تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821017985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نماهنگ تصويري تواشيح براي اولين بار در كشور در نقش تيتراژ


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نماهنگ تصويري تواشيح براي اولين بار در كشور در نقش تيتراژ
گروه گزارش: برنامه جشن رمضان چند سالي است كه از شبكه 5 پخش مي‌شود، امسال و در ليالي پر فيض قدر اين برنامه با تيتراژي كه توسط گروه تواشيح «ذكر» در قالب نماهنگي اجرا شده در حال پخش است. اين نخستين باري است كه يك نغمه مذهبي و با كمي اغماض و مسامحه، تواشيح به عنوان تيتراژ در يك برنامه مورد استفاده قرار مي‌گيرد و به نوبه خود كاري بديع محسوب مي‌شود و از اين رو شايسته بررسي است.
اين اثر بر اساس شعري از «ميرهاشم‌زاده» و به سفارش تهيه‌كننده برنامه جشن رمضان و با موسيقي تدوين شده توسط مهندس فتح‌اللهي ساخته شده است و به مدت 7 شب و در ايام ليالي قدر در برنامه مذكور از شبكه تهران پخش مي‌شود.

همخواني‌هاي مذهبي چه با بهره‌مندي از ابزار موسيقي و چه بدون آن‌ها تاكنون كمتر از 4 دقيقه ساخته نشده است اما اين اثر ضمن اينكه بيش از دو دقيقه و 40 ثانيه به طول نمي‌انجامد، براي نخستين بار در كشور است كه به عنوان تيتراژ در يك برنامه تلويزيوني مورد استفاده قرار مي‌گيرد و اين از ويژگي‌هاي بارز اين اثر آن است.

اثر تواشيحي، اولين بار در تيتراژ

«سعيد سياري» از اعضاي گروه تواشيح ذكر و از فعالان قرآني درباره اين اثر كه با همكاري دوستانش در اين گروه ساخته و تهيه شده است مي‌گويد: اين اتفاق براي اولين بار در كشور رخ داده است و كار با حمايت‌هاي آقاي خرمشاهي(تهيه‌كننده برنامه جشن رمضان) به ثمر نشسته است و هم‌اكنون در آغاز و پايان برنامه جشن رمضان پخش مي‌شود.

وي ادامه مي‌دهد: اين اثر تلفيقي از سازهاي آكوستيك و سازهاي الكترونيكي و كلام آوايي گروه است و اتفاق جالبي كه در اين زمينه رخ داده اين است كه اين نماهنگ از يك گروه تواشيح براي نخستين بار است كه اجرا مي‌شود، نماهنگ‌هاي ساده‌‌تر هر ساله ساخته مي‌شود اما اينكه نماهنگ آغاز و پايان داشته باشد، داستان و فيلمنامه و فراز و فرود داشته باشد و نتيجه‌گيري محتوايي داشته باشد براي اولين بار صورت مي‌گيرد.

البته اجراي تواشيح به همراه موسيقي از سوي گروه‌هاي تواشيح بي سابقه نيست و تاكنون چندين تواشيح و به عبارتي نغمه‌هاي مذهبي اجرا و حتي از شبكه‌هاي مختلف راديو و تلويزيون پخش شده است اما در قالب يك نماهنگ(كليپ) در فضاي سينمايي و با دكور ويژه منحصر به فرد است.

سياري در اين زمينه مي‌گويد: مشابه كار با اين شكل و محتوا نبوده است، اما كار تواشيح به همراه موسيقي كه از ابداعات گروه خودمان است مسبوق به سابقه است. ما در جريان كار تواشيح سال‌هاي سال است كه تلاش كرده‌ايم تا به اين نقطه برسيم.

سياري تصريح مي‌كند: اين اثر اولين كار حركتي در عرصه تواشيح است و اعضاي گروه به بازي گرفته شده‌اند اما مثلا گروه تواشيح ليلة‌القدر رفتند در مسجدي خوانده‌اند اما اعضاي گروه به بازي گرفته نشده‌اند و كار حركتي نكرده‌اند.

وي درباره لوكيشن و زمان انجام كار مي‌گويد: لوكيشن ضبط برنامه هم لوكيشن سريال امام علي(ع) در شهرك سينمايي غزالي است كه از مرحله تهيه شعر تا تبديل به نماهنگ، يك ماه طول كشيده و زمان برده است.

اين نماهنگ بر اساس شعري از يكي از شاعران كشور اجرا شده است و ويژگي آن اين است كه سه مضمون شب‌هاي قدر، حضرت علي(ع) و حماسه هشت سال دفاع مقدس در آن گنجانده شده است.

دل من بنگر كه رسيده شبي

شعري كه اينگونه بيان شده است: دل من بنگر كه رسيده شبي/ به زلالي چشمه حق‌طلبي/ شب از قفس تن تيره جدا/ شب نور ولا شب شعر خدا/ به طنين حماسه دلشدگان نفسي به طنين حماسه جان به ترنم خلوت دلشدگان/ به اميد عنايت لم‌يزلي/ بنشين سر سفره عشق علي

«خرمشاهي» كارگردان برنامه جشن رمضان و كسي كه اين نماهنگ با حمايت و فارش او ساخته شده است هم درباره روي آوردن به اين نوع تيتراژ مي‌گويد: اولين دليلي كه باعث شد به اين سمت سوق پيدا كنم اين است كه من احساس مي‌كنم ما اگر به جوان‌هاي خودمان در عرصه‌هاي مختلف علمي، فرهنگي، ورزشي و هنري بها بدهيم و آن‌ها را ببينيم چون اگر خوب ديده بشوند خوب خواهند درخشيد.

وي ادامه مي‌دهد: الان گروه‌هاي همخواني در دنيا هستند با تجهيزان فني و هنري و حمايت‌هاي مالي كه از آنان مي‌شود خوب درخشيده‌اند و با اقبال عمومي در جهان هم مواجه شده‌اند. اين دليل نمي‌شود كه آن‌ها تك هستند و رو دست ندارند. من در ذهنم بود كه يك كاري در اين زمينه انجام بدهم ولي منتظر فرصت بودم تا اينكه در ماه رمضان و در ايام قدر و شهادت حضرت علي(ع) احساس كردم كه تيتراژ جشن رمضان بايد تغيير كند و از آن حال و هواي شاد در بيايد.

خرمشاهي درباره سپردن كار به گروه تواشيح ذكر هم مي‌افزايد: دنبال گروه تواشيحي مي‌گشتم كه جوان باشند، صداي خوبي داشته باشند و همكاران خوبي باشند، به همين دليل در گروه‌هاي تواشيحي كه مي‌شناختم گروه ذكر را انتخاب كردم و بعد بحث شعر مطرح شد كه چند تا شاعر شعر آن را گفتند تا نهايتا من شعر آقاي ميرهاشم‌زاده را انتخاب كردم. چند تا آهنگ‌ساز براي اين اثر مطرح بودند اما چون آقاي فتح‌اللهي آهنگساز افكتيو هستند و كارهاي مقدماتي آماده شد.

دكور ميدان كوفه در سريال امام علي(ع) براي تيتراژ جشن رمضان

كارگردان جشن رمضان درباره فرم و صحنه اجراي نماهنگ هم تصريح مي‌كند: من چون دنبال دكور مناسب مي‌گشتم و دوست داشتم فرم كار مناسب دربيايد. دكور ميدان كوفه معروف در سريال امام علي(ع) را انتخاب كردم و با همكاري كه شهرك غزالي انجام داد و با يك نورپردازي مناسب ضبط شد و بحمد الله مورد استقبال عوام و خواص هم قرار گرفته است. ضمن اينكه دوست نداشتم كار در فضاي غمناك باشد به همين دليل تيتراژ از رنگ و لعاب خاصي برخوردار است. نوع نورپردازي، نورپردازي عزا نيست ولي بيننده با ديدن ميدان كوفه و ديوارهاي كاه‌گلي و كنگره‌هاي اسلامي خواه‌ناخواه يك حس معنوي هم به انسان دست مي‌دهد البته سعي كرده‌ام آن شادابي اسلامي هم در كار ديده شود.

وي درباره ويژگي‌هاي اين اثر در مقايسه با كارهاي ديگر گروه‌هاي تواشيح مي‌گويد: به ور معمول كارهايي كه توسط گروه‌هاي تواشيح ديگر انجام شده 4 دقيقه به بالا است، ولي اين اولين بار است كه اثر يك گروه تواشيح تبديل به تيتراژ مي‌شود، تيتراژ هم فراز و نشيب‌هاي خودش را دارد يعني بايد اوج و فرود سريع داشته باشد و در مدت دو سه دقيقه اين كار بايد انجام شود.

اين كار ضمن فرود خوبي كه دارد اوج خوبي هم پيدا كرد و نهايتا با شعر زيباي ميرهاشم‌زاده، پايان خوبي هم داشت كه اين كار تاكنون نشده و ما در تيتراژ‌هايمان نيامديم به گروه‌هاي تواشيح و هوخوان توجه بكنيم كه اين كار براي اولين بار اتفاق افتاده و ارزشمند است البته به طور قطع ضعف‌هايي هم دارد كه اميدوارم دوستان ديگري كه اين كار را تكرار مي‌كنند به جلوه‌هاي تصويري و معنوي‌تري در كار برسند. مهم شروع بود كه شروع شده و اميدوارم ساير دوستان قدم بگذارند در اين راه و از گروه‌هاي تواشيح بيشتر استفاده كنند و فقط كارهاي تاپ را براي تيتراژ استفاده نكنند.

ضمن اينكه ما در ايام شهادت گلدسته و موسيقي عزا مي‌گذاريم كه شايد به لحاظ معنوي اين كار را بايد انجام دهيم ولي به لحاظ بصري نبايد دست خود را ببنديم و از دريچه‌هاي جديدتري به آن نگاه كنيم. نبايد مناسبت‌هاي مذهبي فقيرانه برگزار شود، همانطور كه در باورهاي ديني قبول داريم كه اسلام بالاترين دين است و 14 معصوم بهترين بندگان خدايند بايد بهترين‌ها را براي آنان هزينه كنيم.

كارهاي مناسبتي نبايد دم‌دستي باشد

نبايد به لحاظ فرم و تجهيزات فني و هزينه فكري كه مي‌گذاريم تا يك اثر هنري در راستاي تبليغ اسلام و ائمه توليد شود، دم دستي باشد. من از دكورهاي فقيرانه و كوچك در برنامه‌هاي مذهبي متنفرم. بايد مناسبت‌هاي مذهبي فاخر و مستحكم به لحاظ محتوايي و فرم پيش برود كه ما در اين تيتراژ كم نگذاشتيم.

كارگردان جشن رمضان درباره شعر اين نماهنگ هم معتقد است: من دوست داشتم شعري باشد كه غم نباشد بلكه تذكري به حال و هواي شب‌هاي قدر و شهادت حضرت علي(ع) باشد و زيبايي معنوي هم در آن لحاظ شود.

وي در پايان سخنانش نقبي هم به ضعف‌ها مي‌زند و مي‌گويد: كار ما شايد كار خيلي دقيق و كاملي نباشد اما اميدوارم چون اولين كار بود ديگران هم وارد اين عرصه شوند و به جواناني كه در عرصه‌هاي ديني و هنري كار مي‌كنند بهاي بيشتري بدهند و كيفيت كارها بالاتر برود و در عرصه رسانه‌ها بروز و ظهور بيشتري داشته باشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گروه تواشيح ذكر كيست؟ گروه تواشيح ذكر از جمله گروه‌هاي تواشيح ممتاز و برتر كشور است كه از دل گروه ليلة‌القدر متولد شد و رشد و نمو يافت. اين گروه از 4 سال قبل تشكيل شد و تاكنون 6 اثر در مدح پيامبر(ص)، امام زمان(عج) و ... اجرا كرده است كه با استقبال مواجه و از سيما پخش شده است. تعدادي از اعضاي اين گروه 10 سال در قالب گروه ليلة‌القدر و 4 سال با عنوان گروه ذكر در حال فعاليتند و از قاريان ممتاز كشور به شمار مي‌روند و سال‌ها سابقه فعاليت در عرصه تلاوت و قرائت دارند. «سعيد سياري، محمدحسين پوريان، محمدجواد ابهري، ميثم نجمي و سيدحميد موسوي» اعضاي اين گروه تواشيح را تشكيل مي‌دهند.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 446]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن