تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا به سعادت كسى كه عمرش طولانى و كردارش خوب باشد. چنين كسى عاقبتش خوب است؛ ز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812808202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اين هشدار را جدي بگيريد ؛ مواد افيوني در چند قدمي مدرسه


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: اين هشدار را جدي بگيريد ؛ مواد افيوني در چند قدمي مدرسه
* اعظم طيراني

اعتياد بحث جدي و مهمي است كه امروزه بسياري از خانواده ها را درگير كرده است.با وجود تبليغات و برنامه هاي آموزشي،

همايشها و... در خصوص اين بلاي خانمان سوز، اما اين معضل به عنوان يكي از چالشهاي اصلي كشور بويژه در استانهايي نظير خراسان رضوي و جنوبي به دليل همجواري با بزرگترين كشور توليد كننده مواد افيوني در دنيا (افغانستان) مطرح است.
اين موضوع زماني حادتر مي شود كه در كنار مواد مخدر سنتي ساير مواد افيوني صنعتي دامنگير جوانان و قشر آسيب پذير شده است، به طوري كه در حال حاضر سن اعتياد رو به كاهش است و اين مسأله به قشر دانش آموز نيز سرايت كرده كه در صورت بي توجهي به آن بيم آن مي رود، آينده اين دانش آموزان كه آينده سازان جامعه محسوب مي شوند، به مخاطره افتد.
مشكلات يك همسايه
در اين ارتباط عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي معتقد است: تاكنون به اعتياد دانش آموزان توجهي جدي نشده است.
محمدرضا محسني ثاني مي گويد: توجه به اين موضوع در كميسيون اجتماعي دنبال خواهد شد، به طوري كه در همين ارتباط برنامه ريزيهايي در راستاي ارائه راهكار براي رفع اين معضل با همكاري رئيس ستاد مواد مخدر و همچنين وزير آموزش و پرورش انجام مي شود.

وي با اذعان به اينكه در خصوص كنترل مرزها با ايجاد موانع فيزيكي و مكانيكي پيشرفت خوبي حاصل شده است، تصريح مي كند: در حال حاضر مشكلاتي كه در خصوص ورود كاروانهاي قاچاق وجود داشته، بسيار كمرنگ شده،اما با توجه به آنكه مواد مخدر از شكل سنتي به صنعتي تغيير شكل يافته متأسفانه مشكلات بيشتر شده است.
وي در ادامه مي افزايد: با توجه به اشغال افغانستان و رشد قابل ملاحظه كشت مواد مخدر در اين كشور علاوه بر افزايش كشت مواد مخدر و همچنين كاهش قابل ملاحظه قيمت آن به دليل همجواري خراسان رضوي و جنوبي با مرز اين كشور، اين مشكلات رو به افزايش است.
محسني ثاني با اشاره به اينكه آمار مشخصي از معتادان وجود ندارد، مي گويد: نمي توان گروه سني معتادان را به طور دقيق تخمين زد، اما در مجموع ابتلا به مواد مخدر به رده هاي سني پايين تر سرايت كرده است، به طوري كه در گذشته هرم سني اعتياد در دوره ميانسالي فراواني بيشتري داشته، اما هم اكنون اين مسأله نزول يافته و در طبقات سني پايين تر از فراواني بيشتري برخوردار است.
نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر توجه به اعتياد دانش آموزي در وزارت آموزش و پرورش يادآور مي شود: بايد اين مهم در دستور كار آموزش و پرورش قرار گيرد تا با كنترل بيشتر دامنه گسترش آن محدود شود.
آمار اعتياد
رئيس سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي نيز با بيان اينكه كمتر از 0/13 درصد دانش آموزان خراسان رضوي به انواع مواد مخدر اعتياد دارند مي گويد: مصرف سيگار بالاترين شيوع را در بين دانش آموزان استان دارد.
غلامحسين افسري مهمترين عامل گرايش دانش آموزان به مصرف مواد مخدر را قرار گرفتن در محيطهاي آلوده و داشتن والدين معتاد عنوان مي كند و مي افزايد: ارايه آمار معتادان به لحاظ حساسيتهاي موجود امكان پذير نيست.
وي در خصوص برنامه هاي سازمان آموزش و پرورش استان به منظور پيشگيري و مقابله با اين معضل مي گويد: معمولاً مسايل دانش آموزان با عنوان ناهنجاريها بررسي مي شود كه شامل موارد گوناگوني است و حدود 28 اختلال رفتاري از جمله اختلال اعتياد را در بر مي گيرد.
وي در ادامه مي افزايد: اين اختلالات از طريق 15 مركز مشاوره آموزش و پرورش در سطح استان بررسي و درمان مي شوند، ضمن آنكه آموزشهايي در خصوص مهارت زندگي به منظور پيشگيري از ابتلا به اعتياد در قالب جزوه آموزشي، آگاه سازي و هوشيار كردن و... با همكاري بهزيستي در دست انجام است.
به گفته افسري برنامه ها و طرحهاي متعدد بهداشت رواني دانش آموزان و... كه طي چند سال اخير در استان اجرا مي شود، پيامدهاي بسيار خوبي را در پي داشته است.
اجراي يك طرح جديد
وي همچنين با اشاره به طرح مروج سلامت مي گويد: اين طرح با هدف كاهش آسيبهاي اجتماعي در مدارس متوسطه در دست اجراست تا در خصوص پيشگيري از مصرف مواد مخدر، سيگار، پيشگيري از خشونت و همچنين ايدز آموزشهاي لازم به دانش آموزان منتقل شود.
يك كارشناس ارشد روان شناسي در مركز مشاوره آموزش و پرورش نيز در خصوص آمار شيوع اعتياد در مدارس مي گويد: در حال حاضر آمار دقيقي از شيوع اعتياد در مدارس در دست نيست، اما نمي توان وجود آن را در دانش آموزان بخصوص مقطع راهنمايي و دبيرستان انكار كرد.
حسين سليمان پورمقدم با بيان اينكه اغلب معتاداني كه براي ترك به مراكز ترك اعتياد مراجعه مي كنند، معترفند كه از دوره متوسطه شروع به مصرف مواد كرده اند، مي افزايد: اين زنگ خطري است كه طي سالهاي اخير به صدا درآمده است، اما تاكنون راهكارهاي منسجمي براي مقابله و پيشگيري انجام نشده است.
وي تصريح مي كند: كارهايي در آموزش و پرورش و همچنين بهزيستي به منظور پيشگيري از اين معضل انجام مي گيرد، اما اين طرحها موقتي و در حد يك قرص مسكن است كه متأسفانه به موقع ارائه نمي شود.
وي اظهار مي دارد: اگر بخواهيم آسيب شناسي و علتها را مشخص كنيم، با اطمينان مي توان گفت يكي از دلايل، خانواده است، وقتي خانواده نمي تواند نوجوان را درك كند، به عنوان مثال پدر با نوجوان درگيري دارد و او را از خانه بيرون مي كند يا هنگامي كه خانواده الگوي مناسبي نيست و پدر در مقابل بچه ها مواد مخدر مصرف مي كند و يا اينكه والدين با يكديگر جر و بحث دارند و محيط خانواده آرامش كافي و لازم را ندارد، بچه ها براي اينكه به آرامش برسند، از خانه فراري هستند. بنابراين وقتي نوجوان از خانه بيرون مي رود احتمال اينكه در معرض مواد مخدر قرار بگيرد زياد است.
وي با اشاره به اينكه اگر دانش آموز در مدرسه تحقير و يا اخراج شود بيشتر در صدد ابتلا به اعتياد قرار مي گيرد، مي گويد: علاوه بر آن، تنبيه بدني دانش آموز در مدرسه نيز آثار سويي به دنبال دارد.
به گفته اين روان شناس، آسيبهاي ناشي از مصرف مواد مخدر در مرحله رشد به مراتب بيشتر از آثار سوء آن پس از اين مرحله است، از همين رو، بايد خانواده ها، مربيان، معلمان مدارس و رسانه هاي جمعي، نوجوانان و جوانان را نسبت به آسيبهاي ناشي از مصرف مواد مخدر آگاه كنند.
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن