تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816863189




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش محيط بان، نياز عرصه هاي حفاظتي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: افزايش محيط بان، نياز عرصه هاي حفاظتي
شيري -براساس آخرين آمار از گزارش هاي محيط زيست كشورهاي مختلف جهان، ايران جايگاهي در ميان كشورهاي ممتاز و حتي متوسط در زمينه حفاظت از محيط زيست ندارد و آخرين رتبه ها را نصيب خود كرده است و به تبع آن خراسان شمالي نيز با وجود ارتقاي سطح مديريت برخي از مناطق و ارتقاي قسمتي از پناهگاه حيات وحش مياندشت به پارك ملي كه در حال تصويب است، متاسفانه از تعداد ناكافي پرسنل محيط بان رنج مي برد زيرا اين امر موجب افزايش شكار غيرمجاز شده است.

به گفته برخي از مسئولان، براي حفاظت از عرصه هاي محيط زيست استان نياز به 70 محيط بان است كه اكنون تنها 47 محيط بان در مناطق مختلف فعاليت دارند و براي بهبود وضعيت موجود و توسعه فعاليت هايشان نيازمند امكانات و تجهيزات به روزند.

به راستي باتوجه به اين مسئله، برنامه عملي حفاظت محيط زيست چيست و تا چه اندازه براي دستيابي به اين برنامه ها حركت هاي موثري انجام شده است؟

يكي از محيط بانان با اشاره به مشكلات موجود گفت: متاسفانه تجهيزات وامكانات شكارچيان در مقابل محيط بانان بسيار كامل تر است و اين امر حفاظت را از عرصه هاي طبيعي تا حدي مشكل كرده است.

وي اظهار كرد: به دليل كمبود نيروي انساني هر محيط بان 500 هزار هكتار را از عرصه هاي طبيعي تحت پوشش دارد كه متاسفانه به دليل وسعت زياد منطقه، حفاظت و كنترل مناسبي صورت نمي گيرد.

وي با بيان اين كه هر محيط بان بايد 5 هزار هكتار را از عرصه هاي طبيعي تحت پوشش داشته باشد افزود: باتوجه به مناطق تحت حفاظت موجود اكنون به حضور 25 محيط بان ديگر نياز است تا حفاظت از مناطق به صورت مطلوب انجام شود.

يكي ديگر از محيط بانان اظهار داشت: در حال حاضر محيط بانان ماهانه 9 روز متوالي به صورت شبانه روزي فعاليت و 6 روز استراحت مي كنند كه اين موضوع مشكلات حفاظتي در استان ايجاد مي كند.

وي اظهار كرد: باتوجه به شرايط موجود حقوق دريافتي اين قشر بسيار اندك است و همين امر انگيزه آنان را براي محافظت از مناطق كاهش مي دهد و بايد نوع كار با پرداخت حقوق مطابقت داشته باشد.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر 5 پاسگاه محيط باني در استان وجود دارد كه به فاصله 12 كيلومتر از هم قرار دارند و اين وضعيت نيز مشكلات حفاظتي را افزايش مي دهد.

وي تصريح كرد: شرايط سخت كاري از جمله نبود وسايل نقليه، تاسيسات و ساختمان براي استقرار محيط بانان، گشت و كنترل را در اين مناطق دشوار كرده است.

وي افزود: متاسفانه برخي از محيط بانان به دليل سختي كار، از فعاليت در اين مناطق امتناع مي ورزند و هر سال با كمبود نيروي كار مواجه مي شويم.

در اين ميان، معاون فني اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي، پارك هاي ملي سالوك، ساريگل، سارك، منطقه حفاظت شده ساريگل، قرخود، گلول و سراني را با 191 هزار و 800 هكتار از جمله مناطق حفاظت شده استان ذكر كرد و گفت: سطح مديريت برخي از اين مناطق در چند سال اخير ارتقاء يافته و وضعيت مناطق شكار ممنوع شمال و غرب سالوك ومنطقه بهكده رضوي نيز در حال پي گيري است.

»آبسالان« خاطرنشان كرد: باتوجه به اين كه وسعت مناطق ۴گانه محيط زيست نسبت به وسعت كل استان 8/6 درصد است ، به دليل وجود مناطق بكر و زيبا نياز به افزايش تعداد و وسعت مناطق حفاظت شده است.

وي تصريح كرد: در حال حاضر باتوجه به وسعت زياد مناطق حفاظت شده استان و سخت گذر بودن آن ها، تعداد پرسنل حاضر براي حفاظت و حراست كافي نيست.

وي اظهار كرد: اكنون تعداد نيروهاي گارد محيط زيست نسبت به گذشته كاهش يافته و براي حفاظت از اين مناطق نياز به همكاري و كمك تمامي افراد جامعه است.

وي اضافه كرد: مناطق حفاظت شده براساس تنوع گونه هاي گياهي و جانوري جمعيت حيات وحش موجود در يك منطقه، چشم اندازهاي زيبا، وجود گونه هاي گياهي و جانوري، وجود پديده طبيعي منحصر به فرد و ... مشخص مي شوند.

وي وسايل نقليه موتوري از قبيل خودرو، موتورسيكلت و اسب، تاسيسات و ساختمان براي استقرار نيروهاي حفاظتي، وسايل ارتباطي از قبيل بي سيم و تلفن همراه و وسايل مقابله با حوادث غيرمترقبه طبيعي از قبيل وسايل مقابله با آتش سوزي، خشكسالي و ... را از جمله امكانات مورد نياز نيروهاي گارد حفاظتي (محيط بان) براي گشت و كنترل ذكر كرد.

وي پوشش گياهي درختاني از قبيل ارس، كركو، وليك، انجير وحشي و ... و پوشش درختچه هايي از قبيل زرشك، داغداغك، سياه لو و گز و همچنين پوشش گياهان مرتعي گندميان، گونه هاي بالشتكي مانند كاكوتوي، آويشن و گل راعي را از جمله پوشش گياهي موجود در مناطق حفاظت شده استان عنوان كرد.

وي پستان داراني مانند قوچ، ميش اوريال، كل، بز، آهو، گراز، پلنگ، يوزپلنگ، خرس قهوه اي، گرگ، شغال، روباه و كفتار و پرندگاني را نظير عقاب طلايي، هما، كركس، سارگپه، دليجه و كبك ازگونه هاي جانوري اين مناطق ذكر كرد.

مديركل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي نيز اظهار كرد: اين اداره كل بر اساس چارت تشكيلاتي سازماني به 15 نيرو نياز داشت كه با اضافه شدن 3 شهرستان ديگر، اكنون نياز به 25 محيط بان داريم.

»محسن شهرياري« افزود: در حال حاضر به شدت با كمبود نيرو مواجهيم كه با جذب نيروي جديد اين كمبود جبران خواهد شد.وي درباره كمبود تجهيزات وامكانات تصريح كرد: متاسفانه اعتبارات موجود براي به روز كردن تجهيزات و امكانات كافي نيست. وي اضافه كرد: شكارچيان غيرمجاز به صورت غيرقانوني خودرو، موتور، اسلحه و تجهيزات آخرين سيستم تهيه مي كنند كه در مقابل تجهيزات محيط بانان بسيار متفاوت است.وي اظهار كرد: باتوجه به اين كه قيمت تجهيزات مورد نياز بسيار بالاست ارقام پيشنهادي نيز با اعتبارات همخواني ندارد.وي بيان كرد: به منظور افزايش امنيت خاطر محيط بانان و حفاظت مناسب از عرصه هاي طبيعي به دنبال تامين امكانات رفاهي براي آنان مي باشيم.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 376]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن