تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814976982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛١٠٤ تماس در هر ثانيه ١١٨ مشهد به روز نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛١٠٤ تماس در هر ثانيه ١١٨ مشهد به روز نيست
؛حتما شما هم سر و كارتان به ١١٨ افتاده است. براي يافتن شماره تلفن با ١١٨ تماس مي گيرم. اپراتور گوشي را برمي دارد سيستم كد اپراتور را اعلام مي كند و بلافاصله او منتظر خواسته ما مي شود. بعد از سلام شماره تلفن سازمان زمين شناسي را مي پرسم. چند ثانيه بعد سيستم مي گويد: شماره را يادداشت كنيد. آرام و شمرده اين شماره اعلام مي شود و من گوشي را قطع مي كنم. خوشحال شماره اعلام شده را مي گيرم و انتظار دارم سريع به هدفم برسم ولي آن سوي خط كسي كه گوشي را برداشته مي گويد: اشتباه گرفته ايد، زمين شناسي ٢ سال قبل از اين جا رفته و اين شماره واگذار شده است!دوباره با ١١٨ تماس مي گيرم. كد اپراتور ديگري اعلام مي شود و باز هم خواسته ام را اعلام مي كنم چند ثانيه بعد سيستم شماره ديگري را برايم مي خواند. با آن شماره تماس مي گيرم، خانمي از آن سوي خط مي گويد: اين جا سازمان مسكن و شهرسازي است. تعجب مي كنم، من كه از اپراتور ١١٨ شماره سازمان زمين شناسي را خواسته بودم! اين چه ربطي دارد با مسكن و شهرسازي .

روزي هم حسب نياز شماره تلفن بانك كشاورزي شعبه (ف) را با اعلام آدرس از ١١٨ جويا مي شوم. ٢ شماره تلفن در اختيارم گذاشته مي شود؛ در چند روز پياپي آن شماره ها را مي گيرم ولي كسي گوشي را برنمي دارد. نمي دانم مشكل از مخابرات است يا از بانك، فقط مي دانم كه ١١٨ به روز نيست و ...

؛حرف هاي مردم درباره ١١٨
؛شهروندان مشهدي نيز حرف هاي جالبي درباره عملكرد مركز اطلاعات تلفن ١١٨ اين شهر دارند. آن ها مي گويند: در حالي كه مركز اطلاعات تلفن ١١٨ در دل مجموعه مخابرات به واسطه دسترسي به تمام شماره هاي مخاطبان بايد به روز باشد، متاسفانه در اين مركز هنوز شماره مخاطبان اعم از افراد و مشاغل به روز نيست.

اين افراد به خراسان گفتند: بارها شده است كه شماره تلفن فرد، اداره يا نهاد و حتي مشاغل بخش خصوصي را از طريق تلفن ١١٨ جويا شده ايم ولي شماره هايي كه در اختيار ما قرار گرفته بعضا اشتباه بوده است.يك شهروند مشهدي مي گويد: متاسفانه به روز نبودن مركز اطلاعات تلفن ١١٨ مشهد و اطلاعات غلطي كه در اختيار شهروندان قرار مي گيرد، مشكلاتي را براي ما فراهم كرده است.

وي با ابراز تعجب از نابه ساماني در ١١٨ مي گويد: مردم به اين مركز به عنوان يك بانك اطلاعاتي كامل نگاه مي كنند و انتظار نيست شماره هاي ادارات- كه معمولا مردم بيشتر با آن سر و كار دارند- اشتباه باشد.متصدي يك فروشگاه لوازم خانگي نيز مي گويد: فرهنگ استفاده از سرويس اطلاعات تلفن ١١٨ در بين مردم ما جانيفتاده است و خودم شاهد بودم كه فردي با ١١٨ تماس گرفت و نتيجه مسابقه ورزشي تيم ملي را جويا شد. متاسفانه مردم وقتي پاسخ سوال خود را دريافت نمي كنند اپراتور را مقصر مي دانند ولي بايد باور كنيم كه ما مقصر هستيم نه آن ها، در حالي كه امكان اطلاع اينترنتي از شماره تلفن ها فراهم شده و كتاب و CDحاوي تلفن هاي شهر مشهد منتشر شده بهتر است مردم از اين امكان هم استفاده كنند.به گفته وي چند سال قبل شركتي كه مدعي اجراي طرحي نظير ١١٨ در مشهد بود، مبالغي را از شهروندان و صاحبان مشاغل جمع آوري كرد ولي عملا كاري انجام نشد.

؛٢ ساعت در مركز ١١٨
؛صبح يكي از روزهاي ماه مبارك رمضان به مركز اطلاعات تلفن ١١٨ شهر مشهد واقع در اداره مخابرات شهرستان مشهد مي روم. در يك سالن بزرگ اپراتورهاي زيادي پشت رايانه قرار گرفته اند و پس از شنيدن صداي مخاطبان از طريق گوشي، دست به صفحه كليد رايانه برده و پس از تايپ به سراغ تماس بعدي مي روند. فقط صداي فشردن دكمه هاي صفحه كليدها به گوش مي رسد. در اين شيفت حدود ٨٠ نفر از خواهران با لباس هاي متحدالشكل اپراتورهاي اين مركز هستند.يكي از اپراتورها كه ٥ سال سابقه كار دارد، مي گويد: اين جا به عنوان مركز ١١٨، اطلاعات كامل و جامع را ندارد و شهروندان بعضا براي پرسيدن آدرس كامل افراد روي خط ما مي آيند در حالي كه وظيفه ما ارائه آدرس افراد در كوچه، پس كوچه ها نيست. وي مي افزايد: شماره تلفن خيلي از ادارات و ارگان هاي مهم از جمله آگاهي، پست مركزي، نيروي انتظامي و... به دلايلي حذف شده و وقتي مردم شماره آن ها را از ما مي خواهند و مي گوييم شماره اين ها را نداريم اعتراض مي كنند و بد و بيراه مي گويند و به هر حال نمي توانيم آن ها را قانع كنيم.وي با اشاره به محدوديت وقت ٩٠ ثانيه اي هر اپراتور براي پاسخ به هر تماس شهروندان به ١١٨ مي گويد: سرعت عمل اپراتورها سبب شده مورد توهين و اهانت قرار بگيريم و متهم به تنبلي و استراحت كردن شويم، تجسم عده اي از ١١٨ يك اتان ٤*٣ با ٣ خط تلفن است و مي گويند چرا خط مشغول است و يا گوشي را برنمي داريد.«فرخي» يكي ديگر از اپراتورهاي اين مركز مي گويد: مردم در تماس با ١١٨ اصرار دارند شماره تلفن مغازه اي را كه تابلوي آن فلان نام است دريافت كنند و يا تلفن افراد معروف فلان محله يا تلفن طبقه ٥ منزلي در يك نقطه شهر را از ما مي خواهند وقتي كه جواب مي دهيم نمي توان اين طوري شماره تلفن در اختيار متقاضيان قرار داد، از ما اعلام شكايت مي كنند.به گفته وي اگر اندكي صدايمان را بلند كنيم مردم به ما معترض مي شوند در حالي كه ٦ تا ٧ ساعت كار در ١١٨ واقعا از نظر عصبي ما را به هم مي ريزد. سر و كله زدن با مردم از باسواد و تحصيل كرده تا كم سواد و بي سواد و حتي مزاحمت هاي فراوان اعصاب براي ما باقي نمي گذارد.او از «خراسان» به عنوان يك رسانه تاثيرگذار در استان و كشور مي خواهد به مردم اطلاع رساني كنيم كه از امكان فراهم شده به نحو احسن استفاده كنند؛ ١١٨ براي پاسخ گويي به نيازهاي ضروري است.«جعفري نژاد» نيز از اپراتورهاي اين مركز به خراسان مي گويد: برخي ادارات شماره تلفن هاي خود را به مركز ١١٨ اعلام نكرده اند و وقتي به مخاطبان مي گوييم از آن اداره شماره اي در مركز نداريم مي گويند: مگر مي شود سازمان به اين مهمي شماره تلفن نداشته باشد.به گفته وي برخي شماره تلفن ها تغيير كرده يا در سال هاي قبل منتقل شده است ولي در سيستم اطلاعات به روز نشده و اين موضوع براي ما دردسر و اشكال ايجاد كرده است.يكي ديگر از كاركنان مركز نيز مي گويد: يكي از مشكلات اپراتورها با توجه به پيمان كاري بودن مركز، رعايت نشدن حق و حقوق كارگري است؛ وقتي پيمان كار براي برنده شدن در مناقصه كمترين قيمت را پيشنهاد مي دهد، در زمان كار مجبور است برخي شاخص هاي قانون كار را ناديده بگيرد و وقتي هم كه در هزينه ها مي ماند، تنها اپراتور متضرر مي شود چرا كه از مزاياي او كسر مي شود.

وي مي افزايد: آگاهي مردم نسبت به ما و ١١٨ خيلي كم است، شده است خانواده ها براي ساكت كردن نوزاد و بچه ها تلفن ١١٨ را گرفته اند و گوشي را براي آرام شدن به بچه ها داده اند. تلفن يك وسيله تفريحي نيست استفاده تفنني از تلفن ١١٨ به دليل رايگان بودن مكالمه زياد است.

؛٩٠ هزار تماس در هر روز
؛مانيتور موجود در سالن ساعت ١١ و ٥٥ دقيقه را نشان مي دهد. اپراتورهاي فعال ٧٠ نفر، افراد پاسخ گو ٦٦ نفر و افراد در حال انتظار پشت خط ١١٨، ٢٢ نفر هستند. شمارش گر تماس ها مرتب تغيير مي كند يك لحظه عدد ٣٨ هزار و ٣٢٤ را ثبت مي كنم. مدير مركز در توضيح اين آمار مي گويد: از ساعت يك بامداد تا اين لحظه ٣٨ هزار و ٣٢٤ نفر با ١١٨ مشهد تماس گرفته اند.«سيد محسن مظلوم حسيني» مسئول مركز اطلاعات تلفن ١١٨ مشهد مي گويد: آمار مكالمات اين مركز در ماه حدود ٢ ميليون و ٧٠٠ هزار شماره و روزانه ٩٠ هزار مكالمه است و طبق آمار تقريبا ٩٠ درصد اين مكالمات مربوط به مشاغل، شركت ها و بخش خصوصي و ادارات و ١٠ درصد به تلفن اشخاص مربوط است. به گفته وي در سالن مركز ١١٨ كه ظرفيت استقرار ١٢٠ اپراتور را دارد، در هر لحظه امكان پاسخ دهي به ١٢٠ تماس وجود دارد و با توجه به شرايط اوج تماس ها به ويژه در ساعاتي از صبح شمار اپراتورها متغير است.وي مي افزايد: با راه اندازي سيستم گويا در اين مركز به محض تماس شهروندان و پاسخ دهي اپراتور يك كد راهنما اعلام مي شود و سپس سوال مخاطب شنيده مي شود و اپراتور از طريق جست و جو در سيستم به صورت خودكار شماره را به شهروند اعلام مي كند.وي در خصوص اعلام شماره تلفن به صورت خودكار مي گويد: اين كار افزايش ظرفيت سيستم و بالا رفتن ظرفيت كار را در پي داشته و سبب شده است شماره به راحتي قابل نوشتن و ثبت باشد و اپراتور هم نيازي به تكرار ندارد، لذا همهمه و سر و صداي سالن نيز كمتر شده و كيفيت پاسخ گويي بالا رفته است.از وي درباره مشكلات اساسي مركز مي پرسيم. او مي گويد: مشكل اساسي كه مردم گلايه دارند و ما هم انتقاد داريم، نبود برخي شماره ها در شبكه ١١٨ است، خيلي از مشاغل و شركت ها حتي ادارات دولتي، اطلاعات و تلفن هاي خود را به ما نمي دهند كه آن را در اختيار مردم قرار دهيم. اگر داروخانه اي در محلي داير است ولي تلفن آن به نام فرد ديگري است، تا مالك درخواست نكند ما اطلاعي پيدا نمي كنيم كه اين تلفن در حال حاضر يك داروخانه است و وقتي اپراتور ما اعلام مي كند شماره مورد نظر را ندارد، مخاطبان قانع نمي شوند.«حسيني» مي گويد: افراد خيلي راحت مي توانند به دفاتر خدمات الكترونيك مخابرات مراجعه كنند و با توجه به اين كه ثبت اطلاعات در ١١٨ رايگان است، مدارك را ارائه دهند. اگر افراد نسبت به مشاغل خود حساسيت داشته باشند و همكاري كنند، اطلاعات ما در ١١٨ مشهد به روز مي شود. ادارات و نهادها هم مي توانند شماره هاي اضافي را از رده خارج كرده و يك شماره با چندين خط به مردم معرفي كنند كه موجب سرگرداني و مزاحمت ها براي ١١٨ نشود.وي با اعلام اين كه به دنبال سرويس پي درپي در ١١٨ هستيم مي افزايد: مكالمات ضبط مي شود و در صورت شكايت شهروندان تذكر لازم به اپراتورها داده مي شود.وي با اشاره به اين كه متوسط زمان مكالمه در ١١٨ مشهد ٢٥ ثانيه است، مي گويد: در ساعت اوج اداري صبح (٩ تا ١٢) مقداري مشكل داريم لذا سايت ديگري براي ١١٨ در حال طراحي است كه ظرفيت فعاليت آن را در ساعت اوج افزايش مي دهد و پاسخ گويي به مخاطبان در اولين زنگ عملي خواهد شد.

؛تماس هاي متفرقه
؛وي يكي از مشكلات را تماس هاي متفرقه مردم با ١١٨ مي داند و مي گويد: مردم براي اطلاع از تعطيلي مدارس، ساعت شرعي، نتايج مسابقات ورزشي، قيمت دلار و حتي اطلاعات عمومي به ١١٨ زنگ مي زنند و اين تماس ها سبب مي شود اپراتورها از كار اصلي خود باز بمانند. مدير مركز ١١٨ مشهد با اعلام اين كه ٢٠ تا ٢٥ درصد تماس هاي مردم با ١١٨ متفرقه است، مي گويد: اطلاعات تلفن همراه در شبكه موجود نيست.اين مسئول با اعلام اين كه يك ميليون شماره تلفن ثابت شهر مشهد در مركز ١١٨ ثبت شده و ٧ تا ٨ درصد مربوط به مشاغل و مابقي مربوط به اشخاص است، مي گويد: به روز رساني اين شماره ها نيازمند همكاري مردم است.«مظلوم حسيني» با انتقاد از برخي ادارات از جمله پست مركزي به خاطر اعلام شماره ١٤٠ براي اعلام كد پستي افراد مي گويد: اين شماره را كسي جواب گو نيست و ما هم شماره ديگري براي ارائه به مردم نداريم. از طرفي شركت ايرانسل با انبوه متقاضي و مشترك در مشهد در سيستم ١١٨ شماره اي براي پاسخ گويي به مردم اعلام نكرده است و به جرأت مي توان گفت: ١١٨ سپر بلاي خيلي از سازمان ها و ادارات است و بار كاري سازمان هاي زيادي را به دوش مي كشد.به گفته وي، وقتي كه ادارات خط سانترال ندارند يا روي سيستم كار نمي كنند يا اپراتور ندارند و خط ارتباطي آن ها مشكل دارد، ما بايد جواب گو باشيم در حالي كه اين مسائل ارتباطي به ١١٨ ندارد.وي با وجود شعار دولت الكترونيك و تلاش براي كاهش مراجعه و حضور مردم در ادارات مي افزايد: خيلي از ادارات و نهادها و مردم هنوز خود را با اين شرايط وفق نداده اند.«محمودي» كارشناس روابط عمومي مخابرات خراسان رضوي نيز به گزارشگر خراسان مي گويد: يكي از اقدامات شركت مخابرات براي كاهش نياز مردم به ١١٨، تهيه بانك اطلاعاتي تلفن هاي شهر مشهد به دو صورت كتاب و CD بوده است كه در سال ٨٤ با كمك پيمان كار و بدون هزينه اي براي مخابرات انجام شد و طي آن ١٥ هزار شماره مشاغل شهري به روز شد.در فاز دوم نيز CD حاوي يك ميليون شماره تلفن شهر مشهد منتشر شد كه مي تواند بخشي از بار ١١٨ را كم كند. به گفته وي اين اطلاعات روي سايت اينترنتي شركت مخابرات نيز وجود دارد و با يك جست و جو امكان دسترسي به شماره هاي مورد نياز وجود دارد.وي مي گويد: براي كاهش تماس هاي مردم با ١١٨ براي اطلاع از ساعت شرعي سيستم تلفن گوياي اوقات شرعي با شماره ١١٩ راه اندازي شده است.وي با اعلام اين كه تماس هاي مردم با ١١٨ مشهد در روزهاي خاص به ١٠٠ هزار مورد مي رسد، تصريح مي كند: اپراتورهاي ١١٨ در مشهد هم اكنون هر ثانيه ١٠٤ تماس را پاسخ دهي مي كنند.
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن