تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815524487




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفاوت قرآن با ساير كتب آسماني


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: تفاوت قرآن با ساير كتب آسماني
پرسش:
قرآن، تورات، انجيل و زبور از چه جهاتي با يكديگر اشتراك و يا اختلاف دارند، لطفاً وجوه تمايز قرآن از ساير كتب آسماني را بيان كنيد؟
پاسخ:
در بخش نخست پاسخ به اين سؤال ضمن بيان وجه اشتراك كتب آسماني به اينكه همه آنها از جانب خدا و مايه نور و هدايت براي مردم است به چند وجه افتراق و تمايز قرآن نسبت به ساير كتب آسماني شامل: 1- معجزه بودن قرآن 2- كامل و تمام بودن قرآن (پاسخگوي تمامي نيازهاي انسان) 3- برخورداري از دو نزول (دفعي و تدريجي) 4- كم و زياد نشدن سوره ها و آيات و عدم تحريف قرآن اشاره كرديم. اينك در ادامه بخش پاياني مطالب را پي مي گيريم.
5- محتوا و معارف قرآن كريم با تورات و انجيل متفاوت است و اصلا با آن دو قابل مقايسه نيست؛ زيرا:
الف) «ونزلنا عليك الكتب تبينا لكل شيء» (نحل، 89) آنچه از زمينه هاي گوناگون فكري، اعتقادي، بينشهاي بنيادي، نظامهاي رفتاري فردي، اجتماعي، مادي، معنوي، دنيايي، آخرتي و... در تكامل فرد و جامعه نقش داشته در قرآن بيان شده و معارف آن، با فطرت و سرشت مشترك انسانها هماهنگ است؛ بدين جهت از فراگيري و جامعيت خاصي برخوردار و همگاني، هميشگي و همه جايي است.(4)
ب) اصول معارف و مفاهيم قرآن، بر پايه عقل و منطق مشترك و همگاني انسان استوار است و اساس تعاليم اسلام بر مدار جهل ستيزي و عقل انگيزي (آل عمران، 164؛ يونس،100)، تقليدزدايي و تحقيق پروري، (مائده، 104؛ نحل، 43)، پندار سوزي و دانش سازي، (انعام، 116؛ مجادله،11) مي چرخد.(5)
ج) قرآن، با نگرشي واقع بينانه به حقيقت وجود انسان و منطبق بر فطرت او (و بدور از افراط و تفريط) اهداف زندگي او را در يك طبقه بندي منظم مقدماتي، متوسط، عالي و نهايي، سامان و انتظام مي بخشد كه تمام استعدادهاي ذاتي او پرورش يافته، خاستگاه هاي وجودي او به شيوه اي معتدل و هماهنگ ارضا گردد؛ بر همين اساس، دنياپرستي و دل سپردگي به آن را مورد نكوهش قرارداده، (عنكبوت، 64) و دنياگريزي وسركوب تمايلات طبيعي و مادي را مطرود مي داند. (اعراف، 32)(6)
د) قرآن، از اختلاف و تناقض پيراسته است؛ در حالي كه تورات و انجيل نه تنها، هيچ يك از اين ويژگي ها را ندارند، بلكه محتواي آن دو آميخته با خرافات و نسبتهاي ناروا به پيامبران الهي است؛ به عنوان نمونه:
1- تورات گوساله سازي و دعوت به بت پرستي را به هارون، وزير و جانشين موسي(ع) نسبت مي دهد؛ (7) در حالي كه شخصي از بني اسرائيل به نام سامري اقدام به چنين كاري كرد، و قرآن، دامان اين دو رهبر و پيامبر الهي (موسي و هارون) را هرگونه آلودگي به شرك و بت پرستي پاك مي داند.(8)
2- قرآن، سليمان را پيامبري بزرگ با علم سرشار و تقواي بسيار مي داند كه با داشتن حكومت عظيم، هرگز اسير مقام و مقام نشد و...؛ ولي تورات، در زمينه هاي گوناگون بدترين نسبتها را به او مي دهد كه نقل آنها شرم آور است.
3- انجيل به خداوند سبحان نسبت تجسم داده و مي گويد: خدا به صورت انسان مجسم شده و...(9) ولي قرآن مي فرمايد: «ليس كمثله شيء (شوري، 11) هيچ چيز همانند او نيست.» و...
در پايان لازم به يادآوري است تفاوت هايي كه براي قرآن با تورات و انجيل بيان شد شامل حال زبور حضرت داود (نساء 163 و...) نيز مي شود(10)
پي نوشت ها:
4- ر.ك: علوم قرآن، همان، ص113-126
5- همان ص113-126
6- علوم قرآن، محمدباقر سعيدي روشن، ص113-.126
7- تورات، سفر خروج، فصل .32
8- ر.ك: تفسير نمونه، ج6، ص379-.381
9- انجيل يوحنا، باب اول، شماره2و .15
10- ر.ك: تفسير نمونه، ج12، ص161؛ ج13، ص520
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن