تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشنود گر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811720536




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پهندشت فارس، عرصه زيباي گردشگري ايران زمين (‪(۱‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پهندشت فارس، عرصه زيباي گردشگري ايران زمين (‪(۱‬
داخلي. فرهنگي. گردشگري.

بناهاي كهن باپيشينه‌چندين هزارساله،يادمان‌هاي فرهنگي و تاريخي، آرامگاه شاعران پارسي گو و اقليم چهارگانه و مطبوع آب و هوايي درپهندشت فارس موجب شده است كه اين استان به يكي از مراكز موردتوجه گردشگران تبديل شود و بين گردشگران به عنوان نگين گردشگري ايران زمين، شهره گردد.

به گزارش خبرنگار ايرنا تنوع ميراث فرهنگي و جاذبه‌هاي گردشگري در استان فارس به گونه‌اي است كه تقريبا از هر دوره تاريخي قبل و بعد از اسلام دراين استان آثاري به چشم مي‌خورد.

برخورداري فارس از اين يادمان‌هاي كهن و همچنين وجود آرامگاه شاعران پارسي گو سعدي و حافظ در شيراز موجب گرديده‌است كه استان فارس و شيراز به عنوان پايتخت فرهنگي كشور از سوي صاحبنظران فرهنگي وسياسي، نام گيرد و همواره بر وجود قابليت‌ها و توانمندي‌هاي فرهنگي اين استان به عنوان مهد فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي و خاستگاه يكتا پرستي تاكيد شود.

در اين ميان، نزديكي فارس به خليج فارس و تمايل گردشگران و جهانگردان خارجي كه به كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس سفر مي‌كنند، براي ديدار از شيراز، اين قابليت را براي اين استان بوجودآورده‌است كه چون نگيني در عرصه جهانگردي و گردشگري كشور بدرخشد.

در فارس صدها اثر تاريخي با پيشينه فرهنگي ثبت شده در فهرست آثار ملي، و دو اثر ثبت شده در فهرست آثار جهاني و بيش از دو هزار اثر فرهنگي،مذهبي وجود دارد كه هرسال دهها هزار گردشگر و جهانگرد را از سراسر جهان به سوي خود فرامي خواند.

آرامگاه شاعران پارسي گو، غزلسراي نامي حافظ لسان‌الغيب و استاد سخن سعدي شيرازي در شيراز چون گوهر تابناكي بر تارك تاريخ و فرهنگ ايران زمين و استان فارس مي‌درخشد و گردشگران در ديدار از اين دويادمان فرهنگي از فيض معنوي اين شاعران فرهيخته برخوردار مي‌شوند.

يادمان كهن تخت جمشيد كه جلوه‌اي از فرهنگ ايران زمين در آن نهفته‌است به عنوان بزرگترين يادمان فرهنگي و تاريخي كشور در استان فارس قرار دارد و كمتر جهانگردي است كه در سفر به كشورمان به شوق ديدار تخت جمشيد به استان فارس سفر نكند.

اين بناي كهن كه در رديف آثار تاريخي بين‌المللي به ثبت رسيده، مجموعه‌اي از تالارها، ستونها، سر ستونهاي سنگي و در مجموع فهرستي از تاريخ و فرهنگ ايران زمين را درخود جاي داده و تاكنون دههاپژوهش وتحقيق تاريخي و فرهنگي درباره آن نگاشته شده است.

اغلب صاحبنظران فرهنگي و دولتمردان سياسي‌اقصي نقاط جهان كه از تخت‌جمشيد ديدن كرده‌اند در دفتر يادبوداين بناي كهن از فرهنگ ايراني تمجيد كرده‌اند.

تخت جمشيد كه نام آن درفهرست آثارميراث جهاني به‌ثبت رسيده‌است، مجموعه‌اي شامل دروازه ملل، كاخ آپادانا، كاخ تچر،كاخ صدستون، ايوان و دهليز است كه هر يك از آنها نمودي از دوران هخامنشي محسوب مي‌شود.

مجموعه پاسارگاد نيز كه در فهرست آثارجهاني ثبت شده ، شامل آرامگاه كوروش، كاخ بار كوروش، كاخ اختصاصي وي، آتشكده پاسارگاد، برج سنگي، نهرها و حوضچه‌هاي محوطه كاخ هاست.

نقش رستم نيز از آثار مهم تاريخي دوره‌هاي‌ايلامي، هخامنشي و ساساني است كه شامل نقش‌هاي برجسته دوره ساساني از جمله هفت نقش حجاري شده از مجالس مختلف ساسانيان و چهار آرامگاه متعلق به شاهان هخامنشي است.

حمام وكيل با زيربناي ‪ ۱۳۵۰‬مترمربع و معماري جالب توجه و عمارت ديوان خانه كه بخش‌هايي از آن باقي مانده است، از ديگر بناهاي جالب توجه مجموعه زنديه است كه اين بنا در سالهاي اخير به موزه سنتي تبديل شده است.

ازجمله آثار تاريخي،مذهبي كه هرسال گردشگران به ويژه جهانگردان كشورهاي اسلامي را به سوي خود فرا مي‌خواند آرامگاه قدسي حضرت احمدابن موسي شاهچراغ (ع)، آستان مقدس حضرت سيد علاء‌الدين حسين (ع) و دههاامام‌زاده و بقعه متبرك ديگر است.

اين آثار و آثارتاريخي ديگري كه همگي آفرينش‌هاي هنري دوره اسلامي به شمار مي روند، با كاشيكاري‌ها و معرق كاري‌هاي زيبا تزيين شده‌اند.

باغهاي زيباي شيراز نيز هركدام جلوه‌اي ازتاريخ و طبيعت سرشار از زيبايي هستند كه گردشگران خارجي در ديدار از شيراز، از آن بي‌نصيب نمي‌مانند.

باغ گياهشناسي ارم شيراز ازجمله‌باغهاي زيباي‌اين شهراست كه با برخورداري از گلهاي زيباي رز و انواع درختان سرو و كاج، مجموعه‌اي ديدني از طبيعت فارس را به نمايش گذاشته است.

جاذبه‌هاي گردشگري طبيعي فارس نيز كه دربرگيرنده آبشار و درياچه، تالاب و جنگل و كوهستان و بيشه‌زارهاي پر گل مي‌باشد، هر سال شماري از گردشگران را بسوي خود فرا مي‌خواند.

جاذبه‌هاي گردشگري و چشم‌اندازهاي طبيعي فارس در ميان چشم‌اندازهاي طبيعي كشور موقعيتي ممتاز دارد و اغلب گردشگران در سفر به اين استان از آن ديدن مي كنند و از اين چشم‌اندازها بهره كافي مي‌برند.

درياچه‌هاي پريشان، كافتر، مهارلو، طشك و بختگان درشهرستان‌هاي كازرون، اقليد، شيراز و ني ريز از جمله چشم‌اندازهاي طبيعي است كه در بهار پذيراي مسافران و گردشگران است.

علاوه بر اين درياچه‌ها، دهها آبگير و تالاب در مناطق شمالي و جنوبي فارس وجود دارد كه مكان مناسبي براي گشت وگذار خانوادها به شمار مي‌آيد.

تنگ براق، بهشت گمشده، آبشارمارگون، پارك ملي بمو، تالاب ارژن، منطقه تفرجگاهي هيرم و هفت‌برم، قمپ‌آتشكده، منطقه زيست‌محيطي هرمود و تالاب چله‌گاه از ديگر مناطق زيست محيطي و تالاب‌هاي ديدني فارس است.

اين تالاب‌ها كه عمدتا تركيبي از كوهستان، جنگل ، رودخانه و دشت است با فرارسيدن فصل بهار به مجموعه‌اي ديدني و زيبا، تبديل مي‌شود.

جاذبه‌هاي طبيعي شمال فارس كه عمدتادرشهرستان‌هاي اقليد، خرم بيد، بوانات و آباده قرار دارد، به عنوان زيستگاه‌هاي ييلاقي استان فارس شهرت دارد و هر سال با آغاز بهار پذيراي ميهمانان و گردشگران بسياري از مناطق مختلف كشور است.

تنگ براق در شهرستان اقليد با آبشارهاي متعدد ودرختان بلوط از جمله اين جاذبه‌هاست كه فراواني آب و هواي مطبوع آن در فارس كم نظير است.

برخي ازاين مناطق مانند پارك ملي بمو در فاصله‪ ۱۰‬كيلومتري شمال شيراز در محدوده‌اي به وسعت ‪ ۴۰‬هزارهكتار، مكان رويش و زيست گونه‌هاي مختلف گياهي و جانوري است.

نزديكي به شيراز وبرخورداري از كوه‌هاي مرتفع و همچنين امكان استفاده از مناطق اقامتي اين پارك به عنوان يك منطقه حفاظت شده در شهرستان شيراز، از ويژگي‌هاي پارك ملي بمو است كه گردشگران مي‌توانند از آن استفاده كنند.

آبشارمارگون سپيدان و بهشت گمشده مرودشت نيزاز مناطق معروف و جالب توجه زيست محيطي فارس است كه هر سال پذيراي تعداد زيادي از گردشگران است.

شهرت اين مناطق كه در رديف آثار ملي كشور ثبت شده‌اند، جهاني است و علاوه بر مردم فارس بسياري از مردم ساير نقاط كشور نيز با آن آشنايي دارند.

اين دو اثر طبيعي كه درفاصله ‪ ۱۰۰‬كيلومتري غرب شيراز قرار دارد با داشتن دشت‌هاو كوهپايه‌هاي پوشيده از درختان بلوط و رودخانه‌هاي بزرگ و كوچك جاري اقليمي بكر و دست نخورده از چشم‌اندازهاي طبيعي را به نمايش گذاشته است.

شهرستان‌هاي ممسني و سپيدان در فاصله‪ ۱۵۰‬كيلومتري غرب شيراز نيز به لحاظ برخورداري از موقعيت كوهستاني و قرارگرفتن در ضلع جنوبي رشته‌كوه زاگرس با آب وهوايي نسبتا سرد، مكان مناسبي براي رويش گياهان بهاري است و تركيب مناسبي از چشم‌اندازهاي طبيعي را به نمايش مي‌گذارند.

ميهمانان و گردشگراني كه‌ازاين دو شهرستان ديدن مي‌كنند همواره از خاطرات شيرين در منطقه زيباي "چله‌گاه"، آبشار مارگون و ديدنيهاي دشت‌هاي سرسبز نورآباد ياد مي‌كنند.

‪۶۷۵/۶۷۷‬
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن