تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816433556




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ناشنوايان و لحظه شماري براي حضور در جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ناشنوايان و لحظه شماري براي حضور در جامعه
چه خوش است تجربه شنيدن نجواي شبانه لالايي مادر، شنيدن صداي روح نواز قناري و بيان اين جمله به عزيزترين فرد زندگي مان كه "مادر دوستت دارم".


افرادي كه امروز به اسم ناشنوا مي شناسيم همان هايي هستند كه بنا به دلايلي كه تنها خالق يكتا از آن آگاه است از لذت شنيدن محرومند و به همين سبب از بيان احساسات دروني خويش به اطرافيان محروم تر.
برخي مي گويند: سرنوشت آنان اينگونه رقم خورده است اما شمار زيادي از آنان به دليل بي توجهي و عدم آگاهي والدين دچار چنين سرنوشتي شده اند.
به هر روي آنان توان درك احساس ديگران را دارند اما توان بيان درد دل خود و آنچه احساس واقعي آنان است را ندارند.
در گفت وگو با تعدادي از ناشنوايان، آنان به طرح و بيان مشكلات خود پرداختند.
مهمترين مشكلات آنان شامل اشتغال، ازدواج، ترحم، دلسوزي و حتي تمسخر و بي احترامي برخي افراد، كمبود رابط و حتي فراهم نبودن شرايط لازم در جامعه براي ادامه فعاليت آنان مي شود.
مجتبي احمدزاده به خبرنگار ايرنا گفت: ناشنوايي محدوديت نيست بلكه من تنها قادر به شنيدن و صحبت كردن نيستم و توانايي انجام همه نوع كار را دارم.
وي كه 24 ساله است، اظهار داشت: من و همنوعانم نيازي به ترحم و دلسوزي ديگران نداريم بلكه فقط از سايرين مي خواهيم به ما به چشم افراد ناتوان نگاه نكنند و فرصت فعاليت دهند.
وي با اشاره به نبودن فرصت هاي شغلي براي فعاليت ناشنوايان گفت: حتي ادامه تحصيل در دانشگاهها نيز براي ما مشكلات متعدد و محدوديتهاي فراواني دارد.
يكي ديگر از ناشنوايان كه 16 ساله است به ايرنا گفت: من در ابتدا با عارضه كم شنوايي متولد شدم اما به دليل عدم تشخيص اين عارضه هم اينك ناشنوا هستم.
آمنه رسولي گفت: من هم دوست دارم مانند ساير همسالانم در جامعه حاضر شوم و با حضور در اجتماع به حس اعتماد به نفسم بيافزايم.
وي افزود: اين در حاليست كه اغلب افراد به محض اطلاع از معلوليت من با نگاه هاي ترحم انگيز به من مي نگرند و حتي حاضر نيستند مسووليت هاي عادي و معمولي كه ربطي به برخورداري از حس شنوايي ندارد را به من بسپارند.
رييس هيات مديره كانون ناشنوايان خراسان رضوي به ايرنا گفت: يكي از مشكلات عديده ناشنوايان ازدواج آنان است.
معصومه ترابي مقدم كه خود نيز يك ناشنوا است افزود: اغلب والدين ناشنوايان مايلند فرزندانشان با افراد شنوا ازدواج كنند درحالي كه ازدواج ناشنوا با ناشنوا به لحاظ تفاهم و ماندگاري، از موفقيت بيشتري برخوردار است.
وي گفت: اين امر صدمات ولطمات جبران ناپذيري به ناشنوايان از لحاظ روحي و رواني وارد مي كند و منجر به از دست رفتن اعتماد به نفس آنان به دليل ناتواني در برقراري ارتباط با همسرشان مي شود.
وي افزود: طبق بررسي انجام شده احتمال طلاق ناشنوا با ناشنوا 30 درصد است در حالي كه اين احتمال در ازدواج شنوا با ناشنوا به 80 درصد افزايش مي يابد.
وي ضمن تاكيد بر اينكه بايد به ناشنوايان بيش از گذشته توجه شود زيرا توانمندي آنان همانند مردم عادي است گفت: برخي در مواجهه با يك ناشنوا او را به تمسخر مي گيرند و اين امر در افسردگي وايجاد ناراحتي هاي عصبي در فرد بسيار تاثيرگذار است.
وي بيان كرد: ادامه تحصيل در دانشگاه ها نيز براي ناشنوايان بسيار مشكل است و ناشنواياني كه پس از ماه ها تلاش موفق به قبولي در آزمون ورودي دانشگاهها مي شوند پس از طي ترم اول و دوم، ترك تحصيل مي كنند.
وي افزود: علت اين امر نبود رابط و عدم توانايي براي فهم و برقراري ارتباط با استاد و ديگر دانشجويان و حتي در مواردي كم توجهي و تمسخر ديگر افراد است.
وي گفت: در اين خصوص تشكيل دانشگاهي مخصوص ناشنوايان مي تواند راهگشا باشد.
رييس هيات مديره كانون ناشنوايان خراسان رضوي افزود: هم اينك دو هزار ناشنوا در اين استان عضو كانون مي باشند.
وي گفت: ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب براي ناشنوايان و كم شنوايان از جمله وظايف دولت است حال آنكه اجراي قانون جامع حمايت از معلولان و اختصاص سه درصد از سهم استخدامي دواير دولتي هم اينك بصورت مطلوب اجرا نمي شود.
معاون توانبخشي اداره كل بهزيستي خراسان رضوي نيز گفت: پيش بيني وجود بيش از 50 هزار ناشنوا و كم شنوا در استان وجود دارد.
دكتر علي منفرد به ايرنا گفت: 13 هزار و 850 نفر از اين تعداد در استان شناسايي و در اين اداره كل داراي پرونده هستند.
وي علت شناسايي محدود ناشنوايان را دلايل متعددي دانست و گفت: پنهان كاري خانواده ها از معلوليت هاي موجود در اعضاي خانواده و عدم تمايل به داشتن پرونده معلوليت از مهمترين اين موارد است.
وي با اشاره به تنوع خدمات براي اين قشر گفت: خدمات آموزشي، توانبخشي، شنوايي، تجويز سمعك و تحويل باطري آن، كمك بلاعوض براي كاشت پروتز حلزون، و بهره مندي از معافيت سربازي طبق قانون از جمله اين خدمات است.
مديركل بهزيستي استان نيز از تولد 950 نوزاد دچار معلوليت شنوايي بصورت سالانه خبر داد.
دكتر تهمينه شكيب گفت: پژوهش ها نشان مي دهد از هر هزار تولد سه مورد دچار كم شنوايي شديد تا عميق هستند كه بر اين اساس روزانه 33 كودك با درجات مختلف كم شنوايي در كشور متولد مي شوند.
وي با بيان اينكه در صورت شناسايي و درمان بموقع اين عارضه در زمان طلايي از آسيب هاي جدي آينده براي كودك پيشگيري مي شود گفت: در اين راستا طرح غربالگري شنوايي در كليه بيمارستانهاي دولتي و خصوصي اجرا مي شود.
شكيب اظهار داشت: تشخيص افت شنوايي،ارائه خدمات توانبخشي، تجويز بموقع سمعك، تربيت شنوايي و در صورت نياز كاشت حلزون و ساير اقدامات مي تواند كودك را از خطر حتمي ناشنوايي نجات دهد.
وي با تاييد مشكلات متعدد ناشنوايان و كم شنوايان گفت: ما نيز در تلاشيم تا با اطلاع رساني بموقع از افزايش شمار اين معلوليت ها تا جايي كه قابل پيشگيري است، جلوگيري كنيم.
به هر حال ناشنوايان و كم شنوايان نيز بخشي از جامعه ما هستند و انجام بخشي از امور جامعه بعهده آنان است، پس بدور از هرگونه ترحم و تمسخر به آنان اجازه دهيم تا سهم خود را از پيشرفت و توسعه كشور به بهترين وجه ايفا كنند.
هشتم مهر ماه روز جهاني ناشنوايان نامگذاري شده است.
ك/4 7496/662/ 1645 شماره 525 ساعت 13:47 تمام
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 223]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن