تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820912032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقد «بزنگاه» بدون حضور سازندگان /‌١/ مدير نظارت بر برنامه‌هاي سيما: شوراي نظارت شبيه پليس است صداوسيما افسار را ول كرده و فرهنگ عمومي را به در و ديوار مي‌زند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: نقد «بزنگاه» بدون حضور سازندگان /‌١/ مدير نظارت بر برنامه‌هاي سيما: شوراي نظارت شبيه پليس است صداوسيما افسار را ول كرده و فرهنگ عمومي را به در و ديوار مي‌زند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

نشست نقد و بررسي مجموعه «بزنگاه» امروز دوم مهرماه بدون حضور عوامل سازنده‌ي اين سريال برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا ) اين نشست با حضور قيدرلو مدير نظارت بر برنامه‌هاي سيما در شوراي نظارت بر صدا و سيما، مجيد امامي كارشناس رسانه و آرش قادري منتقد در فرهنگ سراي رسانه برگزار شد.

قيدرلو در اين نشست گفت: مباحث فني از جمله ملاك‌هاي مورد توجه در ارزيابي برنامه‌هاي صدا و سيما است.

وي درباره‌ي موضع گيري شواري نظارت بر برنامه‌هاي صدا و سيما در قبال سريال «بزنگاه» اظهار كرد: موضع گيري اين شورا نشان دهنده‌ي آن است كه اين سريال علي‌رغم زيبا و جذاب بودن ضوابط را رعايت نمي‌كند و مرتكب تخلفاتي شده است. از سال 83 هدف‌ها ، ضوابط ، سياست‌ها و وظايف ابلاغ شده است البته موارد ابلاغ شده هر سال بازنگري مي‌شود اگر حجمي از تخلفات در برنامه‌يي مشاهده شود در زمينه‌ي آن با سازمان صدا و سيما مكاتبه مي‌شود.

مدير نظارت بر برنامه‌هاي سيما در شوراي نظارت بر صدا و سيما با اشاره به برنامه هاي طنز اظهار كرد: مجموعه‌هاي طنز از پرآسيب‌ترين بخش هاي سازمان صدا و سيما هستند. بنابراين در ضوابط و سياست‌هايي كه در سال 83 در زمينه‌ي توليد، ‌تامين و پخش برنامه هاي طنز تدوين شد به نكاتي توجه شده است؛ «برنامه ‌ي طنز نبايد با كمدي اشتباه شود»،«اين برنامه ها نبايد با برنامه هاي مبتذل اشتباه شود»،«برنامه هاي طنز نبايد حاوي لودگي در كلمات سخيف كه مبلغ ضد فرهنگ هستند باشد»، «همه‌ي برنامه هاي طنز بايد مبتني بر تحقيق و طرح مصوب باشد»،« هر گونه شوخي با مقدسات و مفاخر مذهبي و ملي ممنوع است.»« در برنامه هاي طنز ترويج بدآموزي اخلاقي و رفتاري ممنوع است»،« توهين كردن و كتك زدن براي خنده ممنوع است» البته شايد اين سوال مطرح شود كه با توجه به اين ضوابط چه مسائلي براي طرح در برنامه هاي طنز باقي مي‌ماند مطرح شود. اما بايد به اين نكته توجه كرد كه موارد استخراج شده عصاره‌ي نشست‌هاي مفصلي است كه پس از پخش برنامه ي نوروز 72 استخراج شد كه بر مبناي آن «نبايد در برنامه‌هاي طنز اصطلاحات بد بيان شود و عملكرد خلاف كاران شيرين جلوه داده شود.»

قيدرلو با اشاره به «بزنگاه»، اظهار كرد: رضا عطاران كارگردان «بزنگاه» در مصاحبه‌يي گفته بود كه براي جذاب‌تر شدن شخصيت نادر، خودش در اين نقش بازي كرده است. كه جذاب‌ترين نقش بزنگاه هم نادر است كه يكي از معتادان اجتماع محسوب مي‌شود. اگر قياسي در اين سريال انجام دهيم متوجه مي‌شويم كه نادر معتاد پدر خوبي است، اما صابربا بازي حميد لولايي واجد چنين ويژگي نيست.

وي با اشاره به نحوه‌ي پخش «بزنگاه» گفت: اين برنامه در بهترين زمان ممكن يعني بعد از افطار روي آنتن مي‌رود. پس از اذان مغرب سخنان آيت الله العظمي مكارم شيرازي پخش مي‌شود. بلافاصله پيام بازرگاني روي آنتن مي‌رود كه اين كار خلاف مقررات است. سپس منبر آقاي عطاران روانه‌ي آنتن مي‌شود. خطاب ما در آن نامه سازمان صدا و سيما بود كه بايد نسبت به تخلفات از ضوابط پاسخگو باشد.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين نشست قيدرلو در پاسخ به پرسشي درباره‌ي به تدريج نوشته شدن فيلمنامه‌ي سريال‌هاي مناسبتي به منظور تغيير آن با توجه به عكس‌العمل مخاطبان اظهار كرد: ماه رمضان مناسبتي خاص است و درآن زمان خاصي براي افطار وجود دارد، بنابراين سريال هايي كه براي اين زمان ساخته مي‌شود بايد از فيلمنامه‌يي خوب برخوردر باشد. در اروپا نيز فيلم‌ها براساس مخاطبان دسته بندي مي‌شوند. اين در حالي است كه پس از افطار بزنگاه پخش مي‌شود كه در آن دو تخلف كه در دو بند به آن اشاره شده است و شامل استعمال مواد مخدر و فحاشي مي‌شود، وجود دارد. در صورتي كه اين تخلفات را نداشت مسؤولان سيما مي‌توانستند آن را پس از «مامور بدرقه» روانه‌ي آنتن كنند.

وي با اشاره به شخصيت درسا با بازي «نيكي نصيرنيا» گفت: اين بچه شيرين اما بي‌ادب،‌درغگو و آب زيركاه است. در حالي اين بچه به تصوير كشيده مي‌شود كه شخصيت نقطه‌ي مقابل او در سريال نمي‌بينيم.

قيدرلو تاكيد كرد: تخلفات زياد بزنگاه ناشي از نوشته نشدن فيلمنامه‌ي آن است و حساسيت‌ها در اين سريال لحاظ نشده است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا شما پس از پخش يك برنامه به آن نظارت مي‌كنيد اظهار كرد: ساختار نظارت بر صدا و سيما از سياست‌ها،‌اهداف تا فرآيند هاي برنامه سازي، نظارت پيش و پس از پخش و اثر سنجي است. شوراي نظارت شبيه پليس است مركز نظارت وجدان سازمان است كه به عملكرد آن پيش و پس از پخش برنامه‌يي نظارت مي‌كند.

مدير نظارت بر برنامه‌هاي سيما در شوراي نظارت بر صدا و سيما، اظهار كرد: اين شورا متشكل از شش نفر از سه قوه است كه گزارش‌هايي را تهيه مي‌كنند و بر موارد خيلي خاص نظارت مي‌كنند. اين شورا چهار سال پيش ناظر به حل اختلافات سه قوا بود و ما از حدود سه سال قبل اين شورا ساختار سازي براي نظارت بر عملكرد صدا و سيما را آغاز كرد. اكنون نيز اين شورا وارد بخش‌هاي ديگري شده است.

وي در توضيح تاثير موارد مطرح شده در «بزنگاه» گفت: به عقيده‌ي «كانت» "اگر مي‌خواهيد بگويي كاري بد است آن را تكثير كن تا تاثير آن را مشاهده كني". نه تنها در بزنگاه بلكه در سريالهاي ديگري چون مامور بدرقه و مرگ تدريجي يك رويا نيز شامل فحاشي شخصيت‌ها به يكديگر هستيم و اين كار باعث قبح شكني مي‌شود متاسفانه سازمان صدا و سيما افسار را ول كرده و فرهنگ عمومي را به در و ديوار مي‌زند.

ادامه دارد....
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن