تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813116382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسكن 99 ساله رؤياي 99 ساله لرستاني ها


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: مسكن 99 ساله رؤياي 99 ساله لرستاني ها
اتابك احمدي- فهيمه خانجان

طرح مسكن 99 ساله به عنوان يكي از اقدامهاي درخور توجه دولت براي خدمت بيشتر به مردم و ايجاد سرپناه براي آنها دو سال پيش

در دستور كار دولت قرار گرفت. در استان لرستان به خاطر برخي ناكارآمدي ها و ناتواني هاي اجرايي و برخي مشكلات توپوگرافي جغرافيايي و عدم رفع مشكلات زمين، اين طرح همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد، اين در حالي است كه در بسياري استانهاي كشور اين پروژه نه تنها اجرايي شده، بلكه مرحله اول و دوم آن اجرايي شده است
در استان لرستان مسكن مهر 99 ساله به آنچنان كلاف سردرگمي تبديل شده است كه حتي مديركل مسكن و شهرسازي با هيچ خبرنگاري گفتگو نمي كند و 64 هزار 600 نفر كه هر كدام 550 هزار تومان پرداخت كرده اند همچنان در سردرگمي به سر مي برند. يعني بيش از 355 ميليارد تومان پول را به مدت نزديك به 20ماه دريافت و نزد خود نگه داشته اند و در قبال آن كه معلوم نيست بهره اش به كجا سرازير مي شود، هيچ كسي پاسخگو نيست، اين در حالي اتفاق مي افتد كه اوايل سال جاري تسهيلات مسكوني طرح مسكن مهر به واجدين شرايط پرداخت شد و ثبت نام شوندگان در استان محروم لرستان از اين نعمت نيز بي بهره مانده اند.
يك شهروند خرم آبادي در گفتگو با خبرنگار ما ضمن انتقاد از عملكرد مسؤولان استاني در رابطه با عملياتي شدن طرح مسكن مهر در لرستان مي گويد: طرح مسكن 99 ساله پناهگاه خوبي براي مردم ناتوان و بي خانمان بود كه متأسفانه در استان ما نه تنها با كندي مواجه است، بلكه انگار خيال اجرا شدن ندارد و البته نمي توان مديران مركزنشين را در اين زمينه مقصر دانست، چرا كه اين طرح در بسياري از استانهاي كشور با موفقيت اجرا شده و با سرعت قابل قبولي در ديگر استانها در حال پيشروي است.
وي مي افزايد: با اجرايي شدن طرح مسكن 99 ساله در لرستان، زمينه خانه دار شدن كارمندان و اقشار كم درآمد فراهم خواهد شد و اين قشر در آينده خانه دار مي شوند، اما متأسفانه با كوتاهي هاي پياپي صورت گرفته احتمالاً مسكن 99 ساله به رؤيايي 99 ساله براي لرستاني ها مبدل شود.
سارا حسنوند خاطرنشان كرد: با حقوق و مزاياي پايين كارمندان، نمي توان مسكن مناسب تأمين كرد، اما با اجراي طرح مسكن در لرستان، همه اقشار مردم مي توانند صاحب خانه شوند.
صادق بهاروند رئيس سازمان شهرسازي و معماري سازمان مسكن و شهرسازي لرستان كه بعد از چندبار مراجعه پياپي و سر باز زدن رئيس اين سازمان، با پافشاري خبرنگاران قدس حاضر به گفتگو شد، مهمترين مشكل اين كوتاهي و علت اصلي تأخير در ساخت مسكن هاي 99 ساله را اختلافات توپوگرافي لرستان با ديگر استانها اعلام مي كند و مي گويد: با توجه به قانون حمايت از مسكن اقشار كم درآمد كه در نيمه دوم سال 86 شروع به كار كرده است و تا پايان همان سال به برنامه ريزي، سازماندهي متقاضيان، شناسايي زمينها و سازماندهي اراضي اختصاص داشته است، بايد در سال 87 وارد مرحله اجرايي شود.
اظهارات اين مسؤول در حالي بيان مي شود كه اين سازمان نه تنها مشكلي در زمينه انتقال مالكيت زمينها نداشته است، بلكه در شهري همچون خرم آباد كه شرايط خاص توپوگرافي و در داخل دره قرار داشتن آن وضعيت را بيشتر از ديگر مناطق سخت كرده است، سه منطقه باباعباس، كمالوند و شصت متري به عنوان زمين مورد نياز در دسترس سازمان مسكن و شهرسازي قرار داشت و اين در حالي اتفاق مي افتد كه متأسفانه هيچ اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است.
مديركل تعاون استان لرستان نيز به مراجعه مردم براي ثبت نام در طرح مسكن 99 ساله اشاره مي كند و مي گويد: 105هزار و 654 نفر در استان در طرح مسكن مهر اقشار كم درآمد ثبت نام كرده اند.
عبدالمجيد بامري مي افزايد: پرونده متقاضيان پس از تكميل فرم اينترنتي، مورد بررسي و پالايش قرار گرفت و پس از بررسيهاي نهايي، 64 هزار 600 نفر در استان مشمول دريافت زمين شناخته شدند.
مديركل تعاون لرستان با بيان اينكه، پيگيريهاي لازم براي دريافت زمين تعاونيهاي مسكن مهر در استان ادامه دارد، يادآور مي شود: از سوي مسكن و شهرسازي زمين اجراي طرح در شهرستانهاي ازنا، اليگودرز، دلفان، پلدختر، بروجرد و كوهدشت واگذار شده است.
مسأله حل مشكل زمين به عنوان يك دغدغه توسط مسؤولان كشوري در حال پيگيري است، به گونه اي كه دولت در ادامه اقدامها خود براي حل مشكل مسكن و به منظور ساماندهي توليد و عرضه مسكن، با واگذاري رايگان 2564 هكتار زمين در 18 استان كشور از جمله لرستان متعلق به دستگاههاي مختلف اجرايي به وزارت مسكن در قالب طرح واگذاري زمينهاي 99 ساله موافقت كرد.
بر اين اساس، 10 هكتار از زمينهاي اختصاص يافته در قالب طرح واگذاري زمينهاي 99 ساله در استان لرستان و 17 استان ديگر به وزارت مسكن و شهرسازي منتقل شدند و بر همين اساس طبق مصوبه دولت، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور مكلف است خارج از نوبت نسبت به تفكيك و انتقال اراضي ياد شده به نام وزارت مسكن و شهرسازي به نمايندگي دولت اقدام كند.
اين در حالي است كه دولت پيشتر نيز 3660 هكتار زمين براي حل مشكل مسكن اقشار محروم در قالب طرح 99 ساله در اختيار وزارت مسكن و شهرسازي قرار داده بود كه با مصوبه اخير مجموع 6224 هكتار زمين به اين امر اختصاص يافته است و لرستان نيز از اين نعمت بي بهره نبوده است
محمد محمدي كارشناس مسايل اقتصادي در اين رابطه مي گويد: مسأله مسكن 99 ساله آنقدر مورد تأكيد دولت و نظام اسلامي بوده است كه سهم استانها از تسهيلات مسكن مهر و روستايي مشخص شده است و از اوايل سال جاري طبق مصوبه هيأت دولت و اظهارات وزير مسكن و شهرسازي با افزايش 11 هزار 500 ميليارد توماني تسهيلات اعطايي امكان پرداخت تسهيلات مسكن وجود داشته كه متأسفانه در لرستان هنوز حتي زمين مورد نياز براي برخي شهرستانها از جمله خرم آباد و سلسله شناسايي نشده است.
بهاروند معاون سازمان مسكن و شهرسازي مي افزايد: اين زمينها بر اساس مصوبه قانون بايد از زمينهاي دولتي داخل محدوده شهر، اطراف شهر و يا در حريم شهر باشند و در استان ما با توجه به ويژگي جغرافيايي كه دارد و توافقي كه با مالكان اين زمينها در محدوده شهر انجام شده و اين مسأله در حال پيگيري است، اما متقاضيان از همكاري با تعاونيها براي اجرايي شدن اين طرح در منطقه كمالوند خرم آباد خودداري كرده اند.
وي علت آن را هزينه بالا و توپوگرافي زياد اين منطقه مي داند و مي گويد: اين در حالي است كه منطقه 60 متري خرم آباد در ابتدا داراي همين شرايط بود، اما اكنون از وضعيت خوبي برخوردار است و اميدواريم كه منطقه كمالوند هم پيشرفت خوبي داشته باشد.
وي در رابطه با بحث مسطح سازي اين زمينها گفت: اين زمينها با وسعت 160 هكتار نيازمند طراحان و مشاوراني است كه بتوانند به بهترين نحو از آن استفاده كنند و نيازي به مسطح كردن تمام منطقه نيست، زيرا اين پستي و بلنديها جزيي از زيبايي هاي منطقه محسوب مي شوند.
در همين حال طبق قانون بايد ابتدا زمينهاي مورد نياز شناسايي و بر اساس مساحت موجود با رعايت اولويتهاي لازم و لحاظ كردن گزينشهاي معمول از افراد ثبت نام به عمل آيد كه متأسفانه در اين زمينه اداره كل تعاون بدون برنامه ريزيهاي لازم در مناطق مختلف شهري اقدام به ثبت نام از متقاضيان نموده و از هركدام از 64 هزار 600 نفر 550 هزار تومان يعني بيش از 355 ميليارد تومان پول را به مدت بيش از يك سال دريافت و نزد خود نگه داشته است.
طاهره بهاري يك شهروند معترض خرم آبادي مي گويد: از سود حاصل از اين ميزان پول چه كسي بهره برده است و در اين زمينه از سازمان بازرسي و مسؤولان ارشد استان تقاضا داريم كه اين مسأله را پيگيري كنند.
مدير شهرسازي و معماري سازمان مسكن و شهرسازي لرستان در مقايسه پيشرفت اين طرح در شهرهاي استان مي گويد: استان لرستان ما در مقايسه با ساير استانها در بحث تحقق اين برنامه جزو 10 استان اول است، اما در شهري مانند الشتر با جمعيتي بالاي 12 هزار نفر هنوز زميني براي انجام اين طرح در نظر گرفته نشده است، در شهرهاي اليگودرز و پلدختر پيشرفت رسيدگي به اين طرح بسيار خوب بوده است، طرح آماده سازي تهيه و تصويب شده است و براي صدور پروانه به شهرداريها ابلاغ شده است و براي گرفتن تسهيلات به بانكها معرفي و مناقصه آماده سازي آنها هم انجام شده است و براي شهر بروجرد هم طرح آماده سازي تهيه شده است و فعلاً مشكلي در اين راستا وجود ندارد.
وي با تأكيد بر آگاه سازي مردم در اين راستا و اينكه دولت يك ميليون تومان وام آماده سازي و 15 ميليون تومان هم وام ساخت اين مسكن ها را بر عهده گرفته است، تصريح مي كند: اگر بر فرض مثال هزينه ساخت اين مسكن ها 40 ميليون تومان باشد، بقيه را خود متقاضي بايد بپردازد.
وي پيش بيني واگذاري اين مسكن ها را سه تا پنج سال آينده مي داند و مي گويد: هدف از بحث مسكن هاي 99 ساله ايجاد يك تعادل منطقي در بازار عرضه مسكن است كه با ورود بحث مسكن هاي 99 ساله به اين بازار روز به روز سير صعودي مسكن افزايش مي يابد.
بهاروند در پايان از احداث يك پروژه 288 واحدي در راستاي طرح مسكن مهر در محله پشت بازار خرم آباد خبر مي دهد كه داراي طرح مصوب و پروانه ساخت است و براي تسهيلات به بانك معرفي شده و بخش مهندسي آن هم انجام شده است.
به هر حال تحقق مطلوب و تأثيرگذار مسكن مهر 99 ساله به عنوان يك دغدغه كلي براي مردم استان مطرح مي باشد كه متأسفانه عدم اطلاع رساني مطلوب و كارآمد نهادهاي ذي صلاح و برخي كوتاهي هاي مسؤولان امر از يك طرف و وضعيت اقتصادي نامناسب مردم با وجود نياز به مسكن از طرف ديگر موجب شده تا برخي نارضايتي ها در مناطق مختلف شهري استان شدت بگيرد كه اميد مي رود هرچه سريعتر در اين زمينه تلاشهاي درخور توجهي صورت گيرد.
 پنجشنبه 4 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن