واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: بررسي آسيب ها و راهكارهاي ارتقاي سينماي دفاع مقدس ارتقاي نرم افزاري در كنار حمايت سخت افزاري
علي تربتي
بيست سال از پايان دفاع مقدس هشت ساله ما گذشته است و يكي از دغدغه هاي موجود در ميان اهالي انقلاب، حفظ و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت است. به اعتقاد كارشناسان و صاحب نظران، بهترين راه براي بقاي اين فرهنگ، توليد آثار هنري و انعكاس وقايع و ارزش هاي دفاع مقدس در رسانه هاست. يكي از قالب هاي هنري كه ويژگي رسانه اي نيز دارد، سينماست. اين پديده، به خاطر داشتن قابليت تأثيرگذاري بالا، مي تواند نقش موثري در اين زمينه ايفا كند. همچنانكه طي 30سال گذشته، معدود آثار ارزشمندي كه در عرصه سينماي دفاع مقدس خلق شدند، تأثير زيادي در گرايش جوانان و مردم به دفاع مقدس داشته اند. براين اساس، در هفته دفاع مقدس كه موسم يادآوري حماسه هاي مقاومت دليرمردان و زنان كشورمان است، بايد به بررسي و آسيب شناسي رشته ها و ژانرهاي هنري دفاع مقدس نيز پرداخت.
لزوم حمايت دولت
خوشبختانه، امروز ديگر مديريت فرهنگي و سينمايي حاضر، به اهميت سينماي دفاع مقدس واقف است. اما موضوع مهم اين است كه چگونه بايد از اين سينما حمايت كرد؟
محمدرضا شرف الدين، از فعالان سينماي دفاع مقدس و مدير انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس در اين باره اظهارنظر كرده : باتوجه به اينكه رويكرد معاونت سينمايي به سينماي دفاع مقدس بسيار مطلوب بوده، لازم است در اين مسير دقت هاي بيشتري صورت گيرد تا اتفاقاتي كه در سال هاي گذشته منجر به حضور يكسري فيلم هاي بي پايه در اين ژانر گرديد و ضربه جبران ناپذيري بر پيكره سينماي دفاع مقدس زده است و موجب مخاطب گريزي از اين ژانر ملي شد رخ ندهد.
وي تصريح كرد: موقعيت بسيار خوبي براي توليدات عرصه دفاع مقدس فراهم شده است تا در آينده شاهد شكوفايي بيش از پيش اين ژانر كه قطعاً نقش بزرگ و به سزايي در سينماي ملي دارد باشيم.
او مهم ترين عنصر براي جامعه را فرهنگ و روحيه دفاعي دانست و گفت: لازم است بخشي از بودجه دفاعي كشور صرف فرهنگ دفاعي شود و از مجلس تقاضا داريم بودجه مستقلي را به فرهنگ دفاعي اختصاص دهند كه بخش عمده آن متعلق به سينماي دفاع مقدس باشد.
رضا ايرانمنش، بازيگر سينماي دفاع مقدس نيز توجه به «تخصص» را در كنار تعهد با اهميت دانسته و معتقد است:
فيلمسازاني مانند حاتمي كيا بايد با حمايت مسئولان روبرو شوند. كارگردان هايي از اين دست در سينماي جنگ، تخصص و تجربه حضور در ميادين جنگ را نيز دارند.
وي با اشاره به اينكه ما در حوزه سينماي دفاع مقدس از تبليغات بهره نمي بريم تصريح كرد: اگر به همان اندازه كه رسانه ها به تبليغات يك فيلم عاشقانه مي پردازند و عكس چهره هاي مربوط به اين فيلم ها را روي صفحات اول خود مي زنند به همان اندازه هم به سينماي دفاع مقدس در حيطه تبليغات بپردازند، تأثير زيادي در استقبال مردم خواهد داشت.
تقويت نرم افزاري
يكي از نيازهاي سينماي دفاع مقدس، تقويت جنبه هاي شناختي، ايدئولوژيك و به عبارتي نرم افزاري است. ضعف فكري و نرم افزاري منجر به اتلاف هزينه ها و فعاليت هاي اين عرصه مي شود يا آن طور كه بايد و شايد حقايق و واقعيت هاي دفاع مقدس را نمايان نمي سازد. يك نماينده مجلس در اين باره اظهارنظر كرد:اكثر فيلم ها و سريال هايي كه تاكنون با محوريت دفاع مقدس ساخته شده، انعكاس واقعي جريانات آن دوران كه در جبهه ها شاهد آن بوديم، نبوده است.
مهدي كوچك زاده با اشاره به برخي آثار عرصه دفاع مقدس در سينما و تلويزيون، يادآور مي شود: در اين قبيل آثار بيشتر جنبه درگيري، خونريزي و سلاح در جنگ برجسته مي شود و اين درحالي است كه در جبهه ها، تأثير روحيه از خودگذشتگي و عشق موج مي زد.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي تصريح مي كند: در اكثر فيلم هاي ساخته شده اين عشق را در سطح نازل نشان مي دهند و اين نشانگر اين است كه بسياري از فيلمسازاني كه در اين زمينه مشغولند، با دوران دفاع مقدس و جنگ آشنايي ندارند.
كوچك زاده در عين حال با اشاره به خلق صحنه هاي زيباي مرتبط با دوران دفاع مقدس در برخي آثار سينمايي، بر اين باور است كه پرداختن به واقعيات دوران دفاع مقدس، اين سينما را عميق و جذاب خواهدكرد.
ضعف فيلمنامه از عوامل نرم افزاري سينماي دفاع مقدس است كه با تقويت آن مي توان انتظار ارتقاي اين گونه سينمايي را داشت.
جمال شورجه، كارگردان سينماي انقلاب و دفاع مقدس در اين باره معتقد است: امروز خلاء وجود فيلمنامه هاي مناسب در اين حوزه مشخص است و بسياري از فيلمنامه هايي كه نوشته مي شود آثاري ضعيف و بدون درونمايه قوي است. مهمترين نكته اي كه بايد درنظر گرفت اين است كه بايد روي نويسنده ها سرمايه گذاري شود و سطح آگاهي و دانش آنها ارتقا داده شود و نويسندگان مستعد و شايق شناسايي شوند تا جوانان بتوانند در كنار نويسندگان باسابقه به كار بپردازند. ما به سياستگذاري و برنامه ريزي براي نويسندگان نياز داريم و نبايد به وضعيت موجود اكتفا كنيم، بلكه اين وضعيت بايد ارتقا پيدا كند كه بخشي از آن بر عهده دولت است تا افراد دخيل در امر سينماي دفاع مقدس مانند نويسندگان يا كارگردان ها را تشويق به كار بكند.
اين كارگردان در نشستي كه در خبرگزاري فارس برگزار شد، با اشاره به لزوم مطالعه درمورد وقايع دفاع مقدس گفت: متأسفانه كل سينماي ما مشكل كمبود مطالعه و كم كاري دارد و شايد ما به اندازه انگشتان دو دست فيلمساز خلاق داريم. بايد دولت سعي كند ارتقاي بينش و دانش را همزمان در سينماگران به وجود بياورد. چيزي كه مقام رهبري هم در ديدار با كارگردانان به آن اشاره كردند.
شرف الدين نيز كه در اين نشست حاضر بود با اشاره به لزوم مطالعه درمورد دفاع مقدس توسط سينماگران گفت: متأسفانه مشكلي كه ما در سينما داريم، مشكل شتابزدگي و عدم مطالعه و تأمل كافي است.
وي افزود: البته بي اطلاعي از دوران جنگ تحميلي در سينماي دفاع مقدس و بين دست اندركاران اين سينما عموميت دارد و بسياري از آن ها كه زماني آثار درخشاني در سينماي ايران مي ساختند، اكنون به ساخت آثاري بي مايه رو آورده اند و دليل آن تنها اين است كه داشته ها و شنيده هاي آن ها ديگر جوابگو نيست و بي مطالعه بودن آن ها باعث توليد آثار ضعيف مي شود. هركسي تنها زاويه ديد خود را به جنگ داشته و همه به آن زاويه ديد بسنده مي كنند و مشخص است كه اين زاويه ديد بعد از مدتي ديگر جوابگوي فيلمساز نيست و بايد روي مسئله مطالعه يا اقتباس ادبي كار كرد.
چهارشنبه 3 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: کيهان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]