تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816521417




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بخش چهارم/بررسي معاني قلب در قرآن كريم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بخش چهارم/بررسي معاني قلب در قرآن كريم
گروه خبرنگاران افتخاري / سيد جعفر فاطمي نوش آبادي : قرآن در برابر واژه‌هاي طبع، قساوت، شدت و ختم قلب، كه به چشم مرض و عارضه به آن نگاه مي‌كند، دارو و درمان‌هايي را نيز توصيه كرده است كه مصرف و رعايت آن‌ها سلامت قلب را باز مي‌گرداند.
رسم مردمان اين است كه براي درگذشتگانشان مجلس ختم مي‌گيرند و به بازماندگان تسليت مي‌گويند، در حالي كه سزاوارتر چنين است كه براي ختم قلب زنده‌ها، نه كالبد رفتگان، عزاداري شود.

نرمي‌ دل (لينت قلبي): قرآن در برابر واژه‌هاي طبع، قساوت، شدت و ختم قلب، كه به چشم مرض و عارضه به آن نگاه مي‌كند، دارو و درمان‌هايي را نيز توصيه كرده است كه مصرف و رعايت آن‌ها سلامت قلب را باز مي‌گرداند. اين داروها نقش همان داروهاي ضد كلسترول و تنظيم‌كننده فشارخون و امثالهم را كه در مورد قلب فيزيكي تجويز مي‌شود، براي قلب روحاني بازي مي‌كند.

چه مي‌توان كرد تا دل‌هاي زنگارگرفته و به رسوب نشسته و سخت همچون سنگ شده را به نرمي و انعطاف و تحرك باز گرداند؟ طبيب دل ما، تلاوت تدبرآميز پيام تازه و نيكويي را كه نازل كرده توصيه مي‌كند، پيامي كه پوست را به لرزه مي‌آورد و دل را به تدريج نرم مي‌كند: «اللهُ نَزَّّلَ اَحسَنَ الحَديثِ كِتاباً مُتُشابِهاً مَثانِي تَقشَعِرُمِنهُ جُلُودُالّذينَ يَخشَونَ ربَّهُم ثُمَّ تَلينَ جُلوُدُهُم وَ قُلُوبُهُم اِلي ذِكِراللهِ: خداوند بهترين سخن را به صورت كتابي هماهنگ و حكيمانه نازل كرده است كه پوست خداترسان از تلاوت آن موي خيز مي شود. آنگاه پوست ها و قلب هايشان به سوي پذيرشِ ذكر الهي نرم مي‌شود.»

پس نقش قرآن همچون داروهاي ضدكلسترول پاك كردن رسوبات گناه است و به همين دليل خداوند آن را «شفاءٌ لمافي الصدور: شفاي آن‌چه در سينه‌هاست!» و «شفاء و رحمتي براي جهانيان» ناميده است و حضرت علي آن‌را شفاي نافع، شفايي كه نبايد نگران بازگشت مجدد بيماري شد شمرده و توصيه فرموده: شفاي دردهاي خود را از قرآن بجوييد كه در آن درمان بزرگ‌ترين دردها همچون كفر، دورويي، سردرگمي و گمراهي است و شگفت آن كه پيامبر را نيز طبيب سياري خوانده است كه هر كجا لازم باشد مرهم‌هاي خويش را بر زخم‌هاي كهنه مي‌گذارد و راه خروج چرك‌ها از قلب‌هاي كور شده، گوش‌هاي كر شده و زبان‌هاي لال شده ... مي‌گشايد.

ارتباط قلب با دستگاه تنفسي (شرح صدر، درمان قساوت): گمان نمي‌كند نقش بسيار اساسي دستگاه تنفسي در تصفيه دائمي خون تيره‌اي كه توسط سياهرگ‌ها از اعضاي بدن بازگردانده مي‌شود و تأمين اكسيژن مورد نياز قلب نيازي به شرح و توضيح داشته باشد، اين مكانيسم را در مدارس نيز آموزش مي‌دهند، در واقع شش‌ها حمايت‌كننده‌هاي اصلي قلب هستند و چگونگي تنفس با عملكرد قلب كاملا مربوط است. اتفاقا قابل تشخيص‌ترين نشانه گرفتگي عروق كرونر قلب، تنگي نفس و دردي است كه هنگام دويدن يا سربالايي رفتن در وسط سينه خود احساس مي‌كنيم. وقتي آلودگي هوا نيز از حد مجاز تجاوز كند، معمولا به بيماران قلبي توصيه مي‌شود از خانه خارج نشوند. همه اين‌ها نشان مي‌دهد تا چه حد نقش دستگاه تنفسي براي كاركرد سالم قلب مهم است.

در قرآن نيز هماهنگي قلب و سينه را به وضوح نشان داده است، البته بصورت تشبيه و تمثيل براي مقايسه كاركرد قلب فيزيكي با قلب معنوي و پي بردن به مشابهت‌هاي ظاهري و باطني. اصطلاح شرح صدر كه در قرآن بارها به كار رفته است، معناي گشادگي سينه و ظرفيت بسيار داشتن دستگاه تنفسي است. همان‌طور كه در جواني شيب تند كوه و تپه را به راحتي طي مي‌كنيم، اما وقتي پا به سن گذاشتيم، در راه‌هاي صاف نيز به نفس مي‌افتيم، در مواجه شدن با مشكلات زندگي و سختي‌ها و سربالايي‌هاي مصيبت‌ها و محروميت‌ها نيز، عده‌اي با شرح صدر؛ يعني سينه فراخ و اراده و همت والا و صبر و شكيبايي از آن عبور مي‌كنند و عده‌اي همچون واماندگان در راه، زمين‌گير و متوقف مي‌‌شوند.

از نظر قرآن، سخت‌ترين كار، تسليم شدن به خدا، به جاي تسليم شدن به خواهش‌هاي دل و تحريكات و وسوسه‌هاي شيطاني است. اولي سربالايي رفتن در شيب تند قله كوه است و دومي سراشيبي دره را به راحتي پيمودن، اولي نيازمند نفس‌هاي عميق است، دومي رها كردن نفس: اينك نگاه كنيد به تقابلي كه قرآن از شرح صدر در تسليم به خدا، با قساوت قلب تصوير كرده است: «اَفَمَن شَرَحَ اللُه صَدرَهُ لِلاِسلامِ فَهُوَ عَلي نُورٍ مِن رَبَّهِ فَوَيل لِلقاسِيَهِ قُلُوبُهُم مِن ذِكرِاللهِ اُولئِكَ في ضَلالٍ مُبينٍ: آيا كسي كه سينه‌اش را خداوند براي (پذيرش) تسليم (در برابر خود) وسعت بخشيده و به اين ترتيب برخوردار از نور (هدايتي) از جانب پروردگارش شده، (همچون گمراهان تنگ نفس است؟) پس واي بر سخت‌دلان در برابر (پذيرش) ذكر خدا! آنان در گمراهي آشكاري هستند.

وجل قلب (درمان ختم قلب): حيرت و هراسي كه به غزالي ضعيف در برابر هيبت وعظمت شيري هولناك دست مي دهد، مي توان تمثيلي براي تصورِ مفهوم وجل گرفت. وجلي كه به قلب مؤمن در برابر خالق جهان هستي دست مي‌دهد، چنين حالتي است، با اين تفاوت كه اولا نسبت ضعف و قدرت در اين‌جا بي‌نهايت است، ثانيا احساس حيرت از ترس و وحشت نيست، بلكه از حيرت و دل‌باختگي در برابر هيبتي است كه به جاي فرار جذب مي‌كند و همچون عاشق، شيفته و شيدا و ناآرام و سرگشته مي‌سازد.

در قرآن سه مرتبه حالت وجل را به قلب نسبت داده است: يك‌بار مهم‌ترين صفت مؤمن را در همين دل‌باختگي و حيرت‌زدگي در برابر ذكر خدا شمرده است؛ اِنَّمَاالمُؤمِنونَ اَلَّذينَ اِذا ذُكِرَالله وَجِلَت قُلُوبُهُم.(انفال/ ۲)؛ بار ديگر به جاي مؤمنين، مخبتين (خاشعين) را به خاطر همين صفت بشارت داده است:

و بَشَّرِّالمُخبِتينَ الَّذينَ اِذا ذُكِراللهُ وَجِلَت قُلُوبُهُم. (حج/ ۳۵)؛ و بالاخره از جمله نشانه‌هاي سابقين، يعني پيشتازان در ايمان و عمل، يكي هم همين ناآرامي و نارضايتي از عمل خود در برابر عظمت معبود و مقصد و مقصودي است كه به سوي آن در حركت‌اند: وَالَّذينَ يُؤتُونَ ماءَ اتَوا وَ قُلُوبُهُم وَجِلَهٌ اَنَّهُم اِلي رَبّهم راجِعُونَ: و كساني كه همواره مي‌بخشند آن‌چه مي‌بخشند؛ با اين حال دل‌هايشان در وجل (هراس و حيرت) است از اين كه به سوي پروردگارشان در حال رجوع هستند.» (مؤمنون/ ۵۷)

وقتي مقصد و مقصود، نزديك و محدود باشد، همت و هنر چنداني نمي‌طلبد، با تلاش مختصري مي‌توان به آن دست يافت. هر قدر از دسترس دورتر باشد، انگيزه قوي‌تري مي‌طلبد. وقتي مقصد بس دور و دراز و مقصود بي‌نهايت باشد، هر تلاشي را هر چند جان‌فرسا، بايد ناچيز و كوچك شمرد و چنين است كه پيشتازان هر آن‌چه بايد بدهند مي‌دهند، با اين حال دلهاشان راضي و راحت نيست، چرا كه مي‌دانند به سوي پروردگارشان در حركت هستند.*

ادامه دارد ... .

*منبع: پايگاه اطلاع‌رساني پارسينه
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن