تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820961519




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرر پارس‌خودرو از واردات مورانو


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: ضرر پارس‌خودرو از واردات مورانو
حميدرضا بهداد عكس:حميد جاني‌پورحدود شش ماه از ورود خودروي ژاپني مورانو به ايران مي‌گذرد، اين در حالي است كه مشتريان همچنان با قيمت دوگانه اين محصول در بازار روبه‌رو هستند.


مورانو محصول شاسي بلند (SUV) شركت نيسان ژاپن به حساب مي‌آيد كه بيس توليد آن به سال 2003ميلادي برمي‌گردد اما همه ساله مدل‌هاي بهتر و پيشرفته‌تري از اين خودرو به بازارهاي دنيا عرضه مي‌شود. مورانوهايي كه هم‌اكنون در جاده‌هاي ايران تردد مي‌كنند مربوط به سال 2007 است و واردات آنها از طريق پارس‌خودرو و همچنين برخي شركت‌هاي خصوصي و افراد حقيقي صورت مي‌گيرد. اين در شرايطي است كه پارس خودرويي‌ها طي سال گذشته از قصد خود براي وارد كردن مورانو به ايران خبر داده و در اين زمينه مذاكرات و حتي چانه‌زني‌هاي زيادي را نيز با ژاپني‌ها پشت سر گذاشتند كه محور اصلي اين چانه‌زني‌ها، بر پايه قيمت مورانو چرخش داشت. هرچه گذشت، مورانو از پيچ و خم مذاكرات طرفين رد شد و مجوز ورود به بازار ايران را دريافت كرد. اين در حالي بود كه ظاهرا برخي شركت‌هاي خصوصي و افراد حقيقي با استفاده از تبليغات اين شركت زودتر از پارس‌خودرو دست به كار شده و در ورود مورانو به كشور پيش دستي كرده بودند. مسافراني كه طي تعطيلات نوروز به بندر عباس رفته و اسكله شهيد باهنر را از نزديك ديدند، با تعداد زيادي از اين مورانوهاي وارداتي روبه‌رو شده و گمان بردند كه اينها همان مورانوهاي مورد وعده پارس خودروست. در حالي كه ظاهرا داستان، جور ديگري بود و پارس‌خودرو سهمي در اين مورانوها نداشت. چرا كه مسوولان اين شركت بلافاصله پس از انتشار خبر ورود مورانو به گمرك بندرعباس، طي توضيحاتي اعلام كردند كه نيسان هنوز سفارشات اين SUV را به پارس‌خودرو تحويل نداده و مورانوهاي گمرك بندرعباس را ديگران وارد كرده‌اند. تا اينجاي داستان، مشكلي به نظر نمي‌رسيد و پارس خودرويي‌ها نيز چندان اعتراضي به واردات مورانو از مجاري غير اين شركت نداشتند. به هر حال شاسي بلند لوكس نيسان به خيابان‌هاي ايران رسيد. از سوي ديگر مورانوهاي پارس‌خودرو هم بالاخره با حصول توافق طرفين در بحث قيمت، قدم به بازار ايران گذاشته و آنها نيز با استقبال داغ مشتريان روبه‌رو شدند. اوضاع بر وفق مراد واردكنندگان مورانو اعم از پارس‌خودرو، شركت‌هاي خصوصي و افراد حقيقي پيش مي‌رفت و اين SUV فروش خوبي را تجربه مي‌كرد كه داستان به جاي حساس و عجيب خود رسيد. «اختلاف 11ميليون توماني ميان مورانوهاي پارس‌خودرو و مورانوهاي ديگران» اين موضوعي بود كه به تدريج رسانه‌‌اي شد و واكنش‌هايي را نيز به همراه داشت و هنوز هم بحث آن داغ به نظر مي‌رسد.
پارس‌خودرو كه نماينده رسمي شركت نيسان به حساب مي‌آيد و چندين سال از همكاري‌اش با اين خودروساز معتبر دنيا مي‌گذرد، مورانوهاي وارداتي خود را همچنان با قيمت 74 ميليون و 900هزار تومان در بازار ايران به فروش مي‌رساند در حالي كه مورانوهاي وارد شده از مجاري غير اين شركت قيمتي برابر با 64ميليون تومان را دارا هستند. هر چند كه ظاهرا هيچ اختلاف فني ميان تمام مورانوهاي وارد شده وجود ندارد و همگي صفر كيلومتر محسوب مي‌شوند اما مراحل ورود آنها به بازار كشور و همچنين هزينه‌هايي كه واردكنندگان صرف خريد اين محصول مي‌كنند كاملا متفاوت است به نحوي كه پارس‌خودرو به عنوان نماينده رسمي نيسان، سفارش خريد مورانو را به طور مستقيم به شركت ژاپني ارائه مي‌دهد و واسطه‌اي در اين زمينه در كار نيست. اما شركت‌هاي خصوصي و يا افراد حقيقي براي واردات اين محصول بايد با واسطه‌ها سرو كله بزنند.
در واقع اين گروه از واردكنندگان به علت آن كه از ديد شركت نيسان رسميت ندارند، مجبورند براي واردات مورانو با واسطه‌هاي اماراتي و برخي كشورهاي ديگر منطقه وارد مذاكره شوند و از اين طريق نيازشان را تامين كنند. اين در شرايطي است كه مورانوهاي پارس‌خودرو از گارانتي سه ساله يا 57هزار كيلومتر كار كرد بهره مي‌برند اما مورانوهاي ديگر وارد شده، فاقد اين گارانتي‌ها هستند و اين موضوع همواره به عنوان يكي از دلايل گران‌تر بودن مورانوهاي پارس‌خودرو از سوي مسوولان اين شركت مطرح مي‌شود. آنها حتي رسما اعلام كرده‌اند كه تعهدي را در قبال ارائه خدمات پس از فروش در قالب گارانتي به مورانوهاي وارد شده از مجاري غير شركت، ندارند.
تذكر نيسان به پارس‌خودرو
عبدا... بابايي مدير فروش پارس‌خودرو در زمينه عدم ارائه خدمات گارانتي مورانوهاي وارد شده توسط شركت‌هاي خصوصي و افراد حقيقي مي‌گويد: مورانوهايي كه خارج از مجاري پارس‌خودرو وارد كشور شده‌اند مطابق با شرايط جغرافيايي و آب و هوايي ايران نيستند و طبق شرايط كشورهايي نظير مصر، فيليپين و امارات طراحي و توليد شده‌اند. وي مي‌افزايد: خود شركت نيسان به ما تذكر داد كه مجاز به ارائه خدمات گارانتي به اين دسته از مورانوهاي وارداتي به ايران نيستيم چون، شرايط جغرافيايي در نظر گرفته شده براي آنها، يا مورانوهايي كه پارس‌خودرو وارد كرده، تفاوت دارد. در واقع مورانوهايي كه ما وارد كرده‌ايم مطابق با اوضاع آب‌و‌هوايي ايران است.
خدمات پس از فروش نمي‌دهيم
اظهارات مدير‌فروش پارس‌خودرو در حالي است كه برخي كارشناسان معتقدند موضع اين شركت در قبال عدم ارائه خدمات گارانتي به تمام مورانوهاي حاضر در كشور، درست و منطقي نيست. فريد‌زاوه در اين زمينه مي‌گويد: پارس‌خودرو نماينده رسمي نيسان ژاپن به حساب مي‌آيد و طبق قانون بايد به همه محصولات اين شركت در ايران خدمات پس از فروش و گارانتي ارائه دهد. وي با بيان اينكه پارس‌خودرو در اين زمينه موضعش منطقي نيست تاكيد مي‌كند: گارانتي مورانو بين‌المللي است و هزينه آن‌را خود نيسان مي‌دهد نه پارس‌خودرو؛ كه احتمالا چون پارس‌خودرويي‌ها نفعي از فروش مورانوهاي شركت‌هاي خصوصي و افراد حقيقي نمي‌برند از عدم ارائه خدمات پس از فروش و گارانتي صحبت مي‌كنند. گفته‌هاي زاوه در حالي است كه مديرفروش پارس‌خودرو اعتقاد دارد شركت‌هاي خصوصي و افراد حقيقي پولي را بابت گارانتي مورانو پرداخت نمي‌كنند و بنابراين دليلي ندارد كه پارس‌خودرو به عنوان نماينده رسمي نيسان به آنها گارانتي دهد.
گارانتي دو ميليوني و اختلاف قيمت 11ميليوني
پارس‌خودرويي‌ها علاوه بر آنكه به مورانو‌هاي وارد شده از مجاري غيرشركت، گارانتي‌ نمي‌دهند، اين موضوع را يكي از دلايل گران‌تر بودن مورانوهاي خود نيز عنوان مي‌كنند. اين درحالي است كه به گفته زاوه هزينه گارانتي مورانو بيش از دو ميليون تومان نيست. وي مي‌گويد: پارس‌خودرو 3درصد از قيمت پايه مورانو را به نام خدمات پس از فروش به نيسان مي‌دهد كه مبلغي حدود دو ميليون تومان است درحالي كه واردكنندگان خصوصي به لحاظ متفاوت بودن نحوه وارداتشان، اين هزينه را نمي‌پردازند.
ضرر با سود 15ميليوني
هرچند مديرفروش پارس‌خودرو معتقد است اين شركت به ازاي فروش هر دستگاه مورانو تنها شش ميليون تومان سود مي‌كند اما نگاهي به ليست هزينه‌هاي صرف شده براي واردات اين خودرو و قيمت فروش آن در بازار نشان از موضوع ديگري دارد. آن‌طور كه كارشناسان امر مي‌گويند قيمت پايه مورانو دو ميليون و 800هزار ين ژاپن است كه پارس‌خودرو علاوه بر پرداخت اين مبلغ بايد يك‌ونيم ميليون تومان به ستاد مديريت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت، حدود دو ميليون به خود شركت نيسان به ازاي خدمات پس از فروش و ده درصد از قيمت پايه مورانو را نيز به عنوان جريمه باز هم به ستاد مديريت حمل‌ونقل و مصرف سوخت بپردازد كه جمع اينها به علاوه پنج درصد هزينه‌هاي مالي جانبي و با در نظر گرفتن تعرفه واردات 90درصدي، به مبلغي حدود 60ميليون تومان بالغ مي‌شود. اين در حالي است كه پارس‌خودرو مورانوهاي خود را با قيمت 74ميليون و 900هزار تومان در بازار به فروش مي‌رساند كه از سود حدودا 15ميليوني اين شركت به ازاي فروش هر دستگاه مورانو حكايت مي‌كند. از سوي ديگر خصوصي‌ها هزينه 3درصدي خدمات پس از فروش و دو درصدي مالي جانبي را نمي‌پردازند اما چون مجبورند مورانوهايشان را با واسطه از كشورهاي منطقه بخرند تقريبا همان 60ميليوني كه پارس‌خودرو هزينه واردات مورانو مي‌كند را آنها نيز بايد بپردازند. هرچند كه مورانوهاي خصوصي‌ها در حال حاضر قيمتي برابر با 64ميليون و 500هزار تومان در بازار دارد. بابايي در اين زمينه مي‌گويد: واردكنندگان خصوصي در ابتدا، مورانوهايشان را با قيمت 80ميليون در بازار ايران به فروش رساندند و حال كه سود خود را برده‌اند قيمت را پايين آورده و تنها به دنبال بازگشت اصل پولشان هستند. وي همچنين با رد سود 15ميليوني پارس‌خودرو مي‌افزايد: قيمت تمام‌شده هر دستگاه مورانو حدود 68ميليون تومان براي ما درمي‌آيد و سود 15ميليوني شركت در اين باب، واقعي نيست.
جداي از ميزان سود پارس‌خودرو از باب واردات مورانو، يك نكته را نمي‌توان انكار كرد و آن اينكه، با توجه به ارزان‌تر بودن مورانوهاي وارداتي بخش خصوصي، هم‌اكنون بازار مورانوهاي پارس‌خودرو، سرد و راكد شده و حتي به گفته مديرعامل اين شركت، به ضرردهي رسيده است. مسيح تفرشي در اين زمينه مي‌گويد: ما طبق قرارداد بايد 1000 دستگاه مورانو به كشور وارد كنيم كه تاكنون 500 دستگاه آن را آورده‌ايم ولي چون هم‌اكنون بازار اين خودرو راكد است تعدادي مورانو در انبارهايمان پارك شده و تا صلاح نباشد، 500 دستگاه باقيمانده را وارد نخواهيم كرد. وي همچنين تاكيد مي‌كند: پارس‌خودرو به هيچ وجه قيمت مورانوهايش را پايين نخواهد آورد چون تنها، هفت ميليون تومان براي فروش هر دستگاه آن سود مي‌برد.
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 620]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن