تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على! از ارجمندى مؤمن در نزد خدا اين است كه برايش وقت مرگ، معيّن نفرموده است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816905225




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شكارگاه ملاده از مناطق گردشگري شهرستان مهديشهر


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: شكارگاه ملاده از مناطق گردشگري شهرستان مهديشهر
در روستاي سر سبز و خوش آب و هواي ملاده از توابع شهرستان مهديشهر دو عمارت بزرگ و باستاني زيبايي وجود دارد كه در دو سمت شرق و غرب به فاصله حدودا 50 متر به موازات يك ديگر قرار گرفته اند .
معماري ساختمان هاي مذكور بسيار زيباست نوع گچ بري روي ديوارهاي اتاق ها و ايوان ها ساخت تاق نماها روي ديوار و در برخي جاها نقاشي هاي زيباي ديواري و نيز ايجاد شومينه هاي كوچك به آن جلوه اي خاص داده است . مصالح اصلي بنا خشت و آجر و نماي آن آجر و گچ است . هر يك از اين دو نوع ساختمان دو طبقه و داراي تعداد زيادي اتاق و راهروي مربوط به اتاق ها و طبقه بالايي است . اين ساختمان كه به خانه ابراهيم خان نيز معروف است داراي يك حياط بزرگ با درختان فراوان و متنوع است و سر در اصلي اين ساختمان ها از جنس چوب است .
درهاي اين دو ساختمان به فاصله چندمتر مقابل هم قرار دارند . اين بناها در سال 1287 قمري به همت ابراهيم خان حاكم دودانگه و چهار دانگه براي سكونت شخصي احداث شد. پس از ابراهيم خان پسرش اسماعيل خان در آن زندگي مي كرد و به علت كشته شدن او بازماندگان از آن محل كوچ كردند و خانه را غيرمسكوني باقي گذاشتند.
در حال حاضر سرپرستي اين سازمان به عنوان آثار باستاني به عهده سازمان ميراث فرهنگي استان بوده و محل بازديد گردشگران است . موقعيت و تاريخچه روستاي ملاده از توابع شهرستان مهديشهر با مختصات جغرافيايي 53 درجه مو 24 دقيقه طولي شرقي و 36 درجه 2 دقيقه عرض شمالي در شمال شهرستان مهديشهر واقع شده است . ملاده از سطح دريا 1771 متر ارتفاع دارد . آب و هواي آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد و پربرف است .
فاصله روستاي ملاده تامركز شهرستان مهديشهر 66 و تا مركز استان سمنان 76 كيلومتر است . رودخانه سفيد رود كه در زبان محلي آن را اسبه رو مي نامند در شمال روستا جريان دارد. نام اين روستا در گذشته هاي دور ايوك و جز منطقه دودانگه ساري بوده است . در منطقه دو دانگه چهار طايفه جوش جولا سادات و ملا زندگي مي كردند. پس از مهاجرت و اسكان گروهي از طايفه ملا به روستاي ايوك نام ايوك به ملاده تبديل شد. مردم روستاي ملاده به زبان مازندراني سخن مي گويند مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند.
الگوي معيشت و سكونت در سال 1385 جمعيت روستاي ملاده در حدود 550 نفر گزارش شده است . بيشتر درآمد روستائيان بر فعاليت هاي زراعي دامپروري باغداري و صنايع دستي استوار شده است . زنان روستا در كنار فعاليت هاي زراعي به بافت گليم قالي و جاجيم و پارچه كت و شلوار پشمي (چوخا) مي پردازند.
محصولات عمده زراعي روستاي ملاده عبارت است از : گندم جو سيب زميني نخود لوبيا عدس سير چغندر هويج و سبزيجات گيلاسي آلبالو و گردو و نيز محصولات باغي اين روستاست . مراتع سرسبز پيرامون روستاي ملاده موجبات رونق دامداري را فراهم نموده و انواع لبنيات مانند شير پنير ماست كشك قره قوروت كره و روغن حيواني در اين روستا فرآوري مي شود.
روستاي ملاده در يك محدوده كوهستاني استقرار يافته و بافت مسكوني متمركزي دارد. مصالح به كار رفته در خانه ها بيشتر از سنگ گل و چوب است . خانه ها داراي اتاق نشيمن آشپزخانه سرويس بهداشتي انبار علوفه و غله طويله ايوان بزرگ و حياط است . حياط به وسيله چند پله به ايوان كه محل نشيمن تابستاني است اتصال مي يابد. سقف شيرواني خانه ها جلوه ويژه اي به روستاي ملاده بخشيده است . جاذبه هاي گردشگري در منطقه شمالي روستاي ملاده ييلاق هاي زيبايي سنگ چشمه پشت لد اشكبستون لوتك و جنگل معروف افرا مرتبط با جنگل هاي شمال قرار دارند. راه ارتباطي روستاي ملاده با روستاهاي دودانگه ساري از جنگل افرا مي گذرد. درختان بلوط نارون افراد و راش در اين جنگل قد برافراشته اند. در ناحيه جنوبي روستا نيز انبوهي از درختان ارس كوهها و تپه ها را پوشانيده اند.
سرطلا مشهورترين كوه روستاست در اطراف اين كوه ييلاق هاي كلاته وشاه زمين فضاي دلپذيري را به وجود آورده اند. در باغ هاي زيباي اين ييلاق انواع درختان گردو سيب گيلاس آلبالو هلو و بعضي درختان جنگلي ميوه دار مانند سياه دانه ازگيل زالزالك زرشك و توت صحرايي وجود دارد.
قله هاي اطراف روستا تا اواخر بهار از برف زمستاني پوشيده است چشم انداز زيبايي را به وجود مي آورند. آرامگاه بي بي طيبه در ورودي روستا واقع شده است . مردم روستا بي بي طيبه را دختر حضرت موسي بن جعفر(ع ) مي دانند. روستا دو باب آسياب آبي قديمي داشته است كه هنوز آثاري از آن به جا مانده است . اين مسير جهت بازديد چشم اندازها و رودخانه ها و عمارت قديمي و زيباي ملاده بازديد مي نمايند و در سال جاري نيز بنياد مسكن انقلاب اسلامي نسبت به سنگ فرش كوچه ها و آسفالت خيابان اقدام نموده كه زيبايي خاصي به روستا بخشيده است .
مهديشهر ـ خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 449]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن