تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 27 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799898848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رويكرد جديد وزارت بهداشت براي احياي طب سنتي در سطوح علمي و كاربردي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: رويكرد جديد وزارت بهداشت براي احياي طب سنتي در سطوح علمي و كاربردي
وزير بهداشت اعلام كرد: ايجاد مراكز طب سنتي كوثر در وزارت بهداشت تاييد شده اما چون ايجاد اين مراكز جديد نيازمند قانون است پيشنهاد تصويب قانون آن را به مراجع قانون گذاري ارسال كرديم.

كامران باقري لنكراني در پاسخ به فارس افزود: توسعه خدمات طب سنتي در كشور يكي از برنامه هاي وزارت بهداشت است اما اين كار قبل از گسترده شدن نيازمند ظرفيت سازي علمي است به همين علت سال گذشته براي اولين بار در مقطع كارشناسي ارشد طب سنتي، دانشجو پذيرش كرديم. امسال اين آموزش را به مقطع دكتراي تخصصي هم ارتقا داديم و پذيرش دانشجو در رشته داروسازي سنتي نيز شروع شده است.

وي ادامه داد: علاوه بر آن مطالعه براي تاسيس ٦مركز توليد داروهاي سنتي در حال انجام است كه به احتمال قوي تا پايان امسال ٢مركز از اين مجموعه از وزارت بهداشت مجوز مي گيرند و راه اندازي مي شوند.

وزير بهداشت گفت: درمانگاه هاي دانشگاهي طب سنتي نيز كه در گذشته فقط يك مركز كوچك بود امروز در ٣دانشگاه به صورت مراكز قابل قبول گسترش يافته و فعال شده است و در آينده نيز اين مراكز گسترش مي يابد. دانشكده طب سنتي نيز اكنون در ٢دانشگاه علوم پزشكي راه اندازي شده و به تصويب شوراي گسترش دانشگاه ها رسيده است. وي افزود: گسترش طب سنتي در كشور مسير رو به جلو را طي مي كند اما اين كار بدون ظرفيت سازي علمي ممكن نيست و تاسيس مراكز طب سنتي كوثر كه كار خوبي است و مورد تاييد وزارت بهداشت هم هست چون مراكز جديد محسوب مي شود، احتياج به قانون دارد كه پيشنهاد آن را آماده كرده ايم و به مراجع قانون گذاري داده ايم. پيش از اين عباس حاجي آخوندي، مشاور وزير بهداشت در امور طب سنتي و مكمل در گفت و گو با فارس اعلام كرده بود كه مؤسسات بزرگ طب سنتي كوثر با الگوبرداري از مؤسسه همدرد هند و پاكستان در تمام استان هاي كشور تأسيس مي شود، اين مؤسسات مانند يك دانشگاه علوم پزشكي صاحب بيمارستان خواهند بود و به خدمات آموزشي، درماني، پژوهشي و توليد علم و فناوري مي پردازند. به گفته وي، موسسه طب سنتي كوثر مانند يك دانشگاه عمل مي كند كه ممكن است يك سر دولتي داشته باشد و بقيه آن خصوصي باشد يا اين كه به طور كلي به بخش خصوصي واگذار شود، اين موسسه در هر استان يك شعبه خواهد داشت و هر مركز آن صاحب بيمارستان، درمانگاه، مراكز آموزشي و پژوهشي خواهد بود.

وي گفت: موسسات كوثر به ارائه خدمات درماني، ويزيت بيماران، حجامت، جراحي، گياه درماني، مشاوره هاي پزشكي و پيش گيرانه مردم، آموزش، توليد علم و خدمات فرهنگي عام و خاص مي پردازد و خدمات خيريه نيز ارائه مي كند.

حاجي آخوندي افزود: الگوي موسسه طب سنتي كوثر، موسسه همدرد هند و پاكستان است كه مقام معظم رهبري در سال ٥٩از آن بازديد كردند و پس از بازديد از اين موسسه فرمودند، « ماموران وزارت خارجه به من گفتند يك بيمارستان گياه درماني در هند وجود دارد. من خيلي علاقه مند شدم كه آن جا را ببينم، رفتم و ديدم، اسم فارسي هم براي آن انتخاب كرده بودند، به نام همدرد، با اين كه مركز آن در دهلي نو بود در استان هاي مختلف هند شعبه داشت، اين فقط يك بيمارستان نبود، هم بيمارستان بود، هم مركز تحقيقات بود بلكه يك دانشگاه بود كه در آن جا تدريس مي شد. ما در آن جا كارهاي گياه درماني را ديديم. بنده به ذهنم رسيد كه آن را بايد در ايران پي گيري كنيم، وقتي از هند به ايران آمدم با مسئولان وقت صحبت كردم و از آن ها قول گرفتم كه به طور قطعي دنبال اين موضوع باشند.»

رئيس ستاد كشوري طب سنتي، مكمل و صنايع گياهان دارويي افزود: موسسه همدرد در شهرهاي مختلف هند و پاكستان شعبه دارد، توليد علم مي كند و ٧مجله علمي ثبت شده در ISI دارد، كارهاي خيريه هم انجام مي دهد، در پاكستان شعب اين موسسه از بيماران و مراجعه كنندگان پيش پرداخت نمي گيرد، پرداخت هزينه به شرط درمان است.

وي گفت: طب سنتي ايران پتانسيل عظيمي دارد كه متاسفانه به آن كم لطفي و بي توجهي شده است، به طوري كه حتي توجه دنياي غرب به طب سنتي ايران بيش از خود ماست، الان يك بيمارستان به نام ابن سينا در فرانسه است اما خود ما از اين عقبه فرهنگي و علمي كه به خصوص در زمينه اخلاق پزشكي حرف هاي زيادي براي گفتن دارد، استفاده نمي كنيم.

حاجي آخوندي اضافه كرد: حضرت امام در كتاب كشف الاسرار خود در اين زمينه فرموده اند كه « امروز در تمام كشور ايران كه دانشگاه جندي شاپور داشته، يك نفر كه قانون ابن سينا را بفهمد معلوم نيست باشد، اين ضربتي است كه كشور از دست اجانب و زمام داران بي خرد خورده است.»

وي گفت: بر همين اساس بود كه ستاد كشوري طب سنتي، مكمل و صنايع گياهي با ابلاغ وزير بهداشت تشكيل شد، علاوه بر تاسيس موسسه كوثر در ايران، ايجاد مراكز رشد صنايع گياهان دارويي از ديگر برنامه هايي است كه در اين ستاد پي گيري مي شود.

وي افزود: در اين مراكز صاحبان ايده براي توليد دارو و فرآورده هاي پزشكي گياهي حمايت مي شوند، اولين مجوز اين نوع مراكز به دانشگاه علوم پزشكي اصفهان داده شده و انتظار ما اين است كه ظرف ٢سال آينده شاهد توليد ٢٠نوع فرآورده گياهي جديد در اين مركز باشيم، مجوزهاي بعدي نيز به دانشگاه علوم پزشكي تبريز و تهران داده مي شود و اميدواريم با توسعه اين مراكز طي ٣سال شاهد توليد ٣٠٠دارو و فرآورده گياهي جديد در كشور باشيم كه مي توانند در خدمت طب سنتي يا نوين قرار بگيرند.

مشاور وزير بهداشت گفت: ايجاد بسترهاي آموزشي براي آموزش طب سنتي در مقطع Phd از ديگر برنامه هايي است كه در اين ستاد پي گيري مي شود، اكنون اولين دوره دكتراي طب سنتي از سوي دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران، شاهد، شهيد بهشتي و ايران پذيرش شده اند كه دوره اول آن در دانشكده طب سنتي علوم پزشكي تهران آ موزش مي بينند اما از امسال خود اين دانشگاه ها آموزش دانشجويان را به عهده مي گيرند.

دكتر حسينعلي شهرياري، نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز در گفت و گو با خراسان با بيان اين كه در كشور هنوز هيچ قدم جدي براي توسعه و سامان دهي طب سنتي برداشته نشده است، اظهار داشت: وزارت بهداشت تاكنون به صرف راه اندازي دانشكده هاي طب سنتي در مشهد و تهران قدم هايي براي توسعه اين نوع طب برداشته است با اين هدف كه اين نوع طب در يك چارچوب علمي و با تربيت دانشجويان و متخصصان طب سنتي توسعه پيدا كند، با اين حال هنوز در ابتداي راه هستيم.وي با بيان اين كه در كشور، مسئولان مرتبط از جمله وزارت بهداشت اعتقاد جدي به موضوع طب سنتي ندارند، تصريح كرد: فعاليت هاي مرتبط با طب سنتي در حال حاضر در كشور صرفا به صورت انفرادي و توسط افرادي كه به اين مقوله علاقه مند هستند، دنبال مي شود و فعاليت هاي برنامه ريزي شده و سامان دهي شده اي براي توسعه و بهره برداري از اين نوع طب در كشور صورت نمي گيرد.جهانبخش اميني، نماينده مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت و گو با خراسان با بيان اين كه طب سنتي نياز مبرم به سامان دهي دارد،خاطرنشان كرد: در سال هاي اخير شاهد بوديم كه خدمات طب سنتي از طريق افراد غيرمتخصص و سودجو انجام مي شد كه متاسفانه نه مجوز انجام چنين فعاليت هايي به آنان داده شده بود و نه اين افراد از مهارت و دانش لازم براي اين كار برخوردار بودند به همين دليل انجام چنين فعاليت هايي عوارض متعددي براي بيماران ايجاد مي كرد.

وي افزود: اين در حالي است كه با توجه به قدمت بالا و چندين هزار ساله طب سنتي در ايران توجه به اين نوع طب در كشور در سال هاي اخير كم رنگ شده است بر همين اساس حدود ٢ سال قبل نيز در همايش طب سنتي كه با حضور اعضاي كميسيون بهداشت و درمان و روساي دانشگاه ها برگزار شد، يكي از مباحث و محورهاي اصلي اين همايش ضرورت سامان دهي طب سنتي و حركت اين طب به سمت آموزش هاي آكادميك و ايجاد رشته طب سنتي در دانشگاه ها بود كه اين نظرات به مسئولان وزارت بهداشت نيز انتقال يافت .وي گفت: در حال حاضر يكي از مهم ترين و اصولي ترين اقدامات براي احياي طب سنتي در كشور اين است كه طب سنتي به عنوان يك رشته تحصيلي در دانشگاه ها وارد و دروس مرتبط با آن نيز تدوين شود اين كار باعث مي شود تا طب سنتي به صورت كاملا علمي و توسط دانش آموختگان اين رشته به بيماران ارائه شود و درعين حال جلوي سوء استفاده هاي غيرمتخصصان نيز گرفته شود.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر توجه به طب سنتي و خدمات گسترده اي كه اين نوع طب مي تواند ارائه كند، در كشورهاي غيرمسلمان نيز رواج يافته است در حالي كه خاستگاه اصلي طب سنتي از ديرباز ايران بوده است بنابراين بي توجهي به مقوله طب سنتي به هيچ وجه قابل توجيه نيست.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن