تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816254104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشكلات داوري فوتبال در ميزگرد ايلناداور دربي اگر ايراني بود فاجعه به بار مي آمدمرادي نمي تواند قيد 50 هزار دلار را بزندخطاي هند هميشه يك مشكل براي داوري است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: مشكلات داوري فوتبال در ميزگرد ايلناداور دربي اگر ايراني بود فاجعه به بار مي آمدمرادي نمي تواند قيد 50 هزار دلار را بزندخطاي هند هميشه يك مشكل براي داوري است


تهران- خبرگزاري كار ايران
داوري در فوتبال ما به يك مشكل و يك معضل تبديل شده و اين قشر زحمت كش نه از سوي مسولين مورد حمايت مادي و معنوي جدي قرار مي گيرند و نه از سوي جامعه فوتبال.

اتخاذ تصميمات متناقض از سوي داوران در مورد صحنه هاي جنجال برانگيزي مثل خطاهاي هند و اتفاقات داخل منطقه جريمه، اصرار بر اشتباه در يك بازي حساس ،نداشتن آموزشهاي خوب و مدون در طول فصل ،و عدم حضور كارشناسان زبده در كميته داوران همه وهمه از جمله مسائلي است كه در ميز گرد ايلنا با كارشناسان داوري بررسي شده است.
دكتر پرويز سيار كه از جمله كارشناسان بزرگ داوري است و خود يكي از داوران بزرگ فوتبال بوده است ،سيد رضا غياثي رييس سه دوره كميته داوران فوتبال و مصطفي مميز از كارشناسان و پيشكسوتان داوري ايران هستند كه در يك بحث كلي به بيان زواياي مختلف مشكلات داوري در فوتبال ايران پرداخته اند. بديهي است كه ما اين حق را براي كميته داوران فوتبال كشور هم قائليم تا هر زمان كه فرصت داشتند و لازم دانستند با حضور در ايلنا به بيان ديدگاههاي خود بپردازند و مطالبي كه از طرف كارشناسان هم بيان شده لزوما ديدگاه سرويس ورزشي ايلنا نمي باشد.
ما در اين ميز گرد بحث را اينگونه آغاز كرديم كه حال و روز داوري كشور چگونه است ، چرا به اين وضعيت رسيده و راه برون رفت از آن و رسيدن به يك جايگاه مطلوب چيست كه خود كارشناسان بحث را آغاز كرده و ادامه داده اند.
غياثي: در فوتبال و داوري كساني اظهار نظر مي‌‏كنند كه هيچ وقت در طول عمرشان فوتبالي نبوده‌‏اند.
سيار: متاسفانه وضعيت داوري كشور غم انگيز است و اين جوري بايد بگويم كه در حقيقت ، اسم داوري داوري ايده‌‏آل را هم فعلا نبايد بياوريم.
وقتي در داوري كشور انصاف نباشد و داورها در اندازه و لياقتي كه دارند به كار گرفته نمي‌‏شوند و از طرفي داوراني كه توانايي و لياقت ندارند بيشتر به كار گرفته مي‌‏شوند و پركارتر از داوران جوان و شجاع نشان مي‌‏دهند ،يك سرخوردگي بين داوران جوان و با انگيزه بوجود مي‌‏آيد و نتيجه آن را الان شاهديم.
دكتر سيار: من هيچ وقت رييس كميته داوران نخواهم شد اما فرض كنيم حالا يك رييس كميته داوران آمده و مي‌‏خواهيم به او مشاوره بدهيم .به اعتقاد من ‌اولين چيزي كه در كميته داوران مهم است، برنامه‌‏ريزي است، براي اينكه ما بدانيم روي چه اصولي مي‌‏خواهيم حركت كنيم، بايد برنامه‌‏ريزي براي داوران ارشد و همچنين براي داوران جوانتر ارائه كنيم و راه‌‏هاي مختلف در اين برنامه‌‏ريزي و همين روال كه بسيار مورد تاكيد خواهد بود، آموزش است.بعد ازاين مرحله پيدا كردن داوران ايده‌‏آل خواهد بود .داوران ايده‌‏آل بايد داراي ويژگي‌‏هايي باشند كه اگر بخواهيم همه آن ويژگي ها را بگوييم 20 مورد خواهد بود مانند شخصيت اجتماعي، شخصيت فردي ، تحصيلات ،‌‏آراستگي البته اينها به كار خود داوري ارتباط مستقيمي ندارد اما بخشي از شخصيت داوري است. آنچه به داوري مربوط مي‌‏شود آگاهي، توانايي و دانش داور است و بعد سلامت و آمادگي جسمي او، چرا كه داوري كه در بالاترين سطح ورزش قضاوت مي‌‏كند بايد آمادگي بالايي داشته باشد و تمرينات منظمي را هم پيگيري كند مانند يك فوتباليست حرفه‌‏اي، چون تست‌‏هايي كه امروزه از داوران مي‌‏گيرند بسيار سنگين است و فقط داوراني از پس اين تست‌‏ها بر مي‌‏آيند كه از آمادگي جسماني بالايي برخوردار هستند.ولي آنچه كه بر همه اين ها ارجح است شجاعت يك داور است.يعني يك داور بسيار آگاه و دانشمند و با توانايي‌‏هاي بسيار بالاي جسماني وقتي شجاع نباشد در اتخاذ تصميم‌‏هاي سخت به به مشكل مي‌‏خورد. البته يك داور شجاع و آگاه هم اگر آمادگي جسماني خوبي نداشته باشد، به درد نمي‌‏خورد اما از اين موارد كه نام بردم خصلت شجاعت مهمترين بخش داوري است چرا كه در اثر آموزش، داور مسائل فني را ياد مي‌‏گيرد و اگر آگاهي و سطح دانش او پايين است ، مي‌‏تواند با آموزش بر طرف كند.براي اين موارد داور مي‌‏داند چگونه بايد آن را ارتقاع دهد، توانايي جسماني‌‏اش را نيز مي‌‏تواند با تمرين به دست بياورد. ما يك داور جوان داريم كه در آلمان تحصيل كرده اما پس از چند قضاوت در ليگ ايران همه فهميدند آمادگي جسماني او ضعيف است ،من بلافاصله كار با يك مربي بدنساز را براي وي توصيه كردم و پس از 6 ماه، مربي بدنساز اين داور را به جايي رساند كه فهميد مي‌‏تواند 120 دقيقه مسابقه را بدون كوچك‌‏ترين مشكلي قضاوت كند.
اما شجاعت داوري اينطور نيست كه با تمرين و آموزش بدست آيد، بخشي از شجاعت بر مي‌‏گردد به آموزش و يك بخش عمده آن ذاتي است.

غياثي : من مي‌‏گويم وضعيت داوري ما به‌‏سامان نيست و مي‌‏پرسم در اين مدت 2 سال ما به اين داوري چه داده‌‏ايم كه حالا مي‌‏خواهيم برداشت كنيم. مگر نه اين است كه هر چه را كه كاشتيم، برداشت مي‌‏كنيم؟
زماني كه من رييس كميته داوران بودم ،رييس كميته داوران اروپا را به مدت 25 روز به ايران آوردم و يك كلاس توجيهي در اصفهان و يك كلاس را در تهران براي داوران برگزار كرديم. علاوه بر اين در زمان رياست دكتر دادكان براي آموزش پيش فصل داوران، احمد جاسم، عضو كميته داوران فيفا، محمد نذري عبدالله و اسفنديار بهارمست را آورديم.اين افراد هم‌‏اكنون در حال برگزاري كلاس‌‏هاي آموزش در مقر فيفا هستند كه مسعود مرادي هم در آن حضور دارد. يعني داوراني كه قرار است براي جام جهاني 2010 قضاوت كنند چهار داور در حال آموزش دادن به آنها هستند كه يكي اسفنديار بهارمست است و يكي هم نذري عبدالله نفر سوم داوري از اروگوئه و نفر چهار احمدجاسم است. بنده براي آموزش پيش از فصل داوران كشور اين آقايان را به ايران آوردم.كميته داوران فعلي چه كسي را آورده است؟! آقاي عنايت مي‌‏گويد خودم مدرسه فيفا هستم . متاسفانه بايد بگويم او اصولا يك كمك داور بوده است و هيچگاه در ميانه ميدان قضاوت نكرده است،به همين دليل نمي‌‏تواند داوران را راهنمايي كند تا در زمين حاضر شوند.
وي ادامه داد: متاسفانه كلاس‌‏هاي آموزش پيش فصل داوران ليگ، امسال بيش از5 ساعت نبوده است و ما مي‌‏خواهيم با 5 ساعت آموزش مشكلات فصل گذشته را بررسي و رفع كنيم و به داور بگوييم كه به چه شكل قضاوت كنيد.
غياثي: پس به اين نتيجه مي‌‏رسيم داوري كشور نابسامان است چون ما آموزش مناسبي به داوران كشور نداده‌‏ايم . داوران فعلي در شرايطي نيستند كه بخواهيم قانون را به آنها ياد بدهيم بلكه بايد روانشناسي را به آنها ياد بدهيم، بايد مديريت و تصميم‌‏گيري صحيح را به داوري آموزش دهيم و بايد به او آرامش خاطر ، روحيه و انگيزه بدهيم اما اين مسائل از سوي كميته داوران انجام نشده است چرا كه متاسفانه در كميته داوران اصول اوليه و زيربنايي جاي خود را به خودخواهي‌‏ها داده است.وقتي هم كه آموزش نباشد داور نمي‌‏داند در زمين مسابقه چه كاري بايد انجام دهد، يعني حتي داور نمي‌‏داند آيا تصميمي كه سال گذشته در مسابقه گرفته است صحيح بوده يا نه كه امسال نيز آن را انجام دهد و تصميمات درست‌‏تري بگيرد.
از طرفي جامعه داوري كشور آيا فردي را دارد كه حضور مستمر و مفيدي در كميته داوران داشته باشد و اعلام برنامه كند و راهنمايي كند؟ پيگير دقيق اتفاقات داوري كشور باشد و در مشكلات به داد داورش برسد؟
متاسفانه و از آنجا كه رييس كميته داوران يك مدير پروازي است نمي‌‏تواند به امور داوري به صورت كامل رسيدگي كند و اين در حالي است كه طبق اعلام سازمان تربيت بدني مديران پروازي حق ندارند در راس امور ورزش باشند.
نتيجه اين مي‌‏شود كه داوران اين حق را پيدا مي‌‏كنند كه براي خود خط و مشي تعيين كنند. به طور مثال فلان داور مي‌‏گويد من ديگر براي پرسپوليس قضاوت نمي‌‏كنم و داور ديگر نيز مي‌‏گويد براي استقلال سوت نمي‌‏زنم يا اينكه داوري در برنامه تلويزيوني اعلام مي‌‏كند من آخر شجاعت داوري دنيا هستم اما آقاي كارشناس مي‌‏گويد كمك داور به تو گفته آنها دارند ناسزا مي‌‏گويند اما تو آنها را بيرون نكردي و اصلا شجاع نيستي.
الان به بهانه جوانگرايي، داوري كه در دسته سه قضاوت مي‌‏كرد را در ليگ برتر به او قضاوت مي‌‏دهند و دليل آنرا افزايش داوران كشور عنوان مي‌‏كنند. خود عنايت طي چند روز گذشته بارها اعلام كرده كه بود و نبود من تاثيري در نوع قضاوت‌‏هاي داوران ندارد، اگر اينطور است چرا همچنان به ادامه همكاري با كميته داوران مشتاق هستيد و رها نمي‌‏كنيد تا با جدايي شما شايد فرد جديدي به اين كميته بيايد كه بودنش تاثير داشته باشد. من خودم زماني كه در كميته داوران بودم با وجودي كه تمام وقت در فدراسيون بودم باز هم كمبود زمان داشتم.با اين وجود آنقدر در حال حاضر جامعه داوري نابسامان است كه داور هر اظهار نظري بخواهد انجام مي‌‏دهد از جمله داوري كه كانديداي حضور در جام جهاني است اعلام مي‌‏كند من ديگر نمي‌‏خواهم به جام جهاني بروم چون در يك ديدار ليگ برتر به من توهين كرده‌‏اند.
من مي خواهم بگويم كه اين بار اولي نيست كه از اين اتفاقات در داوري ما رخ مي دهد. در مسابقه فينال جام حذفي سه فصل پيش بين تيمهاي ابومسلم و صبا باتري در مشهد هواداران ابومسلم بدترين ناسازها را به مرادي گفتند. اين اولين بار نبود كه به مرادي فحش مي دادند چرا ما مي خواهيم به مردم دروغ بگوييم مردم هم احساساتي هستند زود فراموش مي كنند آيا مرادي در زمان حضور من در كميته داوران پس از قضاوت يك مسابقه تيم صنعت نفت همين برنامه را پياده نكرد وگفت: من ديگر نمي خواهم به جام جهاني بروم.
آن روزي كميته داوران به داوران اجازه داد تا به عنوان كارشناس در برنامه هاي تلويزيوني حاضر شوند به نوعي گور خود را كند چرا كه اگر امثال من ، مميز و دكتر سيار در برنامه هاي تلويزيوني كارشناسي مي كنيم ديگر داوري نمي كنيم و كسي نمي داند ما چه كار مي كنيم اما داوران را در زمين مسابقه مي بينند و از نحوه قضاوت او آگاهي دارند به طور مثال داوري، يك صحنه را پنالتي اعلام مي كند اما خودش در مسابقه هفته بعدي صحنه مشابه آن را پنالتي اعلام نمي كند و اينجا است كه تماشاگر مي ماند كه حرف آقاي داور را در نقش كارشناس قبول كند يا به قضاوت او توجه داشته باشد.
سيار :من در مسابقه افتاحيه يورو 2008 بين سوييس و چك ديدم كه بازيكن سوييس با ضربه سر توپ را طوري مي زند كه توپ به دست مدافع تيم ملي چك برخورد مي كند اما آقاي روزتي از اعلام پنالتي صرف نظر مي كند.
آقاي روس ماير داور مسابقه ايران و آمريكا در جام جهاني داور مشهور سوييس به عنوان كارشناس داوري اين مسابقه در شبكه ZDF آلمان اعلام كردند دست بازيكن حريف آن بالا چه كار مي كند! و با اين جمله به بازيكن مي گويد تو دستت را آورده اي بالا كه خطاي هند را انجام دهي. رييس كميته داوران آلمان كه آناليز داوري تمامي 32 مسابقه يورو 2008 را انجام داده بود گفت: بعد از آنكه روزتي خطاي هند رادر افتتاحيه مسابقه گرفت من وي راتشويق كردم و اگر هند هم نمي گرفت تشويقش مي كردم چون خطاي هند انواع مختلف دارد و در مواقع حساس و مشكوك اين داور است كه بايد نظر قاطع خورا اعلام كند حتي اگر بعد از مسابقه كارشناسان نظر او را تاييد نكنند. آقاي مسعود مرادي نيز به جاي اينكه بيايد اين مساله را بگويد، اعلام مي كند اين آقايان كارشناس ها چون با رييس كميته داوران بد هستند و مي خواهند جاي وي بنشيند اين مسايل را عنوان مي كنند!
يعني اينكه توپ را انداخت به زمين كارشناسان و بعد هم مصاحبه مي كند ومي گويد كه يك داور درجه سه هم مي داند توپي كه به دست بازيكن مس كرمان در مسابقه اين تيم با پرسپوليس برخورد كرد هند نبوده است. اين يعني اينكه تمامي كارشناساني كه اعلام هند كرده بودند سطح دانششان از يك داور درجه سه نيز كمتر است.
غياثي: در بازي صباباتري وپرسپوليس آقاي سعيد مظفري زاده داور مسابقه يك اشتباه بزرگي را مرتكب شد اما آقاي سعيد مظفري با همه جوانييش اعلام مي كند من اشتباه كردم و من را ببخشيد همه هم او رامي بخشند و الان هم كسي اين قضيه را بياد ندارد.
اما وقتي مرادي مي آيد مي گويد من اشتباه نكردم و مي روم فيلم را به سوييس مي برم وبه مقامات فيفا نشان مي دهم يعني بي اعتنايي به نظر كارشناسان.و باز مي گوسند مي گويند آنها دارند توطئه مي كنند. آقاي عنايت عنوان داشت اين انتقادات كارشناسان از نحوه داوري كشور از پيش طراحي شده و توطئه است كه اين حرف او اتهام است و جاي شكايت دارد.

رييس كميته داوران گفته است كارشناسان عليه داوري كشور توطئه كرده اند يعني اينكه ما به داوران گفتيم برو در زمين اشتباه كن و خطايي كه پنالتي نفع پرسپوليس بوده را نگير يا از اعلام ضربه هند پنالتي چشم پوش كن، كه ما چنين چيزي را به داور نمي گوييم و نگفته ايم .بنابراين اگر قرار بوده باشد كسي پيش بيني شدهدر مورد داوران كاري را انجام دهد رييس كميته داوران است كه مي تواند به داورانش بگويد چگونه عمل كنند.
من كه بارها در رسانه ها اعلام كرده ام آقاي عنايت بدون هيچ برنامه اي به داوران قضاوت مي دهد فكر نمي كند درورزشگاه چه اتفاقاتي رخ مي دهد. يك داور درجه 2 را براي قضاوت مي گذارد و جو ورزشگاه را برهم مي ريزد.
مگر ما چيزي سواي بحث فني مطرح كرديم يا چه توهيني به مسعود مرادي انجام داديم .
مسعود مرادي همين مسائله را در زمان من هم داشت. من دارم بحث مديريت مي كنم ومي گويم مسعود مرادي 6 هفته از مسابقات ليگ برتر انجام شد در حاليكه وي در ايران نبوده است و قضاوت ها را نديده است اما آقاي عنايت آمده در هفته ششم براي وي يك قضاوت بزرگ و سنگين در نظر گرفته است كه بازي مهمي و پخش تلويزيوني هم دارد. من مي گويم آقاي عنايت، مسعود مرادي 4 هفته در ايران نبوده و نمي تواند بازي سنگين را قضاوت كند و اين از مديريت شما غلط است.
اما در بعد خارجي ، تاكنون در مرحله مقدماتي جام جهاني آفريقاي جنوبي در آسيا 109 مسابقه انجام شده است از اين 109 مسابقه فقط 6 مسابقه برعهده داوران ايراني بوده است 4. قضاوت محسن تركي و 2 مسابقه را مسعود مرادي انجام داده است.در حاليكه يك نفربه نام سعد كميل به تنهايي 7 قضاوت انجام داده است. من مي خواهم بگوييم آقاي عنايت كه ادعاي نفوذ در كميته داوران آسيا را دارند چه كمكي به داوران كشورمان انجام داده اند تا قضاوت آنها در آسيا بيشتر شود. آقاي عنايت،شما فقط فكر خودتان هستيد و همه داوران كشور به خوبي اين مساله را مي دانند.
يا يك بحث خنده دار ديگر اينكه مي گويند بايد داوران يك هفته در ميان قضاوت كنند. داوري كه مي تواند يك سوت اشتباهش يك ورزشگاه را به هم بريزد و 10 كيلومتر خورده شيشه در خيابان جاري كند چرا بايد بر اساس اين جدول من در اوردي حتما يك هفته در ميان قضاوت كند؟
جالب تر اينكه همين آدم ها مي خواستند با حمايت هاي برخي از كارشناسان كار نابلد قضاوت دربي را برعهده يك داور ايراني قرار دهند و اگر انتقادات من مو سفيد كرده كه سه دوره رييس كميته داوران بوده ام نبود الان اين امر صورت گرفته بود و يك فاجعه ديگر را در ورزش فوتبال كشور شاهد بوديم. آيا ما كه دلمان براي داوران كشور مي سوزد و از روي منطق صحبت مي كنيم خائن هستيم وجنجال هاي از پيش طراحي شده را پياده مي كنيم يا رييس كميته داوران كه بي محابا برنامه قضاوت داوران را اعلام مي كند.
هر كس كه به عنوان رييس كميته داوران انتخاب مي شود اولين چيزي كه بايد رعايت كند اينكه بايد در تمامي مواقع بر سر كار حاضر باشد چرا كه 24 ساعت فعاليت در روز هم براي كميته داوران كم است بعد از آن مي توان برنامه ريزي كرد.
در آخرين باري كه يك كلاس نظارت بر عملكرد داوري در آسيا برگزار شد و آقايان عنايت وعسگري از كشورمان در آن حضور داشتند كه يك مدرس انگليس وظيفه تدريس را برعهده داشت.در اين كلاس فيلم بازي امارات و قطر درجام ملت هاي آسيا 2004 برگزار شدكه داوري آن برعهده مسعود مرادي بود ، نمايش داده شد كارشناسان در اين نشست به عملكرد مرادي نمره 4 دادند.
آقاي عنايت در همين نشست به نحوه قضاوت مسعود مرادي نمره 5/5 داده بود و آقاي عسگري نمره 5/3 را به مرادي داده بود و اين اختلاف به اين خاطر است كه عسگري خود داور بوده است اما عنايت فقط كمك داور بوده است.
من مي خواهم بگويم عيب از كار مديريت است .كساني دارند داوري كشور را فداي خود ومسافرت هاي خودشان مي كنند، فداي پست ومقام خود مي كنند و برايشان مهم نيست چه اتفاقات در ورزش كشور رخ مي دهد و اصلا نمي دانند.
الهي شكر شوراي تامين استان تهران اجازه نداد داور ايراني داربي را قضاوت كند. اين راهم بگويم اگر داور ايراني دربي را قضاوت مي كرد نشان از توان بالايي داوران ايران نبود همانطور كه الان هم داوران خارجي بازي استقلال و پرسپوليس را قضاوت مي كنند نشان عدم توانايي داوران ما نيست حتي يوفا بابخشنامه اي كه به تمامي فدراسيون ها عضوداده اعلام كرد براي مسابقات داربي خود از داوران وطني استفاده نكنيد چرا كه بازي داربي در حين بازي و پايان مسابقه فشار عصبي را بر داور وارد مي كند كه داور توان اين فشار ندارد اما اگر قضاوت برعهده داوران خارجي باشد اگر اشتباهي انجام دهد بلافاصله اين كشورترك خواهد كرد.
سيار : پس از انقلاب يكي از روساي فدراسيون فوتبال يك جلسه چند ساعته اي را با من گذاشت و اسرار داشت كه من به مدت يكسال به عنوان رييس كميته داوران فدراسيون فوتبال فعاليت كنم من در اين جلسه دلايل مختلفي مطرح كردم كه نمي توانم اين پست قبول كنيم يكي از اين موارد همين بودكه فردي كه به رييس كميته داوران انتخاب مي شود نمي تواند نيم وقت كار كند. من درپاسخ گفتم رييس كميته داوران بايد صبح بياييد و 10 شب با كلي پرونده ناتمام به خانه بر گردد و تا دوشب به آنها رسيدگي كند. سواي اينكه رييس كميته داوران بايد دائما در محل كار خود حضور داشته باشد بايد به مانند آقاي غياثي به طور ناگهاني با حضور در ورزشگاه برعملكرد ناظران داوري نيز نظارت داشت تا ناظران نيز نمره هاي بي مورد بهداوران ندهند بهطور مثال بازيكن از مسابقات اخير آقاي نبي دبير كل فدراسيون كه خوددر ورزشگاه حضور داشتند داو مسابقه بسيار عملكرد ضعيفي داشت اما ناظر مسابقه نمره 5/8 به وي داده بود آقاي نبي از فرط ناراحتي برگه نظارت را پاره كرد.
سيار : من آخرين شماره مجله داوري كشور آلمان كه به آناليز قضاوت هاي داوران در جام ملت هاي اروپا پرداخته است را در اختيار دارم. در اين مسابقات همه نوع اتفاقات اين فوتبال از اخراج بازيكن تاخطاي پنالتي و گرفتن پيراهن رخ داده است اما تيتز اول آن در مورد خطا هند است و اشاره دارد كه خطاي هند هميشه يك مشكل باقي خواهد ماند يعني اينكه خطاي هند هميشه جاي بحث خواهد داشت.
پس اينكه آقاي مرادي اعلام مي كند من فيلم مسابقه را به مقر فيفا خواهم برد شايد رييس كميته داوران فيفا نيز با استناد به اين مطلب بگويد اگر پنالتي هم گرفته بودي تصميم درستي بود حالا هم كه نگرفتي هم ايرادي ندارد اما داوران بايدبدانند مشكلات داوري چيست و بدانند كه هند را چگونه بايد اعلام كنند و چگونه عمدي بودن آنرا تشخيص بدهند.متاسفانه داوران كشور ما به آن اهميت نميدهند. در مورد هند اول اينكه داور بايد صحنه هند را به خوبي ببيند و پس از آن تشخيص دهد كه آيا هند عمدي بوده يا نه.
اين بازيكن است كه خطا را از عمد انجام مي دهد و تشخيص آن بر عهده داور است. اما در يك تعريف كلي بازيكن يا اين عمل را به طور مخفيانه انجام مي دهد ، يا طوري عمل مي كنددر اصطلاح داوري گفته مي شود نيت پنهاني كه داور در اين مرحله بايد از روي تجربه و تيزهوشي خود تشخيص بدهد.بايد از روي آگاهي قبلي تشخيص دهد كه اين هند بازيكن عمدي بوده يااينكه توپ درجريان مسابقه ناخواسته به دست بازيكن برخورد كرده است .بازيكنان نيز در صحنه هاي اين چنيني بسيار هوشمندانه رفتار مي كنند.
غياثي : در مسابقه مس كرمان و پرسپوليس بازيكن مس كرمان توپ را با دست استپ كرده است .من مي گويم چرا ميخواهيم مردم را فريبب دهيم .آقاي داور در اظهار نظري اعلام كرده است ديگر نمي خواهم در اين فوتبال فاسد قضاوت كنم .چرا فوتبال كشور يك روز فاسد شده استبه دليل اينكه الان ديگر منفعتي براي شما ندارد فاسد شده است؟!
من 4 ماه پيش گفتم آقاي مرادي به دليل قضاوت در المپيك ديگر به جام جهاني نخواهد رفت آقاي بن همام در زماني كه ايران حضور داشتند در اظهار نظري در خصوص احتمال قضاوت مسعود مرادي در جام جهاني گفت: مرادي به استانداردهاي مانرسيده است و در ليست ما براي قضاوت در جام جهاني حضور ندارد پس آقاي بن همام جزو دشمنان كميته داوران ايران است يا اينكه رييس كميته داوران كشورمان هر روز دنبال بن همام هستند تا در كميته دوران آسيا پستي را بگيرند؟
سيار: داوري كه به اذعان كارشناسان در 4 - 3 مسابقه افتضاح قضاوت كرده است وخيلي راحت در برنامه تلويزيوني به دروغ هم مي گويد من از هيچ كس جز خدا ترس ندارم نمي تواند يك داور شجاع باشد. اين داور در ليگ هفتم بود و قرار بود فينال مسابقات جام حذفي را برگزار كند البته اين امر محقق نشد اما نام وي در روزنامه ها به عنوان داور مسابقه نام برده شد پس از يك هفته همين داور براي انجام يك مسابقه از سوي عنايت مبلغ 200 هزار تومان پاداش مي گيرد اما وقتي فغاني يك صحنه را نمي تواند درست تشخيص دهد بااو تماس مي گيرم ومي گويم در يك صحنه بايد پنالتي اعلاممي كردي چرا اينكار را نكردي؟ مي گويد: بله صحيح مي گوييد ،من اشتباه كردم اما مي گويد من اگر بخواهم مسايلي از داوران ديگررا بگويم فكر مي كنند من حسادت مي كنم. اين داور مي خواهد پيشرفت كند وجاي مسعود مرادي را بگيرد و هم سطح مسعود تركي شود اما وقتي مي بيند داوري هم كه بالادستش قرار دارد به رغم اينكه ترسو است و قضاوت خوبي هم ندارد و در مقابل فحاشي بازيكن هيچ چيز نمي گويد و پاداش هم مي گيرد اين مساله در روحيه دوران شجاع و جوان نيز تاثير مي گذارد.
غياثي: همانطور كه آقاي سيار اشاره داشتند من منكر وجود مسايل حاشيه اي در داوري كشور نيستم اما مساله مهمتر اينكه اشتباهات داوران در مسابقات فوتبال ايپدمي شده است. متاسفانه اشتباه كردن داوران كشورمان همه گير شده من نمي گويم داوران خارجي اشتباه نمي كنند. داوران خارجي هم در تصميم گيري هاي خود دچار اشتباهات بزرگي مي شوند ولي تعداد اين اشتباهات بسيار كم است اما در كشورما اين اشتباهات زيادشده و حالت اپيدمي پيدا كرده است.
غياثي ادامه داد: ساختار داوري كشوربخصوص كميته داوران از روز نخست تاسيس اين كميته اشتباه بوده است و متاسفانه از همان روز اول به فرد متكي بوده. سالهاي سال از نصيري و جعفرنامدار در اين كميته بوده اند تا دست به دست رسيده به مديريت بنده و آقاي عنايت رسيده است.
با اين حال معتقدم اگر مي خواهيم ساختار داوري كشور اصلاح شود بايد به سمت همگرايي قدم برداريم. اينكه قرار است كميته اي 5 نفره در كميته داوران تشكيل شود مساله بسيار خوبي است البته اين 5 نظر كه مي آيند اسمي نباشند وجوهره اين كار را داشته باشند.
نه من و نه دكتر سيار ونه مميز هيچ كدام به فكر حضور در كميته داوران نيستيم يعني با اين حرفهايي كه مي زنيم نمي توانيم همك باشيم !
وقتي مي دانيم در يك كميته اي كه اساس و پايه آن داراي ايراداتي است و انتقادات بسياري به آن داريم عاقلانه نيست كه بخواهيم در آن فعاليت كنيم به همين دليل نمي خواهيم در كميته داوران عضو باشيم.
اينكه عنايت مي گويد كارشناسان در مورد داوريها اظهار نظر نكنند به هيچ وجه صحيح نيست كارشناسان بايد اظهارات خود را بيان كنند حالا تو خواه از سخنانم پند گير خواه مدال. اگر نظر كارشناس درست بود آن را اجرا كن در غير اين صورت هيچ اهميتي به آن نده.
غياثي: تمام اين بازي هايي كه امروز در كميته داوران در آورده اند تمامي اش فريب و مظلوم نمايي است. آنها مي دانند چه اتفاقي افتاده و قرار است در آينده نيز چه اتفاقات ديگري رخ بدهد به همين دليل مي خواهند تمام تقصيرات را به گردن كارشناسان بيندازند.
مميز: متاسفانه آقاي كفاشيان به عنوان بزرگ فوتبال كشور بدون آگاهي از ساختار داوري دنيا ونحوه گزينش داوران براي قضاوت در جام جهاني اعلام مي كنند مسعود مرادي حتما بايد در جام جهاني قضاوت كند. در حاليكه در اين مورد نه مسوولان مي توانند كاري انجام دهند و نه مسعود مرادي اين كاره است كه از جام جهاني كناره گيري كند!
مسعود مرادي خودش مي داند اگر به جام جهاني 2006 نرفت به چه دليل بوده و البته 20 هزار دلار در آن دوره گرفت و در اين دوره هم اگر نرود و فقط جزوكانديداها حاضر در جام جهاني 2010 باشد باز هم مبلغ 50 هزار دلار دريافت خواهد كرد. من مي دانم مرادي نمي تواند از 50 هزار دلار بگذرد و از آنجا كه او نيز مي داند به جام جهاني نخواهد رفت اين جنجال ها را به پا مي كند اما هيچگاه قيد 50 هزار دلار كه معادل 50 ميليون تومان است را نخواهد زد!
بايد شرايط را طوري مهيا كنيم تا كسانيكه كه غناي داوري دارند پا به عرصه قضاوت بگذارند وگرنه داوري كشور به جايي نخواهد رسيد. اميدوارم هرچه سريعتر مجموعه اي كه قرار است در كميته داوران تشكيل شود كار خود را آغاز كنندتا ديگر شاهدتصميم گيري يك فرد در اين كميته نباشيم.
مميز: دو نكته مهم براي مديريت داوري وجود دارد. اول گزينش صحيح داوران است و دوم آموزش مناسب در راستاي ارتقاع سطح دانش داوران.
برخي از كارشناسان اعتقاد دارند شجاعت براي داوري امري ذاتي است و برخي ديگر مي گويند اكتسابي مي باشد من نظر خاصي در اين مورد ندارم فقط مي گويم در مورد شجاعت تصميم گيري از سوي داوران بايد آموزش هاي لازم نيز به آنها داده شود و بايد راه براي داوران هموار شود.
مميز اضافه كرد: وقتي آقاي عنايت ناظران خوبي نداريد و از وجود افراد پاك و صادق هم استفاده نمي كنيد.
حرفهايي از نوع محرمانه
--يكي از كارشناسان در سالهاي گذشته از سوي حراست صدا و سيما ممنوع التصوير شد و دو سالي هم اجازه حضور در برنامه نود و ساير برنامه ها را نداشت اما از آنجا كه در جريان در گيري سازمان با دادكان او جانب سازمان را گرفت بار ديگر با وساطت سازماني ها توانست به سيما راه پيدا كند در حاليكه يك پرونده بسيار قطور دارد و يكي از معضلات امروز داوري ما همين شخص است.
--همين كارشناس در زمان رياست دكتر دادكان به يكي از داوران ما پيشنهاد داد يك پژو 206 بگيرد و به نفع يك تيمي سوت بزند كه البته آن داور شجاع نپذيرفت و قضيه را بلافاصله به فدراسيون گزارش كرد.
--حرفهاي فيروز كريمي بعضا تلخ و نيش دار است اما باور كنيم كه برخي از ناظران داوري هنگام مسابقه فوتبال خواب هستند.
پايان پيام

كد خبر: 448136
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 401]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن