تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814715117




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موسيقي - در طلب عشق خطر بايد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: موسيقي - در طلب عشق خطر بايد كرد
موسيقي - در طلب عشق خطر بايد كرد

فريد شاملو:ماجراي آشنايي من با فرمان فتحعليان به‌سال‌هاي قبل بر مي‌گردد؛ زماني كه تازه آلبوم «مقيم» به بازار آمده بود و موسيقي خاص و نحوه خوانش دوست‌داشتني در كنار انتخاب اشعاري قابل تامل ويژگي‌اي بود كه اگر تو جزء مخاطبان موسيقي خوب بودي حتما جذب اين كار مي‌شدي هر چند كم‌وكاستي‌هايي هم در آن مشاهده مي‌شد.

فرمان فتحعليان با «مقيم» سبك تازه‌اي را با خودش به موسيقي كمرنگ و لعاب آن روزها آورد كه مي‌شد خوشحال بود از حضور چنين خواننده‌اي. تركيب موسيقي فلامنكو با سازهاي كوبه‌اي نظير طبلاودف خوب روي هم جفت‌وجور شده بود.
فرمان از همان كار اول اما يك ويژگي ديگر را به نام خودش ثبت كرد كه برخلاف تصور بعضي‌ها آن را تا امروز حفظ كرده. خواندن كاري در مدح مقام حضرت علي(ع) كه خيلي‌ها در آن روزها آن را دليلي براي گرفتن مجوز مي‌دانستند اما ادامه اين راه توسط او پيش‌بيني‌هاي آنان را به نتيجه نرساند.
آلبوم بعدي او «راه عشق» باب آشنايي بيشتر را بين ما فراهم كرد كه گپ‌وگفت‌هايي كه با هم داشتيم بيشتر به دنياي او واردم كرد. بدون شك اين آلبوم بهترين كار فرمان تا امروز بوده و حتي آلبوم بعدي يعني «مست و خراب» با وجود برتري‌هايي كه نسبت به اين آلبوم داشت نتوانست موفقيت آن را از خيلي جهات جبران كند. انگار كلام موسيقي «راه عشق» بدجور با هم تنيده بودند. عشق به مولا در اين آلبوم هم ديده شد و همين دليل شايعاتي را پشت سر فرمان به وجود آورد كه او جزء دسته‌هاي درويشي و اين‌جور چيزهاست و حتي در اين بين مشكلاتي را براي او به‌وجود آورد.
چيزي كه فرمان قويا آن را تكذيب مي‌كرد. او هميشه از علاقه قلبي به مولاي متقيان(ع) حرف زده و مي‌زند اما به قول خودش عضو هيچ گروه و فرقه‌اي نيست. خود فرمان هم از آلبوم «راه عشق» خاطرات فراواني دارد. مي‌گفت: «خيلي‌ها پيش من آمده‌اند و از عاشق شدنشان با اين آلبوم گفته‌اند چه عشق زميني و چه عشق آسماني» شهرتي كه بعد از اين اثر دامنگير فرمان شد اما گاهي سختي‌هايي را براي او به‌وجود مي‌آورد كه خودش هم از آنها دلخوشي نداشت.
«يكبار در يكي از كنسرت‌ها با لباس اسپرت و شلوار شش جيب رفتم. راستش آن روز زياد حوصله نداشتم و مي‌خواستم راحت باشم اما از فردايش همه ريختند سر من كه وااسفا چرا اين‌طور لباس پوشيدي و... انگار چون ما نوع موسيقي‌مان عرفاني است هميشه بايد با يك هيبت خاص جلوي مردم حاضر شويم. اين چيزهاست كه آزارم مي‌دهد. من فرمان فتحعليانم خود خودم. نه درويش، نه صوفي و نه ... من خود خودم هستم.»
بعد از «راه عشق» اما مدت زيادي طول كشيد تا آلبوم بعدي فرمان به بازار آمد و همين اتفاق خيلي عصباني‌اش كرده بود. او در اين آلبوم هم طبق روال قبلي خودش پيش رفته بود و در كنار آن نوع جديدي از كلام را هم به ادبياتش اضافه كرد. نگاه روايي به قضيه و وصف زندگي حضرت (علي) در نجف. حالا امروز حدود سه‌، چهار سال از آمدن اين اثر به بازار مي‌گذرد و مميزي‌ها هنوز اجازه حضور دوباره فرمان را به بازار نداده‌اند. يادم مي‌آيد همين پارسال تابستان بود كه بيشتر كنسرت‌هايش هم بنا به دلايلي لغو شد و حسابي صدايش درآمد و در گفت‌وگويي كه با هم داشتيم كلي انتقاد و افشاگري كرد اما عملا راه به جايي نبرد تا امسال و حضور دوباره‌اش روي صحنه. خودش مي‌گويد آلبوم جديدش هم به زودي به بازار مي‌آيد و اين نويد را هم در سايت شخصي‌اش به مخاطبانش داده.
فرمان فتحعليان حالا امروز ديگر در جايگاهي ايستاده كه نمي‌شود درباره موسيقي پاپ ايراني حرف زد و از كنار نامش به اين سادگي‌ها گذشت. او ثابت كرده هميشه خلاقيتش را حفظ كرده و در هر آلبوم سورپرايزي براي مخاطبانش دارد. مخاطباني كه تعداد آنها كم نيست و اهل موسيقي قابل تامل و به درد بخورند و در اين آشفته بازار اين روزهاي پيكر بي‌جان موسيقي پاپ كه هر كسي در آن داعيه استادي دارد.
فرمان فتحعليان دنيايي است كه بايد با او از نزديك آشنا شويد تا بهتر بفهميد چه مي‌گويد و در ذهنش چه مي‌گذرد. خواننده و آهنگسازي كه پايش را از اين نقش‌ها فراتر گذاشته و با روح خيلي از ما با كلام دلنشين‌اش نفوذ كرده. با انتخاب شعرهايي كه تك‌تك كلماتش روي هر كسي كه كلام را درك كند اثر مي‌گذارد و موسيقي‌اي كه همين‌طور سرسري و دم‌دستي سرهم‌بندي‌اش نكرده. موسيقي كه سنجاق مي‌شود به روح و ذهن تو و گاهي هم از كنارت هرگز نمي‌رود. درست مثل «ناجي» و خيلي‌كارهاي ديگرش.
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن