تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815293166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علي لاريجاني:كارهايي كه جنبه شكلات براي اقتصاد دارد دواي درد نيست


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: علي لاريجاني:كارهايي كه جنبه شكلات براي اقتصاد دارد دواي درد نيست
بعضي دولتمردان از مجلس به دليل اصرار به بحث تورم گلايه دارندرييس مجلس هشتم در جمع دانشجويان دانشگاه دفاع ملي، با اشاره به سند چشم‌انداز بيست‌ساله كشور و تاكيد مقام معظم رهبري بر تحقق هرچه بهتر سياست‌هاي اصل 44 گفت:


مطالبي كه در چشم‌انداز مقام‌معظم رهبري فرمودند نياز به يك نظام معقول و برنامه درست براي پيگيري دارد، زيرا اگر شرايط داخلي استقرار نداشته باشد و توليد شكل نگيرد شكوفايي اقتصادي ايجاد نمي‌شود و كارهايي كه جنبه شكلات براي اقتصاد كشور دارد دواي درد نيست.
علي لاريجاني خاطرنشان كرد: مطالبي كه مقام معظم رهبري فرمودند يك صراط جديد بود، نه اينكه چهار تا كارخانه را به دست مردم بدهيم، بنا نيست براي تحقق خصوصي‌سازي كارخانه‌‌هاي شبه‌دولتي ايجاد شود اين راه درستي براي تحقق اصل 44 نيست.
لاريجاني گفت: ‌دولت هرچه خوب باشد، نبايد خود را در زمينه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي جايگزين مردم كند و هرچه دولت فربه باشد كه جهش‌هاي اقتصادي رخ دهد، اما جهش اقتصادي زماني رخ مي‌دهد كه كاردار و سكان‌دار باشند.
وي احتياج به يك نگاه عالمانه و براي ساماندهي اقتصادي كشور را ضروري دانست و تصريح كرد: ثبات در تصميم‌گيري‌ها و سياست‌ها در بخش اقتصادي ضروري است و تغييرات مديريتي در وجوه مختلف مي‌تواند ضربه بزند، بنابراين داشتن يك استراتژي مدون و ثبات و ايجاد فضايي آرام براي طي مسير چنين حركت پيوسته‌اي ضرورت دارد.
بارم مطالعات مبناي دام مديران
لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش خطاب به دانشجويان دانشگاه دفاع ملي وظيفه اين دانشجويان را مهم دانست و گفت:‌ مي‌خواهند در سطحي شما را براي مديريت استراتژيك كشور آموزش بدهند كه خيلي پراهميت است.
وي با اشاره به اين‌كه در نظام سياسي و اجتماعي به اين فن خيلي اهميت مي‌دهند، افزود: ‌مديران ما برحسب تحصيلات دانشگاهي در زمينه خاصي تخصص دارند، ولي در يك سطح مديريتي با مسائل گوناگوني مواجه هستيم كه بايد نسبتي بين اين مسائل برقرار كرد و درك شرايط اين‌ها و ممزوج كردن آن مي‌تواند در تسلط مدير موثر باشد. اما اگر مدير نداند كه كجا قرار گرفته و با چه مسائلي مواجه است هزينه‌هاي زيادي پرداخت مي‌كند.
لاريجاني در ادامه با اشاره به اين‌كه براي تحليل شرايط جهاني و منطقه‌اي و بررسي بحران‌ها برخي از مطالعات مبنايي براي مديران استراتژي كشور لازم است، تصريح كرد: با اين مطالعات مي‌توان از منظر ديگر مسائل مهم دنيا را مورد ارزيابي قرار داد، در غير اين صورت حرف‌ها، قوام عقلاني لازم براي تاثيرگذاري روي مخاطب را ندارد يا در دام تحليل‌هاي روبنايي گرفتار مي‌شود.
لاريجاني همچنين اظهار كرد: در شرايط فعلي ما وارد زمانه بي‌قطبي شده‌ايم و فضاي بين‌المللي حالت ژله‌اي دارد، يعني قطب مسلطي نداريم و بازيگران در عرصه بين‌الملل هركدام برحسب توانمندي‌ها و وزني كه دارند حرف خود را مي‌زنند تا جايگاهي در نظام بين‌المللي پيدا كنند.
عقل اسلامي جهت دار است
وي با بيان اين‌كه امروز انسان بي‌خانمان و انسان نيست‌گرا بحران انسان معاصر است، اظهاركرد: انسان تراز تفكرانساني بي‌ريشه نيست، زيرا توانسته رابطه خود را با جهان تنظيم كند و درك درستي از خود و عالم دارد و مي‌داند كه يك انسان كاملي وجود دارد كه مقدرات را رقم مي‌زند و ما را راهنمايي‌ مي‌كند و اين نگاه با نگاه يك انسان در دموكراسي ليبرال تفاوت دارد.
رييس مجلس هشتم ادامه داد: در مورد عقلانيت در تفكر اسلامي بيشترين نصوص را داريم به طوري كه در بيشتر كتاب‌هاي اسلامي بابي به عنوان باب عقل وجود دارد و عقلانيت و حيات عقلاني كليد رستگاري است و اين جوهر گرانبهايي است كه خداوند به انسان داده است و چراغ پرنوري است كه دين و حيا را در دل دارد.
لاريجاني همچنين با بيان اين‌كه عقل اسلامي عقل ابزارگونه نيست، يادآور شد: عقل اسلامي يعني با منطق عمل كردن و تك ساحتي و بي‌خانمان نيست، بلكه جهت و غايت دارد، زيرا در غير اين صورت دچار اعوجاج در سطوح بالاتر مي‌شود.
رييس مجلس اضافه كرد: اصل عقلانيت به عنوان ريشه‌ تمدن‌ساز در فرهنگ اسلامي يك اصل اصيل است و به گفته هايدگر انسان معاصر از بي‌خانماني و نهيليستي رنج مي‌برد و در سود و لذت بردن مشترك هستند.
ضرورت حضور تربيت‌يافتگان جنگ در همه جا
وي در بخش ديگر سخنانش با اشاره به جنگ ايران و عراق گفت: افرادي كه در جنگ زحمت كشيده‌اند امروز هركجا كه هستند اصيل مانده‌اند و خيلي زرق و برق زمانه چشمانشان را كور نمي‌كند، زيرا آنها به گونه‌اي ديگر تربيت شده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: امروز بيش از هر زمان نياز داريم تا تربيت‌يافتگان مكتب جنگ در همه جا حضور داشته باشند. زيرا اين افتخاري است كه اين افراد با همه هستي‌شان در صحنه جنگ حضور يافته‌اند.رييس مجلس متذكر شد: مساله جنگ نعمتي بود كه ايران را پايدارتر و قدرت به ما داد كه امروز بخشي از توان ملي ماست و گردابي را به وجود آورد كه آنهايي كه با ما درگير بودند در آن گرفتار شدند، زيرا ايران يك استراتژي معقول و باثبات را دنبال كرد و امروز همه معتقدند كه وضع ايران متفاوت است.
نگران صدمه زدن تورم طرح تحول به ملت هستيم
لاريجاني همچنين در جمع اعضاي كانون بازنشستگان كشوري در مورد قانون خدمات مديريت كشوري گفت: در اين لايحه دو ايراد وجود دارد كه اول عدم اجراي درست آن و ديگري اشكالاتي است كه در بطن اين قانون مي‌باشد.
رييس مجلس با بيان اينكه اين قانون به صورت آزمايشي تصويب شده است، خاطرنشان كرد: با صحبت‌هايي كه با دولت داشتيم مقرر شد اين قانون از مهرماه در مورد بازنشستگان اجرا شود.
وي با بيان اينكه از نظر اقتصادي آرمان‌هايي در قانون اساسي آمده كه دولت‌ها بايد آنها را محقق كنند، افزود: شايد يكي از دلايلي كه رهبر معظم انقلاب سند چشم‌انداز را نگارش كردند، اين بود كه دولت‌ها همه در يك راستا حركت كنند.
رييس مجلس با تاييد سخنان برخي حاضران در اين نشست مبني بر اينكه فشار اقتصادي به بازنشستگان وارد مي‌شود، ادامه داد: اين فشارها به كارمندان كه حقوق‌بگير هستند نيز وارد مي‌شود.
به گفته وي، يكي از دلايلي كه مجلس مي‌خواهد روي طرح تحول اقتصادي با دقت عمل كند ملاحظه تورم است چون بر اساس محاسباتي كه كارشناسان انجام داده‌اند، تورم اين تحول زياد است و ما نگران صدمه زدن اين تورم به ملت هستيم.
وي با بيان اينكه تورم نياز به جراحي‌هاي اقتصادي دارد، گفت: بعضي از ساختارهاي اقتصادي حجم بودجه كشور را در درون سيستم اجرايي مي‌بلعد و فشار اقتصادي به مردم وارد مي‌شود، بنابر‌اين از اين جهت بايد ساختارها را متوازن كرد.
رييس مجلس خاطرنشان كرد: نبايد فكر كنيم هر چه دارالحكومه وسيع‌تر شود به نفع كشور است بلكه هر چه سيستم‌هاي اداري كشور فربه مي‌شود فشار اقتصادي بيشتري به مردم وارد خواهد آمد.
رييس مجلس با تاكيد بر اينكه دولت بايد از حداقلي مقوله برخوردار باشد تصريح كرد: گسترش سيستم‌هاي ديواني در كشور ممكن است باعث استخدام چند نفر در كشور شود اما مابقي ملت عوارض تورمي آن را پرداخت مي‌كنند. دولت‌ها بايد چابك و حداقل باشند تا كارها در دست مردم حركت كند، اما سيستم ديواني ما بسيار فربه است.
وي با بيان اينكه امروز مدل صحيح حكومت‌ها اين نيست كه دولت‌هاي چاق و فربه تحويل ملت دهند، گفت: دولت‌ها بايد حداقل، چابك و از نظر فكري برنامه‌ريز و طراح باشند. بخش‌هاي زيادي از صنايع و امكانات اقتصادي كشور در دست دولت است و اين كار غلطي است و به نفع كشور نيست، بلكه بايد تمام اين امكانات در دست مردم باشد.
لاريجاني با بيان اينكه در حال حاضر بايد يك دوره گذار را طي كنيم گفت: ما مي‌توانيم نفت خود را به فروش برسانيم و پول آن را اندك اندك به افراد بدهيم كه البته اين يك اقتصاد صدقه‌پروري است. ممكن است اين كار براي مدتي كم در جامعه سروري ايجاد كند اما خيلي زود اين سروري از بين خواهد رفت، بنابراين توزيع پول در جامعه به نفع كشور نيست.
وي افزود: بايد افراد با كرامت زندگي كنند و اقتصاد خودگرداني داشته باشند تا بتوانند آينده خود را پيش بيني كنند.
گلايه دولت از مجلس
همچنين رييس مجلس در مراسم افطاري با كاركنان مجلس با بيان اينكه مجلس هشتم با تاني كار مي‌كند، گفت: بايد همه‌جانبه حركت كنيم و نگذاريم با سرعت و شتاب، لطمه‌اي به كشور وارد شود.
به گزارش ايلنا، علي لاريجاني اظهار كرد: كار و تلاش كاركنان مجلس شوراي اسلامي كه پشتوانه كار تقنين است، باعث شد جمهوري اسلامي ايران نمونه خوبي از مردم‌سالاري باشد.وي افزود: هرچه مجلس با متانت و همه‌جانبه ديدن مسائل حركت كند، زندگي براي مردم راحت‌تر و قابل پيش‌بيني‌تر خواهد بود.
رييس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي مشكلات زيادي پيش روي مردم است و مجلس هشتم تلاش دارد روي بحث كنترل تورم تمركز كند. البته ممكن است بعضي از دولتمردان از مجلس هشتم به دليل ايستادگي بر سر بحث كنترل تورم گله‌مند باشند.
لاريجاني با بيان اينكه مجلس هشتم با تاني كار مي‌كند، گفت: گاهي به ما مي‌گويند كه مجلس آهسته حركت مي‌كند ولي ما معتقديم كه بايد همه‌جانبه حركت كرد و نگذاشت با سرعت و شتاب، لطمه‌اي به كشور وارد شود.
 پنجشنبه 4 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن