تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802810720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

3 ( در شهر )


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: 3 ( در شهر )
در گفتگو با مسؤولان بهداشتي تشريح شد؛ خطرات استفاده از ظرفهاي پلاستيكي

بيرجند - خبرنگار قدس: استفاده از انواع ظرفهاي چيني گلدار و سفال براي قراردادن غذا در داخل آن و يا شيشه هاي شكيل و زيبا كه از آنها براي خنك نگه داشتن آب در يخچالها استفاده مي شد كم كم در حال فراموشي است، زيرا اين ظرفها حدود يك دهه است كه جاي خود را به ميهماني ناخوانده داده است و آن ظرفهاي يك بار مصرف است.
اين ظرفهاي پلاستيكي به دليل راحتي استفاده در بين مردم گسترش يافته است و متأسفانه مردم نيز بدون اطلاع و آگاهي كافي از نحوه صحيح استفاده از اين ظرفها بيماري را به منازل خود آورده اند.
به گفته راضيه كفايي، رئيس اداره نظارت بر موادغذايي و بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند درمراحل اوليه توسعه صنعت پلاستيك مشخص شد كه براي به دست آوردن محصولات بهتر نياز به استفاده از مواد افزودني در اين مواد است.
وي مي افزايد: اين مواد به منظور بالا بردن خواص اوليه پليمر مانند تغييرات در استحكام، خواص حرارتي و... بدون آنكه تغيير قابل ملاحظه اي در ساختمان شيميايي پليمر ايجاد كند به كار مي رود، بنابراين بيشتر پلاستيكهاي مصرفي داراي حداقل 1 يا 2 ماده افزودني مي باشند كه اين مواد افزودني طبق كارايي آنها به چند گروه و زيرگروه تقسيم مي شوند.
وي تصريح مي كند: البته در ظرفهاي بسته بندي مواد غذايي، تمام انواع مواد افزودني به كار برده نمي شوند و فقط آنهايي مجاز به مصرف هستند كه طبق مقررات غذايي براي مصرف، مناسب تشخيص داده شده است.
وي مي افزايد: آنچه صلاحيت بهداشتي محصولات پلاستيكي را به عنوان ظرفهاي غذاخوري و بسته بندي زير سؤال مي برد، قابليت نفوذپذيري پلاستيكها در برابر مواد غذايي و يا شوينده هاست.
وي ادامه مي دهد: مثلاً اسيدها، قلياها، روغنها و حلالها مي توانند از سطح محصولات پلاستيكي به درون آنها نفوذ كنند كه اين امر باعث انتقال بعضي از مواد افزودني به داخل غذا مي شود و بر اثر نفوذ و رسوب بعضي از غذاها به خصوص روغنها، سطوح ظرفها به محيطي مناسب براي رشد انواع ميكروبها تبديل شده و در نتيجه آلوده شدن غذا را در پي خواهد داشت.
اگرچه طبق اخبار موجود و براساس اطلاعات مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، ظرفهاي يك بار مصرف مشمول استاندارد اجباري نيستند، اما حدود دو سالي است كه با توجه به هشدارهاي پياپي درخصوص استفاده از اين ظرفها فقط آيين نامه استاندارد اين محصول تدوين شده است. لذا با وجود اين، هم اكنون بيش از 500 كارخانه و كارگاه توليدي ظرفهاي يك بار مصرف در كل كشور فعال مي باشند و فقط در سال 85 بيش از 570 هزار تن ظرفهاي يك بار مصرف پلاستيكي در ايران توليد شده است.
بر اين اساس در اين روزهاي پرفيض ماه رمضان كه بازار پخت انواع غذاهاي نذري رونق بيشتري يافته، بي شك استفاده از ظرفهاي يك بار مصرف افزايش يافته است، غافل از اينكه آزاد شدن مواد شيميايي و پليمري موجود در اين ظرفها در دماي بالاي 65 درجه و در مجاورت چربي ها به جهت سرطان زا بودن، سلامتي افراد را به شدت تهديد مي كنند.

ظرفهاي خطرزا
به هر حال توليد مواد پلاستيكي با مواد اوليه نامطلوب و غيرمجاز، استفاده از رنگهاي صنعتي ناشناخته، استفاده از مواد آسيابي حاصل از زباله هاي پلاستيكي، استفاده از پشم شيشه در ظرفهاي غذاخوري و خاك اره كه قابل واكنش با غذاست، سلامت افراد جامعه را به مخاطره انداخته و اين مسأله باعث ايجاد مسموميت هايي به صورت انواع بيماريهاي گوارشي، كبدي، كليوي، سرطان و... مي شود. لذا توصيه مي شود از ظرفهاي پلاستيكي براي غذا استفاده نكنند و در عوض ظرفهاي چيني و استيل جانشين آنها شود.
در عين حال اگر قرار باشد ظرفهاي يك بار مصرف براي هميشه از آشپزخانه ها و به طور كلي از مصارف غذايي فاصله بگيرند بايد جايگزين مناسبي براي آنها پيدا كرد، لذا استفاده از ظرفهاي شيشه اي و بلور كه از قديم الايام جايگاه خاصي در گنجه هاي ظرفها داشته اند، مي توانند درست مثل قبل به گردونه ظرفهاي در دسترس و قابل استفاده وارد شوند.
همچنين در مورد موادغذايي اسيدي و نمك دار، شوري جات و سسهاي مايونز بهترين راه نگهداري و حمل آنها مي تواند استفاده از ظرفهاي شيشه اي باشد.
از سويي طبق تحقيقات انجام شده در 24 ساعت اول تماس موادغذايي با ظرفهاي كريستالي سرعت مهاجرت سربي بسيار بالا بوده و به تدريج كم مي شود، بر همين اساس امروزه مقررات سختي براي كاهش سرب به داخل موادغذايي اعمال مي شود و اتحاديه كريستال سازان در صددند ظرفهاي كريستالي بدون سرب توليد كنند.
از سويي ظرفهاي فلزي از زمانهاي بسيار دور به چرخه تهيه، پخت و مصرف موادغذايي وارد شده اند و اين ظرفها به دلايل متعددي چون انتقال حرارت سريع و مقاومت بالا در مقابل عواملي نظير صدمه و ضربه ها از جايگاه ويژه اي در آشپزخانه ها برخوردار مي باشند. ظرفهاي آلومينيومي و تفلون در اين گروه، از پرطرفدارترين ظرفهاي آشپزخانه هستند و مي توان به جرأت گفت آشپزخانه اي يافت نمي شود كه جاي اين دو نوع ظرف در آن خالي باشد.

استفاده كمتر از ظرفهاي آلومينيومي
آلومينيوم با عنوان پرمصرف ترين فلز و سبك بودن و انتقال حرارتي سريع در قالب قابلمه هاي كوچك و بزرگ و بشقاب به آشپزخانه ها آمد و وظيفه خطير پخت و پز را در 90 درصد خانواده هاي ايراني برعهده گرفت.
افرادي كه از ظروف آلومينيوم استفاده مي كنند پس از مدتي ممكن است با تغيير رنگ و تيرگي درون اين ظرفها مواجه شوند كه دليل عمده اين تغيير رنگ، جوشاندن آب همراه ماده غذايي در اين ظرفهاست. از سويي حرارت دادن غذاهايي با تركيب اسيد نظير آب برخي سبزي ها باعث آسيب ديواره ظروف به صورت خوردگي و ايجاد حفره هايي ريز در فضاي داخلي آنها مي شود، تركيبات اسيدي انحلال آلومينيوم و ورود آن به غذا را افزايش مي دهد، لذا توصيه مي شود از ظرفهاي آلومينيومي براي حرارت دادن موادغذايي اسيدي كه اغلب داراي مزه ترش مي باشند، استفاده نشود.
يك كارشناس تغذيه در دانشگاه علوم پزشكي بيرجند درخصوص تأثير آلومينيوم بر سلامتي انسان مي گويد: تا به امروز دلايلي مبني بر نياز بدن انسان به فلز آلومينيوم براي انجام فعاليتهاي روزمره متابوليكي گزارش نشده و دريافت مقادير زيادتر از حد آن ممكن است براي بدن زيان آور باشد. به عنوان مثال برخي از مطالعات درصدد بررسي تأثير دريافت آلومينيوم در افزايش ابتلا به بيماري آلزايمر مي باشند كه البته هنوز اين مسأله به اثبات نرسيده است.
راغبي خاطرنشان مي كند: افرادي كه هر روز از ظرفهاي آلومينيومي بدون پوشش براي پخت و پز و نگهداري موادغذايي استفاده مي كنند، تقريباً 3/5 ميلي گرم آلومينيوم در روزوارد بدن خود مي كنند و هر چه مدت زمان پخت ماده غذايي طولاني تر باشد، مقدار آلومينيوم وارد شده به آن نيز بيشتر مي شود.
وي مي افزايد: البته سازمان بهداشت جهاني تخمين زده است كه بزرگسالان مي توانند بيش از 50 ميلي گرم آلومينيوم را در روز بدون هيچ ضرري دريافت كنند؛ زيرا بسياري از داروهاي معمولي حاوي آلومينيوم هستند؛ مثلاً يك قرص آنتي اسيد حاوي 50 ميلي گرم و يك قرص آسپيرين حاوي 10 تا 20 ميلي گرم آلومينيوم است.
وي در جهت به كارگيري بهتر ظرفهاي آلومينيومي توصيه مي كند: تا حد امكان از ظرفهاي آلومينيومي بدون پوشش براي پخت و يا نگهداري موادغذايي استفاده نشود.

وجود نگراني در خصوص استفاده از ظرفهاي تفلون
راغبي درخصوص اثرات تفلون بر سلامتي نيز مي گويد: دو نگراني اساسي درخصوص به كارگيري ظرفهاي تفلون عبارتند از: اثرات حرارت بر اين ظرفها كه ممكن است با احتمال تشكيل مواد سمي در آنها همراه باشد و مورد ديگر جدا شدن تكه هاي تفلون از كف ظرف و وارد شدن آنها به بدن است كه احتمال مي رود براي سلامتي زيان بار باشد.
وي ادامه مي دهد: بنا بر تحقيقات انجام شده، ظرفهاي تفلون بر اثر حرارت تجزيه مي شوند و براي محيط زيست زيان آورند و اين مسأله نگرانيهاي جدي درمورد استفاده از ظرفهاي تفلون، به وجود آورده است.
وي مي افزايد: بنابراين طي بررسيهاي مكرر و بهبود كيفيت برخي ظرفهاي تفلون اعلام شد تفلونهايي كه از شركتهاي معتبر توليد مي شوند، قادرند تا دماي 200 درجه سانتي گراد را تحمل نموده و پوشش تفلون آنها تجزيه نمي شود و اين تجزيه زماني اتفاق مي افتد كه درجه حرارت از 300 درجه سانتي گراد تجاوز كند.
اين كارشناس تغذيه مي گويد: نكته مهم در مورد ظرفهاي تفلون اين است كه هرگز نسبت به بازسازي آنها اقدام نكنيد؛ زيرا براساس اعلام نظر وزارت بهداشت نوع تفلون مصرفي و نحوه فعاليت بسياري از واحدهاي بازسازي تفلون مورد تأييد نيست.

سركشي به خانه مردگان؛ تجربه اي شيرين براي آخرت

* مهدي شهرآبادي
خراسان امروز : اگر انسان در طول زندگي كمي به خود بيايد و به اعمال گذشته اش بينديشد قطعاً نواقص و كاستيهايي را در آن خواهد ديد كه به فكر جبران آن خواهد افتاد. اما برخي انسانها از اعمال خود ناراضي اند و همواره به فكر آن هستند كه چگونه مي توانند باقيات الصالحات از خود به جاي بگذارند تا عملكرد منفي و يا گناهاني را كه مرتكب شده اند پوشانده و با توبه به درگاه خدا حداقل ره توشه اي براي آخرت خويش فراهم نمايند.
البته اين زمينه چيني، ايجاد شوكي معنوي براي ورود به موضوعي واقعي است كه انسان را در لا به لاي اين زندگي پرفراز و نشيب و پرزرق و برق امروزي كمي به فكر واداشته تا خود و اعمالش را زينت داده و روح را با پالايش، آماده حضور زود و يا دير هنگام براي زندگي در دنيايي ديگر نمايد.
چندي قبل به ما خبر دادند كه يكي از اقوام فوت كرده و وي را براي مراسم تغسيل و تكفين به سردخانه يكي از بيمارستانهاي مشهد منتقل كرده اند. پس از مراجعه به سردخانه براي دريافت جسد متوفي، با ساير بستگان به اين مكان كه به عبارتي ابتداي ورود به دنياي مردگان است وارد شديم. در چشم و چهره تمام همراهان و افرادي كه براي شركت در مراسم تغسيل و تكفين متوفيان خود به اين مكان آمده بودند نوعي تشويش، ترس و حيرت ديده مي شد. گويي اين افراد، ديگر در اين دنيا نبوده و فقط به فكر آخرت خويشند. با هر كه صحبت مي كني، گفتگو از دنيا برايش معنا و مفهومي ندارد و هر كدام از افراد آهي از ته دل كشيده و همه چشم به اجسادي دارند كه از در سردخانه خارج شده و توسط دوست و آشنا و نزديكان به منزل نهايي خويش منتقل مي شوند.
در اين ميان شيون و زاري فردي توجه مرا به خود جلب مي كند كه با آرامي اما واضح با خود صحبت مي كند و مي گويد: خدايا بر من رحم كن، من در اين دنيا به خود ظلم و جفا كرده ام.
وي كه متوجه حضورم در كنارش نشده با صدايي محزون مي گويد: خدايا من در اين دنيا كاري كرده ام كه كمتر فردي حاضر به انجام آن مي شود.
وي با حالت تضرع ادامه مي دهد: خدايا خيانت در امانت مردم و اجحاف در حق يتيم و ضايع كردن حق و حقوق و پول كودكي صغير كه در نزد من به امانت بود؛ چه گناه بزرگي بود كه مرتكب شدم؟ حال چگونه پاسخگوي تو در آن دنيا باشم.
از اين فرد فاصله گرفته و از او دور مي شوم، اما با خود به فكر فرو مي روم و از خود مي پرسم كه آيا گناهاني كه مي تواند از يك انسان سر بزند تنها به همين يك مورد ختم مي گردد؟
در اين حال نوبت به بستگان متوفي ما مي رسد كه براي تغسيل، تكفين و تحويل گرفتن جسد به داخل سردخانه فراخوانده مي شوند. فردي كه كار شست و شوي اموات را برعهده دارد فقط 3 نفر را به داخل سردخانه فراخوانده و لباس آخرت متوفي را طلب مي كند، لباسي كه حتي كوچكترين تزيين دنيايي ندارد و به عبارتي نمادي از تهي بودن دست متوفي در هنگام ترك اين دنياست.
هنگام ورود به سردخانه اجساد متعددي قرار دارند كه بر روي كفن هر كدام از آنها نام فرد متوفي نوشته شده است.
با راهنمايي متصدي سردخانه تازه گذشته خود را از ميان متوفيان برداشته و وي را به محل تغسيل اجساد مي بريم. پس از طي تشريفات معمول و تحويل گرفتن جسد به سمت بهشت رضا(ع) مي رويم. جايي كه منزلگاه آخر افراد محسوب مي شود و ثروت و مال و مقام دنيايي در اينجا هيچ كاربردي ندارد و فقير و غني در اينجا يكسان محسوب مي شوند. در ابتداي ورود به اين مكان معنوي از كنار قبور متعددي عبور مي كنيم. بر روي برخي قبرها نام افرادي را مي بينيم كه در زمان حيات داراي مقام و تحصيلات عاليه بوده اما اكنون در زير خاك آرميده اند. البته همه اين نشانه ها، تلنگري از جانب خداوند براي انسان است تا به او تفهيم كند كه زندگي در اين دنيا فناپذير بوده و تنها اعمال انسان است كه در اين دنيا مانده و براي سنجش در آخرت به كار مي آيد.هر فردي را در اينجا در خانه آخرت خود قرار مي دهند، تنها با اعمالش.
متوفي خود را با تشريفات اخروي در درون قبر قرار داده و از خداوند براي او طلب مغفرت و آمرزش مي كنيم.
همراه با دفن وي متوفيان ديگري را مشاهده مي كنيم كه در حال خاكسپاري هستند و اقوام آنها مراسم تعزيه را بر سر مزار آنها برگزار مي كنند. اما اين سركشي به دنياي مردگان نتيجه اخلاقي ديگري را نيز دربردارد و آن اينكه انسان پس از خروج از اين مكان معنوي همه چيز را به دست فراموشي مي سپارد و در اين دنياي پرهياهو مشغول و فارغ از اعمال خود مي شود، در حالي كه فرشته مرگ همواره به دنبال اوست و در پرونده تعيين شده پايان زندگي افراد به دنبال انجام مأموريتي است كه از جانب خداوند مقدر شده است. در پايان مراسم تدفين پس از بازگشت از سر مزاردر كنار جداول خيابان بهشت رضا(ع) فردي را كه در سردخانه بيمارستان ديدم باز هم مشاهده كردم. وي همچنان از اعمال خود مي ناليد و خواستار پذيرش توبه از جانب خداوند بود.
سر و صورت وي بسيار ماتم زده و لباسهايش به خاك آغشته شده بود. چند نفر نيز براي تسكين و دلداري او در كنارش حاضر بودند. يكي از دوستانم كه او را مي شناخت به من گفت: وي فرد متمولي است كه به تازگي فرزند خود را كه 20 سال بيشتر نداشت از دست داده است و سرنوشت فرزند خود را در گرو اعمال گذشته اش مي داند.
با اين ماجرا با خويش تفكر مي كنم و از خداوند مي خواهم توفيق خدمتگزاري به خلق و دوري از بديها و زشتيها را از هيچ انساني نگيرد و ما را به سمت اعمال پسنديده رهنمون سازد تا شايد مورد مغفرت حضرت باريتعالي قرار گيريم.

روستاهاي سيل زده بجنورد سمپاشي شد

بجنورد- خبرنگار قدس: براي پيشگيري از شيوع بيماريهاي قابل انتقال از آب و مبارزه با حشرات و جوندگان، تمام روستاهاي سيل زده شهرستان بجنورد سمپاشي شد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي در اينباره گفت: در اين اقدام تمام منازل، سرويسهاي بهداشتي، اماكن و محوطه هاي روستاهاي صندل آباد، باقرخان و باباامان شهرستان بجنورد سمپاشي شد.
دكتر جواد شاهين فر افزود: اجراي اين برنامه را يازده تيم سه نفره از كارشناسان بهداشت محيط استان برعهده داشتند.وي اجراي برنامه هاي آموزشي براي پيشگيري از شيوع بيماريها را از ديگر اقدامهاي دانشگاه علوم پزشكي استان در مناطق سيل زده عنوان كرد.

كشف 280 كيلوگرم مواد مخدر در تربت جام

تربت جام - خبرنگار قدس: فرماندهي انتظامي تربت جام از كشف بيش از 280 كيلوگرم موادمخدر در اين شهرستان خبر داد.
سرهنگ جواد اصغري عنبران افزود: طي درگيري مأموران پاسگاه انتظامي تربت جام با اشرار 40 دقيقه به طول انجاميد، اشرار عرصه را بر خود تنگ ديده و اقدام به فرار به آن سوي مرزها نمودند كه در پاكسازي محل و درگيري توسط مأموران مقدار 203 كيلوگرم موادمخدر از نوع كريستال به همراه يك نارنجك جنگي و يك دستگاه بي سيم كشف شد.وي در ادامه اظهار داشت: طي عملياتي ديگر و با كسب مجوز قضايي در بازرسي از منزلي مقدار 73 كيلوگرم ترياك از يك زن 30 ساله كشف و يك نفر رابط وي نيز دستگير شد.فرماندهي انتظامي تربت جام همچنين اعلام كرد: مأموران حين گشت زني در حوزه استحفاظي به يك دستگاه موتورسيكلت مشكوك شده كه پس از بازرسي از اين وسيله نقليه مقدار 3 كيلوگرم موادمخدر از نوع كريستال كشف شد. وي افزود: تمام اين پرونده ها در حال پيگيري قانوني است.

مديركل راه و ترابري استان: سيل بيش از 15 ميليارد ريال به راههاي خراسان شمالي خسارت زد

بجنورد - خبرنگار قدس: مديركل راه و ترابري استان خراسان شمالي گفت: سيل بيش از 15 ميليارد ريال به راه هاي استان خسارت وارد كرد.
ابوالفضل باقرنيا اظهارداشت: سيل باعث ريزش در برخي حوزه هاي جاده اي و آسيب آسفالتهاي راههاي اصلي و روستايي شده است.وي با بيان اينكه جاري شدن سيل همچنين به تعدادي از پل ها نيز آسيب رسانده است افزود: در پي جاري شدن سيل محورهاي اصلي بجنورد به شيروان به مدت سه ساعت، بجنورد به مشهد به مدت 10 ساعت و همچنين محور فيروزه به اسفراين توسط اداره كل راه و ترابري مسدود شد.
باقرنيا گفت: در جريان وقوع حادثه آماده باش كامل اعلام شد و به مناطق سيل زده براي بازگشايي جاده ها و دهانه پل ها دستگاه ها و خودروهاي سنگين ارسال شد.
وي همچنين خاطرنشان كرد: ساخت و سازهاي غيرمجاز و كشت و كارهاي بي رويه در حاشيه رودخانه ها باعث بروز چنين حوادثي مي شود كه خسارات هنگفتي را به استان تحميل مي كند.

يك مسؤول در استانداري خراسان رضوي تأكيد كرد؛ ضرورت تشكيل شبكه سازمانهاي حمايتي و خيريه

خراسان امروز: مديركل امور اجتماعي و شوراهاي استانداري خراسان رضوي گفت: ضروري است تا تشكيل شبكه سازمانهاي حمايتي و خيريه به منظور تبادل تجربيات و ايده هاي موفق مورد توجه قرار گيرد.
شمقدري پس از بازديد از چند مؤسسه خيريه با بيان اين مطلب افزود: در يكي از مؤسسات خيريه مشهد براي اولين بار در كشور، كمكهاي نقدي توسط كارتهاي هوشمند پرداخت مي شود كه اقدام ارزشمندي در راستاي حفظ كرامت افراد مورد حمايت است.
وي بر لزوم ترويج اين گونه اقدامات تأكيد كرد و با اشاره به فعاليت 325 مؤسسه خيريه در حوزه حمايتي خراسان رضوي گفت: 50 درصد سازمانهاي مردم نهاد در حوزه خيريه فعالند و بيشترين وظيفه در امر نظارت بر اين مؤسسات، برعهده سازمان بهزيستي است.
وي از تلاش براي تخصصي كردن فعاليت خيريه ها خبر داد و افزود: سياست ما توسعه كمي خيريه ها نيست، بلكه گسترش كيفي و هدفمند سازي اين فعاليتهاست.
وي ادامه داد: حفظ كرامت انساني افراد تحت پوشش اين مؤسسه ها، مهمترين و ضروري ترين مسأله اي است كه بايد مورد توجه خيريه ها قرار گيرد و بايد تلاش شود ضمن كاهش آمار افراد تحت پوشش، توانمندسازي و ايجاد استقلال اقتصادي براي اين افراد و خانواده هاي محروم سرلوحه كار قرار گيرد.
شمقدري مسكن، اشتغال و ازدواج را سه مشكل اصلي افراد تحت پوشش مؤسسات و سازمانهاي حمايتي عنوان كرد و گفت: بايد براي تأمين نياز افراد تحت پوشش در اين سه حوزه تمامي تلاش خود را متمركز كنيم و آنها را به مرحله خودكفايي برسانيم.

راه اندازي سامانه «حامي يابي الكترونيكي» در خراسان جنوبي

بيرجند - خبرنگار قدس: معاون مشاركت هاي مردمي كميته امداد امام خميني(ره) خراسان جنوبي از راه اندازي سامانه حامي يابي الكترونيكي در سايت اطلاع رساني اين نهاد خبر داد.
هادي محمديان در جمع خبرنگاران گفت: سامانه حامي يابي الكترونيكي با هدف دسترسي آسانتر خيرين به ايتام، صرفه جويي در وقت و انتخاب بهتر حامي راه اندازي شده است.
به گفته وي، افراد خير براي شركت در طرح حامي مي توانند به نشاني الكترونيكي ir.emdad-kj. wwwمراجعه كنند و با ثبت مشخصات فردي، سرپرستي يك يا چند يتيم را به مدت يك يا چند سال بر عهده گيرند.
وي افزود: خيرين با واريز ماهانه يكصد هزار ريال مي توانند يك يتيم را سرپرستي كنند.
وي متذكر شد: طرح اكرام شامل تمامي ايتام نيازمند اعم از دختر و پسر زير 18 سال است.
وي، تقويت حس همدلي و همكاري در جامعه، ترويج سنت حسنه احسان به ايتام، ايجاد زمينه مشاركت افراد خير، رعايت عزت نفس و حفظ كرامت انساني ايتام و خانواده هاي آنان را از جمله اهداف اجراي طرح اكرام عنوان كرد.
محمديان خاطرنشان كرد: به منظور پيروي از سيره علوي در حمايت از ايتام و رسيدگي به امورات زندگي آنان، طي سال گذشته سه هزار و 808 يتيم شناسايي شده اند كه از اين تعداد سه هزار و 343 نفر داراي حامي هستند.
وي عنوان كرد: در حال حاضر، 465 يتيم تحت پوشش كميته امداد استان بدون حامي هستند.

اخبار كوتاه

مشهد: رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي مشهد در مراسم اختتاميه بخش خواهران اردوي همياران جوان شهرداري تأكيد كرد: ما خواستار اين هستيم كه شهرداري فضاي سالمي براي استفاده بهينه بانوان از بوستانهاي شهري ايجاد كند.

خراسان رضوي: كاركنان اداره كل نوسازي مدارس خراسان رضوي در اقدامي خداپسندانه معادل يك تا هفت روز حقوق خود را به منظور كمك به مرمت حرم مطهر حضرت امام موسي كاظم(ع) به ستاد معين بازسازي عتبات عاليات استان خراسان رضوي اهدا نمودند.

گناباد: به منظور ارتقاي سطح آگاهي خانواده مددجويان، جلسه آموزشي آسيب شناسي اعتياد، ايدز و هپاتيت Bبا همكاري اداره زندان گناباد، انجمن حمايت از زندانيان و معاونت امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهرستان گناباد برگزار گرديد. در پايان سبد كالاي تهيه شده از سوي انجمن حمايت به همراه جزوه هاي آموزشي بهداشتي به خانواده مددجويان حاضر در جلسه اعطا گرديد.

بيرجند: كاركنان اداره كل دامپزشكي خراسان جنوبي در يك اقدام خداپسندانه مبلغ 6 ميليون و 500 هزار ريال براي آزادي زندانيان جرايم غيرعمد اختصاص دادند.همچنين، به مناسبت ايام شهادت مولاي متقيان، مراسم عزاداري در محل نمازخانه اين اداره كل برگزار شد.
* به مناسبت گراميداشت هفته دفاع مقدس، شب شعر «گلواژه هاي ايثار» در بيرجند برگزار مي شود.
اين شب شعر به منظور معرفي دستاوردهاي حماسه ساز ملت بزرگ ايران در دوران جنگ تحميلي از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و با حضور شاعران برجسته استان، ششم مهرماه برگزار مي شود.

*سبزوار:طي مراسمي تفاهمنامه واگذاري تيم هندبال ابومسلم سبزوار به شهرستان سبزوار به امضا مديرعامل باشگاه ابومسلم و فرماندار سبزوار رسيد.
فرماندار سبزوار با اشاره به مواد اين تفاهمنامه تصريح كرد: اين تفاهمنامه 3 ساله مي باشد و قرار است باشگاه ابومسلم تيمهاي پايه نونهالان، نوجوانان و جوانان را در رشته هندبال تشكيل دهد و همچنين راه اندازي مدرسه هندبال و جذب 50 درصد از بدنه تيم از بازيكنان سبزواري از ديگر مواد مهم اين تفاهمنامه مي باشد.

اصلاحيه خبر: در پي درج خبري با عنوان «رأي دادگاه غيرقانوني است» در صفحه 3 خراسان امروز مورخه 21 شهريور 1387 روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي اصلاحيه اي را براي اين خبر به قدس ارسال كرد.
در اين اصلاحيه آمده است پيرو درج خبري با عنوان «مديركل حفاظت محيط زيست با اشاره به واگذاري 28 هكتار از اراضي پارك ملي تندوره به مردم؛ رأي دادگاه غيرقانوني است» كه از طريق مصاحبه با خبرنگار خبرگزاري ايسنا در اختيار آن جريده قرار گرفته است، عبارت صحيح نقل شده توسط مديركل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي بدين شرح است كه «رأي صادره مورد اعتراض حفاظت محيط زيست و منابع طبيعي براساس قوانين جاري قرار گرفته و پرونده در مراجع قضايي و دادگاه تجديدنظر در حال بررسي و رسيدگي است. همچنين اظهار اميدواري گرديده است كه با صدور رأي دادگاه تجديدنظر به نفع محيط زيست و در واقع به نفع مردم، اين اراضي به عنوان انفال براي عامه و نسل آينده باقي بماند.

استاندار خراسان رضوي: توزيع سبد حمايتي در ماه مبارك رمضان حركتي نو است

خراسان امروز: استاندار خراسان رضوي گفت: كيفيت سبد حمايتي خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي بايد در سطح قابل قبول باشد.
محمدجواد محمدي زاده در بازديد از مراحل بسته بندي و توزيع سبد حمايتي خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي با بيان اين مطلب افزود: نكته قابل توجه در اين اقدام خداپسندانه، جلب مشاركت مردم و خيرين است.
وي توزيع سبد حمايتي در ماه مبارك رمضان را حركتي نوآورانه دانست و گفت: اين كار از خراسان رضوي شروع شده و در حال حاضر در چند استان در حال پيگيري و انجام مي باشد.
گفتني است، در ماه مبارك رمضان 100 هزار سبد حمايتي هر يك به ارزش 240 هزار ريال براي خانوارهاي تحت پوشش سازمان بهزيستي و كميته امداد در نظر گرفته شده است كه 80 هزار سبد توسط كميته امداد و 20 هزار سبد توسط سازمان بهزيستي توزيع مي شود.
اين سبدهاي حمايتي شامل 5 كيلو برنج، 2 كيلو و 400 گرم شكر، 3 كيلو قند، 2 كيلو مرغ، 700 گرم پنير، يك بسته 500 گرمي خرما و 900 گرم روغن مايع مي باشد .

اختصاص 17 ميليارد ريال اعتبار براي طرحهاي روستايي جوين

جوين - خبرنگار قدس: با هزينه اي بيش از يك ميليارد و 700 ميليون ريال ايستگاه آتش نشاني و پارك محله روستاهاي رازي و حكم آباد و خانه عالم چند روستا از محل اعتبارات دولتي و طرح زكات به بهره برداري رسيد.
ارغياني، بخشدار جوين با بيان اين مطلب گفت: ايستگاه آتش نشاني اين روستاها به دليل جمعيت بالا و احداث پارك محله در اين روستاها براي اوقات فراغت و تفريحات سالم جوانان و نوجوانان اجرايي شده است.
وي اظهار اميدواري كرد: در آينده نزديك با اختصاص اعتبارات بيشتر براي روستاهاي پرجمعيت از جمله برغمد، حاجي آباد و كلاته ميمري، عباس آباد عرب و اسماعيل آباد طرحهاي مشابهي اجرا گردد.
به گفته وي شهرستان جوين داراي 50 روستاي كوچك و بزرگ مي باشد كه ارائه خدمات در اين روستاها نيازمند مساعدت مسؤولان است.

مركز آموزش استثنايي صالح آباد نيازمند توجه مسؤولان

صالح آباد - خبرنگار قدس: سال تحصيلي جديد در حالي آغاز شده كه تنها مركز آموزشي استثنايي معرفت صالح آباد نيازمند توجه ويژه مسؤولان و اولياي دانش آموزان است.
اين در حالي است كه آموزش دانش آموزان استثنايي از سال 69 با شش دانش آموز كم توان ذهني در دبستان شهيد عزيزي صالح آباد به صورت كلاس خاص شروع شد كه اين روند آموزش تا سال تحصيلي 71-70 ادامه داشت.
در طول سالهاي 71 تا 74 چند دانش آموز استثنايي از جمله دانش آموزان چند معلوليتي به اين كلاس اضافه شدند كه در مجموع 10 نفر دانش آموز كم توان و چند معلوليتي آموزشهاي درسي را فرا مي گرفتند. لذا افزايش آماري اين دانش آموزان باعث شد يك كلاس درس ديگر به عنوان كلاس شيفت مخالف در سالهاي بعد به مجموع كلاسها اضافه شود.
بر اين اساس در سالهاي تحصيلي 79-78 آمار گروه هاي استثنايي كم توان و چند معلوليتي به 20 نفر رسيد كه براي آموزش آنان يك ساختمان مسكوني به صورت اجاره اي اختصاص يافت و مسؤولان با توجه به اينكه همه ساله شاهد افزايش آماري دانش آموزان در اين ساختمان بودند ايجاد يك مركز مستقل در اين منطقه را طراحي كردند كه اين امر با همت مديريت سازمان استثنايي خراسان رضوي و آموزش و پرورش صالح آباد محقق شد و تا حدودي از مشكلات، سختي ها و كمبودها در امر آموزش دانش آموزان استثنايي كاسته شد.
اين در حالي است كه اكنون در اين مركز دانش آموزان كم توان ذهني، ناشنوا و چند معلوليتي مشغول به تحصيل در مقطع ابتدايي مي باشند و متأسفانه در حال حاضر در مقطع راهنمايي مركز مهارت حرفه اي كم توانان ذهني در صالح آباد وجود ندارد و اين دانش آموزان بعد از مرحله ابتدايي به حال خود رها مي شوند.

68 درصد مددجويان كميته امداد خراسان رضوي مسكن ندارند

خراسان امروز: قائم مقام كميته امداد خراسان رضوي گفت: 48 درصد مددجويان شهري و 20 درصد مددجويان روستايي تحت پوشش كميته امداد خراسان رضوي فاقد مسكن هستند. محسن مسعوديان با اعلام اين خبر گفت: هر سال در خراسان رضوي حدود 20 هزار طرح بهسازي و مقاوم سازي اجرا مي شود كه 20 درصد آن سهم كميته امداد است.وي در ادامه افزود: ساخت و خريد مسكن براي مددجويان شهري اواخر سال گذشته براي نخستين بار اجرا شد و تاكنون 585 مسكن شهري با اعتباري بالغ بر 2 ميليارد و 120 ميليون تومان به مددجويان اختصاص يافته است.
مسعوديان خاطرنشان كرد: سال گذشته حدود 3500 خانوار تحت پوشش كميته امداد خراسان رضوي از محل اعتبارات دولتي و مردمي از امكانات عمراني نظير ساخت آشپزخانه و حمام، حصاركشي، بازسازي ساختمان به صورت كلي و جزئي و احداث سرويس بهداشتي بهره مند شده اند.
وي توجه به اصول فني و رعايت استاندارد در ساخت و ساز مسكن براي مددجويان را از اولويتهاي اصلي اين نهاد عنوان كرد.وي همچنين از بهسازي و مقاوم سازي بيش از 3500 واحد مسكوني روستايي طي سال جاري خبر داد و گفت: از اين تعداد حدود 1476 واحد در حال اجرا است و 50 واحد آپارتمان 60 متري از طريق مجمع خيرين مسكن ساز تا پايان سال جاري در شهرك رضوي احداث مي شود.
مسعوديان تصريح كرد: در سال جاري تأمين مسكن مددجويان از محل اعتبارات دولتي و كمكهاي مردمي و تسهيلات بانكي پيگيري مي شود.
وي گفت: ساخت مسكن براي مددجويان براساس اولويت بندي افراد تحت حمايت و شاخص هايي همچون تعداد فرزندان و وضعيت تحصيلي آنان و وضعيت اشتغال و درآمد افراد تحت تكفل صورت مي گيرد.
وي حداقل و حداكثر زيربناي هر واحد مسكوني را 40 تا 65 مترمربع و مدت زمان ساخت هر واحد مسكوني را در شرايط عادي 3 ماه بعد از عقد قرارداد عنوان كرد.
گفتني است، حدود 30 هزار خانوار شهري كميته امداد خراسان رضوي فاقد مسكن هستند.

هدف

شركت گسترده ورزشكاران خراسان رضوي در راهپيمايي روز قدس
خراسان امروز: اداره كل تربيت بدني خراسان رضوي در اطلاعيه اي اعلام كرد: ورزشكاران اين استان نيز همراه و همگام با ديگر اقشار جامعه در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان در راهپيمايي عظيم قدس شركت كرده و با فريادهاي مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل غاصب و متجاوز، فرياد مظلوميت مردم فلسطين را به گوش جهانيان خواهند رساند.
برپايه اين گزارش در اين راهپيمايي هيأتهاي ورزشي استان به همراه ورزشكاران زن و مرد و مسؤولان اداره كل حضور خواهند داشت.

حضور 32 تيم در مرحله دوم مسابقات جام رمضان بسيج
خراسان امروز: مسابقات فوتسال جام رمضان بسيج يادواره سرداران شهيد و 23 هزار شهيد استانهاي خراسان با حضور 64 تيم و در 16 گروه چهار تيمي در سالن سرپوشيده مجموعه فرهنگي ورزشي شهيد چمران (بسيج) در حال انجام مي باشد.
مسؤوليت كميته اجرايي مسابقات را احمد قانع، كميته فني و داوران را محسن سخن سنج، كميته انضباطي را براتعلي عدسي و سرپرستي مسابقات را سرهنگ دوم پاسدار محسن فضائلي پورمدير تربيت بدني ناحيه مقاومت بسيج سلمان برعهده دارند.
توضيح اينكه اين مسابقات در مرحله اول به صورت دوره اي برگزار شد كه با انجام 96 مسابقه 32 تيم به مرحله بعد راه يافته و تا فينال، اين مسابقات به صورت حذفي ادامه مي يابد.

احداث مجتمع فرهنگي- ورزشي توان بخشي و بازتواني در بجنورد
بجنورد- خبرنگار قدس: مجتمع فرهنگي- ورزشي توان بخشي و بازتواني ويژه خانواده هاي شاهد و ايثارگر در شهرك شاهد بجنورد ساخته مي شود.
رئيس سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان شمالي با بيان اينكه 14 ميليارد ريال اعتبار استاني براي اين مجتمع در نظر گرفته شده است افزود: علاوه بر اين اعتبار 20 ميليارد ريال نيز از منابع ملي براي اين امر اختصاص يافته است.
عابدين عابديني مقدم افزود: اين مجتمع با زيربناي بيش از 14 هزار و 600 مترمربع براي رفع نيازهاي فرهنگي، ورزشي و درماني جانبازان و آزادگان ساخته مي شود و ديگر شهروندان هم مي توانند از امكانات آن بهره مند شوند.
 پنجشنبه 4 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 418]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن