تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804089604




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همه چیز در مورد x۱۲،تولید مجدد پیكان و كاهش قیمت خودرو


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: منوچهر منطقی به عنوان مدیر عامل بزرگترین شركت خودروسازی ایران و خاورمیانه پاسخگوی سوالاتمان در خصوص دلایل عدم كاهش قیمت خودرو در داخل،زمان رونمایی از x۱۲ وقیمت آن،سرنوشت پیكان ،تكلیف خودروی مردمی و زمان پاسخگویی به انتظارات مردم در ارتباط با كاهش قیمت خودور بود.
شنیدن شعار "یكی بخر دو تا ببر "از صنایع خودروسازی به عنوان صنعتی كه بیش از ۷/۳ درصد تولید ناخالصی جهان را به خود اختصاص داده و ارزش آن در اقتصاد دنیا طی سال ۲۰۰۴ بیش از ۱۲۴۰ میلیارد دلار بوده آدم را بیشتر یاد دستفروشانی میاندازد كه كنار خیابان یا در جمعه بازار بساط پهن كردند و خرت و پرتهای چینی و... میفروشند.برای انسان تصور اینكه این صنعت تأثیرگذار بر اقتصاد جهان به چنین روزی بیفتدسخت است، اما شد. شاید هیچچیز به اندازه شنیدن شعار «یكی بخر دوتا ببر» خودروسازان، نمیتوانست این نكته كه جهان با سختترین بحران و ركود مواجه است را پذیرفتنی كند.
به هر شكل وجود شرایط فوق در داخل كشورمان نیز انتظار كاهش قیمتها را به وجود آورد. منوچهر منطقی به عنوان مدیرعامل بزرگترین شركت خودروسازی داخلی پاسخگویی سؤالات ما در این ارتباط و مسائل دیگر مرتبط با خودرو بود. منطقی معتقد است برخلاف تصور عمومی ،ما به عنوان خودروسازی كه در بازار های بینالمللی حضور دارد موافق كاهش قیمتها هستیم اما شرایط به گونهای است كه برنامهها را برای كاهش قیمتها خنثی میكند.
منطقی افزایش فوقالعاده هزینه تأمین منابع مالی طی سال جاری را از جمله دلایلی میداند كه امكان كاهش قیمت خودرو را در داخل فراهم نكرد. در عین حال معتقد است اگر شرایط فعلی در سال آینده ادامه پیدا كند و تورم ثابت بماند مردم میتوانند سال ۸۸ شاهد كاهش قیمت خودرو باشند. حاصل این گفتوگوی تفصیلی را در ذیل میخوانید.
فارس: یكی از موارد مهمی كه در خصوص خودروسازان داخلی طی ماههای اخیر مطرح است عدم كاهش قیمتها علیرغم روند موجود جهانی است. وقتی مردم میشنوند كه خودروسازان بزرگ جهان به دلیل ركود حاكم و دلایل مختلف دیگر از جمله كاهش قیمت نفت قیمت محصولات خود را شدیداً كاهش دادهاند انتظار دارند خودروسازان داخلی هم جدای از روند جهانی نباشند. حتماً شعار یكی بخر دوتا ببر خودروسازان خارجی طی روزها و ماههای اخیر را شنیدهاید. چرا در كشور ما این اتفاق نیفتاد؟
منطقی: مقایسه بازار خارج و بازار داخل بدون در نظر گرفتن شرایط متفاوتی كه براین دو بازار حاكم است كار اشتباهی است. شرایط در بازارهای خارجی كاملاً متفاوت با شرایط در داخل كشور ما است. میزان كاهش هزینه دركشورهای خارجی با كشور ما قابل مقایسه نیست. بدون در نظر گرفتن شرایط متفاوت دو بازار ، شبیهسازی كردن باعث نتیجه گیری اشتباه می شود.
در كشورهای دیگر به دلیل وجود ركود حاكم، دولتها سیاستهای حمایتی بسیار مناسب و ارزشمندی رابرای خودروسازان خود اعمال كردند. كمك دولتها باعث شد، تا هزینه تمام شده خودروسازان خارجی شدیداً كاهش پیدا كند. دادن تسهیلات ارزان قیمت، طویلالمدت كردن باز پرداخت تسهیلا و اقساط و مواردی از این دست باعث شد تا خودروسازان خارجی شرایط بسیار بهتری نسبت به ما داشته باشند اما در كشور ما شرایط كاملاً متفاوت است.
سال ۸۷ با توجه به محدودیتهایی كه بانك مركزی برای پرداخت تسهیلات اعطا كرد سال سختی برای خودروسازان بود. در تأمین منابع مالی با مشكلات بسیار زیادی مواجه بودیم. اگر ابتدای سال ۸۷ سقف هزینه تأمین مالی ۳۰ درصد بود در پایان سال و در ماههای پایانی كف آن به ۳۰ درصد رسید. ما با منابع مالی فوقالعاده گران قیمتی روبرو هستیم كه هزینه تمام شده را شدیداً افزایش داده است.از طرف دیگر با توجه به اینكه همین منابع فوقالعاده گران قیمت دیر به دست خودروسازان میرسد بهرهوری هم به شدت كاهش پیدا كرده است.
امكان توزیع و تزریق ثابت جریان نقدینگی با توجه به محدودیتهای موجود برای ما فراهم نیست. به همین دلیل هزینه تمام شده خودروهای داخلی نه تنها كاهش پیدا نكرد بلكه روند افزایشی داشت. برخلاف تصور موجود در داخل آنچه قیمت تمام شده خودرو را تعیین میكرد نه تنها كاهش پیدا نكرد بلكه روند افزایشی داشت.
فارس: ولی شما بخش عمدهای از نیازها و مواد و قطعاتتان را از خارج تأمین میكنید .كاهش قیمتها در خارج روی این بخش حتماً تأثیر گذاشته.
منطقی: ۲۵ درصد هر خودروی تولیدی از مواد خارجی تأمین میشود. روند كاهش قیمت در بازارهای خارجی بر این ۲۵ درصد تأثیر گذاشته اما همانطور كه بیان شد به دلیل شرایط موجود كشور بخشهای دیگر تأثیرگذار بر قیمت تمام شده خودرو مثل تأمین مالی نه تنها كاهش پیدا نكرد بلكه روند افزایش داشت. این روند افزایشی، كاهش ۲۵ درصد مواد خارجی را جبران كرد و باعث شد تا شاهد كاهش قیمت تمام شده خودرو نباشیم.
فارس: در یورو هم شاهد كاهش قیمت بودیم، علاوه بر ۲۵ درصد قطعات خارجی قیمت یورو هم روند كاهشی داشت.
منطقی: بله یورو از ۱۴۰۰ تومان ابتدای سال به ۱۲۰۰ تومان در ماههای پایانی رسید اما همانطور كه گفتیم افزایش هزینه تأمین مالی كاهش قیمت در ۲۵ درصد قطعات خارجی و كاهش قیمت یورو را جبران كرد و اجازه نداد قیمت تمام شده خودرو روند كاهشی پیدا كند.
نسبت كاهش بخش اول (قطعات وارداتی و یورو) در مقابل نسبت افزایش هزینهها (تأمین مالی و بهرهوری) كمتر بود لذا قیمت تمام شده ما كاهش پیدا نكرد. به همین دلیل نباید انتظار كاهش قیمت داشت. اگر در شرایط فعلی با فشار خارجی یا با اصرار ما قیمت خودرو در داخل كاهش پیدا كند، تولید بعضی خوردوها در حاشیه ضرر قرار خواهد گرفت و دیگر سودده نخواهد بود. اشتغال در كشور ما و در سایر كشورهای جهان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. باید به شكلی عمل كنیم كه برای اشتغال كشور مشكلی ایجاد نشود.شاید باور نكنید در همین شرایطی كه اكثر خودروسازان جهان بخش عمدهای از نیروهای خود را اخراج كردند ما در كشورمان ایجاد اشتغال كردیم. برخی از قطعهسازان كشورمان فرصتهای شغلی جدیدی ایجاد كردند. چون تیراژ روزانه ۱۸۰۰ خودرو در ابتدای سال را به ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ خودرو در روز طی ماههای پایان سال رساندیم.
فارس: با این استدلالهایی كه مطرح شد مردم ما نباید منتظر كاهش قیمت خودرو در داخل باشند؟
منطقی: چرا .اما اولا شرط دارد و ثانیا زمانبر است. خودروسازان خارجی هم به یكباره قیمتهای خود را كاهش ندادند. اگر قرار بود ۱۰ درصد قیمت خودرو را پایین بیاورند در یك پروسه زمانی چند ساله این كار را كردند .در كشور ما هم باید این روند طی شود. ما هم برای پایین آوردن قیمتها باید برنامهریزی كنیم.
● شرایط ثابت باشد سال ۸۸ قمیتها را كاهش می دهیم
فارس: مردم تا كی باید منتظر باشند؟
منطقی: بستگی به شرایط و عوامل مختلف دارد. ما خودروسازی هستیم كه باید در بازار خارجی حضور داشته باشیم. برای ما كاهش قیمت از اهمیت فوقالعادهای برخودار است. برخلاف تصور عمومی تأكید ما كاهش قیمتها است اما تحقق این مهم بستگی به شرایط دارد.
فارس: چه شرایطی؟
منطقی: یكی از مهمترین آنها تورم است. اگر تورم كنترل نشود هزینه تمام شده ما روند افزایش خواهد داشت. اگر تورم وجود داشته باشد تمام تلاش ما برای كاهش قیمتها با شكست مواجه خواهد شد.
فارس: به فرض ثابت بودن شرایط، مردم چه زمان شاهد كاهش قیمت خودروهای داخلی خواهند بود؟
منطقی: اگر شرایط به همین شكل باقی بماند و تغییر نكند سال ۸۸ شاهد كاهش قیمتها خواهیم بود. اما همانطور كه گفتیم شرط آن ثابت بودن شرایط است. بطور مثال اگر سال آینده با اجرای طرح تحول و نقدی شدن یارانهها تورم افزایش پیدا كند تمام برنامهریزیها و تلاشهای ما برای كاهش قیمت خودرو از بین خواهد رفت.
فارس: اگر شرایط ثابت باشد و سال آینده تغییری ایجاد نشود مردم شاهد كاهش قیمت خودروها در سال ۸۸ خواهند بود؟
منطقی: بله. همانطور كه گفتم به شرط ثابت بودن شرایط و عدم افزایش قیمتها. قبلاً گفتم ما به عنوان خودروسازی كه در بازارهای بینالمللی حضور داریم به دنبال كاهش قیمتها هستیم و از آن استقبال میكنیم. برای این منظور برنامهریزی هم كردیم. نه تنها كاهش قیمتها را مد نظر داریم بلكه روی افزایش بهرهوری هم برنامه ریزی كردیم. اما شرایط هم برای ما تعیینكننده است. یك بخشی از مسائل و متغییرها تحت كنترل خودروسازان است، ما هرچقدر روی این بخش كار كنیم و هزینههایمان را پایین بیاوریم ولی در بخشهای دیگر كه خیلی هم تأثیرگذار است روند كاهش وجود نداشته باشد برنامه كاهش قیمتها با شكست مواجه خواهد شد.
فارس:خودروسازان جهان شرایط سختی را تجربه می كنند. قاعدتاً در این شرایط سیاستهای حمایتی زیادی اعمال میكنند. از این سیاستها خبر دارید؟
منطقی: بله، كشورهایی كه صاحب صنعت خودروسازی هستند برای حفظ اشتغال در كشورشان به سمت حمایت از خودروسازان رفتند. روسیه ۵میلیارد دلار برای حمایت از صنعت خودروسازی خود اختصاص داد. ۳ میلیارد دلار از این ۵ میلیارد دلار را برای تقویتبخش تقاضا در نظر گرفت. این ۳ میلیارد دلار را به شكل تسهیلات ارزان قیمت با بهره كم به خریداران داد تا بتواند به راحتی خودرو بخرند. ۲ میلیارد دلار باقی مانده از مبلغ اصلی یعنی ۵ میلیارد دلار را هم به خود خودروسازان داد تا مشكل نقدینگی شان را حل كنند. از طرف دیگر حملونقل را هم برای خودروسازان رایگان كرد تا بخش عمدهای از هزینه آنها كم شود.در مقابل برای آنكه خودروسازان روسی بتوانند در شرایط بحران موجود روی پای خود بایستند و در معرض رقاب سخت و شدید با خودروهای خارجی قرار نگیرند تعرفه واردات خود را ۵۰ درصد افزایش داد.جدای از این اقدامات روی فرهنگ مصرف مردم خود هم كار كرد. به همه توصیه كرد خودروی روسی بخرند. برخلاف كشور ما كه میگویند خودروی داخلی نخرید. خودروهای داخلی را باید دور بریزیم. روسها مردم خود را به خرید خودروهای داخلی تشویق كردند.
فارس:افزایش تعرفه ای كه اشاره كردید برای حمایت از خودورسازان اعمال شد در مورد كشورهای اروپایی هم اتفاق افتاد؟
منطقی: بله.
فارس: علیرغم عضویت در سازما تجارت جهانی؟
منطقی: بله. در شرایط بحرانی كشورها كمتر به مصوبات سازمان تجارت جهانی توجه دارند. منافعشان را براین مصوبات ترجیح میدهند. نمونه بارز آن آمریكا است.علیرغم اینكه این كشور یكی از بینانگذاران سازمان تجارت جهانی است اما طی دو سال اخیر تعرفه مواد اولیه و مواد غذایی را افزایش داد و تعرفه فولاد را پایین آورد. ممكن است سازمان تجارت جهانی اعتراض كند اما برای این كشورها مهم حفظ منافعشان است. از بحث دور نشویم شما به تركیه نگاه كنید. برای حمایت از صنعت خودروسازی vat را حذف كرد. نرخ بهره بانكی خود را كاهش داد، اقساط بانكی را طویل المدتتر كرد.
فارس: ولی در كشور خودمان هم تجیمع عوارض را حذف كردند و vat را گذاشتند.
منطقی: بله. اما محاسبه پیچیدهای دارد. وجود vat به نفع خودروسازان نیست.به برزیل نگاه كنید، این كشور هم مالیات خودروسازان را كاهش داد، ۶۲/۳ میلیارد دلار اعتبار به خریداران خودرو داد تا مشكل خودروسازان در این مرحله حل شود. به همین دلیل شما میبینید زمانیكه كه فروش همه خودروسازان جهان كم شد این كشورها كه از خودروسازان خود حمایت كردند فروششان ۱۱ درصد اضافه شد. خودروسازان این كشورها دچار بحران نشدند. تولید در این كشورها ادامه پیدا كرد. نكتهای كه برای همه كشورها مهم است اشتغال و حفظ آن است. همه كشورها به دنبال حفظ اشتغال هستند.
● همه چیز در مورد x۱۲
فارس: تكلیف x۱۲ چه شد. قرار بود دهه فجر رونمایی كنید؟
منطقی: در دهه فجر با تراكم معرفی محصولات جدید مواجه بودیم.
فارس: طرح ۱۰-۱۰
منطقی: و خیلی موارد دیگر. به همین دلیل گفتیم بحثهای عمومیتر را در این ایام مطرح كنیم و پروژه x۱۲ كه برای ما از اهمیت خاصی برخوردار بود را به وقت دیگری موكول كنیم كه برد خبری بیشتری داشته باشد.
فارس: به چه زمان؟
منطقی: ۱۷ اسفند- آغاز هفته وحدت.
فارس: این x۱۲ همان خودروی مردمی است؟
منطقی: دو نوع خودروی مردمی تعریف شده. یكی خودرویی است كه در رنج قیمت ۶ تا ۸ هزار دلار در نظر گرفته شد، این خودرو عمده قطعات آن در داخل تولید میشود.
فارس: چرا در مورد خودروی مردمی به دلار صحبت میكنید؟ مگر قرار نیست این خودرو برای مردم كشور خودمان تولید شود؟
منطقی: برای این خودرو بازارهای خارجی را هم مدنظر قرار دادیم. منظور رقمی است كه باید به دست مردم برسد.
فارس: چرا قیمت آن را به ریال نمی گویید؟
منطقی: چون بیشتر جنبه صادراتی دارد.
فارس: پس لفظ خودروی مردمی برای x۱۲ چیست؟
منطقی: هنوز به x۱۲ نرسیدیم.
فارس: سؤال این بود كه x۱۲ همان خودروی مردمی است یا نه؟
منطقی: ما دو نوع خودروی مردمی داریم. بعد از بررسیهای زیاد كه به وسیله سازمان كنفرانس اسلامی صورت گرفت به این نتیجه رسیدند كه خودروی مردمی با توجه به سه معیار و فاكتور اصلی طبقهبندی شود. یكی خودروهایی كه تعمیر و نگهداری آنها بسیار راحت و آسان باشد.
دوم خودروهایی كه توان بالایی دارند و بتوانند وزن زیادی را متحمل شوند و سوم خودروهایی كه در رنج قیمتی ۶ تا ۸ هزار دلار قرار گیرد تا اكثر مردم بتوانند بخرند. و نكته دیگر آنكه چون ۵۳ درصد كشورهای عضو دارای ذخایر غنی گاز هستند خودرویی طراحی و تولید شود كه پایه گازسوز باشد. ایران خودرو با توجه به این ویژگیها خودروی مردمی را طراحی كرد.سایت سنگال دقیقاً با همین هدف تأسیس شد. سنگالیها هم نسبت به این مسئله بسیار علاقمند هستند. روزی كه خط تولید سمند را در این كشور افتتاح كردیم علاقه خود را شدیداً نشان دادند.
سنگالیها میگفتند ما ۲۰ سال است كه دنبال چنین خودرویی میگشتیم اما پیدا نمیكردیم. هندیها خودروی ارزان قیمت به سنگال صادر كرده بودند اما مورد توجه آنها قرار نگرفته بود.
فارس: خودروی ۵ هزار دلاری؟
منطقی: بله. خودروی ارزان قیمت هندی، خودرویی نبود كه سنگالیها به آن علاقمند شوند. متناسب با نیازهای سنگالیها نبود.
فارس: خودروی مردمی كه براساس سفارش سازمان كنفرانس اسلامی برنامهریزی كردید تماماً توسط ایران خودرو طراحی شد؟
منطقی: همانطور كه گفتم برای اینكه یك خودرو ارزان تمام شود از اجزای ساخته شده استفاده میكنند.
فارس:در اجلاس كنفرانس اسلامی بحث مشاركت كشورهای اسلامی در تولید این خودرو مطرح شد؟
منطقی: بله. این مشاركت وجود دارد.
فارس:هنوز به خودروی x۱۲ نرسیدیم؟
منطقی:چرا. اما خودروی x۱۲ .خودروی دیگری كه توسط كنفرانس اسلامی مطرح شد خودرویی در رنج قیمتی ۱۰ میلیون تومان بود. خودروی x۱۲ برهمین مبنا طراحی شد.
فارس: بحث رقابت با مینیاتور هم در این قیمتگذاری مطرح بود؟
منطقی: نه. این دو خودرو در دو كلاس كاملاً متفاوت قرار دارند.
فارس: اما به لحاظ قیمتی رقیبند؟
منطقی: نگاه عمده ما به x۱۲ بازار صادراتی است.ما برای بازار صادراتی یك خودروی ۶ تا ۸ هزار دلاری و یك خودروی ۱۰ تا ۱۱ هزار دلاری طراحی كردیم. البته اگر این خودروها به بازار عرضه شود جذابیت خاصی برای بازار داخلی هم خواهد داشت.
فارس: پس همچین بینظر به بازار داخلی هم نیستید؟
منطقی: بله. اینكه خودرو صرفاً برای بازار خارجی تولید شود معنی نخواهد داشت. خودروی x۱۲ هم بازار داخلی را هدف قرار خواهد داد و هم بازار خارجی را.
فارس: این x۱۲ تفاوت خاصی به لحاظ فنی با خودروهای موجود دارد؟
منطقی: خودروی x۱۲ در كلاس c طراحی شده، مثل پژو ۲۰۶ اس دی. سه نوع موتور روی آن نصب خواهد شد. موتور ۷/۱ لیتری، ۶/۱ و ۴/۱ لیتری.موتور ۴/۱ لیتری موتور ملی سوم ما است. خانواده موتور ملی با این موتور كامل خواهد شد. بازاری كه ما با آن روبرو هستیم این نوع موتور را میپسندد. سیستم تعلیق این خودرو هم سیستم تعلیقی است كه ما خودمان طراحی كردیم .سیستم جدیدی است كه كارشناسان و متخصصین ایران خودرو آن را طراحی كردند.
فارس: كشورهایی كه قرار است این خودرو به آن صادر شود حتماً استانداردهایی دارند كه برایشان مهم است. این استانداردها را رعایت كردید؟
منطقی: بله. استاندارد روز بازارهای هدف را رعایت كردیم. حتی استانداردهای این خودرو از استانداردهای ۲۰۶ هم بالاتر است. استانداردهای ۲۰۶ استانداردهای سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ است. استانداردهایی كه ما در این خودرو رعایت كردیم استانداردهایی است كه تا سال ۲۰۱۵ جواب خواهد داد.
فارس: چه زمان به تولید انبوه خواهد رسید؟
منطقی: نیمه دوم سال آینده.
فارس: بحث آن بود كه طراحی این خودرو توسط آلمانیها یا ایتالیاییها انجام شده ؟
منطقی: خیر. اینطور نیست. عمده طراحی این خودرو توسط متخصصان داخلی صورت گرفته.
فارس:عمده، یعنی كل آن؟
منطقی: بله. با توجه به تجربه گذشته اقدام به طراحی این خودرو كردیم.
فارس: از هیچ كجا مشاوره نگرفتید؟
منطقی: چرا، مشاوره گرفتیم تا فقط در مورد زیبایی بعضی بخشها نظر بدهد.
فارس: از چه كشوری؟
منطقی: خوشبختانه از ایتالیا نبود. از آلمان و فرانسه مشاور گرفتیم.
فارس: چرا خوشبختانه ایتالیایی نبود؟ ایتالیاییها كه در طراحی خودرو سرآمد جهانند؟
منطقی: بله. دیگران به اندازه كافی سراغشان رفتند، ما نرفتیم.
● تعیین تكلیف قیمت تندر ۹۰e۲
فارس: تكلیف قیمت تندر ۹۰ e۲ مشخص شد؟
منطقی: ما قرار نبود مشخص كنیم.
فارس: وزارت صنایع مشخص كرد؟
منطقی: خیر.
فارس: قبلاً گفته بودید اگر قیمت افزایش پیدا نكند خط تولید تندر ۹۰ را متوقف میكنید؟
منطقی: خیر. بحث ما این بود، ما سه مدل تندر ۹۰ تولید میكنیم. مدل e۱ و e۰ آن برای اقشار با درآمد پایین طراحی شده .نظر ما این بود كه قیمت این دو محصول افزایش پیدا نكند. حتی قیمت آن را به قیمت سال ۸۵ عرضه كردیم. یعنی در واقع قیمت آن را كاهش دادیم. چون طی این دو سال هزینه تمام شده آن افزایش پیدا كرده بود. اما در مورد e۲ نظرمان این است، چون این خودرو برای اقشار كمدرآمد طراحی نشده بیاییم قیمت واقعی آن را از كسانی كه دنبال كیفیت بهتر و بالاتر هستند بگیریم. ما روی دو مدل قبلی تندر ۹۰ یعنی e۰ و e۱ زیان می دهیم.
مجموعاً نظر ما این بود كه دو مدل تندر ۹۰ یعنی e۰ و e۱ را زیرقیمت واقعی عرضه كنیم تا مصرفكننده آن كه عمدتاً از اقشار كمدرآمد جامعه است برای خرید با مشكل مواجه نشود .اما قیمت e۲ را واقعی كنیم تا سبد قیمتی این محصول سودآور شود.انتقاد ما این است كه در حال حاضر e۲ به قیمت واقعی عرضه نمیشود.
● ژاپن گزینه اول ما در تعیین شریك دوم
فارس: در مورد شریك خارجی هم قبلاً اعلام كرده بودید به غیر از پژو فرانسه دنبال یك شریك از آسیای جنوب شرقی هستید، شریك دومتان مشخص شد؟
منطقی: شریك گرفتن یك پروسه طولانی است از زمانی كه با یك كشور وارد مذاكره میشوید تا زمانیكه به نتیجه میرسید حداقل سه سال زمان نیاز است.ما یك سری كارهای اولیه را انجام دادیم، مذاكره را با كسانی شروع كردیم كه با آنها كار مشترك كرده بودیم.
فارس: با ژاپنیها؟
منطقی: بله، در آسیای جنوب شرقی كشورهایی مثل ژاپن، كره و چین میتوانند با ما مشاركت كنند.برخلاف تصوری كه از چینیها وجود دارد خودروسازان خوبی هستند. ما به لحاظ قدرت خودروسازی با كشورهایی كه اشاره شد تقریباً در یك سطح قرار داریم. در بعضی جاها ما سرتر هستیم و در بعضی جاها آنها. در بعضی پارامترها ما برتریم در بعضی آنها. در مجموع میتوان گفت به لحاظ قدرت خودروسازی در نقطه برابری قرار داریم.ترجیح اول ما ژاپنی ها هستند. اعتقاد داریم كه میتوانیم مكمل خوبی برای هم باشیم. بعد از ژاپنیها ترجیح دوم ما كرهایها هستند و بعد چینیها.
● توقف همكاری با چینی ها در پروژه چری
فارس: قرار بود با چینیها خودروی مشترك تولید كنید كار به كجا رسید؟ مشخص شد؟به نتیجه رسید؟
منطقی: خیر.
فارس: چرا؟ به نتیجه نرسید؟
منطقی: به نتیجه رسید اما با توجه به سیاستهای وزارت صنایع فعلاً مسكوت ماند.
فارس:چه سیاستی؟ استدلال وزارت صنایع برای این مخالفت چیست؟
منطقی: وزارت صنایع معتقد است در شأن ایران خودرو نیست كه با چینیها مشاركت كند. وزارت صنایعیها معتقدند باید ما با خودروسازان معتبر كار كنیم. ما هم این كار را شروع كردیم.
● پیكان در دل خودروی مردمی
فارس: پیكان هم داستانی شد. ظاهراً قرار است خودرو مردمی را با استفاده از پلیت فرم پیكان تولید كنید؟
منطقی: خودروی مردمی باید سه ویژگی عمده داشته باشد. اولین شرط خوب عمل كردن خودرو در شرایط سخت جغرافیایی است. در این زمینه چند خودرو خوب عمل كردند كه یكی از آنها پژو ۵۰۴ است. این خودرو در آفریقا مورد استفاده قرار گرفت و خوب هم جواب داد. در حال حاضرهم از این خودرو در آفریقا استفاده میكنند. خط تولید پژوه ۵۰۴ هنوز در نیجریه وجود دارد. پیكان هم از جمله خودروهایی است كه این ویژگی را دارد.
دومین مسئله كه در مورد خودروی مردمی باید مورد توجه قرار گیرد تعمیر و نگهداری راحت آن است. خودروهای با تكنولوژی بالا و پیچیده در كشورهایی كه زیر ساختهای لازم آن را ندارند جواب نمیدهد.سومین ویژگی كه در مورد خودروی مردمی باید مورد توجه باشد دسترسی آسان تعداد و گستره زیادی از مردم به آن است. قیمت خودرو باید به گونهای باشد كه اكثر مردم بتوانند آن را بخرند. طبق بررسیهایی كه در كشورهای اسلامی صورت گرفته بیش از ۶۰۰ هزار تقاضا برای خودرویی باقیمت ۶ تا ۸ هزار دلار وجود دارد.
با توجه به همه نكات بیان شده و مهمتر از همه با توجه به بررسیهایی كه در این خصوص صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم كه بهترین خودرویی كه میتواند در این ارتباط مورد استفاده قرار گیرد خودروی پیكان است. خودرویی كه ما آنرا از رده خارج كرده بودیم.
به همین دلیل یكی از مواردی كه در دستور كار قرار گرفت استفاده از اجزای این خودرو در تولید خودوری مردمی بود. برای تولید خودروی مردمی از اجزای پیكان استفاده كردیم. پلت فرم این خودرو در شرایط سخت جواب داده بود و ویژگیهایی كه قبلاً بیان شد را هم داشت.خودروی مردمی پیكان نیست اما از اجزای آن استفاده كرده است. خودروی بهینه شدهای است كه در بازار هدف جواب خواهد داد و جذابیت خواهد داشت.
فارس:با این وجود دیگر شاهد تولید مجدد پیكان در داخل نخواهیم بود ؟
منطقی: بله. ما دیگر پیكان در داخل تولید نمیكنیم.خودروی مردمی را برای مقاصد صادرات طراحی كردیم. البته شاید خیلی خودرویی جذاب بود و بعد از صادر كردن به كشورهای دیگر دوباره از طریق آن كشورها به كشورمان وارد شد.
● سیستم بانكی و لزوم تجدید نظر در برخود با صنایع
فارس: اخیراً مسئله وصول مطالبات معوق بانكها برای واحدهای تولیدی مشكلساز شده این مسئله گریبان شما را هم گرفته؟
منطقی: بله. مشكل آنجا است كه نقدینگی واحدهای تولیدی شدیداً كم شده. به همین دلیل تأمین نقدینگی برای واحدهای تولیدی فوقالعاده گران تمام میشود. در این شرایط حفظ وضع موجود خیلی مشكل خواهد شد. نگه داشتن سطح تولید و اشتغال با وجود این كمی نقدینگی بسیار سخت و دشوار است. در این شرایط بهتر است تا سیستم بانك با در نظر گرفتن تمهیدات خاصی كمك واحدهای تولیدی باشد. من كشورهای دیگر دنیا را مثال زدم. گفتم كه این كشورها برای كمك به واحدهای تولیدی و خودروسازان خود چه تسهیلاتی در نظر میگیرند. هزینه تأمین نقدینگی را برای واحدهای خود به حداقل میرسانند كشور ما هم در شرایط فعلی باید به این سمت برود. طویلالمدت كردن اقساط، بخشودگی جرایم دیركرد، استمهال بدهیها همه و همه در این شرایط میتواند كمك واحدهای تولیدی باشد.
دولت اقدام خوبی در جهت تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی كرد. تخصیص ۵ میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی به واحدهای تولیدی كار بسیار خوبی بود اما قایل شدن شرط نداشتن مطالبات معوق، دست واحدهای تولیدی برای استفاده از این تسهیلات را بسته. اتفاقاً به دلیل مشكلات و بحران جهانی موجود واحدهای تولیدی اكثراً دارای مطالبات معوق و بدهی سررسید گذشتهاند. اگر قرار باشد شرط دریافت تسهیلات ۵ میلیارد دلاری حساب ذخیره ارزی را نداشتن مطالبات معوق بگذاریم بسیار از واحدهای تولیدی امكان استفاده پیدا نمیكنند.
مجموعاً در شرایط فعلی میتوان با بخشیدن یا كم كردن جریمه واحدها، طولانیتر كردن اقساط پرداختی و استمهال بدهی آنها شرایط را برای حفظ وضع موجود مهیا كرد. در شرایطی كه اشغال برای ما از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است باید با این اقدامات زمینه را برای حفظ اشتغال فراهم كنیم.
فارس: با اجرای طرح هدفمند كردن یارانهها و آزادسازی قیمت حاملهای انرژی نوع تقاضا برای خودروهای شما تغییر خواهد كرد طبعیتاً تقاضا برای خودروهای گاز سوز بیشتر خواهد شد .برنامه ای برای این تغییر سلیقه و تقاضا دارید؟
منطقی: بله. روی چند موتور پایهگازسوز كار كردیم. سعی كردیم تا متناسب با درخواست مردم خودروهای خود را به لحاظ نوع سوخت تولید كنیم.
● افزایش تولید خودروهای گاز سوز در سال آینده
فارس: طبق قانون قرار بود امسال نسبت تولید خودروهای گازسوز به بنزینسوز ۴۰ به ۶۰ باشد این هدف محقق شد؟
منطقی: خیر.
فارس: چرا؟
منطقی: چون در بعضی محصولات بستر برای گازسوز آن وجود نداشت. در بعضی هم مشتری حاضر نیست قیمت واقعی آن را بپردازد. تصور مشتری از خودرو قیمتی پایینتر از قیمتی است كه ما به واسطه گازسوز كردن آن عرضه میكنیم. از طرف دیگر در بعضی موارد هم زیرساختها برای تحقق این نسبت وجود نداشت. به همین دلیل نسبت ۶۰ به ۴۰ محقق نشد. اما در حال آماده كردن این زیرساختها هستیم.
نكته دیگری كه در این خصوص وجود دارد تفاوت فاحش بین قیمت بنزین و گاز است. این تفاوت فاحش خیلی عقلانی نبود. با توجه به اینكه قرار است قیمت حاملهای انرژی در طرح تحول واقعی شود طبیعتاً تقاضا برای خودروهای گازسوز بیشتر خواهد شد. سعی خواهیم كرد متناسب با افزایش تقاضا نسبت تولیدات خود را تغییر دهیم و تولید خودروهای پایه گازسوز و دوگانه سوز را افزایش دهیم.
فارس: سال آینده نسبت ۶۰ به ۴۰ محقق خواهد شد.
منطقی: سعی خواهیم كرد محقق كنیم.
فارس: در سال جاری این نسبت چقدر بود؟
منطقی: ۳۰ به ۷۰ . یعنی ۳۰ درصد از تولیدات ما گازسوز بود ۷۰ درصد بنزینسوز.

گفت و گو از:مریم حاج نوروزی ، محمود نكونام






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 478]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن