تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814683655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به گذشته در امروز


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: نگاهي به گذشته در امروز
نوشيروان كيهاني زاده

كيسينجر، نخستين يهودي كه وزير امور خارجه امريكا شد

سناي امريكا 21 سپتامبر 1973 پس از بحث طولاني بالاخره بر پيشنهاد وزير امورخارجه شدن «هنري كيسينجر» مهر تاييد زد. وي كه متولد آلمان است از روز بعد پس از اداي سوگند كار خود را در اين سمت آغاز كرد. كيسينجر نخستين يهودي است كه وزير امور خارجه امريكا شده است. وي بر خلاف بيشتر يهوديان امريكايي، از اعضاي حزب جمهوريخواه امريكاست. او مدتي نيز مشاور ويژه كاخ سفيد واشنگتن بود و از زمان انتقال قدرت از جرالد فورد به جيمي كارتر به كار مشاوره، نوشتن مقاله و انجام مصاحبه با رسانه ها مشغول است و از اين طرق نظرات خود را اعمال و هدف هايش را تامين مي كند. سران برخي از دولت ها مشتريان دفتر مشاوره او هستند. كيسينجر كه با پهلوي دوم نيز دوستي داشت روشن كننده اصلي آتش جنگ كردها با دولت وقت عراق و رساندن انواع كمك به آنان از طريق ايران بود. وي اينك مشاور امور بين الملل «جان مك كين» نامزد حزب جمهوريخواه امريكا در انتخابات نوامبر امسال رياست جمهوري امريكاست. در مناظره جمعه شب (پريشب) دو نامزد اصلي اين انتخابات هر دو نظرات مشابهي عليه ايران ارائه دادند، با اين تفاوت كه «اوباما» براي حل مسائل، موافق مذاكره مستقيم با ايران است. هنگامي كه «مك كين» مذاكره مستقيم با ايران را رد كرد، اوباما گفت؛ پس چرا كيسينجر مشاور شما با چهار وزير خارجه سابق ديگر هم صدا شده و از مذاكره با ايران حمايت كرده است. مك كين جواب داد موافقت كيسينجر از تماس با ايران، تماس در سطح پايين بوده است. هر دو نامزد گفتند از اسرائيل در برابر هرگونه اقدام احتمالي ايران دفاع خواهند كرد. هر دو غيرمستقيم مسكو را كه به ايران نزديك شده است، تهديد كردند.

بركناري از مقام به بهانه فارسي كردن واژه هاي بيگانه

متفقين كه ايران را در اشغال نظامي داشتند 25 سپتامبر 1941 (مهرماه 1320) دكترعيسي صديق استاد دانشگاه را به دليل تمايل زياد به وطن دوستي (ناسيوناليسم ايراني) از رياست سازمان انتشارات و تبليغات كشور (وزارت ارشاد فعلي) بركنار كردند. وي درست يك سال پيش از آن به اين سمت منصوب شده بود. متفقين دكتر صديق را به دليل پارسي كردن هرچه بيشتر واژه هاي متداول از زبان هاي ديگر، توجه به آموزش عمومي تاريخ و فرهنگ ايران و نيز اصرار به گسترش مدارس از ابتدايي تا عالي، بيش از حد ميهن دوست تشخيص داده بودند و ادامه روش او را به حال خود (در طول جنگ) خطرناك خوانده بودند. وي بعداً (پس از جنگ جهاني دوم) چند بار وزير فرهنگ و آموزش و پرورش و بعداً سناتور شده بود. متفقين همزمان با بركناري دكتر صديق، تقريباً همه فارغ التحصيلان ايراني مدارس عالي آلمان را بركنار، بازداشت يا تبعيد كردند.در همين روز در سال 2008 گزارش داده شد پليس افغانستان دانشجويان دانشگاه بلخ را كه مانع از پايين كشيدن تابلوي فارسي اين دانشگاه از سردر آن شده بودند، مورد ضرب و شتم قرار داده است. اين تابلو از زمان تاسيس دانشگاه در سال 1985 در آنجا بود كه دولت طالبان بعداً يك تابلوي پشتو نيز در آنجا قرار داد و پس از سركوب طالبان با كمك امريكا، دانشگاه بلخ داراي يك تابلوي انگليسي هم شد ولي اخيراً (معلوم نيست به چه دليل) تصميم گرفته شد تابلوي زبان فارسي آن را بردارند كه اعتراض شروع شد. چنين كاري اخيراً در يك مورد ديگر مشاهده شده بود. رئيس جمهور افغانستان يك پشتون است ولي ادامه چنين ضديت هايي ممكن است خشم تاجيك هاي دو طرف آمودريا را باعث شود. همين جنگ داخلي جاري براي افغانستان كافي است.

جنگ مذهبي ايران و روم

26 سپتامبر سال 422 ميلادي عهدنامه صلح ايران و روم كه به جنگ دوساله دو ابرقدرت پايان داد و چند هفته پيش از اين به امضا رسيده بود، مبادله شد. در تاريخ عمومي (جهان)، از اين جنگ دوساله به عنوان «جنگ مذهبي ايران و روم» نام برده شده است، زيرا پيش از امضاي معاهده صلح، پيروان آيين زرتشت (دين رسمي ايرانيان تا سده هفتم ميلادي) در قلمرو روم و مسيحيان در قلمرو ايران از آزادي مذهب برخوردار نبودند. برنده جنگ دوساله كه در آن بهرام پنجم (بهرام گور) مستقيماً فرماندهي يگان هاي ايران را برعهده داشت، ايرانيان بودند و امتياز ديگري را كه از روميان خواستند و به آن نائل شدند اين بود كه امپراتور روم ضمن معاهده صلح متعهد شد در امور ارمنستان مداخله نداشته باشد.

استراتژي «صلح رومي»

«اگوستوس» امپراتور روم 23 سپتامبر سال 63 پيش از ميلاد به دنيا آمده بود. او در تاريخ به دو دليل شهرت يافته است؛ يكي اينكه براي نخستين بار عنوان رياست جمهوري روم را، امپراتور، گذارد ولي انتخابي بودن آن مقام را از سوي بزرگان، ژنرال ها و سناتورهاي روم بر هم نزد و از آن پس به سزار اگوستوس معروف شد و دوم اينكه اصطلاح «صلح رومي= پاكس رومانا» را باب كرد كه استراتژي تازه يي بود. به موجب اين سياست، جنگ و تعرض هم- البته اگر از جانب روم (آن زمان) باشد نوعي صلح است. همين استدلال و حرفي كه ابرقدرت هاي قرن بيستم و تنها ابرقدرت امروز مي زند.

اول؛ وطن

سرگئي كورولف طراح ماهواره ها و برنامه فضايي شوروي در مصاحبه يي كه 23 سپتامبر 1964 از او به چاپ رسيده گفته بود؛ من يك كمونيست هستم اما اگر از من بپرسند چرا براي برنامه هاي فضايي اين همه رنج و مرارت كشيدي، بدون درنگ خواهم گفت؛ فقط به خاطر وطنم و سربلندي و عظمت آن، زيرا براي من وطن مقدم بر كمونيسم است.كورولوف كه در سي ام دسامبر 1906 به دنيا آمده بود در 14 ژانويه سال 1966 در 60 سالگي فوت شد.

قتل تره كي و رنجش غرب

از اقدام شاه

16 سپتامبر سال 1979 نورمحمد تره كي رئيس جمهوري كمونيست افغانستان در جريان كودتايي كه توسط يك سياستمدار ظاهراً هوادار غرب به نام حفيظ الله امين انجام شد به قتل رسيد. طولي نكشيد كه ساير كمونيست هاي افغانستان متوجه شدند توطئه از خارج بوده و پي بردند كه حفيظ الله امين با دسيسه، خود را در صف كمونيست ها قرار داده بود تا در فرصت مناسب راه خويش را برود. بنابراين او را از ميان برداشتند و از دولت مسكو تقاضاي اعزام نظامي و اسلحه كردند. كرملين پس از اينكه باور كرد غرب «امين» را به كودتا ترغيب كرده و سرگرم مسلح ساختن پاره يي از قبايل افغانستان است، درست دو ماه و 10 روز پس از قتل تره كي به افغانستان نيرو فرستاد. در پي روي كار آمدن تره كي در افغانستان، نظام سلطنتي ايران آن دولت را فوراً به رسميت شناخته بود كه باعث تعجب محافل سياسي شده و خشم واشنگتن (دولت كارتر و به ويژه مشاور لهستاني تبار و ضد كمونيست او برژينسكي) را برانگيخته بود. رسانه هاي امريكا تهران را متهم كرده بودند كه جلب دوستي پارسي زبانان و ايراني تبارها را بر اتحاد با غرب ترجيح داده است. شاه كه با رنجش امريكا رو به رو شده بود به افغان هاي هوادار غرب كه به ايران پناهنده شده بودند اجازه داد بتوانند در ايران به همان پيشه يي كه در كشور خود داشتند اشتغال ورزند. متعاقب اين مجوز، حتي چند روزنامه نگار خودتبعيد افغان در رسانه هاي تهران سرگرم به كار شدند.
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن