تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه كه روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820955192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آقاي وزير ارتباطات، اطلاعات‌تان را به‌روز كنيد!


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: آقاي وزير ارتباطات، اطلاعات‌تان را به‌روز كنيد!
شاخص‌هاي برنامه چهارم توسعه نيز فقط شامل تعداد كاربر و ضريب نفوذ اينترنت نمي‌شود بلكه ضريب نفوذ اينترنت پر سرعت را نيز شامل مي‌شود .
نقد حميد ضيايي پرور بر اظهارات وزير ارتباطات درباره آمار اينترنت در ايران
دكتر محمد سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفته ‌است: «بر اساس اعلام مركز آمار جهاني اينترنت (internet world stats)، ايران در ميان ‌٢٠ كشور داراي بالاترين تعداد كاربران اينترنتي، رتبه ‌١٧ را به خود اختصاص داده است».
اين مركز در آخرين گزارش خود، تعداد كاربران اينترنتي در ايران را ‌٢٣ ميليون نفر اعلام كرده است. وي افزوده: «بر اساس اعلام كارشناسان اين مركز، ضريب نفوذ اينترنت در ايران به ‌٩/٣٤ درصد رسيده و متوسط اين شاخص در جهان ‌٩/٢١ درصد است.»
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تصريح كرد: مركز آمار اينترنت جهاني، ضريب نفوذ اينترنت در خاورميانه را ‌٣/٢١ درصد اعلام كرده كه بر اساس آن، سه درصد از كل كاربران اينترنتي دنيا در خاورميانه حضور دارند».
وي با بيان اين مطلب كه بر اساس جداول موجود، ‌٦/١ درصد از كل كاربران جهاني اينترنت، ايراني هستند، ادامه داد: «ايران توانسته است، بيش از ‌٥٠ درصد از كاربران اينترنتي در خاورميانه را به خود اختصاص دهد.»
او با اشاره به برنامه چهارم توسعه كشور نيز گفت: «بر اساس اهداف اين برنامه مي‌بايست تا پايان سال ‌٨٨، ضريب نفوذ ‌٣٠ درصدي در حوزه اينترنت محقق شود.»
سليماني تاكيد كرد: با تلاش‌هاي صورت گرفته طي سه سال گذشته، اين هدف برنامه چهارم، يك سال زودتر از موعد مقرر، محقق شده است.»
در خصوص اين اظهارات وزير ارتباطات چند نكته مطرح است:
١- باعث خوشحالي است كه بالاخره پس از چند ماه مسئولان وزارت ارتباطات متوجه وب سايت internet world stats شده و آمارهاي خود را به نقل از اين وب سايت اعلام مي كنند. البته در عصر اينترنت بايد توجه داشت كه سواد ديجيتالي مخاطب بالا است و او خود مي‌تواند با يك جست‌وجوي ساده به سراغ منبع اصلي رفته و آمارهاي كامل را مشاهده كند.
وقتي به سراغ اين وب سايت رفت مي‌بيند كه اولا آمار مقايسه‌اي ايران در جدول خاورميانه مربوط به سال 2007 است كه بر آن اساس ايران داراي ضريب نفوذ ٢٧.٥ درصد و 18 ميليون نفر كاربر مي‌باشد. اما وقتي وارد جزييات آمار مروبط به ايران مي شويم متوجه مي‌شويم كه آمار مارس ٢٠٠٨ ايران نيز استخراج شده اما چون هنوز آمار ساير كشورهاي خاورميانه قديمي است جدول تغيير نكرده است.
2- استناد به آمار تعداد كاربران اينترنت و افتخار به رتبه جهاني تعداد كاربر يك نوع ساده‌انگاري فهم مخاطب است چرا كه امروزه ٢ فاكتور اساسي‌تر در زمينه اينترنت ملاك مقايسه كشورها است يكي ضريب نفوذ اينترنت و ديگري اينترنت پرسرعت. با مراجعه به همان منبع اعلامي وزير ارتباطات مي‌توان فهميد كه ايران در بين 14 كشور خاورميانه (منهاي تركيه) از نظر ضريب نفوذ اينترنت رتبه پنجم را دارد. و با مراجعه به همان منبع مي‌توان دريافت كه مثلا كشور هند با ٦٠ ميليون كاربر در حالي در رتبه چهارم جهاني قرار گرفته است كه ضريب نفوذ اينترنت در اين كشور ٥.٢ درصد يعني يك چهارم متوسط ضريب نفوذ جهاني است. يا مثلا چين كه در رتبه اول تعداد كاربر اينترنت در جهان قرار گرفته هنوز از نظر ضريب نفوذ اينترنت در عدد ١٩ درصد متوقف شده و از اين نظر حتي از متوسط جهاني نيز پايين تر است.
به عبارت بهتر قرار گرفتن در جدول رنكينگ تعداد كاربران اينترنت تنها با توجه به شاخص تعداد جمعيت مي‌تواند معنادار باشد در غير صورت يك مغلطه ساده بيش نخواهد بود. به همين جهت است كه در ليست جدول مورد استناد آقاي وزير در مورد ٢٠ كشور اول جهان نام هاي كشورهاي پر جمعيتي همچون برزيل، هند، اندونزي، پاكستان، به چشم مي‌خورد در حالي كه ضريب نفوذ اينترنت در اين كشورها در حد ١٠ درصد است و آنها در رتبه بندي جهاني ضريب نفوذ اينترنت جايي ندارند.
٣- و اما در خصوص وضعيت اينترنت پرسرعت كه اتفاقا يكي از شاخص‌هاي رتبه‌بندي كشورها در همان منبع جهاني است وضعيت ايران به كلي متفاوت است شايد به همين دليل آقاي وزير نخواسته‌اند از اين شاخص نامي ببرند.
بر اين اساس ايران تنها ٤٦٥ هزار كاربر متصل به اينترنت پر‌سرعت دارد كه معادل ٦٦ صدم درصد ضريب نفوذ خواهد شد كه جايي در رنكينگ جهاني ندارد.
٤- اما آخرين نكته اينكه كيفيت اتصال به اينترنت نيز ملاك مهم ديگري است كه در خبر اعلامي آقاي وزير به آن اشاره نشده است. امروزه در دنيا شيوه اتصال «دايل آپ» به اينترنت تقريبا منسوخ شده است همچنين محدوديت سرعت اينترنت به ١٢٨ كيلو بيت در ثانيه در هيچ جاي دنيا سابقه ندارد.
به اين دو موضوع بايد مسئله «نابساماني فيلترينگ» و «كمبود محتواي فارسي» و «كيفيت استفاده از محتواي اينترنت» و دست آخر «مصرف پهناي باند كل كشور» را نيز اضافه كرد.
شاخص‌هاي برنامه چهارم توسعه نيز فقط شامل تعداد كاربر و ضريب نفوذ اينترنت نمي‌شود بلكه ضريب نفوذ اينترنت پر سرعت را نيز شامل مي‌شود .همچنين نگاهي به اصول «سند چشم‌انداز» مبني بر كسب رتبه اول ٢٥ كشور منطقه نشان مي‌دهد كه ايران با رتبه ٧ ضريب نفوذ اينترنت در منطقه، تا رسيدن به آن جايگاه فاصله زيادي دارد.
 پنجشنبه 4 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن