تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816358951




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش 6 درصدي سهم كشاورزي از اشتغال كشور


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: كاهش 6 درصدي سهم كشاورزي از اشتغال كشور


سرمايه: سهم بخش كشاورزي از اشتغال كل كشور طبق آخرين سرشماري نفوس و مسكن از 26 درصد در سال 80 به 20 درصد در سال 85 رسيده است.با وجود افزايش توليد گندم و خودكفايي در سال هاي يادشده به دليل تبديل مزارع جو و پنبه به مزارع گندم در اين سال ها، عدم افزايش نرخ خريد تضميني محصولات كشاورزي متناسب با نرخ تورم و واردات بي رويه توسط سلاطين شكر، برنج و ساير محصولات كشاورزي موجب كاهش حاشيه سود بخش كشاورزي و مهاجرت كشاورزان به شهرها شده است.

همچنين روند مهاجرت ها، رشد مهاجرت از روستاها به شهرها و افزايش 10 درصدي روستاهاي خالي از سكنه از سال هاي 75 تا 85 را نشان مي دهد.
گزارش هاي مركز آمار بيانگر آن است كه در سال 1335 بيش از نيمي از كل جمعيت شاغل يعني 3/56 درصد در بخش كشاورزي فعاليت داشته اند. سهم بخش صنعت از كل اشتغال 20 درصد، سهم بخش خدمات 20 و سه درصد نيز غيرقابل طبقه بندي بودند.
طي سال هاي 1375-1335 سهم بخش كشاورزي از كل اشتغال بيش از 60 درصد كاهش يافته و از 3/56 به 5/23 درصد در سال 75 رسيده است و برآوردها و نمونه گيري هاي بعدي حاكي از آن است كه در سال 1383 به حدود 21 درصد رسيده است.
در مقابل سهم بخش صنعت كه در سال 1335 حدود 20 درصد بود در سال 1375 به حدود 31 درصد رسيده است.
همچنين سهم بخش خدمات در كل اشتغال نيز كه در سال 1335 معادل 6/20 درصد بود، در سال 1375 به 46 درصد افزايش يافته است.
آمارها نشان مي دهد طي 40 سال مورد بررسي قدر مطلق اشتغال بخش كشاورزي كم وبيش ثابت مانده و تعداد بهره برداران اين بخش كه در سال 35 حدود 3/3 ميليون نفر بوده در سال 75 به 4/3 ميليون نفر رسيده است.

شرايط كار در روستا قابل پذيرش نيست

جان علي بهزاد نسب مديركل دفتر برنامه ريزي توسعه روستايي وزارت جهاد كشاورزي در گفت وگو با خبرنگار «سرمايه» گفت: «روند مهاجرت روستا به شهرها روند قابل قبولي نيست و عمده ترين دليل اين مهاجرت دستيابي به اشتغال و درآمد بالاتر است.»او تصريح كرد: «شرايط كار و درآمد و حتي نوع مشاغلي كه در روستا وجود دارد، قابل پذيرش نيست و به طور كلي فرصت شغلي در روستا كم است.»
بهزادنسب توضيح داد: «طبق آمار رسمي در سال هاي 75 تا 85 ، 10 ميليون نفر در كشور مهاجرت كرده اند اما كل اين آمار بيانگر كوچ روستاييان به شهرها نيست بلكه دليل كاهش 50 درصد از جمعيت روستايي، تبديل روستا به شهر يا ادغام روستاها در شهرهاي بزرگ است.»
بررسي هاي مركز آمار ايران مهم ترين علل مهاجرت هاي انجام شده طي سال هاي 85-75 را پيروي از خانوار به ميزان 46 درصد، اشتغال حدود 8/13 درصد، خدمت وظيفه 3/10 درصد، تحصيل 9/9 درصد و انتقال شغلي به ميزان 1/5 درصد نشان مي دهد.
همچنين براساس اين اطلاعات حجم مهاجرت هاي داخلي طي سال هاي 85-75 حدود 12 ميليون و 148 هزار و 148 نفر بوده كه دو درصد از اين تعداد از كشور خارج شده و 11 ميليون و 783 هزار و 772 نفر در داخل كشور جابه جا شده اند.

كاهش سهم روستانشيني از 53 به 32 درصد

احمدرضا سيدي عضو هيات علمي دانشكده اقتصاد نيز پيرامون جمعيت روستايي و شهري و مقايسه آن در سال هاي 85-55 خاطرنشان كرد: «در سال 1355 از كل جمعيت كشور كه 34 ميليون نفر بود، 16 ميليون نفر شهري و 18 ميليون نفر روستايي بودند كه نسبت 47 به 53 درصد را نشان مي دهد.»او ادامه داد: «روند مهاجرت از روستا به شهر طي اين سال ها به گونه اي ادامه يافت كه در سال 1385 از 71 ميليون نفر جمعيت كشور 48 ميليون نفر جمعيت روستايي را تشكيل داده اند كه بيانگر نسبت 32 به 68 درصد است.»وي متذكر شد: «تا دو دهه قبل بخش اعظم توليد و اشتغال مربوط به كشاورزي بود اما در سال هاي اخير اين سهم به شدت كاهش يافته است.»در ايران كاهش سهم بخش كشاورزي با افزايش سهم صنايع همراه نبوده بلكه در خدمات رشد يافته كه ناشي از گسترش فعاليت هاي تجاري در سايه تزريق درآمدهاي نفتي بوده است.
در اين ميان به دليل زودبازده بودن و توان اشتغال زايي بالا، تخمين زده شده كه در مقايسه با ساير بخش هاي اقتصادي ايران، تزريق هر يك ميليارد ريال سرمايه به بخش كشاورزي و صنايع وابسته براساس الگوي حسابداري اجتماعي، اين بخش 170 درصد بيشتر از معادن، 148 درصد بيشتر از صنايع، 50/89 درصد بيشتر از آب، برق و گاز، 19 درصد بيشتر از ساختمان سازي و 5/10 درصد بيشتر از خدمات، شغل ايجاد مي كند.
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن