واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: چون نديدند حقيقت ره افسانه زدند در انتقال مفاهيم فرهنگ مقاومت به جوانان تلاش كنيم(بخش پاياني)
گاليا توانگر
براي انجام طرح ها و كارهاي بزرگ به ابزار و امكانات لازم نيازمنديم. حالا تصور كنيد اگر بخواهيم ارزش هاي دفاع مقدس را به جهانيان بنمايانيم، چه ميزان همت و از خودگذشتگي لازم است. كساني كه مي پندارند امروز درهاي بهشت قفل شده، رسالت ها به انجام رسيده و وقت سرگرم شدن به خواسته هاي دل است، سخت در اشتباهند.
امروز زمان جهاد ديگري است. جهاد مبارزه با نفس و جهاد در سنگر حفظ و انتقال ارزش ها به نسل هاي بعدي. سكوت، دلزدگي، انتقادهاي بي ثمر و بدون ارائه راهكار، بدبيني و پنداره غلط اتمام دفاع مقدس از دام هايي است كه بيگانگان براي دلسرد كردن نسل جديد گسترانده اند.
در فكه وقتي بر روي رمل هاي سنگين قدم مي زني، حس مي كني آويني شانه به شانه ات از فراز و نشيب ها بالا مي آيد. نسيم صبحگاهي چفيه روي شانه ات را تكان مي دهد، گويي تمام خودت را مي تكاند. آن سوتر گل هاي خوشرنگ زيبايي در حصار سيم هاي خاردار روئيده اند. نمي تواني گلچينشان كني، هنوز هم خطر مين و انفجار وجود دارد. گل ها در حصار هر خطري مي رويند و آويني با چشم هاي بينا به نظاره نشسته است. نسل جديد در حصار روزمرگي ها و هزار و يك توطئه بيگانگان ريشه مي دواند و شهدا نيز به نظاره نشسته اند، مبادا چشم اهل يقين از اعمالمان باراني شود!
امكانات تبليغي دفاع مقدس ناكافي است
شلمچه سرزمين پروانه هاست. در سكوت دشت هر رهگذري در پناه گودالي، خاكريزي، سنگري و... نشسته و به ياد غربت مولا حسين(ع) زيارت عاشورا مي خواند.
اين جا پاها برهنه، روح ها تشنه و حرف ها از جنس ديگري است، اين جا محشر است، محشر از خودگذشتن و به خداي شهدا رسيدن.
دلت را كه صاف كني در چند ثانيه همه ديدارها فرو مي ريزند و انديشه هاي تازه و هدف هاي نو جوانه مي زنند. قدم زدن بي تكلف بر اين خاك مقدس و استشمام بوي شهدا مقدمه ورود به سرزمين ديگري است، سرزمين اهل شهود. كساني كه بر هر چيز در دل خط كشيدند و تنها خدا ماند و خواست خدا.
چشم ها باراني مي شوند، چه مي داني از شرم است يا از شوق؟ بيشتر پشيماني است و سنگيني اين سؤال كه در صف شلوغ نام ها و نشانه ها دلت، نام اصلي را چگونه پيدا كند؟
عليرضا اسحاقي تهيه كننده صدا و سيما با تأكيد بر اين كه حرف و سخن جهاني داشتن نيازمند بسترسازي است، مي گويد: «در سينماي ما اگر چه به منابع پرارزش معنوي و ديني، داستان هاي مذهبي، انقلابي و جنگ دسترسي داريم، اما نسبت به ساير نقاط دنيا براي گسترده كردن امكانات و لوازم سينمايي خود كمتر تلاش كرده ايم. اصلا دغدغه مديران سينمايي ما ارائه كارهايي با اين ميزان بازتاب نبوده است. ممكن است يك فيلم خاص به مدد جشنواره هاي بين المللي مطرح شود و جايزه بگيرد، ولي هيچ گاه از كانال هاي معمول رسانه اي نتوانسته ايم حرفمان را جهاني كنيم.»
وي در ادامه مي گويد: «اگر مي بينيد كه ارزش هاي دفاع مقدس كمتر در قالب آثار سينمايي ما منعكس مي شود شايد به اين دليل است كه ما سعي داريم از هنر تنها برداشت مادي داشته باشيم و هنر را ابزاري در اختيار فرهنگ سازي ايراني و انقلابي قرارنداده ايم. در شرايط فعلي گيشه حرف را مي زند، از سوي ديگر كارگردان هايي كه مي خواهند فيلم دفاع مقدس بسازند با مشكلات فراواني روبرو هستند. بايد وارد لايه هاي تاريخ معاصر شويم ابزار و ادوات جنگي و صحنه سازي جنگي لازم است.
انجمن دفاع مقدس هنوز نمي توانند شرايط و امكانات لازم را دراختيار فيلم ساز قرار دهند. سؤال اساسي اين جاست كه انجمن دفاع مقدس نسبت به دهه 60 تا چه حد امكاناتش را به روز كرده است؟ الان در يك فيلم جابه جايي يك تانك ساده با مشكلاتي روبروست. اگر ما مي خواهيم از يك نقطه به نقطه ديگر برويم بايد ببينيم ابزار و امكاناتمان چيست؟ شرايط به ما مي گويد كه در چه مدت زماني مي توانيم به مقصد برسيم؟»
عملكرد مسئولين درنگاه تيزبين جوانان
مهندس حسن اختري مسئول مركز افكارسنجي فارس نيز معتقد است آن چه كه در زمان دفاع مقدس گذشته به اندازه كافي درخشان، مطرح و بزرگ است كه ديگر به اغراق و استفاده از عناصر شعارگونه وجود ندارد. وي مي گويد: «خيلي ها مي گويند اگر عين واقعيت منتقل شود، جذابيت ندارد، ولي در زمينه دفاع مقدس همه اتفاقات داراي جذابيت هستند و بزرگ به شمار مي آيند.»
اختري ادامه مي دهد: « بايد اعتراف كرد كه الان هم هرجا كم بياوريم از شهدا و جانبازان مايه مي گذاريم. به هرحال جلو ضرر را از هركجا بگيري منعفت است. البته خيلي كارها صورت گرفته كه همين مقدار زياد هم كم به نظر مي رسد.
ارزش هاي جنگ جز دستاوردها و گنجينه هاي ملي ماست. عملكرد مسئولين بايد رنگ پاكي، ايثار و از خودگذشتگي داشته باشد، تا بتوانيم در انتقال ارزش ها موفق باشيم. دست هاي مسئولين ظرفي هستند كه از طريق آن آب گواراي مفاهيم ارزشي به گلوي نسل جوان ريخته مي شود و آن ها را سيراب مي كند. چنانچه اين دست ها گل آلود شوند، فطرت پاك جوان حرف ها و نصيحت ها را كنار مي زند. اين اتفاق طبيعي هم هست. چه كسي از يك ظرف گل آلود آب مي نوشد؟ اين حركت نشان مي دهد ضمير جوانان پاك مانده است.
غفلت از ابزار رسانه اي
نشان دادن يك جانباز درحالت بحراني و زوم كردن دوربين روي صورت دختربچه اي كه هراسان مي نگرد و اشك مي ريزد، چه بار فرهنگي و ارزشي دارد كه بارها و بارها از رسانه ملي شاهد پخش چنين صحنه هايي بوده ايم؟
وقتي وارد بحث انيميشن جنگ مي شويم، كارنامه كاري بسيار تهي است. مهدي نيرومنش مستندساز دراين باره توضيح مي دهد: «همين كه نام انيميشن جنگ بر زبان مي آوريم، فقط انيميشن حسين فهميده در ذهنمان تداعي مي شود. در همين چند كار هم به روايت سطحي وقايع بسنده كرده ايم.
امام(ره) فرمودند: رهبر ما آن طفل سيزده ساله است. آيا در اين كارها توضيح داده شده كه چرا آن طفل 13 ساله مي تواند حتي رهبر امام(ره) باشد؟ بچه ها خيال مي كنند چون خودش را به زير تانك انداخته پس قهرمان است. درحالي كه بايد روشن سازي شود فهميده چون همه چيزش را در گرو فرمان امام(ره) و اسلام قرار داد، مي تواند رهبر امت اسلام باشد.»
اين مستندساز در ادامه مي گويد: «مدتي پيش در كلاس هاي داستان نويسي رفت و آمد مي كردم، متاسفانه ديدم هركسي كه براي اولين بار مي خواهد بنويسد، موضوع جنگ را دستمايه كار خود قرار مي دهد. افراد مختلف يكي يكي پشت تريبون قرار مي گرفتند و دم دستي ترين موضوعات را وارد حوزه داستان دفاع مقدس مي كردند. انتظار مي رود مربيان و راهنمايان از قشر جوان بخواهند با پيش زمينه و مطالعه وارد چنين حوزه هايي شوند.
همين نيروها هستند كه در آينده فيلمنامه نويس با موضوع جنگ و يا رمان نويس خواهندشد.»
موازي كاري ها را خط بزنيم
موازي كاري ها و عدم هماهنگي بين سازمان هاي مختلف در حوزه تبليغ ارزش هاي دفاع مقدس نيز نقص بزرگ ديگري است كه هرگز به طور جدي به آن نگاه نكرده ايم و درصدد رفع آن بر نيامده ايم.
احمد خداكرمي مشاور وزير جهاد كشاورزي در امور ايثارگران توضيح مي دهد: «براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت ارگان هاي مختلفي فعاليت مي كنند و بودجه هايي نيز در اختيارشان قرار گرفته است. بايد سازماني وجود داشته باشد كه همه اين فعاليت ها را ساماندهي كند.»
وي در ادامه مي گويد: «كتاب هايي نيز با موضوعات داستاني در حوزه جنگ به چاپ رسيده كه در شرايط فعلي با توجه به سليقه جوان نيازمند تحول است. جوان هاي امروز كتاب 400، 500 صفحه اي نمي خوانند، كتاب كم حجم و پرمغزي تدارك ببينيم كه فرزندان ما در ساعات فراغت و در هر شرايطي قادر به خواندنش باشند.»
اين گفته خداكرمي ما را به ياد كتاب فرمانده من و نظر مساعد مقام معظم رهبري انداخت. در شرايط فعلي جاي چنين كارهايي خيلي خالي ست.
مشاور وزير جهاد كشاورزي در امور ايثارگران ضمن تأكيد بر اين كه در حوزه فرهنگي جنگ نبايد هر سازمان مجزا كار كند، مي گويد: «بايد همه دست به دست هم بدهند و از تكنولوژي هاي جديد استفاده كنيم. الان انيميشن هاي شهرداري، نيرو انتظامي و وزارت نيرو با استقبال مردم به ويژه كودكان و نوجوانان رو به رو شده، بايد در حوزه جنگ نيز چنين انيميشن هايي داشته باشيم. وي مي پرسد چند انيميشن تبليغي با موضوع جنگ براي كودكان و نوجوانان ساخته ايم و نرم افزارش را در اختيار آنها قرار داده ايم؟
فرار از نگاه كليشه اي
عليرضا اسحاقي تهيه كننده صدا و سيما توصيه مي كند فيلم سازان حوزه دفاع مقدس بايد نگاه خود را از گيشه و نيز جشنواره هاي خاص بردارند و فيلم ملي بسازند. طبيعي است كه كارهاي دفاع مقدس چون ريشه در تاريخ يك ملت دارد با سليقه هاي سطح پايين سازگار نيست، با اين حال اگر يك فيلم جنگي خوب ساخته شود، ماندگاري آن محل رجوع خيلي از افراد جستجوگر خواهد شد.
وي در ادامه مي گويد: «چند درصد از فيلم هاي سينمايي حول محور جنگ و دفاع مقدس بوده كه بدون شعار توانسته اند مفاهيم را منتقل كنند؟ به نظر مي رسد ما هنوز به آن زبان دقيق و عميق نرسيده ايم كه مفاهيم را درك و منتقل كنيم. نهادهاي مختلف بايد هزينه كنند تا اين مفاهيم با توجه به نياز روز شفاف سازي شده و به زبان سينما و تلويزيون منتقل شوند.»
اين دست اندركار سينمايي در تكميل صحبت هايش مي گويد: «حتي ظرفيت مخاطبين بايد همپاي سينما رشد كند. خيلي از مفاهيمي را كه سينماگر مي گويد، مخاطب هضم نمي كند و انگيزه لازم را هم ندارد. بعضي ديگر هم بهانه مي آورند فيلم جنگ فروش ندارد. روشن است كه سينماي دفاع مقدس با سينماي تجاري متفاوت است. چنانچه ساخته هم نشوند، مفاهيم ايدئولوژيك در سينما تجلي پيدا نمي كند.»
چهارشنبه 3 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: کيهان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]