تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814294168




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مراكز مطالعات اسلامي-12ترويج جايگاه حقوق اسلامي در برنامه مطالعات حقوق اسلامي هاروارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مراكز مطالعات اسلامي-12ترويج جايگاه حقوق اسلامي در برنامه مطالعات حقوق اسلامي هاروارد
خبرگزاري مهر- گروه دين و انديشه: سالهاست كه دانشگاههاي مختلف مراكز يا مؤسسات مطالعات اسلامي تأسيس كرده‌اند. اين مراكز با هدف ارائه فرصتي براي مطالعه ابعاد مختلف اسلام، موضوعات اسلامي، جوامع اسلامي در بافت معاصر، تاريخي و فرهنگي تأسيس شده و چون ساير عرصه‌هاي آكادميك، اين حوزه نيز نيازمند اتخاذ رويكردهاي تحليلي نسبت به موضوعات بين رشته‌اي خود است.

برنامه مطالعات حقوق اسلامي دانشكده حقوق هاروارد در سال 1991 پايه گذاري شد. اين برنامه به دنبال پيشبرد و درك حقوق اسلامي است و همانطور كه اهداف خود مشخص كرده اين برنامه در نظر دارد در مطالعه حقوق اسلامي از طريق شيوه‌هاي عيني و تطبيقي در سطح آكادميك به برتري دست يابد.

برنامه مطالعات حقوق اسلامي هاروارد با هدف تقويت فضاي تحقيق آزاد كه بتواند چشم‌اندازهاي بسياري را چون مسلمانان و غير مسلمانان، علما و فعالان، معاصر و كلاسيك، سني و شيعه، قانون و دين را دربرگيرد اجرا مي‌شود. اين برنامه به دنبال تقدير از قانون اسلامي به عنوان يكي از نظامهاي اصلي حقوقي در دنيا است.

مهمترين نقاط تمركز اين برنامه حقوق اسلامي در دنياي معاصر است. از آنجا كه تفكر و عملكرد معاصر براساس آثار و عملكرد فقه اسلامي متعلق به قرن چهاردهم است مطالعه اين بخش نيازمند توجهي برابر با توجه به زمان و شرايط معاصر است.

عرصه مطالعات حقوق اسلامي بسيار وسيع است و سراسر بخشهايي را كه مسلمانان در آنها زندگي مي‌كنند در بر مي‌گيرد. چرا كه حقوق اسلامي محور مطالعه تمام ابعاد تمدن اسلامي است و حقوق اسلامي نه تنها بخش اعظم قانون و نهادهاي حقوقي را طي يك هزاره در برگرفته بلكه به تبع اعتقادات ديني، تاريخي، سياسي و اجتماعي و همچنين عملكرد جوامع اسلامي را شكل داده است.

از اين رو مطالعه حقوق اسلامي معاصر و نظامهاي حقوقي نيازمند دامنه وسيع‌تري از مطالعه حقوق معاصر است كه مي‌تواند به عملكرد دانشمندان دهها رشته از بخشهاي مختلف دانشگاه و رشته‌اي متنوع پاسخ دهد.

برنامه مطالعات حقوق اسلامي دانشكده حقوق هاروارد به تقويت دانش غرب درباره حقوق اسلامي پرداخته كه اين امر را با حمايت از تحقيقات علمي و ترغيب نوآوري در ميان رشته‌هاي مختلف آن صورت مي‌دهد.

اين برنامه همچنين با ساير نهادها و افراد مستقل در دانشگاه هاروارد همكاري مي‌كند تا مطالعه حقوق اسلامي، اسلام و جهان اسلام پيشرفت كند. علاوه بر اين ارتباط نزديك با علما و دانشمندان اين رشته در سراسر جهان از برنامه‌هايي است كه در اين مركز دنبال مي‌شود.

برنامه مطالعات حقوق اسلامي دانشگاه هاروارد برنامه‌اي تحقيق‌محور است و مطالعه در آن مدرك خاصي را براي دانشجويان به همراه ندارد.

اين برنامه هر دو سال يك نشريه تحت عنوان " گزيده هاروارد درباب حقوق اسلامي" از سوي انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر مي‌كند.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 251]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن