تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804414809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش معاونان نظم مدرسه را برهم مي زند


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: كاهش معاونان نظم مدرسه را برهم مي زند


سرمايه، نرگس جودكي: كاهش تعداد معاونان مدارس، نظم 14 ميليون دانش آموزي را كه از امروز راهي مدرسه مي شوند با آشفتگي روبه رو مي كند. كاهش تعداد معاونان آموزشي مدارس يكي از موارد دستور العمل ساماندهي نيروي انساني است كه به گفته وزير آموزش و پرورش در مدارس كشور به اجرا درآمده است.

بسياري از مديران و معلمان مدارس معتقدند اين بند از دستورالعمل باعث بروز مشكلات جديد در مدارس مي شود.
رضايي، مدير يكي از مدارس جنوب غرب تهران در اين باره مي گويد: «80 درصد دانش آموزان در مدارس با شاخص آماري بين 150 تا 436 دانش آموز در مدارس ابتدايي و 326 نفر در مدارس متوسطه تحصيل مي كنند. كم شدن تعداد معاونان اين مدارس از سه معاون به يك نفر به عنوان معاون پرورشي و تحميل مسووليت هاي اداري و آموزشي مدرسه به او به بهانه حذف رديف استخدامي باعث مشكلات زيادي مي شود.»
غايب، معاون اين مدرسه كه در سال تحصيلي جديد بايد به تنهايي مسووليت بيش از 326 دانش آموز را به عهده داشته باشد، مي گويد: «كنترل دانش آموزان پسر در يك مدرسه به راحتي ممكن نيست، بدون شك اجراي اين دستور العمل باعث هرج ومرج در مدارس خواهد شد. با مشكل مي توان همه اين دانش آموزان را با مقررات مدرسه آشنا كرد و انتظار داشت آنها بتوانند در سن رشد و بلوغ سر به زير و مطيع باشند.»رضايي مدير مدرسه همچنين از الزام مديران به تدريس در كلاس درس گلايه دارد: «مديران موظف به تدريس در كلاس درس شده اند در صورتي كه در همين ساعات مشكلي در اداره مدرسه به وجود آيد مسووليت آن با مدير خواهد بود. اين ساعت اضافه تدريس بدون تخصيص امتياز هم هست و مديران در اين زمان بدون هيچ انگيزه و با استرس در كلاس درس حاضر خواهند شد.»
اشكالات دستورالعمل ساماندهي نيروي انساني يكي از موارد استيضاح علي احمدي در هفته هاي گذشته بوده است.
قرار بر اين بود اين دستورالعمل مورد بررسي بيشتر قرار گرفته و پس از اصلاح به اجرا درآيد اما ديروز وزير از اجراي آن در 185 هزار واحد آموزشي كشور خبر داده است: «دستور العمل ابلاغ و انجام شده است و اميدواريم بر اين اساس بتوانيم سال تحصيلي جديد را در استان تهران و سراسر كشور با آرامش شروع كنيم.»
انحلال و ادغام مدارس زير 15 نفر يكي از بخش هاي مورد اعتراض نمايندگان بوده است كه وزير آن را باعث كاهش مدارس دوشيفته و از دستاوردهاي طرح ساماندهي نيروي انساني مي داند: «در كنفرانس مطبوعاتي آينده در مورد اين دستاوردها سخن مي گويم.»سال تحصيلي جديد با حدود پنج ميليون و 725 هزار دانش آموز ابتدايي، سه ميليون و600 هزار دانش آموز راهنمايي و چهار ميليون و 300 هزار دانش آموز دبيرستاني از امروز آغاز شده است. به گفته مسوولان 400 هزار صندلي خالي در مدارس غيرانتفاعي وجود دارد، سرانه ورزش دانش آموزان 500 تومان و سرانه بهداشت 550 تومان است. مدارس با كمبود 67 هزار مربي پرورشي و مشاور و كمبود 14 هزار مربي بهداشت مواجه هستند و وجود 32 هزار و 125 مدرسه استيجاري و دو نوبته از مهم ترين مشكلات آموزش و پرورش است.محمد خاكساري مديرمسوول هفته نامه توقيف شده قلم معلم مي گويد: «دانش آموزان در سال هاي اول ابتدايي، اول راهنمايي و اول دبيرستان با نگراني سال تحصيلي را آغاز مي كنند چرا كه هر كدام از يك محيط وارد فضاي تازه اي مي شوند به همين دليل در اين پايه ها معمولاً شاهد افت تحصيلي هستيم البته در پايه اول ابتدايي در شهرهاي بزرگ به خاطر گذراندن دوره پيش دبستاني اين افت تحصيلي تا حدي كاهش يافته است.»
او با اشاره به فضا و معماري مدارس ادامه مي دهد: «محيط هاي آموزشي فضاي شادابي ندارد و در پايه هاي اول ابتدايي و دبيرستان كه دوراني حساس از نظر رشد و بلوغ است بچه ها به مدارسي پا مي گذارند كه داراي فضاي نامناسبي است. متاسفانه مسوولان ادغام مدارس و تقليل تعداد معاونان را به بهانه كاهش هزينه ها انجام مي دهند در حالي كه بايد در اين بخش فقط سرمايه گذاري انجام شود. واحد آموزشي مثل يك كارخانه نيست كه با تجميع آن هزينه كاهش يابد، بايد استانداردها رعايت شود. من در منطقه سه آموزش و پرورش تهران شاهد ادغام سه مدرسه مطهري، حداد عادل و دانش يك بوده ام كه اين ادغام باعث افزايش تعداد دانش آموزان تا 45 نفر در كلاس شده است. معلم در اين كلاس فقط متكلم است و ناظم و به تدريس به تعامل با دانش آموزان نمي رسد.»
بازرس كانون هاي صنفي فرهنگيان به نكات مثبت دستورالعمل وزير هم اشاره مي كند: «شش ساعت تدريس مديران از نظر علمي و قانوني قابل قبول است و از سال ها پيش بايد اجرا مي شد اما مثل هميشه همه راه گريز از اين قانون را مي دانستند و مديران از معلمان مي خواستند اين ساعات را تدريس كنند و پول آن را نصف مي كردند. بايد بر اجراي اين قانون نظارت كرد. بازگشت نيروهاي مامور در دستگاه هاي ديگر هم از نكات مثبت دستورالعمل است. در اين سال ها نيروهاي زيادي از آموزش و پرورش در ديگر دستگاه هاي دولتي مامور بودند ولي از اين وزارتخانه حقوق مي گرفتند. البته من كساني را مي شناسم كه هنوز هم مامورند و از وزارت آموزش و پرورش پول مي گيرند.»

اعتراض دانش آموزان به آزمون سمپاد

روز يكشنبه تعدادي از دانش آموزان در اعتراض به آزمون استعدادهاي درخشان (سمپاد) مقابل اين سازمان تجمع كردند. اين آزمون در اسفندماه 86 برگزار شد و دانش آموزان معتقد بودند ابهام و اشتباهاتي در تست ها وجود دارد. پس از اعتراض خانواده ها و بررسي پرونده در ديوان عدالت اداري دانش آموزان براي شركت در آزموني ديگر دعوت شدند، خانواده ها باز اعتراض كردند كه سوالات اين آزمون مشابه آزمون مرحله اول بوده و دانش آموزان يكبار به آن جواب داده اند. وزير آموزش و پرورش در آخرين مصاحبه مطبوعاتي خود در اينباره به خبرنگاران گفت: «ملاك تصميم گيري براي اينكه چه كسي به مدارس تيزهوشان وارد مي شود آزمون دوم بود و آزمون اول فقط براي كم كردن تعداد دانش آموزان بوده پس حقي از كسي ضايع نشده است.»
او ادامه داد: «تعداد كمي از سوال ها غلط بود، ضمن اينكه كليد و پاسخنامه بعضي از سوال ها هم جابه جا شده بود، در نتيجه سازمان علاوه بر نتيجه قبولي اوليه، مجبور شد قبولي جديد را هم اعلام كند.»
مسوولان سازمان سمپادهنوز معتقدند اشتباهي صورت نگرفته اما خانواده ها در آستانه سال تحصيلي جديد براي چندمين بار به اين آزمون اعتراض كردند.

كوتاهي مو الزامي نيست

در ميان انبوه آمار و اخبار درباره بازگشايي مدارس شايد يكي از خبرهاي خوش براي دانش آموزان پسر الزامي نبودن كچل كردن باشد.
عليرضا رحيمي، مديركل دفتر آموزش و خلاقيت پيش دبستاني و ابتدايي در گفت وگو با مهر مي گويد: «الزامي وجود ندارد دانش آموزان پسر با نمره چهار موي سر خود را كوتاه كنند بلكه بايد نظيف باشند. البته اين نبايد موجب شود دانش آموزان با مدل هاي غربي كه با فرهنگ ما تعارض دارد به مدرسه بروند در اين صورت بايد آنها را راهنمايي كرد.»
زنگ مدرسه براي 14 ميليون دانش آموز به صدا درآمده است اما به گفته فاطمه قاسم زاده مدير شبكه ياري كودكان كار و خيابان بيش از 90 درصد كودكان كار بي سوادند و دولت اقدامي براي آموزش اين افراد انجام نداده است: «اگرچه براساس اعلام صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل (UNICEF) افراد زير 18 سال كودك محسوب مي شوند، اما در ايران كودكان بالاي 15 سال در سن قانوني قرار مي گيرند و جذب كارخانه ها و ديگر مراكز مي شوند. برخي كودكان بالاي 15 سال كه در كارخانه ها مشغول به كار مي شوند مي توانند از آموزش هاي نهضت سوادآموزي استفاده كنند، حال آنكه ساير كودكان زير 15 سال از هرگونه آموزش محروم هستند و اغلب بي سواد باقي مي مانند.»
روناك صادقي، دختر 15 ساله اهل سردشت كه در كوره هاي آجرپزي اطراف تهران كار مي كند، مي گويد: «پاييز آمده و ما به شهرمان برمي گرديم تا تابستان ديگر كه براي كار به تهران بياييم، اما من كه از سال پيش ترك تحصيل كرده ام بايد در خانه بمانم و به خانواده ام كمك كنم.»
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن