تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816501590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فعاليت واحدهاي صنفي غيرمجاز در گيلان، آفتي براي بازار (بخش اول )


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: فعاليت واحدهاي صنفي غيرمجاز در گيلان، آفتي براي بازار (بخش اول )
جامعه اصناف، همواره به عنوان يكي ازموثرترين عوامل ساماندهي فعاليت هاي اقتصادي محسوب شده و مي شوند و به دليل تعامل نزديكي كه با مردم دارند و نياز دايمي كه مردم به اين بخش دارند، جزء لاينفك جوامع مختلف شده اند.


يك واحد صنفي علاوه بر اينكه به لحاظ نمايش غناي اقتصادي يك منطقه حايز اهميت است، از نظر نمايش تاريخ، فرهنگ، آداب و رسوم يك شهر، استان و حتي يك كشور براي مردم، مسافران و گردشگران خارجي نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است.
علاوه بر آن اصناف جزو لايه هاي اجتماعي كشور هستند كه نقش مهمي در برقراري و يا تهديد امنيت در جامعه دارند، به گونه اي كه خدمت مطلوب و انجام وظيفه درست توسط يك واحد صنفي باعث افزايش رضايت مندي در سطح جامعه شده و برعكس خدمات رساني نامطلوب كاهش رضايت مردم و در نهايت تهديد امنيت اقتصادي و رواني جامعه را درپي خواهد داشت.
به گزارش ايرنا، گستردگي حيطه فعاليت و وجود بيش از دو ميليون واحد صنفي در سراسر كشور و 79 هزار واحد صنفي در گيلان و سهم قابل توجه آنان در توليد ناخالص داخلي كشور، نشان دهنده اهميت فعاليت اين صنف در كشور و لزوم توجه به آنان است.
در سالهاي اخير افزايش نرخ بيكاري و مشكلات اقتصادي خانوارها سبب شده تا به دليل كم هزينه بودن راه اندازي يك واحد صنفي درمقايسه با ساير بنگاه هاي اقتصادي در مقابل درآمدزايي بالاي صنوف، شاهد رشد قارچ گونه واحدهاي صنفي در استان گيلان و عدم برقراري توازن يك صنف در يك منطقه و در اين استان باشيم.
رييس مجمع امور صنفي شهرستان رشت و نايب رييس شوراي اصناف كشور هم با اذغان به اين مساله گفت: درحالي كه بايد به طور ميانگين به ازاي هر 450 تا 500 نفر يك واحد صنفي وجود داشته باشد، اما در زمان حاضر به ازاي هر 27 تا 30 نفر يك واحد صنفي در كشور ايجاد شده است.
"جلال الدين محمد شكريه" افزود: هم اكنون دو ميليون و 500 هزار واحد صنفي در كشور وجود دارد كه هر واحد صنفي به طور متوسط 2/3 تعداد اشتغال را در كشور برعهده دارد، اما تكثر تعداد واحدهاي صنفي سبب شده تا فعاليت اقتصادي اين واحدها با مشكل مواجه شود.
وي اضافه كرد: در استان گيلان نيز با احتساب دو ميليون و 300 هزار نفر جمعيت، به ازاي هر 23 نفر يك واحد صنفي وجود دارد.
رييس اداره امور اصناف سازمان بازرگاني گيلان، نيز تكثر واحدهاي صنفي به نسبت به جمعيت را يكي از مشكلات موجود در اين بخش عنوان كرد.
"علي حاتم جعفري" گفت: در زمان حاضر نسبت مناسبي بين تعداد واحدهاي صنفي و جمعيت وجود ندارد و بايد با محدود كردن توسعه صنوف و اتخاذ تدابير لازم اين نسبت ها را تغيير داد.
اما آنچه كه در زمان حاضر به عنوان يكي از معضلات اين بخش تبديل شده و نگراني و نارضايتي خود صنوف، مردم، مسوولان و برقراركنندگان امنيت در جامعه را فراهم آورده است، وجود واحدهاي صنفي فاقد پروانه كسب است كه به صورت غيرقانوني و غيرمجاز فعاليت مي كنند.
با وجود اينكه در آيين نامه اجرايي "صدور پروانه كسب توسط اتحاديه هاي صنفي در شهرها" (تبصره يك ماده 12 قانون نظام صنفي ) قيد شده است كه هر فرد بايد قبل از ايجاد هر واحد صنفي و حتي قبل از تهيه مكان، براي اخذ مجوز لازم به اتحاديه صنف مربوطه مراجعه و درخواست خود را اعلام كند، اما اين كار براي اين واحدها عملي نشده و آنها بدون اخذ مجوز لازم فعاليت خود را آغاز كرده اند.
كما اينكه وقتي از خيابان و يا كوچه اي عبور مي كنيم، مغازه هايي را مي بينيم كه يك روزه ايجاد شده و شروع به كار كرده اند و يا برخي افراد با تخريب بخش هايي از منزل مسكوني خود يك واحد صنفي راه انداخته اند، بدون اينكه مجوز لازم براي اين كار را داشته باشند.
به گفته رييس سازمان بازرگاني گيلان، از 79 هزار واحد صنفي موجود و فعال در گيلان، تنها 64 هزار واحد صنفي پروانه كسب معتبر دارند و مابقي فاقد پروانه كسب هستند كه اين تعداد حدود چهار درصد واحدهاي صنفي بدون پروانه كسب در كشور را شامل مي شود.
رييس اداره امور اصناف سازمان بازرگاني گيلان، هم با بيان اينكه فعاليت واحدهاي فاقد پروانه كسب در كشور و اين استان درحال تبديل شدن به يك معضل است گفت: بيشترين واحدهاي صنفي ايجاد شده بدون پروانه كسب در سطح استان، در شهر رشت قرار دارند.
"جعفري" افزود: عمده ترين واحدهاي غيرمجاز ايجاد شده، در بخش مواد غذايي است و بنگاه هاي معاملات ملكي، خرازي و تريكو در رديف هاي بعدي قرار دارند.
به گزارش ايرنا، فعاليت واحدهاي صنفي بدون كسب در كنار فعاليت واحدهايي كه به صورت مجاز كار مي كنند، موجب تكثر واحدهاي صنفي در استان و حتي در يك رسته خاص شده و با جذب مشتريان بيشتر عرصه را براي فعاليت واحدهاي مجاز تنگ و محدود كرده اند.
از آنجا كه اين واحدها بدون پروانه بوده و خود را ملزم به رعايت حدود قوانين و مقررات نمي دانند، گاه منشاء بسياري از تخلفات از جمله تقلب، كم فروشي، گرانفروشي، عدم درج قيمت، عدم صدور فاكتور، عرضه كالاهاي غير استاندارد و صدور چك هاي بلامحل توسط برخي از اين واحدهاي صنفي نيز مي گردد كه اين مساله، فضايي را براي خدشه دار كردن خدمات موثر واحدهاي قانونمند نيز ايجاد مي كند.
البته بايد اذعان داشت، اين تخلفات فقط مربوط به واحدهاي غيرمجاز نبوده وبه كرات شاهد بروز چنين تخلفاتي توسط برخي از واحدهاي صنفي داراي پروانه كسب نيز هستيم.
همچنين چون واحدهاي فاقد پروانه كسب، بدون پرداخت هزينه اي براي اخذ پروانه، پرداخت ماليات و عوارض، مشغول به كسب و كار شده و براي خود درآمدزايي هم مي كنند، موجب وارد آوردن خسارتهايي به اقتصاد كشور نيز مي شوند.
رييس سازمان بازرگاني گيلان بيان اينكه وجود 15 هزار واحد صنفي فاقد پروانه كسب، در شان و جايگاه اين استان نيست، گفت: فعاليت واحدهاي صنفي بدون پروانه كسب، علاوه براينكه خاستگاه بسياري از ناهنجاري هاي امنيتي و اجتماعي و تخلفات اقتصادي خواهد بود، موجب مختل شدن فعاليت اقتصادي واحدهاي مجاز نيز مي شود.
"سياوش اميني" در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، در خصوص علل بروز چنين مشكلي گفت: نداشتن كسب و كار مشخص و سرمايه مناسب براي كار بزرگ، پايين بودن هزينه راه اندازي يك صنف در مقابل ساير فعاليت هاي اقتصادي و كارآفريني، سبب شده تا بسياري از افراد براي ايجاد اشتغال به اين بخش حتي به صورت غيرقانوني روي بياورند.
وي فصلي بودن كار در استان گيلان را يكي ديگر از دلايل بروز اين مشكل، اعلام كرد و افزود: عده اي بنابر مقتضيات فصل اقدام به راه اندازي يك واحد صنفي مي كنند، بدون اينكه پروانه كسب داشته باشند و يا به دليل امتحان شغل، بعد از گذشت مدتي از فعاليت در يك كسب و كار خاص، درصورت سودده نبودن آن، اقدام به تعويض شغل مي كنند بودن اينكه مجوز داشته باشند.
"اميني" ادامه داد: اجاره اي بودن واحدهاي صنفي و محدود بودن مدت فعاليت آنان هم سبب شده تا اصناف تمايلي به پرداخت حق پروانه كسب چهارساله، براي يكسال فعاليت خود را نداشته باشند.
نايب رييس شوراي اصناف كشور هم در مورد علت افزايش فعاليت واحدهاي صنفي فاقد پروانه كسب، گفت: باتوجه به معضل اشتغال در كشور، راه اندازي كسب و كار در بازار و صنف، بهترين مكاني است كه يك فرد مي تواند بدون محدوديت كاري و حتي بدون اخذ پروانه كسب، اقدام به فعاليت كند.
"شكريه" افزود: اين مساله باعث تكثر واحدهاي صنفي، برهم خوردن توازن اين واحدها و بروز مشكلات اقتصادي زيادي براي واحدهاي صنفي شده است.
وي گفت: علاوه بر آن تكثر واحدها سبب شده تا بدنه نظام توليد و توزيع كشش اين تعداد واحد صنفي را نداشته باشد و در نتيجه هزينه دخل و خرج شاغلين اين بخش با هم همخواني نداشته باشد.
"شكريه" اظهارداشت: حال اگر تعداد زيادي از اين واحدهاي صنفي بدون پروانه كسب، تاسيس شده باشد آيا امنيت اقتصادي براي فعالان مجاز اين عرصه فراهم خواهد شد؟ وي گفت: در صورتي كه راه اندازي واحدهاي صنفي بدون ضابطه مشخص ادامه يابد، در آينده هر واحد صنفي فقط قادر به تامين نياز خودش خواهد شد.
رييس اداره امور اصناف سازمان بازرگاني گيلان هم با بيان اينكه نقش اصناف را در عرصه اقتصاد كشور و تنظيم بازار نمي توان ناديده گرفت، گفت: واحدهاي صنفي 5/17 درصد از توليد ناخالص داخلي در كشور را به خود اختصاص داده اند كه با توجه به اينكه آنان از هيچگونه بودجه دولتي استفاده نمي كنند، اين رقم قابل توجه است.
"جعفري" در گفت و گو با ايرنا، افزود: اما آنچه كه در زمان حاضر به مهمترين مشكلات موجود در بخش اصناف تبديل شده، فعاليت واحدهاي صنفي فاقد پروانه كسب است كه مشكلاتي را هم براي فعاليت ساير صنوف داراي پروانه كسب به وجود آورده است.
وي نيز يكي از مهمترين دليل بروز چنين مشكلي را وجود بيكاري عنوان كرد و گفت: كم هزينه بودن شروع فعاليت و پايين بودن ميزان سرمايه اوليه براي بسياري از اصناف، درآمدزا بودن اشتغال در واحدهاي صنفي و فرار از پرداخت ماليات و ديون دولتي، باعث شده است تا فعاليت صنوف بدون پروانه كسب در سالهاي اخير افزايش يابد.
"جعفري" افزود: نتيجه فعاليت اين واحدها علاوه بر تكثر واحدهاي صنفي به نسبت جمعيت استان، بروز تخلفاتي چون گرانفروشي، كم فروشي، عدم درج قيمت، عدم صدور فاكتور، تقلب، صدورچك هاي بلامحل و حتي فروش اجناس ممنوعه و غيراستاندارد است.
ك/4 ادامه دارد.
.
.
7289/1552/508 شماره 713 ساعت 15:33 تمام
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن