تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816505586




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري تحليلي مهر /سخنان اطمينان بخش نصرالله / تقويت مسير گفتمان و آشتي در لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري تحليلي مهر /سخنان اطمينان بخش نصرالله / تقويت مسير گفتمان و آشتي در لبنان
خبرگزاري مهر - گروه بين الملل : سخنان دبيركل حزب الله لبنان در مراسم روز جهاني قدس و تاكيد وي بر اينكه اين جنبش براي انجام هر كاري كه سبب اطمينان مردم لبنان به ويژه ساكنان بيروت شود، آماده است مي تواند به تحكيم فضاي آشتي در لبنان منجر شود.

در سخنان دبيركل حزب الله كه به مناسبت روز جهاني قدس ايراد شد، به نكات مهمي درباره لبنان اشاره شد كه مي توان در محورهاي زير خلاصه كرد :

1- نصرالله گفت لبنان مخالف اسكان آوارگان فلسطيني است و از تقويت موضع لبنان كه با خطر اسكان روبرو است، حمايت مي كند.

2- دبيركل حزب الله همچنين تاكيد كرد : ما خواهان كشوري امن و ملي هستيم و درصدد سلطه بر لبنان و يا قبضه حكومت نيستيم، منافع ما در همكاري با يكديگر و اتحاد است، ما با هدف ساخت لبنان قوي به سمت گفتگوي ملي رفتيم.

3- هشدار به اسرائيل درباره عواقب هولناك هرگونه ماجراجويي جديد عليه لبنان و اينكه در اين صورت، مقاومت هرگز دست بسته نخواهد ايستاد، زيرا اگر تل آويو مرتكب چنين اشتباهي شود، زوال و نابودي خود را رقم خواهد زد.

4- دبيركل حزب الله پرسيد آيا بايد براي مجهز كردن ارتش ملي خود منتظر اجازه آمريكا يا اسرائيل باشيم؛ وي از دولت خواست بدون اينكه نياز داشته باشد از كسي اجازه بگيرد، تصميم شجاعانه اي در مجهز كردن ارتش حتي از بازار سياه همانند مقاومت اتخاذ كند.

5- نصرالله تعهد داد در صورتي كه حاميان مقاومت (گروه هشتم مارس) پارلمان لبنان اكثريت كرسي ها را در انتخابات آتي به دست آورند، حزب الله از تشكيل دولت وحدت ملي حمايت خواهد كرد و به آن پايبند خواهد بود. نصرالله گفته است روند آشتي ها به معناي تشكيل ائتلاف يا بهره برداري انتخاباتي نيست.

6- تاكيد نصرالله بر جديت حزب الله و پايبندي به روند آشتي و آمادگي براي انجام هر كاري كه سبب اطمينان مردم لبنان و به ويژه ساكنان بيروت شود، دبيركل حزب الله تاكيد كرد هدف از روند آشتي در لبنان، فراهم شدن فضاي مثبت در كشور براي توقف سريال تنش و فضاهاي مذهبي و تحريك آميز و ايجاد فضاهاي مسالمت آميز و رفتن به رقابت مسالمت آميز در انتخابات پارلماني است.

7- نكته قابل ملاحظه در سخنان نصرالله اين است كه وي از به كار بردن تعابير و واژه هاي مخالفان(حاميان مقاومت و طرفداران تشكيل دولت وحدت ملي و موافقان جريان غربگراي 14 مارس) كه پيش از تشكيل دولت وحدت ملي به كار برده مي شد، خودداري كرد و واژه اكثريت و اقليت را به كار برد و تاكيد كرد : لبنان نمي تواند با منطق اكثريت يا اقليت اداره شود و بحرانهايش با اين منطقه حل شود، وي خواستار تصويب قانون انتخابات و برگزاري آن در زمان مشخص شد.

نكته مثبت ديگر درباره لبنان، سخنان فواد سنيوره نخست وزير لبنان است؛ سنيوره پس از نماز جمعه در السراي الكبير(مقر نخست وزيري) تاكيد كرد: ما بايد به مسير گفتگو و قانون برگرديم تا بتوانيم مشكلاتمان را حل كنيم ؛ ما بايد با ارتباط با يكديگر، اختلاف در ديدگاههايمان را بيان كنيم و ديدگاه ديگران را بپذيريم.

وي با تقدير از روند آشتي در لبنان، آن را مسئله اساسي براي تنظيم اختلافات دانست.

سنيوره گفت : لبنان رنج زيادي از تاريكي هاي اشغالگري در سالهاي گذشته متحمل شده است، اما به لطف هبستگي ارتش و مقاومت ملت لبنان و ايستادگي لبناني ها، اشغالگران اسرائيلي را در سال 2000 بيرون راند و اسرائيل از آن تاريخ همچنان مزارع شبعا را در اشغال خود قرار داده است؛ موضع ملت و دولت لبنان بر بيرون راندن اسرائيل از مناطق اشغالي مبتني است؛ لبنان بر اجراي كامل قطعنامه 1701 پافشاري مي كند و اسرائيل بايد نقشه هاي ميادين مين و بمبهاي خوشه اي را كه در جنگ اخير در لبنان استفاده كرد، در اختيار بيروت قرار دهد؛ لبنان همچنين از اسرائيل مي خواهد به نقض حريم هوايي آن كه هر روز صورت مي گيرد، پايان دهد.

اما در حالي كه هيئت اتحاديه ماروني به رياست جوزف طبيه به ديدارهاي خود در سطح سران مسيحي با هدف انجام آشتي ميان مسيحيان ادامه مي دهد، اظهارات ميشل عون رئيس جريان ملي آزاد و يكي از رهبران برجسته مسيحي و حمله شديد وي به دولت لبنان و شخص فواد سنيوره نمي تواند در جهت كمك به فضاي صلح و آشتي در لبنان قلمداد شود.

ميشل عون گفت : ما نمي توانيم با رئيس دولتي كه از خزانه دزدي مي كند، تعامل كنيم. ما به فواد سنيوره مي گوييم، مديركل رياست شوراي وزيران، جايگاه قانوني ندارد، هيچ كس به ما پاسخ نمي دهد، هيئت عالي كمك رساني به مركزي براي حمايت مالي از انتخابات آتي تبديل شده است.

عون گفته است : اصلاحات بايد از قوه اول كشور يا مجلس نمايندگان آغاز شود و به همين سبب ما بايد براي تعديل قانون انتخابات اقدام كنيم.

وي با انتقاد شديد از دولت سنيوره افزود : آنها كه امروز در حكومت هستند، همانهايي هستند كه در دوران حضور سوريه در قدرت بودند؛ آنها مسئول جنايت و فروپاشي اقتصاد و جامعه لبناني و سرقت و فروپاشي وحدت ملي هستند.

اما سنيوره در عين حال گفت : ما مي توانيم دوستان ايران و سوريه باشيم و نيز مي توانيم دوست آمريكا باشيم، اما وقتي سياست آمريكا، ما را تهديد مي كند، مقاومت خواهيم كرد .

به هر تقدير، با برگزاري اولين جلسه گفتگوهاي ملي به رياست رئيس جمهوري لبنان و آغاز روند آشتي ها در اين كشور به ويژه نشست مهم اخير ميان هيئتي از حزب الله و سعد حريري رئيس جريان المستقبل و سخنان اطمينان بخش شب گذشته سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان مي توان شاهد تقويت روزافزون روند صلح و آشتي داخلي در لبنان و دور شدن كامل اين كشور از فضاهاي تنش و التهاب بود.

هر چند اظهارات آتشين ميشل عون رئيس جريان ملي آزاد و يكي از رهبران مطرح جامعه مسيحيان لبنان عليه دولت و شخص فواد سنيوره، نمي تواند كمكي به اين فضاي مثبت نمايد و شخصيتهاي بانفوذ و تاثيرگذار درصحنه لبنان بايد از فضاي مثبت و آرامي كه به وجود آمده است، حمايت كنند و حتي در صورتي كه از عملكرد برخي افراد ناراضي هستند، انتقادها و اختلافات خود را به سطح رسانه اي منتقل نكنند و آن را بدون بحث و جدلهاي بي نتيجه، از طريق گفتگو و ارتباط مستقيم دنبال كنند و بايد بدانند كه برخي طرفها به ويژه آمريكا و رژيم صهيونيستي، برقراري آشتي و وفاق در لبنان را به زيان منافع و اهداف سلطه جويانه و زياده خواهانه خود مي دانند.

ملت لبنان ديگر از فضاي التهاب و تنش و بحران خسته شده است و خواستار آرامش، رفاه اقتصادي و آينده اطمينان بخش است و قطعا رهبران سياسي نيز نمي توانند خواسته به حق ملت لبنان را ناديده بگيرند؛ نكته مهمي كه همه اين افراد بايد از رويكرد سيد حسن نصرالله دنباله روي كنند كه بر لزوم گفتگو و تقويت فضاي آشتي و آرامش و دوري از تنش و دودستگي تاكيد كرده است.

---------------
رضا مهري
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن