تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى لله  عليه  و  آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821300594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هفته‌اي يادآور حماسه و عشق عباس باقري: شاعراني كه در جنگ نفس كشيده‌اند، فراموش شده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: هفته‌اي يادآور حماسه و عشق عباس باقري: شاعراني كه در جنگ نفس كشيده‌اند، فراموش شده‌اند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

عباس باقري اعتقاد دارد: ادبيات دفاع مقدس و بويژه شعر آن در دوران جنگ هشت‌ساله زلال‌تر و پاك‌تر بود.

اين شاعر دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي ارزيابي‌اش از وضعيت شعر دفاع مقدس به‌لحاظ آفرينش هنري و توجه مسؤولان در اين زمينه،‌ اظهار داشت: در همه‌ي جهان معاصر، ادبيات دفاع را داريم و شعر دفاع و مقاومت منحصر به ما نيست. به ادبيات ويتنام كه نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم كل شاعران ويتنامي نسبت به جنگ و عوارض آن حرف زده‌اند، شعر گفته‌اند، داستان و نمايش‌نامه‌هايي نوشته‌ شده و ادبيات‌شان در آن زمان و حتا در حال حاضر متأثر از مسائلي است كه اتفاق افتاد. يا در اسپانياي زمان فرانكو يا آمريكاي لاتين يا مسائلي كه امروز در فلسطين و عراق دارد اتفاق مي‌افتد، بايد طلايه‌داراني به اسم شاعر يا نخبه‌ي فكري‌ آن‌ها را متجلي كنند و اگر چنين نباشد، ادبيات دفاع را نفي كرده‌ايم.

باقري در ادامه عنوان كرد: ادبيات دفاع مقدس، بخصوص شعر، در همان مقطع زمان جنگ، شفاف‌تر بود و حاصلش هم مجموعه‌هايي است كه در آن دوره‌ي تاريخي چاپ شد. حتا اگر به لحاظ زيبايي‌شناسي آثار قابلي نبودند، عناصر فكري و انديشگي در آن ادبيات پرمايه‌تر بود؛ چون شاعران با دفاع مقدس زندگي مي‌كردند و زندگي‌شان سرشار از دفاع مقدس بود و شاعر هر لحظه متأثر مي‌شد.

او همچنين تصريح كرد: امروز آن حال و هوا نيست؛ چون ما قبل از اين‌كه شاعران جوان‌مان را با شعر دفاع مقدس آشنا كنيم، اين شعر پاك را داريم با برگزاري كنگره‌ها و جشنواره‌ها و دادن پول و سكه، به مسابقه مي‌گذاريم. بيش‌تر هم شاعران جوان ناآشنا به هواي جنگ را دعوت مي‌كنند و شاعراني كه در جنگ نفس كشيده‌اند، به دست فراموشي سپرده شده‌اند. شعر شاعران جوان ما درباره‌ي دفاع مقدس محتوا ندارد. متأسفانه شعر امروز دفاع مقدس كم‌تر محتوا دارد و شايد فقط زيبا باشد؛ چون شاعران جوان،‌ دفاع مقدس را درك نكرده‌اند و هيچ‌كدام از آن سنگرها، فكه‌ها و عمليات‌ها در شعرشان متجلي نشده است و نشانه‌ و هويتي از شعر دفاع مقدس در شعر شاعران جوان‌ ما نيست؛ چون نمي‌دانند چه اتفاقي افتاده است.

باقري در عين حال گفت: اما بخشي از اين شعر هم به خانواده‌هاي شهدا برمي‌گردد كه بچه‌هاي‌شان شعر زيباتري مي‌گويند و آن دوران ‌را بهتر درك مي‌كنند و كارشان موفق‌تر است. اما شاعراني كه با جنگ زندگي نكرده‌اند، بيش‌تر مي‌خواهند خودشان را برجسته كنند و نمي‌توانند رسولان خوبي براي ادبيات دفاع مقدس باشند. بايد قبلا با شعر دفاع مقدس و حماسه‌آفرينان دفاع مقدس آشنا شوند.

اين شاعر درباره‌ي نياز شعر دفاع مقدس هم گفت: ابتدا شناخت شاعران جوان‌مان از دفاع مقدس بايد تحقق يابد. اگر در فلسطين، محمود درويش هنوز شاعر فلسطين است و خيلي‌ خوب مي‌تواند دفاع آن‌ها را بازتاب دهد، صرفا به خاطر اين است كه در آن حال و هوا نفس كشيده و در شب‌هاي شعرش بخشي از هويت و دفاع فلسطين را بازتاب داده است.

باقري در پايان خاطرنشان كرد: ما بايد در آن حال و هوا حس بگيريم و زندگي كنيم. حتا تا امروز، مسؤولان دولتي ما نتوانسته‌اند براي اين‌ حوزه كاري كنند. شعر دفاع مقدس بايد از اين وضعيت رها شود و همراه مردم باشد. مجال دهيم تا همگان در آن باشند؛ اين‌كه جايزه بگذاريم، مطمئن باشيم جواب نخواهد داد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن