تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816475048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران؛ بازار پرسود تلفن همراه


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: ايران؛ بازار پرسود تلفن همراه


سيده آمنه موسوي: براساس ديدگاه طيف كثيري از نظريه پردازان برتر جهان، اقتصاد و تعاملات تجاري كشورها از جمله مقولاتي است كه براي آغاز و استمرار خود به هيچ يك از مولفه هاي حاكم بر روابط ميان كشورها وابسته نيست به طوري كه بسياري از دولت هاي دنيا با وجود تيرگي هايي كه در روابط سياسي خود دارند اما تجار و بازرگانان آنها به صورت مستقيم يا غيرمستقيم تعاملات اقتصادي چشمگيري با يكديگر دارند كه البته در برخي از مواقع آمدوشدهاي آنها به منظور واردات يا صادرات كالاها به ظاهر دور از چشم مسوولان كشورهايشان صورت مي گيرد.

بازاري جوان و پرمتقاضي

ايران و آمريكا از جمله كشورهايي هستند كه نزديك به سه دهه از قطع روابط سياسي آنها سپري شده است و براساس طرحي كه از سوي دولت وقت ايالات متحده در كنگره اين كشور به تصويب رسيد تجار و بازرگانان آمريكايي و شركت هاي بزرگ جهان كه داراي مراودات اقتصادي با اين كشور هستند از سرمايه گذاري و مراودات تجاري در ايران منع شده اند اما به نظر مي رسد بازار پرزرق و برق و پوياي كشورمان به قدري براي سرمايه داران آمريكايي جذاب بوده است كه با وجود تحريم هاي مذكور حاضر به از دست دادن آن نيستند. مديران شركت موتورولا از جمله سرمايه گذاراني هستند كه پس از حضور موفق برندهاي مطرحي چون نوكيا، سوني اريكسون، سامسونگ، ال جي و ...خواهان شركت در بازارهاي فروش گوشي تلفن همراه ايران شده اند، اين شركت در سال 1974 توسط برادران گالوين در شيكاگوي آمريكا تاسيس و موفق به ساخت اولين تلفن همراه قابل حمل خود با وزن
794 گرم در همان سال شد. موتورولا بيشترين فروش را در غرب به خصوص آمريكا دارد كه علت آن در فرهنگ سازي درست و پياده سازي طرح حمايت از توليدات داخلي است. شركت موتورولا با سابقه 34 ساله خود در حال حاضر بيش از هشت درصد از سهام شاخص جهان، در حدود پنج درصد از سهام شاخص آسيا و چهار درصد از سهام شاخص ايران را در اختيار دارد.اين شركت آمريكايي و بسياري ديگر از شركت هاي مطرح اين كشور با وجود قوانين جزايي حاكم بر دستگاه قضايي ايالات متحده ريسك حضور در بازارهاي ايران را پذيرفته اند و در حال حاضر داراي دفاتر نمايندگي در كشورمان هستند البته حضور شركت هاي مطرح آمريكايي در بازار ايران تنها براساس خواست اين شركت ها صورت نمي گيرد بلكه تجار و بازرگانان ايراني نيز به لحاظ كيفيتي كه كالاهاي آمريكايي و طلايه داران برندهاي معتبر جهاني دارند خواستار
داد و ستد با آنها هستند.براساس اظهارات نصرت الله شريفي سلطاني مديرعامل و عضو هيات مديره شركت فناوري اطلا عات آينده نگر قشم (فيتكو)، نمايندگي رسمي گوشي هاي آمريكايي موتورولا در ايران، اقتصاد خط مشي سياست را تعيين مي كند و تجار قادرند حصارها را بشكنند و بهترين مشاوره ها را به سياسيون بدهند و اين اقتصاد است كه سبب نزديكي سياسيون به يكديگر مي شود. صابر فيضي مديرعامل شركت مخابرات با تاييد اين موضوع خاطرنشان مي كند: « تمامي شركت ها و سرمايه داران بزرگ جهان در بحث مربوط به منافع تجاري خود از هيچ قاعده و قانوني تبعيت نمي كنند و تنها تابع مصالح اقتصادي خود هستند. »
وي در گفت و گو با «سرمايه » مي افزايد: « بازار گوشي تلفن همراه ايران يك بازار بكر و پرسود و منفعت است برهمين اساس برندهاي معتبر جهان سعي مي كنند با ناديده گرفتن برخي از قوانين دست و پا گيري چون تحريم هاي يكجانبه آمريكا، حضور كالاهاي خود در بازار در حال رشد كشورهايي نظير ايران را تثبيت كنند. » وي خاطرنشان مي كند: « شركت هاي بزرگ و برندهاي معتبر جهان هميشه در تلاش براي حضور در بازار كشورهايي مانند ايران بوده اند و تعاملات اقتصادي خود را بر اساس منافع تجاريشان رقم مي زنند. »
البته برقراري تعاملات اقتصادي برندهاي معتبر آمريكايي با كشورهاي جهان محدود به مردم سرزمين پارس نمي شود و اين شركت ها در بازارهاي كشورهايي كه مانند ايران داراي مراودات سياسي با ايالات متحده نيستند نيز حضور چشمگيري دارند. كميسيون اوراق بهادار و مبادلات سهام آمريكا (SEC) اخيراً در ارزيابي هاي خود شركت موتورولا را متهم به همكاري با كشورهايي كه از سوي دولت واشنگتن تحريم شده اند، كرده است كه در همين رابطه به كشورهاي ايران ، كوبا ، سوريه ، سودان اشاره مي كند. اين گزارش در حالي از سوي SECمنتشر شده است كه بسياري از شركت هاي ديگر آمريكايي نيز در قالب شركت هاي چند مليتي يا در قالب همكاري با يك رابط اقتصادي در مراودات تجاري كشورهاي مذكور نقش دارند.
افشار فروتن لاريجاني رئيس هيات مديره انجمن صنفي فروشندگان سيم كارت و گوشي تلفن همراه نيز در رابطه با سرمايه گذاري شركت هاي آمريكايي در بازار گوشي تلفن همراه ايران خاطرنشان مي كند: « بازار جوان و پركشش گوشي تلفن همراه ايران جاذبه فراواني براي حضور برندهاي معتبر گوشي تلفن همراه ايجاد مي كند كه شركت هاي آمريكايي نيز از اين قاعده مستثني نيستند. »
وي در گفت و گو با «سرمايه» مي افزايد: « طيف اصلي متقاضيان بازار گوشي تلفن همراه ايراني جواناني هستند كه تمايل به استفاده از مدل هاي جديد و مدرن اين كالاي مصرفي دارند كه توليدكنندگان بزرگ گوشي تلفن همراه نيز با درك اين موضوع سعي مي كنند بخشي از توليدات جديد خود را روانه اين بازار كنند البته شركت هاي آمريكايي تاكنون به صورت مستقيم در بازار تلفن همراه ايران حضوري نداشته اند و معمولاً از طريق دفاتر منطقه اي خود اقدام به تاسيس نمايندگي هاي خود در كشورمان كرده اند. »
لاريجاني با بيان اينكه جذابيت بازار فروش كالاهاي يك كشور متضمن سرمايه گذاري برندهاي معروف جهان در آن كشور است، اظهار مي دارد: « مديران شركت هاي صاحبنام جهاني تلاش مي كنند تصميمات اقتصادي خود را بر پايه منافع تجاري شان استوار سازند. »
در حال حاضر بيش از 30ميليون گوشي تلفن همراه در اختيار مشتركان اپراتورهاي اول و دوم و شركت هاي تاليا و اسپادان قرار دارد و با ادامه واگذاري ها و ورود اپراتور سوم تلفن همراه اين تعداد تا دو سال آينده به حدود 50 ميليون مشترك ارتقا خواهد يافت. با در نظر گرفتن متوسط عمر 13 تا 17 ماه براي هر گوشي تلفن همراه، در فاصله زماني دو ساله اي كه به آن اشاره شد 15 ميليون گوشي در كشور نيازمند تعويض با گوشي هاي جديد خواهد بود كه با در نظر گرفتن اين آماربازار ايران در هر سال به
25 ميليون گوشي تلفن همراه نياز خواهد داشت.
حميد رضا فولادگر عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در گفت وگو با «سرمايه» اظهار مي دارد: « بازار در حال توسعه ايران ترغيب كننده سرمايه داراني است كه خواهان دستيابي به بازار جوان و رو به رشد هستند. »
وي مي افزايد: « البته شركت هايي كه خواهان سرمايه گذاري در اين بازار هستند با حجم عظيم مانورهاي سياسي و تبليغاتي مواجه مي شوند كه آنها را از سرمايه گذاري در بازار ايران منع مي كند كه براي خنثي كردن اين سياست ها نيزاغلب شركت هاي آمريكايي از طريق واسطه ها مراودات اقتصادي خود در كشورمان را پيگيري مي كنند تا علاوه بر عدم رودرويي با سياست هاي قضايي كشور متبوع خود ، بازار ايران را نيز از دست ندهند. »
اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس تصريح مي كند: « شركت هاي غربي به ويژه آمريكايي علاوه بر بازار گوشي تلفن همراه ايران خواهان حضور در صنايع مخابراتي كشورمان نيز هستند كه در همين رابطه مي توان به درخواست هايي كه از سوي اپراتورهاي مطرح آمريكايي براي حضور در مزايده اپراتور سوم تلفن همراه ايران شده است، اشاره كرد. »
براساس آمارهاي موجود تاكنون شركت هاي «قطرتل» و «زين كويت» و اپراتورهاي TMI مالزي و مگافون روسيه به صورت رسمي درخواست هاي خود را براي حضور در مزايده اپراتور سوم تلفن همراه ايران ارسال داشته اند و براساس آخرين اخبار اپراتور T¦T آمريكا نيز تمايل فراواني به منظور حضور اين شركت در مزايده سوم اپراتور تلفن همراه ايران داشت كه ممكن است در قالب يك شركت واسط در اين مزايده شركت كرده باشد.
شركت هاي بزرگ جهان همواره براي حضور در مراودات اقتصادي ايران و بازارهاي رو به رشد كشورمان تمايل وافري داشته اند كه با وجود تحريم هاي ايالات متحده و همچنين كارشكني هاي گروه 1+5 بر سر پرونده هسته اي ايران كه مرتباً با تهديدهاي اقتصادي همراه بوده كاهشي نداشته است كه اين امر نيز نشانگر عدم پيروي تجارت از سياست در تعاملات تجاري شركت ها و برندهاي معروف جهان است.
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2349]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن