آموزشي به بعد مشكلات زبان فارسي در اينترنت شود كه ناشي از توسعه نيافتن اين زبان ، اينترنت بود ، حتي تحليل ها و مقايسات اين دوستان در مورد كشور عزيزمان با كشور هاي ديگر كه تلاش هاي شبانه روزي براي گسترش زبان كشورشان در اينترنت مي كنند جالب و حيرت انگيز بود ، به همين دليل تصميم گرفتيم كه در شماره بعدي به تشريح توسعه نيافتن زبان فارسي در اينترنت بپردازيم .

اما يكي از مشكلاتي كه بعضي از كاربران در مورد استفاده از پست الكترونيك دارند ارسال و دريافت نامه ها به زبان فارسي است ، به طوري كه گاهي اوقات مشاهده شده است كه در هنگام دريافت ايميل متن نامه به صورت كد هاي خاصي نوشته شده است در اين مقاله به بررسي مشكلات نرم افزاري آن مي پردازيم :

يك كاربر رايانه در اين مورد مي گويد : مشكلي كه در هنگام دريافت ايميل دارم اين است كه متن ايميل فارسي نيست ! و از طريق نرم افزارها نيز تبديل به زبان فارسي صورت نمي گيرد

وحيدي مي افزايد : كليه ايميل هاي فارسي كه دريافت مي كنم به صورت كد است .

رضا پور يك كاربر رايانه ديگر است كه با اين مشكل مواجه شده است ، مي گويد : هنگامي كه مي خواستم نامه اي را ارسال كنم ، با توجه به اين كه متن نامه را فارسي نوشتم بعد از زدن دكمه Send با تعداد زيادي از كدهاي خاص مواجه شدم . وي مي افزيد : براي اين كه مشكلم را حل كنم از ادغام 2 زبان فارسي و انگليسي كه به فينگليش معروف است استفاده مي كنم .

يك كاربر رايانه ديگر معتقد است با توجه به اين كه اين مشكل نرم افزاري است مي تواند مربوط به ضعف و توسعه نيافتن زبان فارسي در اينترنت نيز باشد .

ناظمي تصريح مي كند : در حال حاضر كشور ايران بيشترين كاربر اينترنت در منطقه را دارد ولي زبان فارسي در اينترنت توسعه نيافته است ولي كشور هاي ديگر تلاش هاي فراواني براي گسترش زبان آن كشور در اينترنت مي كنند تا بتوانند سهم بزرگي را از دنياي مجازي در اختيار بگيرند !!

بايد مانند سايت ياهو يك پرتال عظيم اينترنتي در كشور داشته باشيم تا كاربران ايراني بتوانند از اين گونه پرتال ها براي ارسال نامه و هر گونه تبادل اطلاعات استفاده كنند.

اين كار نه تنها باعث گسترش زبان فارسي در اينترنت مي شود بلكه با گسترش آن نيز باعث ترغيب كاربران خارجي جهت استفاده از پورتال هاي ايراني مي شوند كه در حال حاضر دقيقا عكس اين قضيه صادق است كه تمام كاربران ايراني به دليل نداشتن پورتال جامع در پورتال هاي پست الكتروينك ديگر عضو هستند .

كارشناس رايانه مي گويد : كد هاي خاصي كه در هنگام ارسال و دريافت ايميل ها مشاهده مي شود به مشكل نرم افزاري بر مي گردد كه براي حل آن بايد تنظيمات ويندوز را مجددا پيكربندي كرد.

اما نوشتن Email به فارسي و به صورتي كه بتوان براي آن راه حلي كلي و جامع ارائه كرد ، تا قبل از آمدن ۲۰۰۰ Windows امكان پذير نبود. در اين روش كلمات فارسي با استفاده از كاراكترهاي انگليسي تايپ مي شدند.

به اين صورت كه ?salam khobi در مورد وب سايت هاي فارسي نيز 2 روش رايج بود:

۱) استفاده از فونت هايي كه براي هر سايت مي توانست فرق كند . بنابراين شما براي خواندن يك وب سايت بايد فونت مخصوص آن سايت را download و نصب مي كرديد و براي سايت ديگر نيز به همين صورت.

۲) استفاده از روش هاي خاص مانند استفاده نرم افزارهاي گرافيكي كه مطالب فارسي را به عكس تبديل مي كرد و يا همچنين فشرده سازي متن هاي فارسي با استفاده از سيستم PDF .

سيستم پي دي اف گرچه از نظر نصب فونت و ... مشكلات را كمتر مي كرد ، ولي گاهي اوقات باعث بالا رفتن حجم فايل ها در اينترنت مي شد.

انقلاب زبان در اينترنت
در حال حاضر با توجه به سيستم UniCode كه شركت مايكروسافت آن را همزمان با Windows ۲۰۰۰ معرفي كرد ، استفاده از زبان فارسي چه در وب سايت ها و چه در email ها حالتي استانداردتر به خود گرفته است

UniCode كه مخفف Universal Code و به معني كد جهاني است مجموعه اي از بسياري از زبان هاي رايج در دنيا و از جمله فارسي را دارد كه در صورت استفاده از سيستم عامل ويندوز ، ديگر نيازي به نصب فونت خاصي وجود ندارد و كافي است روي آن صفحه right click كنيد ، Encoding و سپس UTF-8 ( UniCode ) را انتخاب كنيد

يكي از مزيت هاي استفاده از سيستم UniCode ثبت آسان سايت هاي فارسي در جست وجوگرها خواهد بود و جست و جو گرها نتايج بهتري در مورد جست و جو به زبان فارسي نشان مي دهند . همچنين بعد از ابداع يوني كد توسط مايكروسافت اغلب جست وجو گرها مانند سايت google كه قابليت جست و جو به زبان فارسي را در سايت خود گنجاندند و ساختار جست و جوي خود را بر اساس سيستم Unicode بنا نهاده اند.

تنظيمات ويندوز XP براي زبان فارسي

اگر شما داراي ويندوز Xp و يا سيستم عامل ۲۰۰۰ windows به بالا هستيد براي آن كه بتوانيد از اين سيستم استفاده كنيد ابتدا لازم است قابليت تايپ كاراكترهاي فارسي را در ويندوز خود تعريف كنيد. براي اين كار به Control Panel برويد ، Regional Language Options را انتخاب كنيد و زبان فارسي را به مجموعه زبان هاي مورد استفاده خود اضافه و در قسمت Location كشور ايران را انتخاب كنيد.

اين نكته را مد نظر قرار دهيد كه اگر در هنگام نصب ويندوز زبان فارسي را نصب نكرده باشيد اين اجراي براي تنظيمات نيازمند به CD ويندوز هستيد.

از اين به بعد در پايين صفحه سمت راست كنار ساعت رايانه شما مربعي ظاهر خواهد شد كه درآن FA براي فارسي و EN براي انگليسي ظاهر مي شود كه با كليك كردن روي آن مي توانيد بين اين 2 زبان سوئيچ كنيد.

بعد از آن كه زبان كاراكترهاي رايانه خود را فارسي كرديد ، كافي است به همان صورتي كه مثل هميشه Email مي نويسيد، عمل كنيد و تنها هنگامي كه مي خواهيد متن نامه را بنويسيد از زبان فارسي استفاده كنيد.

خواندن ايميل هاي فارسي
براي خواندن ايميل هاي فارسي كه وارد صندوق پستي شما (Inbox) شده است، كافي است نحوه نمايش مرورگر خود را به روش كدگذاري يوني كد تنظيم كنيد. براي اين منظور در سيستم عامل ويندوز XP، به روش زير عمل كنيد:در قسمت بالاي Internet Explorer روي منوي View كليك كنيد و به گزينه Encoding برويد. سپس (Unicode(UTF-8 را انتخاب كنيد. اگر متن ايميل شما با اين استاندارد نوشته شده باشد، شما قادر خواهيد بود فونت هاي فارسي ايميل تان را درست بخوانيد.تذكر اين نكته ضروري است كه بعضي مواقع، ايميل هاي فارسي با فرمت Arabic نوشته مي شوند. در اين صورت بايد بعد از Encoding، گزينه Arabic را انتخاب كنيد.

براي خواندن چنين نامه هايي نيز كافي است كه محيطي كه در آن نامه را مي خوانيد سيستم Unicode را پشتيباني كند.

بنابراين اگر از سيستم Web based email استفاده مي كنيد كافي است تا تنظيمات Internet Explorer را به گونه اي تغيير دهيد كه Unicode را پشتيباني كند.
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 494]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن