تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816225310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در راستاي ايجاد سلامت در جامعه 200 واحد از نانوايان استان اصفهان از آرد سبوس دار استفاده مي كنند


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: در راستاي ايجاد سلامت در جامعه 200 واحد از نانوايان استان اصفهان از آرد سبوس دار استفاده مي كنند
اصفهان ـ خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي : رمضان امسال پروژه نانهاي سبوس دار اصفهان 9 ساله شد . 9 سال پيش در چنين ايامي پروژه هاي مهم در حوزه سلامت و مديريت پيشگيري از بيماري ها در اصفهان كليد خورد و با حضور اساتيد و كارشناسان دانشگاهي اصفهان افتتاح شد و به دنبال آن نيز بهترين الگوي پخت را براي نانهاي سنتي ارايه گرديد ناني كه نه تنها با سليقه ملي همخواني داشته باشد بلكه با استانداردهاي علمي نيز همسو باشد يعني تلفيقي از سنت و صنعت .
شروع كار همزمان بود با شروع برنامه قلب سالم اصفهان كه توسط سازمان بهداشت جهاني اجرا مي شد و تمركز آن روز اصلاح وضعيت تغذيه مردم بود و پروژه غذاي سلام براي جامعه سالم يكي از 10 پروژه اجرايي آنها بود كه به منظور پيشگيري از بيماريهاي غير واگير مانند چاقي چربي خون فشار خون قند سكته و... تدوين شده بود و توصيه آنها براي نان مصرفي اين بوده كه نان بايد پر فيبر و كم نمك باشد.
نان مصرفي مردم بايد از آرد سبوس دار تهيه شود تا ضمن تامين فيبر املاح و ويتامينهاي مورد نياز بدن از بيماريهاي عصر صنعتي جلوگيري كند و آمار مرگ و ميرها را كاهش دهد لذا تنظيم برنامه هاي اين طرح عظيم ملي نيز بر همين اصل استوار بود تا شعار فراموش شده وزارت بهداشت را كه پيشگيري بهتر از درمان است دوباره زنده كند.
دكتر ملكوتي رئيس انستيتو آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي مي گويد : اگر ما نانهايمان سبوس دار شود ديگر نيازي به دكتر و درمان و دارو نداريم . به شرطي كه زمان پخت و استراحت خمير افزايش يابد كه آن را هم بايد توسط نانوايان رعايت شود.
وقتي 9 سال پيش پروژه نانهاي سبوس دار اصفهان آغاز شد هيچ آسيابي آرد سبوس دار توليد نمي كرد و حتي نانوايان سنگك ما هم آرد سبوس گيري شده مصرف مي كردند يعني آرد 13 در صد سبوس گيري شده بود .
اوايل مجبور بوديم سبوس گندم را جداگانه به تركيب خمير اضافه نماييم كه هر چند ايده ال نبود ولي با افزايش تعداد داوطلبان پخت نان سبوس دار روند تزريق سبوس به آرد حذف و مصرف آرد سبوس دار جايگزين آن شد و اين بخاطر تغيير سيكل توليد آرد 2 واحد از آسيابهاي استان توسط سازمان غله بود كه انصافا كمك بزرگي به موافقت اجرا پروژه نمود و از اين بابت بايد عملكرد آنها را تحسين نمود.
سال به سال بر تعداد نانوايان علاقه مند به پخت نان سبوس دار اضافه شد تا اينكه امروز بيش از 200 واحد از نانواييهاي استان اصفهان داراي آرد سبوس دار شده و 500 نفر نانوايي نيز در اين رابطه آموزش ديده اند كه كمك بزرگي به سلامت جامعه و مديريت پيشگيري از بيماريها نموده است .

احيا نان سبوس دار در اصفهان و تفهيم اين نكته به مردم كه نان سبوس دار علي رغم تيرگي اش منشا سلامتي است ولي نان سفيد علي رغم سفيد و زيبايي اش منبع بيماري زحمت زيادي به دنبال داشت كه تغيير اين نگرش در مردم اصفهان چند سال طول كشيد ولي به ثمر نشست و اين يعني يكي پيروزي كه نه تنها توانسته بود ذائقه مردم را از نان سفيد به نان تيره تغيير دهد بلكه تغيير بزرگي نيز در كيفيت نانهاي سنتي ايجاد نمايد كه ثمره آن توليد نانهاي استانداردي است كه طول زمان پخت و استراحت خميرش افزايش يافته و از مخمر به جاي جوش شيرين استفاده مي كند و از آرد سبوس دار نيز به جاي آرد سفيد استفاده مي شود و امروز مي توانيم بگوييم يك سوغات به سوغات اصفهان اضافه شده و آن نان سبوس دار است كه در هيچ شهري به اين ميزان توليد و مصرف نمي شود و مردم طرفدار نان سبوس دار شده اند كاري هم به رنگ نان ندارند.
خبر جالب اينكه كارخانه هاي توليد آرد سبوس دار ما از 2 واحد به 5 واحد افزايش يافته اند . در اين رابطه آقاي محسني مدير كل غله استان اصفهان اعلام نمود علاوه بر آسيابهاي ستاره و بهارستان آسيابهاي شكوفه زاينده رود و غنچه نيز به جمع توليد كنندگان آرد سبوس دار پيوسته اند و از اين به بعد آرد مصرفي روستاييان عشاير خانگي پزها ارگانها و بيمارستانها به آرد 7 در صد معروف به آرد سبوس دار تبديل شده است .
از نظر سازمان غله كشور آردها 4 دسته اند : 1 ـ سبوس دار 2 ـ سبوس گرفته ـ ستاره 4 ـ تول كه بهترين آن از نظر علمي و پزشكي آرد سبوس دار است .
وي ادامه داد : آرد مصرفي بربري پزها نيز به طرف سبوس دار شدن حركت مي كند وانشاالله از 18 در صد سبوس گيري به 12 درصد خواهد رسيد .
آقاي محسني هدف از اين اقدام را صرف جويي بيشتر استفاده بهينه از همه اجزاي گندم و كمك به اجرا پروژه قلب سالم اصفهان بيان نمود كه توسط سازمان بهداشت جهاني و مركز تحقيقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي اصفهان هدايت مي شود.
آقاي عقدائي رئيس كميسيون تعزيرات آرد و نان استان اصفهان نيز كه خود قبلا سكان دار سازمان غله بوده و حمايتهاي خوبي از اين طرح بين المللي داشته اظهار نمود : كميسيون تعزيرات استان آمادگي هر نوع همكاري را براي ترويج پخت نان سبوس دار دارد و از نانوايان متقاضي پخت نان سبوس دار استقبال مي كند به شرطي كه دوره آموزشي پخت آن را فرا گرفته و گواهينامه فني ـ حرفه اي داشته باشند.
عقدايي افزود : سلامت مردم با اجرا اين طرح بين المللي گره خورده است و تحقيقات نيز نشان داد مصرف نان سبوس دار در پيشگيري و كنترل چاقي ديابت فشار خون و بيماريهاي قلبي موثر است و همه ما نيز در معرض اين تهديدات قرار گرفته ايم لذا چاره اي جز بهينه سازي نان نداريم و اجراي اين طرح در اصفهان نيز تاثير خوبي در كيفيت نان استان داشته است .
آقاي شيخ رئيس اداره آرد و نان اصفهان نيز ضمن بيان آمار توليد آرد سبوس دار در اصفهان اظهار داشت : خوشبختانه در حال حاضر ماهانه بيش از 200 هزار كيسه آرد سبوس دار در استان اصفهان توليد و توزيع مي شود كه در مقايسه با سال قبل حدودا 100 هزار كيسه افزايش يافته است وي گفت : با اين اميد كه نانوايان تخمير كامل را رعايت كرده و با آموزشهايي كه مي بينند روز به روز مرغوبيت اين گونه نان ها افزوده گردد.
رئيس اتحاديه نانوايان و مجريان برنامه قلب سالم اصفهان ضمن تشكر از مديريت غله و تعزيرات آرد و نان اصفهان به خاطر همكاري خوبشان در اين راستا اميدوار است روز به روز به آمار فوق اضافه شده و تمامي نانوايان كشور از اين الگو سرمشق گرفته و علاوه بر بهبود كيفي نانهايشان سلامتي مردم را نيز بيمه سازند و با توليد ناني سالم تندرستي دائم به مردم هديه كنند تا از شيوع لجام گسيخته بياريهاي قلبي عروقي و ديابت در كشور جلوگيري شود و شتاب اين بيماريها كنترل گردد.
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن