تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821125893




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش شديد توليد محصولات باغي استان كرمان


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: كاهش شديد توليد محصولات باغي استان كرمان
به دنبال خشكسالي هاي متوالي، كم آبي، سرمازدگي و بروز آفات گياهي، توليد محصولات باغي كرمان به ويژه ٣ محصول عمده اين استان يعني خرما، پسته و گردو نسبت به سال گذشته ٥٠ تا ٨٥ درصد كاهش يافته است. در حالي توليد محصولات كشاورزي در اين استان محروم به نصف و بيش از آن كاهش يافته است كه درآمد بسياري از مردم كرمان از اين طريق تامين مي شود. كشاورزان اين استان شرقي، اين روزها با مشكلات عديده اي مواجه شده اند از يك طرف باغ ها و درختان آن ها بر اثر خشكسالي و سرمازدگي تا حدودي از بين رفته است و از طرف ديگر، كاهش توليد محصولات كشاورزي از لحاظ مالي به آن ها خسارات زيادي وارد كرده است. به اعتقاد بسياري از كشاورزان، اين افت توليد كه در نتيجه عوامل طبيعي به وجود آمده است، خسارات سنگيني به كشاورزان وارد مي كند كه در صورت پيدا نكردن راه حل مناسب، در سال هاي آينده به يك بحران كشاورزي تبديل خواهد شد. بنابراين ضروري است كه مسئولان و متوليان امر، هر چه سريع تر راهكاري عملي براي مقابله با بلاياي طبيعي پيدا كنند تا به وسيله آن از ادامه اين روند جلوگيري شود.

با آغاز فصل برداشت گردو از باغ هاي شهرستان بافت، مدير جهاد كشاورزي اين شهرستان از كاهش ٥٠ درصدي برداشت اين محصول در مقايسه با سال گذشته خبر داد و افزود: به دليل خشكسالي در سال جاري و سرمازدگي بهاره، توليد گردو در اين منطقه امسال به شدت كاهش يافته است.مهندس «آقا رضايي» با اشاره به اين كه كيفيت محصول توليدي اين شهرستان در كشور بي نظير است، تصريح كرد: در صورت توجه بيشتر مسئولان به گردو، اين محصول به عنوان يكي از ارز آورترين محصولات استان مطرح خواهد شد.

وي گفت: براساس برآوردهاي انجام شده، متوسط برداشت محصول در سال جاري در هر هكتار يك هزار و ١٠٠ كيلوگرم خواهد بود.

وي آفت كرم خراط را نيز در كاهش توليد گردو در منطقه بافت تاثيرگذار دانست و از كشاورزان خواست براي كاهش خسارات ناشي از خشكسالي و سرمازدگي، محصولات كشاورزي خود را بيمه كنند.

از سوي ديگر استان كرمان به عنوان اولين توليد كننده خرماي كشور، نقش مهمي در توليد اين محصول با ارزش غذايي در كشور دارد.

اين استان با سطح زير كشت حدود ٤٢ هزار هكتار نخلستان بارور و ١٠ هزار هكتار نخلستان غير بارور، سالانه، حدود ٢٠٠ تا ٢٧٠ هزار تن خرما توليد مي كند.

مدير جهاد كشاورزي بم با اشاره به كاهش قابل ملاحظه توليد خرما در اين شهرستان گفت: در سال جاري با كاهش چشمگير ٣٠ تا ٥٠ درصدي اين محصول رو به رو هستيم.

مهندس «شجاع الديني» پديده خشكسالي، سرمازدگي و شيوع آفات در نخلستان هاي بم را از عوامل كاهش توليد خرما ذكر كرد.

وي با بيان اين كه آفت زنجره خرما، نوعي حشره سايه پسند است كه با تغذيه از شيره درخت نخل، باعث خشك شدن آن و در فصل برداشت باعث پايين آمدن كيفيت محصول مي شود، تصريح كرد: متاسفانه اين آفت كشاورزي، تك محصول بم را با صدمات و لطمات جبران ناپذيري مواجه ساخته است. وي افزود: در اوايل فصل پاييز و بهار، حدود ٧ هزار هكتار از باغ هاي منطقه به صورت هوايي و زميني سم پاشي شد و تا حدودي از بروز خسارات جلوگيري شد.

فرماندار بم هم در اين رابطه گفت: براساس برآوردهاي كارشناسان، به نخل داران اين شهرستان به دليل بروز خشكسالي و سرمازدگي تاكنون بيش از ٤٢٠ ميليارد ريال خسارت وارد شده است.

«اعتمادي» افزود: خشكسالي و سرمازدگي به علاوه آفت زنجره خرما كه در اين شهرستان بروز كرده، سبب كاهش ٣٠ تا ٥٠ درصدي ميزان توليد محصول امسال در اين منطقه شده است.

وي خاطر نشان ساخت: با وجود بروز اين پديده كيفيت خرماي بم مانند سال هاي گذشته از سطح بسيار بالايي برخوردار است.

وي ميزان معمولي توليد سالانه خرما در شهرستان بم را ١٠٠ تا ١٢٠ هزار تن اعلام كرد و افزود: با اين حال، هنوز ميزان دقيق توليد در سال جاري مشخص نيست.

معاون بهبود و توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان هم درباره خسارات وارده به محصول خرما بر اثر سرمازدگي امسال گفت: درختان خرما در مقابل سرما مقاوم است، با اين حال سرمازدگي شاخه هاي درختان نخل، باعث كاهش توليد محصول در اين منطقه شده است.

مهندس «ميرزا بيگي» تاكيد كرد: هم اكنون ٥٠ هزار خانوار در استان كرمان به كار كشت خرما مشغول هستند كه بايد محصولات خود را بيمه كنند تا در مواقع بحراني، از دريافت غرامت برخوردار شوند.

در زمينه توليد پسته، نيز بايد گفت، در استان كرمان كه به عنوان بزرگ ترين توليد كننده اين محصول در كشور مطرح است، توليد پسته به دليل خشكسالي و سرمازدگي شديد سال گذشته و اوايل امسال با كاهش قابل ملاحظه اي مواجه شده و اين عوامل باعث شده است كه ميزان توليد پسته در سال جاري به حداقل خود طي چند سال گذشته برسد.

براساس برخي آمارها، پيش بيني شده است كه توليد محصول امسال پسته استان كرمان در مقايسه با سال گذشته، با ٦٠ تا ٨٠ درصد افت مواجه خواهد شد، اين درحالي است كه معاون بهبود و توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي كرمان، ميزان توليد پسته در سال جاري را غير قابل پيش بيني مي داند. «مهندس ميرزا بيگي» ميزان توليد پسته سال گذشته را حدود ٢٧٠ هزار تن عنوان كرد و خاطر نشان ساخت: به دليل سرمازدگي باغ هاي پسته، ميزان توليد اين محصول هنوز قابل پيش بيني نيست.

مدير جهاد كشاورزي زرند نيز در اين رابطه گفت: امسال ١٦ هزار تن پسته از باغ هاي اين شهرستان برداشت مي شود. مهندس «صادقي» افزود: اين در حالي است كه ميزان توليد اين محصول در سال زراعي گذشته حدود ٤٥ هزار تن بوده است.

وي تصريح كرد: دو پديده خشكسالي و سرمازدگي به ترتيب به ميزان ٥ و ٧٠ درصد در كاهش محصول پسته تاثير گذار بوده است. «زارعي» از كشاورزان خسارت ديده استان كرمان هم در اين رابطه گفت: سرماي بيش از اندازه هوا به بيش از ٨٠ درصد محصولات او خسارت وارد كرده است و براساس پيش بيني كارشناسان اين موضوع حتي روي محصول سال بعد اين منطقه تاثير خواهد گذاشت.در همين حال رئيس كميته باغباني انجمن پسته ايران از كاهش توليد پسته در رفسنجان به ميزان ٨٠ درصد خبر مي دهد.«مهدي آگاه» گفت: به دليل كم آبي و سرمازدگي سال جاري، محصول پسته اين شهرستان نسبت به سال گذشته ٨٠ درصد كاهش خواهد داشت. وي افزود: براساس پيش بيني هاي به عمل آمده، محصول عمده پسته استان كرمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ١٠٠ هزار تن كاهش پيدا مي كند.
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن