تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815410278




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش دنياي اقتصاد از ريزهزينه‌هاي ساخت بلندترين سازه تهرانبرج 266 ميليارد توماني عيد فطر افتتاح مي‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: گزارش دنياي اقتصاد از ريزهزينه‌هاي ساخت بلندترين سازه تهرانبرج 266 ميليارد توماني عيد فطر افتتاح مي‌شود؟
عكس: حميد جاني‌پور* طول كابل‌كشي برج ميلاد معادل طول جاده تهران – شمال و طول لوله‌كشي برج نيز 5/4برابر ارتفاع قله دماوند است* تاكنون 130دستگاه و نهاد براي استفاده از فضاي مخابراتي آنتن برج ميلاد درخواست داده‌اند، اما ظرفيت موجود فقط براي استفاده 50نهاد است.


ليلا درخشان
تا امروز، شش روز مختلف براي افتتاح برج ميلاد اعلام شده است.
17سال پيش طرح مطالعاتي احداث يك برج 435متري روي بلندترين نقطه تهران آغاز شد و بعد از 5سال مطالعه، 12سال پيش كلنگ احداث آن روي تپه‌هاي گيشا به زمين زده شد. از آن موقع به بعد به‌ترتيب پايان سال 85، شهريور 86، مهر 86، بهمن 86، فروردين 87 و بالاخره 10 مهرماه 87 به عنوان زمان‌هاي وعده داده شده براي افتتاح برج ميلاد اعلام شد.
اما آخرين مشاهدات خبرنگار دنياي اقتصاد از منطقه‌اي كه در آن برج قرار دارد حكايت از آن دارد كه افتتاح رسمي برج ميلاد در روز عيد سعيد فطر بعيد است.
البته مجري برج ميلاد در گفت‌و‌گو با دنياي اقتصاد تاكيد مي‌كند كه برج ميلاد پنج‌شنبه افتتاح مي‌شود.
گفت‌و‌گوي ما با مهندس سيدرضا ميرصادقي آخرين مجري برج ميلاد درباره آخرين وضعيت بلندترين سازه تهران را در زير بخوانيد:
مشاهدات خبرنگاردنياي اقتصاد از ادامه فعاليت‌هاي عمراني در برج ميلاد، حاكي از آن است كه افتتاح برج ميلاد در عيد فطر تقريبا غيرممكن است. نظر شما در اين خصوص چيست؟
با توجه به حساسيت پروژه و تاكيد شهردار تهران، شركت يادمان سازه روي افتتاح پروژه در روز عيد فطر تاكيد دارد و به همين منظور طي چند ماه اخير بيش از 2200 كارگر و مهندس به طور همزمان در حال كار روي پروژه هستند تا در روز عيد فطر پروژه به بهره‌برداري برسد. هم‌اكنون كليه بخش‌هايي كه قرار است در روز عيد فطر مورد بهره‌برداري قرار بگيرد تكميل شده و كارگران و مهندسان مشغول نصب تزئينات داخلي اين بخش‌ها هستند. مشاهدات جنابعالي تنها به فضا و نماي بيروني برج به‌خصوص نماي شيشه‌اي محدود مي‌شود. در اين خصوص بايد بگويم كه كار نصب نماي شيشه‌اي قطعا تا قبل از مراسم افتتاحيه به پايان خواهد رسيد. نصب نماي شيشه‌اي سبد گنبد آسمان به اتمام رسيده و نماي برج تا روز دوشنبه به اتمام مي‌رسد. بنابراين شما مطمئن باشيد كه برج ميلاد براي افتتاح در روز عيد فطر آماده خواهد شد.
درباره آخرين صورت هزينه‌هاي برج ميلاد بگوييد و اينكه از كدام محل تامين اعتبار شده است؟
هزينه‌هاي احداث برج ميلاد از محل اعتبارات عمراني شهر تهران تامين مي‌شود و تاكنون حدود 266ميليارد تومان براي احداث فاز اول پروژه هزينه شده است. اين ميزان هزينه براي احداث برج، مركز همايش‌ها، پست برق، ‌موتورخانه مركزي، راه‌هاي دسترسي، ساختمان اداري، فضاي سبز و جداره‌سازي (ترانشه) هزينه شده كه به صورت مجزا سهم اعتبارات برج از اين مبلغ در حدود 40‌درصد است.
اما اين ميزان تقريبا خيلي بيشتر از هزينه پيش‌بيني‌شده اوليه در نظر گرفته شده براي برج است؟
بله! به نكته قابل تاملي اشاره كرديد. صرف‌نظر از تورم سالانه حاكم بر تمام پروژه‌ها كه مجموعه برج ملي ميلاد نيز از اين قاعده مستثنا نبود بايد اضافه كنم كه ابتدا قرار بود فقط يك مركز همايش‌ها وبرج ميلاد ساخته شود اما همان طور كه اشاره كردم ساختمان‌ها و تاسيسات ديگر نيز بر اساس كار كارشناسي و با نگاه بازگشت سرمايه (مهندسي ارزش) طراحي و ساخته شد. نكته ديگر اين كه بر خلاف تصور مردم كه گمان مي‌كنند اعتبارات هزينه شده در ساخت فاز اول مركز ارتباطات بين‌المللي تهران زياد است، بايد بگويم كه در مقايسه با ساير برج‌هاي هم‌تراز،‌ ساخت برج ملي ميلاد بسيار كمتر از حد معمول بود. دليل اين امر هم اعتقاد به توان مهندسي داخل و بهره‌گيري از آنها در ساخت اين پروژه مهم است اما در كنار اين با توجه به نبود مصالح و تجهيزات استاندارد و مناسب اين كار، در كشور مجبور شديم برخي از اين مصالح را از خارج خريداري و وارد كنيم كه از اين لحاظ هزينه‌ها را كمي بالا برده است. از سوي ديگر برخي از اعتبارات هزينه شده در برج ميلاد هيچ‌گاه به چشم نمي‌آيد. شهروندان تاكنون برج ميلاد را با فاصله نظاره كرده‌اند و تا زماني كه امكان بازديد براي آنها فراهم نشود به عظمت و پيچيدگي پروژه پي نخواهند برد. به طور مثال در برج ميلاد به اندازه طول جاده تهران تا شمال (230كيلومتر) كابل‌كشي شده يا 5/4 برابر ارتفاع قله دماوند (25كيلومتر) طول لوله كشي در برج ميلاد است يا حجم بتن‌ريزي تنها در خود برج بيش از 65هزار و 300 متر مكعب است. بنابراين با توجه به پيچيدگي و نصب تجهيزات خاص در اين پروژه،‌ به جرات مي‌توان گفت كه در بخش هزينه‌ها فوق‌العاده عمل كرديم.
آنتني كه قرار بود براي تقويت سيستم تلويزيوني و مخابراتي تهران روي برج ميلاد نصب شود، چه شد؟ ‌آيا نصب شده است يا خير؟
يكي از كاربري‌هاي برج ميلاد كمك به تقويت سيستم تلويزيوني و مخابراتي در تهران است. بخشي از تجهيزات مخابراتي نصب شده در حال بهره‌برداري است و ما آمادگي كامل داريم كه ميزباني كليه تاسيسات تلويزيوني و مخابراتي را بپذيريم و در اين خصوص مذاكراتي نيز با نمايندگان صدا و سيما انجام شده است. طبق برنامه ريزي‌ها قرار است طي 6 يا 7 ماه آينده صدا و سيما تاسيسات خود را در برج ميلاد نصب و راه‌اندازي كند. در كنار اين موضوع بيش از 130 دستگاه و نهاد براي استفاده از فضاي مخابراتي و نصب آنتن در برج ميلاد،‌ درخواست خود را به ما ارائه كرده‌اند كه با توجه به محدوديت فضا در برج ميلاد ما بر اساس اولويت حدود 50 نهاد را براي استفاده از اين فضاي مخابراتي انتخاب كرديم.
تا اين مرحله از احداث و بهره‌برداري برج ميلاد چه ميزان تلفات جاني داشته است؟
برج ميلاد به دليل استفاده از سيستم‌هاي ايمني پيشرفته و به روز دنيا و همچنين پياده‌سازي استانداردهاي بين‌المللي ايمني و بهداشت كار (18001) در پروژه جزو كم حادثه‌ترين برج‌هاي جهان است. به طوري كه متاسفانه تاكنون تنها 2نفر از كارگران بر اثر سهل‌انگاري حين كار و عدم رعايت اصول ايمني جان خود را از دست داده‌اند. لازم به ذكر است كه كارگران مذكور در ارتفاع كمتر از 20 متر دچار حادثه شده‌اند.
كاركردهاي برج ميلاد با توجه به گذر زمان و تغيير برخي المان‌ها از جمله مركز همايش به جز حوزه‌هاي مخابراتي و تلويزيوني در چه حوزه‌هاي ديگري خواهد بود؟
برج ميلاد علاوه‌بر كاركردهاي فني و فرهنگي طراحي شده، در رونق اقتصادي شهر تهران از طريق جذب توريست، اشتغال‌زايي و افزايش درآمد شهروندان بسيار موثر است.
درآمدهاي حاصل از فعاليت‌هاي برج ميلاد در چه حوزه‌هايي هزينه مي‌شود؟
در خصوص درآمدهاي برج ميلاد بايد گفت كه اين درآمدها صرف هزينه‌هاي جاري و تعمير و نگهداري آن مي‌شود. چراكه چنين بناهايي هزينه‌هاي زيادي در بحث تعمير و نگهداري مي‌طلبد و چنانچه درآمد برج ميلاد مازاد بر هزينه‌هاي سنگين تعمير و نگهداري باشد به طور قطع از طريق شهرداري صرف ارائه خدمات به شهروندان تهراني خواهد شد.
البته تقريبا مهم‌ترين بخش درآمد‌هاي برج ميلاد در فاز دوم وساختمان‌هايي كه ساخته خواهد شد، محقق مي‌شود.
با توجه به توضيحاتي كه جنابعالي ارائه كرديد، فكر مي‌كنيد بازگشت سرمايه ساخت برج ميلاد، چه مدت طول مي‌كشد؟
بازگشت سرمايه برج ميلاد حدود 10‌سال به طول مي‌انجامد البته اين ادعا با تكميل فاز دوم پروژه شامل هتل و مركز تجاري – اداري به 4 تا 5 سال كاهش مي‌يابد.
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن